א: ב

<

"מן הסתם" זה לא ביטוי למדני ידידי. הדיון לא אמור לסוב סביב ספקולציות או תחושות בטן, אלא על התמודדות טקסטואלית. אני לא מנסה לפרש את ניטשה האיש, אלא את הטקסטים שמונחים לפנינו, שלו ושל פרשניו האוטוריטטיביים. בחינה מעמיקה של הגותו - לאורך השנים והתמורות שחלו בה - מעלה עמדה שונה מזו שהצגת. שונה לחלוטין. אגב, ניטשה האיש, מבחינה ביוגרפית, היה ההיפך המוחלט ממה שרואים בכתביו.
 
כבר אמרתי

שאני יכול להראות לך אינספור מובאות שמעידות על הקשר הזה- בין תפיסת הגזע שלו לתפיסת האצילות שלו.
זה כ"כ קל להראות אותו, יש דוגמאות מרובות כל כך ואני בכנות מתפלא שאתה דבק בהכחשתו. גם אני נטיתי לבטל אותו בתחילה אבל לאחר יותר מ15 שנים של קריאה חוזרת ונשנית בספריו- אני משוכנע שהוא החזיק בתפיסת יסוד של קשר בין גזע לתכונת האצילות. זה אמנם לא נאציזם, ויש שיגידו שזה אף לא גזענות (כי גזענות פירושה דרישה אופרטיבית להפלות על סמך גזע ואין פירושה תזה דקלרטיבית של הבדלים איכותניים בין גזעים) אבל זו פשוט תפיסה שיקרית.
מקורה של התפיסה השיקרית הזו, לסברתי (ופה אני מעלה סברה ולא מציג עובדה מבוססת מהטקסטים שלו) הוא האינטרס שלו לשמר את מבני הסמכות הישנים (גם לנקיטת העמדה שלו בעד מבני הסמכות הישנים אוכל להביא ביסוס נרחב מהטקסטים שלו).
אני סבור שהוא רצה להסתיר את הפוטנציאל האנרכי שבדיאלקטיקה. כמה מלל הוא שפך נגד סוקרטס!
דיוניסוס שלו הוא גם אל המסיכה והתיאטרון. האם אתה באמת סבור שאצל ניטשה הדברים פשוטים וגלויים ושיטתיים? ניטשה אינו הרמב"ם. הטקסטים שלו נכתבו במטרה לשטות בך. יתכן שהוא סופיסט ואינו מאמין שיש אמת. אינו מהסס לסתור את עצמו. קריאה של ניטשה היא התרשמות ולא שום מתודה פרשנית! כל פרשנות מתודית חוטאת לו. לא תשיג את דקויותיו בבלשנותך. רק מצורך תחצוב את אורו, ואולי אין לו אור כלל.
 
<>

לא יכולתי להתעלם מהטעות הבוטה הזו: "ניטשה אינו הרמב"ם. הטקסטים שלו נכתבו במטרה לשטות בך". הרי כל בר בי רב מודע לכך שהטקסטים - המסוימים - של הרב נועדו לשטות בקורא. לגבי שאר הטעויות:

- הדחייה של סוקרטס שמובאת ב"הולדת הטרגדיה" שונה מרחק שנות אור מהשבחים להם סוקרטס זוכה בכתבים המאוחרים.

- ב"הרצון לעוצמה" הדיאלקטיקה הופכת לחזות הכל [בתקופה זו ניטשה החליף את המצע ההגותי שלו, שעד אז היה שאול רובו משופנהאואר, אל מצד שנשאל, רובו ככולו, מהרקלייטוס].

- תפיסת הגזע שניטשה הציג היא תפיסה דיאכרונית. בנוגע לעמדותיו שלו [!], בתפיסתו את האצילות, סינכרונית, הוא הגדיר אותה היטב כשאמר שיש"ו היה האדם הנאצל ביותר שחי אי פעם [וכן, למרות שלילתו את הסטואה ב"המדע העליז"].

לא פרק הזמן שבו מקדישים למשהו הוא שיקבע את הבנתנו, אלא האופן שבו ניגשים אליו. אני סמוך ובטוח שאם תתעקש לפרשן דברים לפי ראות עינייך, ולא על פי "בלשנותך", קרי התחשבות בטקסט המקור, הצלבה בין מקורות סותרים, בחינה של הרקע לכל אפוריזם וכד', אתה תישאר עם הפירושים המסולפים שאתה מציג. ושוב, אתה רשאי כמובן למות על קידוש הטעות, ותפילת קדש על שפתייך. אולם, אם רצונך בכך, אתה יכול לבוא ולקרוא אתי ביחד את הטקסטים שלו ואני ערב שאראה לך, ללא צל של ספק, שקראת אותו עד כה בצורה שגויה לחלוטין.
 
