חולק עליך בנושא "ברמה הטכנית ההסבר נשמע הגיוני".
ההסבר לבעיה הוא באמת הגיוני לחלוטין מבחינה טכנית. ההסבר לפיתרון שהם בחרו הוא ANYTHING BUT.
אני נמצא ב"עולם התכנה" בערך 26 שנה, רוב הזמן בתחום תקשורת נתונים ומערכות תקשורת סלולאריות.
ובמהלך הזמן הזה ראיתי חברות מתמודדות עם לא מעט בעיות בסדר גודל של זו שאפל לכאורה ניסתה להתמודד איתה (זוכר את "באג 2000" ז"ל?).
וראיתי מנעד שלם של טקטיקות להתמודדות עם בעיה כזו.
אם נדמיין סקאלה שבין אחת לעשר, כש"פיתרון מוצלח" מקבל ציון 10 ו"פיתרון כושל" מקבל ציון 1 - הטקטיקה הספציפית שאפל בחרה בה במקרה הזה מקבלת ציון שאינו גבוה מ 3. יותר קרוב ל 1 מאשר ל 3.
למה?
כי הפיתרון של אפל פוגע בחוויות המשתמש של הלקוח ובסיפוק שלו מהמוצר.
הבעיה שאפל טוענת שאותה היא ניסתה לפתור היא בעיה אינהרנטית ב MOBILE EQUIPMNT, ויצרני מערכות תקשורת וטרמניאלים ניידים מתמודדים איתה כבר כמה עשורים טובים. זו בעיה טכנולוגית, שמוחמרת בגלל קונספט עיצובי ותכנוני של המוצר.
בטכנולוגיות העכשוויות, מצבר מכל סוג הוא עדיין אלמנט מתבלה ומתכלה שצפוי לחיות פרק זמן מוגבל.
את הבעיה הזו אפל החמירה בכך שהיא מתחילת הדרך בחרה, כקונספט מוביל, לתכנן את המכשירים הניידים שלה עם מצבר אינטגרלי שהמשתמש לא יכול להחליף לבד. אלא אם הוא אדם טכני שיש לו את הידיים והכישורים לבצע עבודה עדינה של פירוק מסובך ועתיר קונקטורים וברגים של המכשיר, המשתמש חייב ללכת למעבדת שרות כדי להחליף סוללה - מה שמייקר את הפרוצדורה מאוד.
סוללת iPhone עולה פחות מ 20$, אבל מעבדה תגבה מהמשתמש 50$ - 100$ עבור החלפת סוללה.
הבעיה כפי שאפל הגדירה אותה היא שהמעבד במכשיר עם סוללה ישנה עלול "להתקע" ולקרוס כי הסוללה לא מסוגלת לספק את "הזינוק" בצריכת האנרגייה שהמעבד דורש, וה BROWN OUT (נפילת המתח) של הסוללה יגרום למעבד להיתקע.
מה המענה הנכון, טכנית, לבעיה כזו?
לתת ללקוח אינדקצייה שיש צורך לקחת את המכשיר למעבדת תיקונים ולהחליף את הסוללה, כמובן... ולהסביר לו מה המשמעות של לא לעשות את זה.
אם אפל היתה רוצה לעשות לימונדה מהלימון הזה, היא יכלה לבנות תשתית של מעבדות החלפת סוללה (למשל במסגרת ה APPLE STORES), לגייס צוות של מחליפי סוללות, ולהתחיל בקמפיין של "החלפת סוללה מסובסדת מטעם APPLE" במחיר של "רק 50$".
אבל שרות ללקוח או CUSTOMER SATISFACTION מכך שאפל "תאריך את חיי המכשיר שלהם בעוד כמה שנים" זה לא האינטרס של אפל... האינטרס שלהם הוא למכור מכשירים חדשים, ושאנשים יזרקו את המכשיר בן השנתיים.
הפיתרון שאפל בחרה לישם הוא מה שמקביל בתכנה של כלי רכב ל LIMP HOME MODE.
במכוניות מודרניות, אם המחשב המרכזי של בקרת המנוע מקבל אינדקציות "לא הגיוניות" מהסנסורים שבמנוע - הוא מנסה להגן על המנוע מנזק על ידי הגבלה של היכולת של הרכב - המנוע מוגבל לפחות מ 2,500 סל"ד, מהירות הרכב מוגבלת למקסימום של 30 מייל לשעה. זה מאפשר לנהג "לצלוע עם הרכב עד הבית" - או יותר נכון עד המוסך - כדי שיתקנו את התקלה ברכב, ובו זמנית מגביל את הנזק שיכול להגרם למנוע בזמן שהנהג ממשיך להשתמש ברכב תקול.
אבל... ברכב זה משהו שקורה רק ב"זמן חרום", וזה "פיתרון חירום" - שמיועד לאפשר לרכב להגיע למוסך ולנהג לא להיתקע באמצע שום מקום עם רכב מושבת. זה אינו מיועד לכך שהנהג ימשיך להשתמש ברכב כך לאורך זמן.
אפל בחרה ליישם פיתרון דומה - אבל כ LONG TERM SOLUTION. תוך פגיעה משמעותית ב"איכות החיים" של הלקוח (שלא מבין למה המכשיר שלו התחיל פתאום לזחול, ולקפוא כל 5 דקות).
יש בזה קווי דמיון מסויימים ל"דיזל-גייט" של פולקסוואגן - רמאות בתכנה כדי להסתיר בעיה במערכת.
ברמה הטכנית - אפשר היה לבחור בפתרונות אחרים, שכל אחד מהם היה מזיק פחות למשתמש מהפיתרון שנבחר בסופו של דבר.
למשל - לעשות FORK בגירסאות התכנה וליצר ענף תכנה שהוא בעצם ROLLBACK לגירסא שמעמיסה פחות את המעבד - ולשלוח למכשירים מהדגמים הישנים יותר את הגירסא הזו. כמובן עם הסבר מתאים לגבי הסיבה למשתמשים. (לתת להם רק את ה SECURITY PATCHES).