א: ב

iricky

New member
אבל

מי גרם לאסקימוסים לעבור בדיוק באותו זמן באותו מקום, לא אלוהים? זה ברור שאלהים שמע את תפילתו והביא לו אותה בנס משמים. זה בדיוק מה שקרה בתש"ח בצפת. כל זקני העיר התפללו ואלהים עשה נס והביא לשם את הפלמ"ח ששיחרר את העיר.
 

u r i el

New member
ברור.

זו הרי הבדיחה. וכי מה מצחיק בעזרתם של האסקימוסים ללא התובנה שאלהים זימן אותם לאותו אתאיסט.
ואיך ליבוביץ שרד מעל 90 שנים, ידו בכל ויד כל בו ומת בנשיקה ( הלוואי עלי ) אם לא הודות לעזרת ה' שלא האמין בה ?
 

iricky

New member
אלא חזרה קושיה לדוכתי

עברנו על כל התורה כולה ולא מצינו שהקב"ה עושה אסקימוסים מלאכיו, ואפילו לא את הפלמ"ח. וכן הוא אומר "לא ע"י מלאך ולא ע"י שליח אלא הקב"ה בכבודו ובעצמו". קושיא.
 

u r i el

New member
התורה לא מספקת אינפורמציה !

אבל כתוב במפורש :
"כְּצִנַּת שֶׁלֶג בְּיוֹם קָצִיר צִיר נֶאֱמָן לְשֹׁלְחָיו וְנֶפֶשׁ אֲדֹנָיו יָשִׁיב."

( הפוך בה והפוך בה ..... )
 
כשל טיעון הסיבה לאינסוף

את זיהוי הכשל הזה אני מביא משפינוזה (אינני זוכר כיצד בדיוק קרא לו):
יטען המאמין- את הגשם מוריד אלוהים!
יגידו לו- הגשם יורד מהעננים, והעננים הם הצטברות אדי מים.
ישוב ויטען- אלוהים מעלה את אדי המים לעננים!
יגידו לו- אדי המים מתאדים מחימום המתרחש מקרני השמש.
ישוב ויטען- אלוהים מביא את קרני השמש!
יגידו לו- ביקוע גרעיני מייצר קרינה שמגיעה מהשמש לכדור הארץ...
יסבירו לו מה שיסבירו, ישוב ויטען... וכן הלאה וכן הלאה- לכשיגיע לסיבה שאותה לא יוכלו להסביר לו, מפאת סופיות הידע האנושי (ויתכן שגם אינסופיות שרשרת הסיבות), ישוב ויטען את המנטרה המטומטמת שלו- "אלוהים עשה".
כל אדם שאינו אידיוט גמור יבין שהטיעון שלו אידיוטי. אי ידיעת הסיבה אינה מתירה לך לפלוט "אלוהים עשה". אלוהים לא עשה שום דבר. אלוהים הוא שקר מוחלט כדי שלא תחקור את הסיבות. כדי שלא יהיה מדע. כדי שבני האדם ישלטו על ידי טפילי דת ויוחלשו על ידי הבורות.
 

u r i el

New member
וקיים גם חוק התער של אוקהם....

אני לא חושב שאלהים הומצא ע"י האנושות כדי שלא תחקור את הסיבות אלא כי כפי שכתבת קודם לכן מפאת סופיות הידע.
לדעתי אלהים הומצא ע"י האנושות גם כעוגן למשאלות, תודות ותקוות.

חוקרי מקרא מזהים במקרא שורה ארוכה של תופעות שהמקרא מסביר אותן בזיקה לאלהים. אלה הם אותם סיפורים אטיולוגיים שהמקרא מלא בהם. לדוגמה : הקשת בענן מוסברת באמצעות סיפור נוח. צירי הלידה - באמצעות העונש שהשית האל על האישה. הגבלת חיי האדם - באמצעות הבטחתו של האל למשה וכיוצ"ב סיפורים אטיולוגיים רבים.