ובכן

ראשית- הטקסטים של הרמב"ם נועדו להבהיר ולמדל את היהדות על כל פניה. אמנם- :
א. ישנו הסתר מסויים, אך הרמב"ם מתייחס אליו במפורש במורה נבוכים ותוחם אותו היטב בדבריו על ההבדל בין אלו שמבינים משל כמשל ובין אלו שמפרשים אותו כפשוטו.
ב. כל הבא לבארו יכול לשתות ממנה בהתאם לרמת יכולתו השיכלית. כל אחד שחפץ לדון על דברי הרמב"ם יכול לקרוא אותו ולדון על שיטתו והדבר יצלח בידיו בתנאי שיהיה עיקבי. המסתורין אצלו הוא הלוגוס, אותו מסתורין שקיים אצל אריסטו, המסתורין של השיטה, מסתורין שניטשה היה מכנה אפולוני. הכתובת בפתח האקדמיה האפלטונית "בל יכנס מי שלא למד גאומטריה" שורה גם על הסף של הרמב"ם.
אצל ניטשה יש משהו אחר שמתרחש- זה לא אותו מסתורין, זה משהו אפל, קמאי, חייתי. אני לא יודע לומר לך מה זה בדיוק- ואם זה "טוב" יותר או פחות. אמנם אני מסתייג מהאמירות של ניטשה שהזכרתי ושעל קישורן לכלל פרשנות אנו מתווכחים, אבל אני לא יודע אם ניטשה היה רשע בכל רמ"ח אבריו. אולי קצת מרושע ובאופן נעים. אצל ניטשה לא השכל הוא הדרך אלא הרוח הקלה, הפרספקטיבה שניתנת במימרה ובמקטע. איפה השיטה אצל ניטשה? על מה אתה מדבר? אתה הוזה שיטות מרוב בלשנות. שיטה היא קביים בשביל עקומים. אצלו יש התבוננויות. הוא לא מנסה ליישר עקומים כמו הרמב"ם (הרמב"ם רופא מסור היה, אל תשכח, וסביר שהתייחס לכתביו כאל רפואה!) אלא הוא מעקם אותם עוד יותר. כדי לקרוא את ניטשה צריך כוח התנגדות ועמידה על המשמר, הוא מציב מלכודות לאין ספור ולתחושתי הוא רוצה להשמיד את קוראיו הרכרוכיים, המתוסבכים, החלשים, האלטרואיסטיים. אצל הרמב"ם אתה לא נקלע לזירת מלחמה כזו. ניטשה הוא מאד פואטי, וכמו שעל כתבי הומרוס אמרו חז"ל שהם מנקים את הידיים ועל כתבי הקודש שהם מטמאים את הידיים- כך ניטשה- הוא רוחץ אותך, אם הוא לא משמיד אותך.
שנית- אצל ניטשה יש דחיה של סוקרטס, וגם הערכה. כל ההוגים שהוא שולל הוא גם מעריך (ואף טען שעצם איזכור מישהו הוא אות כבוד אצלו), ולכן אין בטיעונך על סוקרטס משום סתירה לדברי.
שלישית- ברצון לעוצמה יש פרגמנטים שמקסימום קשורים זה לזה אסוציאטיבית ולא שום דיאלקטיקה, כמו בכל ספריו למעט זרתוסטרא והכתבים המאד מוקדמים (כמו מסות על חינוך לתרבות). אפשר אולי לטעון שהפרגמנטים הללו דיאלקטיים בדוחק אבל אני לא רואה בהם דפוס כזה. הם פשוט מאד הבזקי תובנה שתועדו. אולי אנחנו מגדירים דיאלקטיקה אחרת. אין שם שיח, גם לא שיח עם עצמו. אולי מאחורי הקלעים מתרחשת דיאלקטיקה, בחיי המחשבה הנסתרים שלו, אבל האם זה הופך את דבריו לדיאלקטיים? אני סבור שלא, וזו תהיה מתיחת גבול המושג עד לאבסורד.
שלישית- אם ניטשה אמר שהאצילות באה מהדם אז איפה פה התפיסה הסינכרונית שלה?
אגב- ההבחנה הזו בין סינכרוני ודיאכרוני היא אפיסטמולוגית, לא? ואילו גזע ואצילות הם מושגים שמציינים דברים בתחום היש ולא בתחום הידע, ולכן ההבחנה הרלוונטית תהיה בין הוויה והתהוות.
הרבה יותר נהיר לכתוב שהגזע הוא בתחום ההתהוות ואילו האצילות היא בתחום ההוויה. אני סבור שאצל ניטשה, כאמור, יש אמירות מפורשות שמציבות את האצילות בתחום ההתהוות של הגזע (לדעתי אצילות היא בתחום ההתהוות אבל לא של הגזע אלא של הרוח). מה משמעות האמירות הללו- לדעתי הן מייצגות אידאולוגית רשע כוחנית אבל ידרש דיון ספציפי על לא מעט אמירות שלו כדי שאוכל לבסס את דברי.
לגבי בלשנותי- אין כזו. אני מתבסס על התרשמות לא מתודית. אני פשוט מניח לרשמים לחלחל בהכרתי. אפשר אף לומר שאני מפחד משיטות ועומד על המשמר פן יסתירו את ההתבוננות הטהורה. אין לי שום התנגדות לידיעת השיטה אבל אני לא סומך על חשיבה מודעת שמנסה ליישם שיטה אלא רק על התעמקות במושגי הבסיס שהשיטה מסתמכת עליהם.
אגב- מילות ההיגיון של הרמב"ם (או של מי שזה לא יהיה), ששמתי לב שהזכרת פעם, בנוי בדיוק לשם הזנת איברי ההתבוננות הרוחיים, ואין לו דבר עם השיטה.
 
