בהקשרה של אמנות מיזוגנית

החוזק של באפי הוא לא רק מזה שהיא יודעת ללכת

מכות. אלא גם שהיא לא תלויה בגבר כדי להצליח, שהגיבור שמציל את העולם - הוא לא גיבור - היא גיבורה. יש גם כל מיני היבטים הנראים לכאורה קטנים אבל הם משמעותיים (לדוגמא היה פרק של איזה נער מאיזו קבוצת שחיינים מרשה לעצמו לשלוח ידיים לגופה של באפי וכשהיא מפסיקה אותו פיזית כי הוא לא מפסיק כשהיא אומרת "לא" הוא אומר לה "תראי איך את מתלבשת, את מזמינה את זה" - ואותו בחור מוצג כטיפוס הרע באותו פרק - וזה רק דבר קטנטן מאוד ממיני רבים). ישנם כל מיני סצינות שבחברה כיום - היו רואים את זה כהפוך - תפקידים שיועדו רק לגברים - מיוצגים על ידי נשים ולהיפך. לומר שהחוזק של באפי זה רק בגלל שהם מרביצה מכות - הוא כ"כ לא נכון!! הסדרה הזו היא הרבה מעבר למכות, ואחרי שרואים אותה, את כולה, בלי הפסקות של חודשים בין פרק לפרק/עונה לעונה - מבינים שהמכות בסדרה - הם החלק הכי שולי שם. ***ובכלל יש פרק אחד אדיר בעונה האחרונה שבעיני משקף את הפמינזם בבאפי בצורה הכי ברורה, אבל אם כאן מעריצי באפי אז אני לא ממש יכולה לספר כדי שיבינו. (למי שכן מכיר - הפרק בו באפי נשלחת לעבר לקבל כוחות כדי להתמודד עם ה-first evil - והיא אמורה לקבל את הכוחות מכמה גברים אפריקאים בטקס מוזר שכזה - והיא כלואה בשרשראות ואת ההמשך אתם יודעים). חוץ מערכים פמינסטיים שיש בסדרה ישנם גם ערכים אחרים של שבירת מוסכמות,כמו: משפחה שהם בעצם מורכבת לא מאבא-אימא-אחים, אלא קוטלת-מכשפה לסבית-אחות-חבר-צופה (ועוד כל מיני נספחים מתחלפים). ויש עוד הרבה, אבל אני לא אכנס לזה עכשיו.
 

ThE uVa

New member
../images/Emo45.gif

באפי, מעצם היותה אישה היא כבר פמיניסטית למדי [כי זה באמת לא מובן מאליו, תריצו כמה סדרות טלוויזיה בראש שלכן ותחשבו לכמה יש גיבורות נשים..מעט], אבל היא עדיין לא עומדת בפני עצמה. מי שראתה קצת באפי בטח מכירה את ווילו, שהיא סוג של גאונה, והיא אחת הדמויות הכי חזקות בסדרה, לא בכוחה הפיזי, ומעבר לכך יש המון נשים חזקות בבאפי, והן לא מוצגות בצורות שטחיות, וזה בעצם הפמיניזם האמיתי. באפי יודעת ללכת מכות, כן, היא גם אוהבת בנים והיא גם מנהיגה והיא גם מתמודדת עם דברים מטופשים שכל בת 17 מתמודדת איתם, והיא [ושאר הנשים בסדרה] לעולם לא מוצגת דרך הסטראוטיפים הרגילים על נשים, אלא היא זוכה להתייחסות של דמות אמיתית, עגולה, עם רבדים ומניעים והרבה דברים אחרים. זה לא הופך אותה ל"פמיניסטית המושלמת", היא נועלת עקבים וחצאיות מיני ולבטח מורידה שיערות ברגליים וגם אוהבת נורא שופינג, אבל היא בת אדם. [סוג של]. והיא זוכה להתייחסות כזו למרות שהיא בחורה. בלונדינית. בת 17. המכות, כמו הערפדים, הם לא באמת ה.. עניין בסדרה. סוג של כלי. [וגם בזה יש משהו נחמד, האמת. יש פרק שהיא הולכת למקום שדורש לבוש מכובד, והיא עם חצאית.. עיפרון..? צמודה כזאת, קורה מה שקורה והיא צריכה להכות איזו מפלצת, היא מנסה לבעוט והרגל לא עולה בגלל החצאית, היא קופאת לשנייה, מסתכלת על החצאית וקורעת בה שסע מרשים. זה מקסים בעיניי.]
 
