בוב דילן בלוז

דןטאון

New member
בוב דילן בלוז

חיפשתי בהיסטוריה ולא מצאתי. לגבי השיר של סיד, "בוב דילן בלוז", המופיע באוסף "Wouldnt you miss me", האם מישהו יודע מי הפיק את השיר (גילמור ווטרס?), ובאיזו מסגרת הוא הוקלט? על פי מה שאני יודע השיר הוקלט בפברואר 1970, בזמן שסיד כבר לא ממש היה בעניינים. ובכל זאת, יצא לו שיר שיר, הוא ממש תפס כאן את הרוח של בוב דילן. האם מישהו יודע לגבי המילים של השיר? הן מקוריות של סיד? ושאלה אחרונה- למה השיר לא פורסם עד 2001??? תודה, דן
 
שאלות מצויינות

סיד כתב את השיר ככל הנראה עוד בשנת 1964. כמו Effervescent Elephant, גם זה שיר מוקדם שלו, אשר הוקלט עבור אלבומי הסולו בסוף שנות השישים. את השיר הפיק דייב גילמור ב-27 בפברואר 1970, במסגרת ההקלטות של אלבום הסולו השני, Barrett. הטכנאים היו פיטר בוון, אלן פארסונס וג'ון לקי (שני האחרונים נהיו מפיקים מפורסמים בזכות עצמם, בשנים הבאות). המילים הן אכן מקוריות של סיד. זוהי פרודיה - מצויינת - על דילן המוקדם. השאלה מדוע השיר לא פורסם עד 2001 היא אחת התעלומות שהעסיקו פלוידולוגים שנים רבות. קיומו של השיר היה בבחינת שמועה בלבד, בקרב אוהדים יותר אובססיביים. מסתבר, שגילמור החזיק את ההקלטות אצלו בבית, מתחת לבלטות, במשך כל השנים, וסרב להתיר את הוצאתו. למה? לא ידוע. סיפור דומה היה עם השיר Opel, שגילמור הסכים להוציאו רק בסוף שנות השמונים.
 

דןטאון

New member
מעניין

תודה על התשובה המהירה. יש, ככל הידוע לך, עוד שירים של בארט בכספות ובבלטות של האדון דייב? קצת מוזר/הזוי/משונה מערכת היחסים בין החבר'ה שם, לא?
 
מי יודע

המחקר הכי מקיף על ההקלטות של סיד הוא Random Precision של דייויד פארקר. פארקר הלך לפי הרישומים של אולפני ההקלטות, במיוחד זה של אבי רואד, שם הוקלטו רוב ההקלטות של הפלויד ושל סיד, וכן אולפנים אחרים שהיה ידוע לו שהם הקליטו שם. הוא גם ראיין רבות מהנפשות הפועלות. אבל גם הוא זהיר בהערכותיו ואומר במפורש, שחלק מההקלטות "נעלמו" וככל הנראה מצויות ברשות הפלוידים, בכספותיהם הפרטיות. כך למשל, מספר פארקר בספרו שהפלויד הקליטו 4 שירים כדמו, לפני שחתמו עם EMI. מייסון מאשר את זה בספרו. עד עתה, רק שני שירים מתוך הארבעה זכו להשמעה: Lucy Leave (שכתב סיד) ו-King Bee (גרסת כיסוי לשיר R'n'B אמריקאי). שני השירים הנוספים - גם הם של סיד - טרם נחשפו. ככל הנראה הם ברשותו של מייסון, או שהוא לפחות יודע היכן הם. בידי ווטרס יש הקלטה של השיר הראשון שכתב. וכן הלאה.
 

Liorking

New member
אן כבר בלוז

כתוב בהרבה מקומות שפינק פלויד באו מהבלוז, אבל חוץ מכמה שירים (Seamus דוגמה בולטת), Money ו-Shine On You Crazy Diamond, האם אתם מכירים עוד שירי בלוז שלהם?
 