הערה על טעם ממך? :)

לכשארצה שרשימותי יהיו כמו פלט ביוונית ממחשב שנשפך עליו אוזו אוועץ בך לגבי טעם.
אין לך יכולת לענות לטיעונים שלי- אין בעיה. עד כה לא שמעתי ממך ולו טיעון אחד לגופו של עניין. כולך התייהרות ריקה. יש מאות אלפי בלשנים בעולם ורובם שווים לתחת- מי אתה ומה אתה שלא תענה לגוף העניין- נאד נפוח. כל השיטות הבלשניות שלמדת לא שוות הבזק אינטואיציה של החצ'קון שיש לי על התחת. אתה יבש כמו צנון ואין לך מחשבה מעמיקה אחת משלך. חפש להרשים משהו אחר עם מושגים פלצניים שלא קשורים באמת לתוכן השיחה. השימוש שאתה עושה במושגים הבלשניים הוא שגוי ולא קשור לנושא. אתה זיוף.
 
הס

טיעון לגופו של עניין? וכי יש כאן שקלא וטריא? אנו עוסקים בהבנה, פירוש והצדקה. התגובה שלך סך הכל מעידה על המהירות שבה אתה יוצר משיווי משקל. הרגע חביבי, שוואי שוואי. אני לא אוכל אי פעם להרשים אותך ושכמותך כי הפער בינינו איננו כמותי אלא איכותי-אונטולוגי. כלומר, אינך יכול לרדת לתחילת דעתי קטגורית. תמיד כשמישהו לא מבין אז הוא משליך את נחיתותו על הטעון השגה. אבל למה להתעצבן? שום עיון או לימוד לא מצדיקים כעס ילד, כי כעס בחיק כסילים ינוח.
 
נאד

מי מתעצבן? אתה יכול ללקק לעצמך כמה שמתחשק לך. אתה גם יכול להאמין שאתה בפיסגה רוחנית שפוטרת אותך מדרישות בסיסיות בתרבות שיחה ויושר אינטלקטואלי כמו לענות לטיעונים- שיבושם לך. קטגורית אתה אפילו לא יודע להשתמש בהבחנות בלשניות בהקשרן וזה אחרי שלמדת בלשנות. נו טוב. גם אם אתה חש את עצמך מובן לעצמך- עדיין לא הפכת את עצמך למובן לסביבה, והלקות היא שלך, תגיד מה שתגיד. טובי המוחות היו תקשורתיים לעולם ולא הסתגרו בשפה הפרטית שלהם. האידיוסינקרטיה שלך, גם אם היא נדמית לך כחכמה- שווה לשיגעון ועדיין אינה בגדר משהו הגיוני כל עוד אינך מסוגל לבטא אותה לחברה. אני כבר אמרתי לך מה נראה כמו טעות קטגורית בטיב ההבחנה שערכת- וברור שאין גאוותך מתירה לך להודות בטעותך.
 