צודקת, יש שם הרבה דמויות נשיות חזקות

וילו (אהובה שלי), דרוסילה (איזו דמות מהפנטת בחיי...), פיית', קורדיליה (בעיקר אם ראית את ההמשך שלה באנג'ל), אניה, גלורי, פרופסור וולש. ועוד דמויות שלכאורה לא נראו חזקות אבל הן בהחלט כן כמו טרה ודון. (האם את זוכרת את הפרק שהיה כמה פרקים אחרי הפרק שאנג'ל איבד את נשמתו, שהיו רוחות של תלמיד ומורה שהיו נאהבים והמורה עזבה את התלמיד והוא ירה בה למוות, וכל פעם הם היו מתלבשים על 2 בני אדם ומשחזרים את האירוע ככה שתמיד נרצחה אישה כי תמיד אישה הייתה בתקפיד המורה וגבר בתפקיד התלמיד, ואז שבאפי נכנסה לביה"ס ואנג'ל הופיע שם, היו בטוחים שזה יהיה ככה אבל באפי היתה התלמיד שירתה באנג'ל שהיה המורה, שהיא אמרה לו: "don't walk away from me bitch!").
 

קרקלה

New member
נשים חזקות או לא, אני פשוט אוהבת לראות מגוון

תנו לי חזקות, חלשות, חכמות, טפשות, שמחות, עצובות, שמנות, רזות, דייקניות, מפוזרות, עצורות, פתוחות, סקרניות ומשעממות. שידעו שנשים זה לא מקשה אחת, שאי אפשר לצייר חברה שמורכבת מ- 40 דרדסים מכל הסוגים והמאפיינים, ודרדסית אחת - שהיא האופי הנשי (מאפיין: מסתובבת עם מראה).
 