פינק פלויד לא ניגנו בלוז

כמו כל הלהקות הבריטיות, הם פיתחו את הסגנון שלהם. אבל הם נשארו נאמנים למורשת הבלוז וערכיה: מוסיקה שפונה אל הרגש והמכנה המשותף של כל בני האדם, מוסיקה העוסקת בחוויה האנושית ומשבריה. בכך הפלויד דומים למרבית הלהקות הבריטיות, ששורשיהן בבלוז וב-R'n'B האמריקאיים.
 

חרטושה

New member
שיימוס

הוא באמת שיר בלוז "פרופר" &nbsp
עד כמה שאני זוכרת, מבחינת מקצב ומצברוח הוא בלוזי לחלוטין ולא רק קצת, למרות שאף פעם לא הסתכלתי בתווים עצמם, הוא משתמש ב blue note קלאסי לפי דעתי, אבל אני באמת לא זוכרת עכשיו פרטים) ואני גם שומעת את הגוון הבלוזי ואת ההשפעות שלו בשירים שהזכרת, בהחלט כן, אבל אלה לא שירים של בלוז נקי (כמו שיימוס למשל) ובטח שלא כמו של אמני בלוז שזה סגנון הנגינה העיקרי שלהם. אבל באמת גם אני חושבת שהשירים שהזכרת הכי בולטים מהבחינה הזאת...אולי אני אזכר בעוד משהו, אבל זהו לבינתיים.
 

avki

New member
בחייכם, זה כל מה שהצלחתם לזכור?

יש כמות לא מבוטלת של שירים של הפלויד שלפחות מבוססים על סולמות בלוז, או שמשלבים קטעי ג'אז או אלמנטים של Rn'B. נתחיל מהתחלה: Luicifer Sam Pow R. Toc H. Interstellar Overdrive Jugband Blues (רק בגלל השם ^_^) San Tropez Seamus Money Pigs Shine On You Crazy Diamond Have A Cigar Not Now John What Do You Want From Me? וזה רק כשאני מעביר בראש את השירים, אפילו לא עברתי על כל האלבומים...
 

avki

New member
*סתם הבהרה קטנונית

לא כל סולו של מפוחית, חצוצרה, סקסופון או כלי שבד"כ משתמשים בו לג'אז החשבתי כג'אז, או בלוז, או Rn'B או וואטאבר. כמו כן חשבתי אם להכניס את Echoes בגלל מקצב הבאס-תופים בדקה שמתחיל בדקה השביעית של היצירה, אבל בסוף החלטתי שלא, כי המקצב לא ממש ג'אזי, למרות שהוא מבוסס באס.
 

avki

New member
אני בבית, כנראה לא אחזור יותר לצפון

השומרון. לא הצלחתי להיכנס בפעמיים שניסיתי, והפינוי אמור להתחיל מחר או מחרתיים. בכל אופן הייתי חוזר אחרי התפרעויות מעין אלה שהיו אתמול. ראית את החדשות מן הסתם?
 
אני שמחה מאוד לשמוע

שחזרת הביתה. כשדיברנו ביום חמישי לא ממש קלטתי איפה אתה ולאן התכוונת להגיע. האסימון נפל לי רק אח"כ, ודאגתי מאוד.
 
יש לי חברים שנפצעו

קשות מהחומצה(!!!) שהמתנחלים השליכו על החיילים. וטוב שלא היית חלק מהגועל נפש שהיה שם! כי בהתחלה הבנתי אותכם אבל עכשיו, לא רק אני יכול להגיד את זה, הגזמתם ונמאסתם על כולם, הראתם איזה אנשים כפויי טובה אתם. והיד עוד נטויה
 

avki

New member
אם אתה רוצה לדבר על זה ברצינות

זה עיניין לפרטי. אין מקום בפורום פינק פלויד להשמצות חסרות ביסוס כאלה. בכל אופן, אפילו אם זה מה שאתה אומר נכון, זה לא לכאן. ובכל אופן, אני חושב שאתה בן אדם טוב, חבל להיכנס לזה. =\
 
כן, אבל

הנקודה היא שבלוז הוא תרבות, לא סולמות ומשקלים. לבלוז ערכים מסויימים, שהרוק אימץ. הפלויד המשיכו את המסורת הזו, גם כאשר המוסיקה שלהם היתה רחוקה מהבלוז כמרחק נהר הקאם הזורם בקיימברידג', מהמיסיסיפי. כלים מוסיקולוגיים אינם יכולים להסביר את הרוק, רק כלים תרבותיים.
 

avki

New member
מסכים במאה אחוז.