u r i el

New member
אני נפגש יום יום

עם אנשים שלמדו אצל ליבוביץ ו/או עבדו במחיצתו באקדמיה.
כולם בלי יוצא מהכלל מלאי הערכה לפנומן האינטלקטואלי החד פעמי שבו, אולם אף לא אחד מהם נעשה ליבוביציאן או פסיכופט. ליבוביץ גרם לאנשים לחשוב. אבל ליבוביץ הוא קוריוז ללא מורשת של ממש.
גם בפורום זה משתמשים בו בעיקר כדי לנגח. מצטטים אותו כי הוא סיפק ספריה של סטיקרים. נורא כיף לצטט סטיקרים. ציטוט סטיקרים מוסיף למעמד החברתי כמו שבדיחה טובה מוסיפה למעמדך החברתי. מהדהדים אותו לדעת על ימין ועל שמאל בעיקר אלה שנגדם יצא מבחינה "יהודית". אם תבדוק את האנשים הללו - ספק אם תמצא מהם מי שהולך בדרכיו למעשה במלוא מובן המילה של ללכת בדרכיו. במובן זה הוא הצמיח כת של צבועים. צבועים ומלחכי פינכה - לא פסיכופאטים.
כמו שהרמב"ם ענק הרוח הצעיד את היהדות מבחינה עיונית למיסטיקה ולקבלה כראקציה לאופנת הפילוסופיה השכלתנית-נוכרית שדבקה בו, כך גם לזכותו של ליבוביץ ניתן לזקוף שורה ארוכה של מאמינים נבוכים או נבוכים למחצה שחצו את הקווים ונטשו, או נטשו למחצה, או נעשו תלמידי מדרשות חילוניים או שובבים שהעיקר בהם רוממות האינטלקט. יתכנו גם כאלה שליבוביץ קרבם, אבל בעיקר לחכו של העיון הפילוסופי ופחות "ליהדות המסורתית היסטורית". אין בכך כל רע אבל יש להודות, אלה שהתקרבו - התקרבו לדת הפרטית שלו.
 

iricky

New member
לליבוביץ דווקא לא היתה דת פרטית משלו

"אין לי חלק בתורה ובאמונה, אלא במידה שאני שייך לקולקטיב ישראל ; אני כשלעצמי אין בי הדחף ואין בי הכוח ליצור לי דת ואמונה משלי".
אוף, שוב אני מהדהד אותו לדעת, צבוע שכמותי. אבל למה מלחך פנכה? את פנכתו של מי בדיוק אני מלכך ולמה? אה, לא התכוונת אלי? מה אני יודע מה הכוונות שלך?

רוממות האינטלקט מעולם לא היתה דבר מגונה ביהדות המסורתית. אבל יש יהודים מסורתיים לא צבועים שמוטרדים ממה שיש בפנכתם הרבה יותר ממה שיש בפדחתם.
 

u r i el

New member
זה לא משפט אישי אלא כללי, כאילו אמר 'אדם'.

בדומה למה שאמר קודם לכן : "היהדות היא מציאות קולקטיבית : אין אדם יכול להיות יהודי באשר הוא פלוני כשהוא-לעצמו, אלא הוא יהודי באשר הוא שייך לעדת עם-התורה וכו'.

הדת הפרטית של ליבוביץ היא דת שאלהים שלה הוא ספק פרינציפ לוגי ימיביניימי ספק פיקציה פילוסופית. זה לא האל "היהודי" שהוא וודאות, אדון העולם המצווה את בני בריתו. ל' אמר לי אישית שאין הוא יכול להוכיח את קיומו. מכאן שכל הגינונים "הדתיים" שקיים מאז 'עמד על דעתו' אינם כלל בגדר קיום מצוותיו של האל הוודאי, אלא גימנסטיקה של פרט מקולקטיב לאומי מסויים שכמעט בעל-כורחו ליבוביץ משתייך אליו. כל הדתות ההתגלותיות בלי יוצא מן הכלל, ובכללן היהדות מושתתות על הקשר שבין האל לאדם במובן הפשוט של המילה. ליבוביץ כפילוסוף איננו שותף לאמונה כזו ועל כן אם הוא בכל זאת מקיים את הפעולות הנחשבות דתיות הרי שלא ניתן אלא לקבוע שהוא מקיים את הדת הפרטית שלו.
אם תשאל אותי - אני חושב שהוא צודק. שום אל איננו מתגלה ואפשר שאל אינו אלא פיקציה דמיונית של המין האנושי. אולם תובנה זו הביאה אותי ( תודה לאל ... ) לכלל שיחרור בעוד שלליבוביץ לא היה האומץ להשתחרר. באישיותו של ליבוביץ נפגשות איפוא שתי תכונות הפכיות המאפיינות את הנבוך : ה'נפש' מבטלת אבל הגוף מקיים. יש מידה של רמייה עצמית והטעיית הציבור בהתנהגות כזו אשר כלפי חוץ מטוייחת לתלפיות הודות לכשרון רטורי מבריק המספק את הסטיקרים השנונים - אך השקריים - כדוגמת "הדת היהודית יוצרת את האמונה שעליה היא מושתתת. זהו פאראדוכס לוגי, אבל אינו פאראדוכס דתי ".