גם לי לא

הייתה, ועדיין אין, כוונה לפגוע, להרגיז או לתקוף. התמה הזאת מופיעה בשמונת הסרטים שצויינו בשרשור. ברובם היא מאוד מרכזית ומכוננת את הציר העלילתי של הסרט, ובחלקם היא סתם מופיעה כקלישאה שיורית, שאינה המוטביציה העיקרית של הדמות. כאשר מנתחים יצירות תרבותיות, אפשר לגשת אליהן מתוך ניתוח ממצה של כל יצירה, ובחינה זהירה של ההקשר בו מופיע כל מרכיב והיחס בין המרכיבים כדי לדלות את המשמעויות שעולות מן היצירה. יש חשיבות רבה וערך ניכר לגישה זו, וכמובן, שניתן להשתמש בה לא רק כדי להבין יצירה בודדת, אלא כדי להבין מרחב תרבותי שלם. ישנה גם גישה אחרת, שאינה טובה/חשובה יותר או פחות, אלא מתווספת לראשונה ומהווה פרספקטיבה אחרת, ולטעמי - מעשירה. הפרספקטיבה הזו מסתכלת דווקא בפני השטח, במובן מאליו ובקלישאות של מרחב תרבותי מסויים. היא בוחנת את ארגז הכלים שזמין לרשותו של תהליך היצירה - דווקא הדברים הקלים, הפשוטים, שאינם דורשים חשיבה וניתוח, שהבמאי/הסופר/יוצר אחר שולף אותם מבלי להרהר על כך, ולעתים מבלי להיות מודע לכך. באיתור דברים כאלה, הבנת ההקשר העלילתי היא לעתים מטעה, מכיוון שהיא הולכת למקום שהוא ציר ומוקד תשומת הלב של היוצר, הדברים שנראו לו חשובים בסרט, שהוא (יחסית לפחות) השקיע בהם, והקדיש בהם איזה רגש או חשיבה. במקום זאת, טוב לפעמים ללכת לדברים שאוטומטיים עבור היוצר, הדפוסים שהוא משכפל מבלי משים, ולעתים קרובות משניים בניתוח ממוקד ומלא של היצירה שלו. ניתוח מסוג זה מייצר איזשהו סט של תמות, שהן פשטניות מעצם מהותן - זה בדיוק המשמעות של קלישאה. החשיבות של תמה כזו אינה נמדדת בהכרח במספר הפעמים בו היא מופיעה, שממילא אינו ניתן למדידה. היא גם לא נמדדת בהכרח באופן יחסי לתמות אחרות, שאולי נפוצות הרבה יותר ממנה. היא אפילו לא נמדדת במרכזיותה ליצירות בהן היא מופיעה - לעתים דווקא המשניות מעידה על הרמה בה היא הפכה לקלישאה אוטומטית ומובנת מאליה, שאינה ממש דורשת או אפילו מאפשרת פיתוח מתוחכם. החשיבות של תמה מסוג זה נקבעת על פי הפכתה לחלק מהאיקונוגרפיה של התחום, מהמעמד שלה כאיקונין, שמשתלב באופן טבעי וקל בתפיסה של אנשים, מבלי ליצור הפרעה בשדה. בהקשר הזה, התמה הספציפית שעליה מדובר - האשה שמפתה/מעוניינת בגבר תפוס ונוקטת באלימות/נקמה חריפה בעקבות דחייתה - היא מעניינת בגלל הנדירות של הצגת אלימות/תוקפנות נשית בצורה ישירה. מעניין שכשהדבר מופיע, אחת הקלישאות המובהקות הוא לחבר את זה לדחייה מצד גבר. מעניין שכאשר האשה מוצגת כאקטיבית, הקלישאה מובילה למחשבה: עדיף שהיא הייתה פסיבית/לא נראית.
 

magenta73

New member
אני שוב לא מסכימה איתך

שהיא נמצאת בכל הסרטים הללו. כלומר, התמה, לא ברמת ה- אישה רוצה גבר, הוא לא נענה לחיזוריה, היא הופכת לכלבה מהגיהנום. לפחות בשני הסרטים שכן ראיתי מהרשימה, זו לא התמה של הסרט. באחד אכן יש נקמה, אבל לא בגלל חוסר הענות לחיזור. אלא בגלל שאם זכרוני אינו מטעה אותי הוא היה הגניקולוג שלה והיא הפילה את הילד וחייה נהרסו ואז היא רוצה להרוס את חייו ומשפחתו שלו. והדרושה שותפה - יש כאן קינאה אובססיבית לבחורה אחרת, חיקוי שאז הופך לרצון שחייה כולם יהיו שלה. ופויזן משהו - זה עם הבחורה הצעירה? דרו ברימור? צריך לשים לב למניעים שלה, אם זה רק הקטע המיני וחיזור או שיש כאן רצון לכסף/מעמד וכן הלאה. זה ממש לא כמו חיזור גורלי. חיזור גורלי הוא אכן מה שמצויין בהתחלה, אבל לדעתי אין סרט אחר שמדבר בדיוק אך ורק על התמה הזו. (התמה היותר גדולה היא שנשים מיניות הן מסוכנות. ומשתמשות במיניות שלהן בסחטנות ועליהן למות מוות נוראי בגלל זה! עם זה אני מסכימה לחלוטין, זו תמה ידועה בהוליווד.) וזה לא ברמה של אובר-ניתוח אלא באמת בשיא הסתם לראות את הסרט ולהסביר את המניע.
 
