אם אף פעם לא שכרת רכב בישראל - להלן כמה נקודות הנחייה
קודם כל - את צריכה סבלנות. והרבה.
אם את לקוחה של אחת מתכניות ה"שוכר המתמיד" של חברת השכרת רכב גדולה, ולכן רגילה להגיע למתקן של חברת השכרת הרכב ולצאת משם תוך 3 דקות עם אוטו - אז תיאום ציפיות: בישראל תצפי לכך שהפרוצדורה תיקח לך מינימום חצי שעה (במקרה הטוב, אם אין תור).
הפרוצדורה ברוב חברות ההשכרה שיושבות בשדה התעופה בנוייה ממספר שלבים:
1. שלב א' - דלפק הניירת
הנוסע צריך להגיע לדלפק חברת השכרת הרכב שנמצא במפלס שמעל אולם "קבלת הפנים" (נוסעים נכנסים) - עולים במדרגות הנעות שנמצאות בצד שמאל של דלת היציאה מהטרמינל שנמצאת מול אולם המכס (שמאל שלך כשאת יוצאת מהמכס).
2. שימי לב לעניין הביטוחים גם בזמן ההזמנה (בתלות בערוץ שדרכו את מזמינה את הרכב) וגם בזמן שאת נמצאת בדלפק ההשכרה בשדה התעופה.
אם את הזמנת את הרכב ישירות במוקד ההזמנות של חברת ההשכרה - רוב הסיכויים שהביטוחים לא כלולים במחיר שקיבלת. וגם אם כתוב שביטוחים כלולים במחיר - יגידו לך שמה שכלול לא מספיק. וינסו להפחיד אותך לכדי הוספת ביטוח שמחירו היומי יכול להיות לפעמים כפול או יותר מהמחיר היומי של שכירת הרכב.
אל תבני על כך שתוכלי להסתפק בביטוח שנותנת חברת כרטיסי האשראי של הכרטיס שבו תשתמשי לשלם על שכירת הרכב. רק חלק קטן מכרטיסי האשראי מוכנים לכסות ביטוח רכב שכור בישראל (מהנסיון שלי - רק הכרטיסים היותר "יקרים" כדוגמת CHASE SHAPPHIRE RESEVE ודומיו), וגם אלו שמכסים - חברת ההשכרה תטען ש"זה לא כיסוי מספיק" ותדרוש שתקני ביטוח נוסף.
אם הזמנת את הרכב דרך "ברוקר" ישראלי שנתן לך הצעת מחיר (בכתב) ויש לך אישור הזמנה רשמי בכתב שמציין במפורש שהמחיר כולל את כל הביטוחים הנדרשים -את יכולה להגיד להם (ולהתעקש אם צריך. וצריך.) שאתכבר שילמת על הביטוחים ושאת מסרבת לשלם עליהם שוב. הם ינסו להפחיד אותך עם האיום שיש DEDUCTIBLE עצום של אלפי דולארים על הביטוח - אל תקני את זה. אם עשית את הביטוח דרך ברוקר אמין הוא כבר יטפל בעניין ה DEDCTIBLE והיה ויהיה צורך.
3.שלב ב' - בדיקת הרכב
אחרי שחתמת, שילמת וכיוצ"ב - ברוב חברות ההשכרה יתנו לך מפתח רכב ויגידו לך היכן הרכב חונה (אות ומספר) - ועכשיו תצטרכי לשנע את עצמך מבניין הטרמינל לבניין החניון, לרדת שם קומה ולחפש את הרכב. חלק מהחברות יגידו לך ללכת ל"משרדון" של חברת ההשכרה בבניין החניון כדי למצוא את נציג החברה ש"יעבור איתך על הרכב". בחלק מהחברות הם ויתרו על השלב הזה, ומצפים שתקחי את הרכב ותתנפנפי להם מהעיניים. אבל רגע... לא כל כך מהר.
אחרי שמצאת את הרכב - אני ממליץ להוציא אותו ממקום החנייה לאמצע הכביש במקום מואר (איכשהוא אני תמיד מגיע לשם בחושך...) - ואז לצאת מהרכב ולעשות סריקה מקיפה ומדוקדקת של מצבו - כולל צילום תמונות סטילס ווידאו של כל ההיקף שלו (כולל הגג!) ושל הפנים שלו. ואז - לעשות צילום וידאו של המרכב של האוטו (זה קל לביצוע עם טלפון נייד - פשוט תעבירי את הטלפון נמוך ובאלכסון מסביב ל"שוליים התחתונים" של האוטו, כדי לצלם את הקרקעית שלו מלמטה). בנוסף - תוודאי שבתא המטען יש את הצמיג הרזרווי ואת כלי העבודה (ג'ק, מפתח גלגלים). בזמן הבדיקה צריך לחפש שריטות, כיפופי פח, תיקוני צבע רשלניים של השוכר הקודם שניסה לכסות את הפגיעות שהוא עשה (רחיצת הרכב של חברת ההשכרה לרוב מורידה חלק מה"איפור" הזה).
אם את מוצאת משהו שלא מתועד ב"דף מצב הרכב" שהיית אמורה לקבל (או אם בכלל לא נצתנו לך את "דף מצב הרכב" ואת מוצאת פגמים) - רצוי למצוא את הג'ינג'י מהבוטקה של חברת ההשכרה ולדרוש שיתעד את זה ברשומת המחשב של הרכב כדי שלא יאשימו אותך בזה בהחזרה. המהדרין גם מצלמים בוידאו את האינטראקצייה עם הג'ינג'י - ליתר ביטחון.
4. החזרת הרכב
שימי לב שברוב חברות ההשכרה לקיחת הרכב היא מהחניון שצמוד לטרמינל, אבל ההחזרה שלו מתבצעת במגרשי החנייה בטיז-אל-נאבי - אי שם ליד מסוף המטענים והחניון לטווח ארוך של שדה התעופה. אני נוהג ביום ההחזרה להביא את המשפחה לטרמינל ולהוריד אותם שם עם כל המזוודות - ואז לנסוע להחזיר את הרכב כשאיתי רק תיק היד שלי. השאטל מיניבוס של חברת ההשכרה מחזיר אתי לטרמינל.
כשתחזירי את הרכב יצא החוצה נציג של חברת ההשכרה לבדוק את הרכב (וכיום ברוב החברות גם לצלם אותו בעזרת טאבלט).
המלצות: אם אומרים לך "יש פגיעות ברכב" - תראי להם את הצילום של "לפני", ותבקשי שיראו לך בדיוק מה קורה "אחרי". תתעדי גם את זה בסטילס ווידאו.
והכי חשוב: לוודא שאם הכל טוב ואין פגיעות - הם "סווגרים את העיסקה" ומנפיקים לך קבלה. רצוי לא להסכים לדברים כמו "נשלח לך קבלה בדואר" - כי עד שאין קבלה החוזה לא באמת נסגר, וברגע שתפני את הגב ותצאי להם מהחדר הם עלולים להוסיף "עיזים" לחשבון.
לשאלה "איזו חברת השכרה עדיפה" אין לי תשובה טובה. היו לי חוויות סבירות והיו לי חוויות מתסכלות - בכל חברה שם.