אלה שדיברתי עליהם בהודעתי הקודמת שלעיל הם בעיקר אלה ש"העיקר בהם רוממות האינטלקט", ראה שם. אין בהם את הכשרון הרטורי של ליבוביץ ומבחינה דתית הם נמושות ריקות אולם יש בהם די בינה להבין עד כמה משתלם להם להאחז בסטיקרים הליבוביציאניים. באופן זה הם מזוהים כלפי חוץ כדתיים או דתיים למחצה ובה בעת להיות כלפי פנים האמאמאמא של הכופרים.זו הצביעות שכתבתי עליה.

אינני יודע מה גרם לך לחשוב שאני מדבר עליך. מבחינה פסיכולוגית אולי שווה לברר את העניין. אני דווקא מכיר אותך כמי שמעיד אמת על עצמו. אתה אבל סתם מין "נאה דורש ואין נאה מקיים" כזה, ואינני יודע באיזה מובן היה ליבוביץ שמח בתלמיד כמוך.
 
ההתגלות אינה דבר שניתן לאוששו

ראשית- אם רק למשה התגלה האל, אין למי שאינו משה, שכולל את כל עם ישראל, שום ראיה לנכונות דבריו.
לפיכך, היהדות היא לא דת של התגלות במובן שאתה מנסה לשוות לה! מבחינת העם היא לא מושתתת על התגלות אלא על ציות למשה. מה שהיה או לא היה בין משה לאל- נשאר בין משה לאל.
נהפוך הוא- היהדות היא דת של "נעשה ונשמע".
ואילו אתה מנסה לזהות את "נשמע ונעשה" כיהדות אותנטית.
הטיעון של מיני מחזירים בתשובה כאילו שיש איזושהי עדות מהימנה על התגלות היא פשוט מגוחכת ונבערת.
 

u r i el

New member
דת התגלות משמעה :

אמונה בעצם התופעה של קשר בין האדם לאלוהיו.
מבחינת הפילוסוף הראציונאלי אין תופעה כזו מן האפשר, לא ביחס למשה, ולא ביחס לשום אדם אחר.
דת התגלות משמעה אמונה בעיקרון של דרך דו סתרית המתוחה בין האל לאדם ובין האדם לאל.
מבחינת הפילוסוף הראציונאלי, האל הוא יש טרנסצנדנטי שאין עקרונית כל קשר אליו במובן הפשוט של המילה.

היהדות, שהיא דת התגלות מובהקת מושתת הן מבחינת הנארטיב והן מבחינה נומיסטית והן מבחינת הפולחן על קשר בין האדם לאל ובין האל לאדם.

מבחינת הנארטיב - האל מדבר אל ברואיו והם עונים לו והוא שומע. כך מדבר האל אל האדם ואשתו כבר בתחילת ספר בראשית וכך בהמשך דרך נח, אברהם, יצחק , יעקב, משה ודמויות ביניים נוספות ועד לפיסגת ההתגלות בסיני בה ניתן כתב הברית ושבו נאמר "וכל העם רואים את הקולות". התגלות איננה מחייבת חוזי, ואכן ע"פ דת ישראל אין לראות את האל - אך ניתן לשמוע אותו ולהווכח באותותיו ובמופתיו שכל התנ"ך מלא בהם כעדות לאלוהותו. לאחר מות משה "מתקשר" אלהים עם השופטים, המלכים והנביאים. אין האל מתגלה תמיד ולכל אדם אולם ההתגלות היא עקרון מהותי אפשרי ויסודי בדת ההתגלות.

מבחינת הנומוס - האל הוא המצווה. הצו מגיע אומנם לעם דרך מתווך, אולם גם כאן נגד כל תפיסה פילוסופית ראציונאלית מתקיים קשר בין האל לאדם וההפך.

מבחינת הפולחן - עניינו "ריח ניחוח אשה לה'" כלומר בהכללה - רצוי האל וגרימת נחת. לחוקי הדת האנטיפילוסופיים במהותם אין שום בעיה עם הרעיון שהאל מתרצה מפולחן האדם. גם התפילה שהיא התחליף החז"לי לקורבן עניינה פניה אל האל בבקשה, בהודיה, בהלל ובסליחה.

את הבעיות מעוררת הפילוסופיה, ומבחינת הדת כאבי הבטן של הפילוסופים הינם שמחת זקנתה.