כפי שכתבתי

בחלק מהסרטים זה לא המוטיביציה העיקרית אלא קלישאה שיורית. הנקודה שלי, בכל מקרה, הייתה שלא תמיד ההקשר של העלילה הרחבה יותר הוא המעניין, אלא דווקא המוטיב.
 

magenta73

New member
כן ולא

ובכל מקרה, המוטיב הוא לאו דווקא אישה רוצה גבר הוא לא רוצה אותה היא הופכת בוננזה. ובכל מקרה, המוטיב הוא בסיסי וקשור לרוב קשר ישיר לפרויד. קנאת פין, תסביך אלקטרה, אישה היסטרית וכו'.
 

magenta73

New member
אני לא אומרת שזה לא קיים

אני אומרת שהתמה הזאת היא מהפחות מובאות בסרטים, במיוחד לפי המודל הקודם - שיש בזה משהו מיני, כמו חיזור גורלי. לרוב האישה מוצגת כקורבן מסכן או כביצ'ית נוראית. שמסורסת ע"י החברה. להיפך, אם כבר מדברים על זה... נקמנות - יש בה מהכוח לאישה ומכאן זה מפחיד ומסרס גברים אתה יכול להגיד שגם תלמה ולואיז קיים על התמה הזאת אם אתה נורא מתעקש, האמנם?
 

mayya22

New member
אני פשוט

פמיניסטית היסטרית, מגזימנית, מדמיינת, רואה התעללות מינית וחיפצון בכל מקום.. תתעלמי ממני
 

mayya22

New member
ורועי-

אנחנו לא כאן כדי לשכנע. הודעה כוונה לכאלה שמרגישות אותו דבר ושנדבר מהנקודה הזאת. לא כדי לשכנע שיש בעיה. אין בעיה? אני "מגזימה" ? אין בעיה, אבל את אתחיל לשכנע מבחינתי אלך צעד אחרוה
 

magenta73

New member
וזאת דרך לנהל דיון?

מאיה, אני חוקרת תקשורת, אני לומדת על זה באוניברסיטה, וזה מה שאני עושה. מנתחת סרטים. לרוב בראייה פמיניסטית עם סימוכין של תיאוריות פמיניסטיות. זה מאוד נחמד לזרוק סיסמאות לאויר, בלי לתת לכך סימוכין. יש המון חיפצון ושובינזם בקולנוע ההוליוודי, אבל התמה הספציפית הזו לא קיימת הרבה.
 
גם

הקומדיות הרומנטיות למיניהן, שהאשה תמיד מוצגת כאחת שפסגת שאיפותיה זה להתחתן והיא מוכנה לסלוח לגבר עד אין סוף.
 
אוי . כן, ראיתי לפני יום סרט כזה...

על בעל שלא עושה כלום בבית, הם רבים, רבים, רבים - בסוף הוא מבקש סליחה עם ארוחה וזה פתאום ההבנה שלו שהוא לא בסדר... למה ? בעיקר כי הוא לא מעריך את מה שהיא עושה. לא כי הוא אמור גם לעשות את זה.
 
כתבתי פה פעם על "זמר החתונות"

בהקשר הזה. אחד הסרטים היותר נוראיים שיצא לי לראות. והכי גרוע זה ש"זאת קומדיה, לא צריך לקחת את זה ברצינות".
 

t a l 80

New member
ויש את הפתגם

Hell hath no fury like a woman scorned בסדרת הספרים לילדים/נוער הכי פופולארית של השנים האחרונות יש סצנה שבה נערה (שבדרך-כלל היא בוגרת והגיונית) משלחת גדוד ציפורים לנקר את הידיד שלה (לא בן זוג) בהתקף קינאה פסיכוטי, רק בגלל שלבחור היתה החוצפה להתמזמז עם בת אחרת. וזה מוצג כשמשהו חמוד ומצחיק וכתבה את זה סופרת בריטית בשם רולינג.
 
למעלה