ברגע שהאל נעקר מעולמו האינטימי של הפרט, התמסד ונוכס ע"י עסקנים וקבוצות, הפך העניין לאינטרס מסחרי עם כל הסירחון שאינטרסים מייצרים.
 
אני סבור שהדברים איומים

שרעיון האל הומצא כדי לטמטם את המוח שלא יחקור סיבות.
שהדת היהודית הומצאה כדי להתנגד לניוון השיכלי שנובע מרעיון האל וזאת מבלי לסתור אותו: אל אחד במקום המון אלים, אל בלתי מוגדר במקום אל מצוייר.
היהדות היא שלב ביניים בין האלילות לאתאיזם. כמו בסיפור על האיש שחשב שהוא תרנגולת:
איש אחד חשב שהוא תרנגולת, ולא הועילו כל שיכנועי הבריות. הוא בשלו- מקרקר ומניע ידיו מעלה ומטה והולך בחצר ערום עם נוצות. הגיע אליו רופא ערמומי ששמע את טענותיו על כך שהוא תרנגולת ואמר לו "שמע נא- אתה אכן תרנגולת, הצדק איתך, אבל מה אכפת לך לשים את הבגדים האלו, תהיה תרנגולת שמתחפשת לבן אדם". ואח"כ "מה אכפת לך, תרנגולת, ללכת זקוף כמו בן אדם ובלי להניע את הידיים מעלה ומטה"... כך שיכנע הרופא הערמומי את האיש לשוב ולהתנהג כמו בן אדם.
כך הוא המונותאיזם- זהו רופא אשר משכנע את האלילות לוותר על עוד ועוד סממנים שלה עד שהיא נעשית זהה לאתאיזם.
 

u r i el

New member
זו בהחלט תיזה אנתרופולוגית נאה

אולם השאלה היא האם תוכל לאשש אותה ולהעבירה מעולם הספקולציות לעולם העובדות.

אני מזכיר לך שמבחינת המקרא האמונה באל אחד היא אמונה אוניברסאלית מבראשית היות העולם והאנושות. סיפורי בראשית אינם עוסקים ביהדות אלא באדם. באדם 'אדם', באדם 'נוח' באדם 'אברהם' וכך הלאה עד למימוש אקט הבחירה המובטח של הקולקטיב - שיחרור בני ישראל מעול המצרים, הפיכתם לעם ומעמד סיני שהוא מעמד מסירת הצווים, ככתוב : וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הַסְכֵּת וּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל הַיּוֹם הַזֶּה נִהְיֵיתָ לְעָם לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ. וְשָׁמַעְתָּ בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ וְעָשִׂיתָ אֶת מִצְו‍ֹתָו וְאֶת חֻקָּיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם." [ דב' כז ].

המקרא עצמו איננו מבטל את האלילות, הוא מכיר בה, לעתים מתמודד עמה חזיתית ולעתים משלים עם קיומה תוך הדגשה שהאל המקראי הוא אלהי האלים. ככתוב למשל : "מִי כָמֹכָה בָּאֵלִם יְהוָה מִי כָּמֹכָה נֶאְדָּר בַּקֹּדֶשׁ נוֹרָא תְהִלֹּת עֹשֵׂה פֶלֶא." [ שמ' טו ].
 

newman10

New member
אנשים חסרי חוש הומור!

אני עד כדי כך חדש כך שקשה להבחין מתי אני רציני ומתי אני סתם מנסה להתיידד ולשבור את הקרח ("להסתחבק"/ "להריץ דאחקות") עם iricky ?
 

iricky

New member
אל תדאג

הפורום הזה הוא מאד ליברלי ופתוח לכל אחד. אפילו למי שהוא בעל חוש הומור שאיש אינו מבין אותו. תמשיך לנסות. אולי בסופו של דבר נבין.
 
למעלה