בשום כתוב דתי אין התחייבות מצד הדת לספק את העיון הפילוסופי, ובוודאי לא את זה היווני. לעומת זאת משום מה העיון הפילוסופי חש בצורך לדחוף אפו ולהתעסק בתכנים דתיים. זו פלישה בוטה של הפילוסופיה לעולם לא לה. כשם שהמדע מתנהל בצד כללי המשחק הדתי ללא כל מגע ביניהם ובקווים מקבילים שלעולם לא ייפגשו, כך גם הפילוסופיה אמורה להתנהל בצד כללי המשחק הדתי ללא כל מגע. כל נסיון למזג בין האמיתות המדעיות עם אלה הדתיות מגוחך וחסר סיכוי. כל נסיון למזג בין האמיתות הפילוסופיות ראציונאליות עם אלה הדתיות הוא פתטי, מגוחך, אווילי וחסר סכוי - במחילה מהרמב"ם, מליבוביץ ומכל הדרדקים החוכמולוגים השורצים מסביבם.
 
רואים קולות

זו לא התגלות האל. ראיית קולות היא סינסתסיה- החלפת חוש אחד באחר. זו תופעה דמיונית, הזייתית מעצם הגדרתה.
יש בכך כדי להציע במרומז שגם "פגישתו" של משה עם האל לא היתה אלא תופעה בתחום הדמיון של משה.
אמנם, הזיית העם אינה שקולה באיכותה לחזון משה אך שתיהן תופעות של הכוח המדמה.
כמו כן, אצל הרמב"ם יש אמירות מפורשות על הכוח המדמה של הנביא. הכוח המדמה מאפשר לו לנבא הן במובן הערכי, שהודגש אצל ל' והן במובן של חיזוי העתיד, שאצל הרמב"ם מוזכר במפורש, בניגוד גמור לדברי ל'.
התגלות, במובן הנורמטיבי, בהחלט מכילה משמעות עמוקה גם כהתגלות בדרך דימוי, משל, סמל וכ"ו
אין שום הכרח לפרש את המילה התגלות כמפגש דו סיטרי עם האל.
התגלות, להבדיל מגילוי, היא התגלות של אידאה.
מה שמתגלה למשה הוא האידאה של האל, ולא איזשהו סבא עם זקן מהשמיים.
בהתגלות של אידאה יש משהו חד סיטרי מכיוון שהאידאה לא תלויה כלל בעולמו הסובייקטיבי של המגלה אותה.
מהי אותה אידאה שנתגלתה למשה, רק משה ידע. אם נאמין לרמב"ם- משה היה היחיד שאידאת האל נחשפה בפניו.
כל האנשים במקרא שהאל דיבר אליהם, מלבד משה - לא זכו לגלות את האידאה של האל אלא רק ביטויים שלה. לכל אידאה יש ביטויים. אפשר לדעת את הביטויים בלי לדעת את האידאה.
אם יש משהו רציונליסטי שנדחף לדת, זה הגישה שלך שסבורה שעליך לקבל אישוש בצורת ידע, עובדה היסטורית ועדות נאמנה. אבל אז זו לא דת. דת שנאלצת להוכיח את עצמה- אינה דת. הדת פשוט מצווה. המאמין רוצה לציית והדת מספקת לו ציווי. אין לזה נימוק- לא מפגשים מהסוג השלישי, לא מיסטיקה, לא עיסקה עם אליל.
אולם מהו זה שרוצה בנימוק? מהו הצורך הזה בהנמקה של קיום מצוות? המאמין, המקיים מצוות רוצה להצדיק את העובדה שהוא מקיים מצוות. זו רציונליזציה מהסוג הגס ביותר. בציות יש פגיעה בכבוד העצמי, ולכן הצורך ברציונליזציה. האדם, בגאוותו, צריך לא פחות מאשר סיפור מצוץ מהאצבע על ישות כל יכולה בשביל להצדיק את דחף הציות שנובע ממנו, ולא משום רצון חיצוני.
הדת רק באה לספק צורך, את הדחף של האדם לציית. היא מנסה לעשות זאת בדרך נאורה שלא תשרת את המניפולציות של רודן כלשהו, פנימי או חיצוני. האם המטרה הזו הושגה- יתכן שכן. זו מהותה של הדת, מהותה הקדומה ביותר והאותנטית ביותר.
 

u r i el

New member
"אלהים הוא תקלה"

בנוסף לאורי ולרועי החושב באים הרבנים ואומרים לנו מהי דת, מהי התגלות.
האם כולם מסכימים להם ?
באים ההיסטוריונים ואומרים לנו מהי דת, מהי התגלות.
האם כולם מסכימים להם ?
באים האטימולוגים ואומרים לנו מהי דת, מהי התגלות.
האם כולם מסכימים להם ?
באים הפסיכולוגים והפסיכיאטרים והנוירולוגים ואומרים לנו מהי דת, מהי התגלות.
האם כולם מסכימים להם ?
באים המשוררים והסופרים והמחזאים והציירים והפסלים ואומרים לנו מהי דת, מהי התגלות.
האם כולם מסכימים להם ?
באים הפילוסופים והאפיסטמולוגים ואומרים לנו מהי דת, מהי התגלות.
האם כולם מסכימים להם ?
באים המקובלים והמיסטיקאנים ואומרים לנו מהי דת, מהי התגלות.
האם כולם מסכימים להם ?
באים הפוליטיקאים
ובאים הסוציולוגים
ובאים האנתרופולוגים
ואומרים לנו מהי דת, מהי התגלות.
האם כולם מסכימים להם ?

רק הדת המתפקדת כך או אחרת בלבם של אנשים בכלל איננה יודעת שהיא דת, ובכלל מה זה מעניין אותה ? היא מה שהיא, ושיגידו עליה כל אלה שמחוצה לה מה שהם רוצים. מה הם כבר מבינים ? מבחינתה יכולים גם לראות בה "הפרעה אלוהית" - לא מזיז לה. בני האדם כולם נולדו , חיו ומתו או ימותו או יחיו או יוולדו - מה זה נוגע לה לנצחית הזו ?
 
הדת אינה ניצחית

היא "צעצוע ילדות של האנושות" וכשהאנושות תתבגר- תיזנח הדת.
אמנם, כמו צעצוע, ההשפעה שלה תמשיך להדהד. הכושרים שהתפתחו במשחק בדת יתקיימו.
שום דבר אינו ניצחי. לומר שמשהו ניצחי זו אמירה בטלה, גם כשהיא יוצאת מפי ליבוביץ'. הדבר היחיד שקרוב לנצח, הוא פריה ורביה, גם בתחום הרוח. קרא את הנאום של סוקרטס על הארוס- הרעיון המובע שם הוא שלאדם יש דחף לחיות לנצח, וכדי להשיגו הוא מתרבה בגוף או ברוח. הנצח ברוח הוא השתלשלות רעיונות. ובדיוק כפי שהצאצאים של הגוף אינם זהים לגוף, אלא נושאים רק חלק מהמטען הגנטי שלו, כך גם בממלכת הרעיונות- הרעיונות שורדים חלקית בלבד, משנים צורה. אם יהיה נצח לדת- זה לא בצורה המגושמת שיש כיום, ואין לי ספק כלל שהרעיון האוילי "אלוהים" יפרד ממנה סופית.
 

iricky

New member
האל הוודאי

"במה יזכה נער את ארחו לשמור כדבריך? בכל לבי דרשתיך"! אין תשובה אחרת. דרישת ה', ודרישה בכל הלב.
אבל "דרשו ה' בהמצאו"! וכי יכול לדרוש את ה' מי שלא למד איך לדרוש? וכי יכול למצוא את ה' מי שדרשו בכיוון מוטעה? איה אלהי ישראל?
לא במציאות המורגשת הוא ולא במציאות המושכלת הוא ולא בתוך כל הבריאה כולה. כי כל הבריאה היא ה"לא אלהים" - הנברא, ואין למציאותה שום חלק במציאות הבורא ב"ה. גם עצמותה של הבריאה נעלמת ממך, ואתה משיג רק את צלמה. לדרוש את ה' אין פירושו לדרוש "ראיות" למציאותו, כי אין ראיות כאלה. הוכחה מן העלול לעילה? מן המסובב לסיבה? הלא לגבי השכל - העלול והעילה, המסובב והסיבה הם כולם תמיד ממין אחד, ואיך להפסיק פתאום את השרשרת אשר אין לה ראשית ולא תכלית?
אין ראיות! ותודה לאל שאינן! לו היו - חירותו של האדם מה תהא עליה? דן היה אז מוכרח לדעת את ה', וחדל להיות אדם. הנה מה שמשיג האדם בשכלו על פי השגת חושיו וחשבון מתימטי אינו נקרא שלו, שהרי ההשגה נתונה היא לו, ורק האמונה שהיא בנויה על בקשת האמת זה נקרא שלו, שהרי זה אצלו בבחירה, שבחר לבקש את האמת הישרה.
איה אלהי ישראל? לא במציאות המושכלת והמורגשת - "לבדו". אם לבדו ידרוש את ה' ימצאנו, כי קרוב הוא לו. כשם שהצור קרוב אל הסלע שנחצב ממנו, כשם שאפיק המים קרוב לאייל העורג. ראיות? וכי האייל יבקש ראיות טרם ישתה מאפיקי המים אשר יערג אליהם? הוא מה שאמר שלמה "אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשנה, אז תבין יראת ה'". אינו אומר אז תבין פילוסופיה, אז תבין תכונה, אז תבין רפואה, אז תבין דינים, אז תבין הלכות, אלא אז תבין יראת ה'. והנה הכתוב אומר "הן יראת אדוני היא חכמה", הרי שהיראה היא היא חכמה והיא לבדה חכמה. אך האמת היא כי עיון גדול צריך על כל הדברים האלה לדעת אותם באמת, ולא על צד הדמיון והסברה הכוזבת, כל שכן לקנות אותם ולהשיגם. וחכמה רבה היא מה שמשה רבנו עליו השלום מלמדנו אמרו "ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך, כי אם ליראה את ה' אלהיך ללכת בכל דבריו ולאהבה אותו ולעבוד את ה' אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך, לשמור את מצוות ה' ואת חוקותיו". כאן כלל כל חלקי שלמות העבודה הנרצית לשמו יתברך, והם: היראה, ההליכה בדרכיו, האהבה, שלמות הלב ושמירת כל המצוות. ולא כלל "ראיות". כי אין ראיות, ותודה לאל שאינן. כי האדם אסור במדעו, ובן חורין באמונתו.
 

u r i el

New member
וגם :

דעו רבותי, שאין ראוי לו לאדם להאמין אלא באחד משלשה דברים.
הראשון דבר שתהיה עליו ראיה ברורה מדעתו של אדם כגון חכמת החשבון, וגימטריאות, ותקופות.
והשני דבר שישיגנו האדם באחד מהחמש הרגשות, כגון שידע ויראה שזה שחור וזה אדום וכיוצא בזה בראית עינו. או שיטעום שזה מר וזה מתוק. או שימשש שזה חם וזה קר. או שישמע שזה קול צלול וזה קול הברה. או שיריח שזה ריח באוש וזה ריח ערב וכיוצא באלו.
והשלישי דבר שיקבל אותו האדם מן הנביאים ע"ה ומן הצדיקים.
וצריך האדם, שהוא בעל דעה, לחלק בדעתו גם במחשבתו כל הדברים שהוא מאמין בהם, ויאמר:
שזה האמנתי בו מפני הקבלה,
וזה האמנתי בו מפני ההרגשה,
וזה האמנתי בו מפני הדעה.
אבל מי שיאמין בדבר אחד שאינו משלושת המינים האלה, עליו נאמר "פתי יאמין לכל דבר" [משלי יד,טו].
וכן צריכים אתם לידע, שכבר חיברו הטיפשים אלפי ספרים, וכמה אנשים גדולים בשנים - לא בחכמה - איבדו כל ימיהם בלמידת אותם ספרים, ודימו שאותם ההבלים הם חכמות גדולות, ועלה על ליבם שהם חכמים גדולים, מפני שידעו החכמות ההן.
שהדבר שטועים בו רוב העולם, או הכל, מלבד אנשים יחידים, השרידים אשר יי' קורא, הוא דבר שאני מודיע לכם, והוא החולי הגדול והרעה החולה: שכל הדברים שימצאו כתובים בספרים, יעלה על לבו בתחילה שהם אמת. וכל שכן אם יהיו הספרים קדמונים.
ואם התעסקו אנשים רבים באותם ספרים, ונשאו ונתנו בהם, מיד יקפוץ דעתו של נמהר לומר שאלו דברי חכמה. ויאמר בלבו: וכי לשקר עשה עט סופרים, ובחינם נשאו ונתנו אלו באלה הדברים?!
 

iricky

New member
קול קורא

לאנשים היחידים בעלי הדעה, השרידים אשר יי קורא, שיאמינו כי לכל משולש יש מאה ושמונים מעלות, שבכוחי להביא על זה ראיה ברורה מדעתו של אדם.
 

u r i el

New member
אתאיסט אחד

ישב על הבר עם חבר וסיפר לו את שקרה לו בשבוע שעבר, כשטייל בהרים המושלגים:

אמר לו: "אז אני הולך לי בשלג, ופתאום מגלה שאיבדתי את הצפון. לא רואה כיוון, לא רואה אופק, לא בית, לא איש. ככה התהלכתי לבדי במקום שאני לא מכיר. למחרת כבר נגמרו לי המים, האוכל, הכוח. הבנתי שאני הולך לגמור. אז אמרתי לעצמי, אין לי מה להפסיד - ירדתי על ברכיי וצעקתי לאלוהים שלכם: 'אלוהים יקר, אני לא מאמין בך, אבל עכשיו אני צריך אותך. אם לא תציל אותי עכשיו, אני אמות עוד הלילה! עכשיו הזמן שלך להוכיח לי את קיומך!"
אומר החבר שלו בהשתאות: "אז אני מבין שהוא ענה לך, אם אתה כאן בריא ושלם וכל זה".
צוחק האתאיסט ועונה: "שטויות. בדיוק אז עברו במקרה שני אסקימוזים ששמעו את הצעקה שלי ולקחו אותי הביתה".
 
למעלה