רק ארבעה שאלות מתקילות: משינה זה רוק? מה ההבדל הערכי והתרבותי בין רוק לרוק אנד רול? מה ההבדל בין בלוז לרוק? מה ההבדל בין ג'אז לבלוז או לRn'B?
 
וואלה, שאלות גדולות שאלת

על כל אחת נכתבו ספרים. אין הבדל בין "רוק" ל"רוקנרול"; בביטוי "רוק" החלו להשתמש באמצע שנות השישים, למיטב זכרוני, כקיצור לרוקנרול, או כדי להבחין בין מה שנעשה אז, לבין השנים הראשונות של הרוק, בשנות החמישים. כיום במקומות מסויימים תראה התייחסות ל"רוקנרול" כמשהו שנעשה בשנות החמישים בלבד. הביטוי "רוקנרול" נשמע קצת מיושן. תולדות הבלוז על רגל אחת: תרבות הבלוז היא עתיקת שורשים, ותחילתה עוד במאה ה-19. שורשיה הם בגוספל השחור בשדרום ארה"ב: אלו שירי הדת ששרו העבדים השחורים, ובהם חלמו על שחרור מעבדותם (באמצעים דתיים). דרום ארה"ב נשאר אזור נחשל ועני, ולמרות זאת היה עשיר לפחות בדבר אחד: מוסיקה. הדרום הוא ערש התרבות המוסיקלית האמריקאית. מכאן באו הקאנטרי, הקייג'ן, הבלוגראס, הג'אז והבלוז - שעליהם נבנו הסגנונות המאוחרים יותר (כגון R'n'B, סול, רוקנרול, ראפ וכד'. הבלוז היה בראשיתו מוסיקה אקוסטית, אותה ניגנו השחורים בדרום, בעיקר באזורים הכפריים. הוא התפתח לקראת סוף המאה ה-19. כלי הנגינה העיקרי היה גיטרה. אמני הבלוז היו המקבילה האמריקאית לטרובדורים: זמרים-נודדים, שעברו ממקום למקום והופיעו בפני המקומיים, כשהם שרים שירים על חיי היום-יום, אותם חיברו בעצמם (או ווריאציות על שירים של אחרים, כפי שהיה מקובל במוסיקת-עם, מימים ימימה). הם למדו לנגן בכוחות עצמם, או אחד מהשני (רבים היו "שוליות" של אמני בלוז וותיקים מהם). הכלים בהם ניגנו היו לעיתים קרובות מאולתרים, כמו גם המקומות בהם הופיעו. קהלם היה שחורים אחרים, כפריים ועניים כמותם. בשנות העשרים, לאחר מלחמת העולם הראשונה, החל תיעוש מואץ בארה"ב. שחורים רבים עברו לגור בערים, ואמני הבלוז החלו להקליט בצורה מסודרת. בגלל ההפרדה הגזעית, אמנים שחורים לא הקליטו בחברות "לבנות". היו להם לייבלים נפרדים משלהם, וגם התקליטים שלהם - שנמכרו תחת השם הגנרי race records (היינו, תקליטי גזע) - שווקו לקהל שחור בלבד. בשנות הארבעים, החלה הגירה מאסיבית של שחורים לערים בצפון ארה"ב - דטרויט, שיקגו וכד'. קהילות המהגרים האלו הביאו את הבלוז אתם לצפון. הם ניגנו במועדונים משלהם, והקליטו בלייבלים משלהם. בשלב הזה אימצו חלק מאמני הבלוז את הגיטרה החשמלית, והשפעות מסווינג וג'אז, וכך נוצר הריתמ'נ'בלוז, שכשמו כן הוא: קצב ובלוז. הבלוז במקורו הוא איטי, וקיצבו משקף את רוח הנכאים ששרתה על מרבית שירי הבלוז ("בלוז" פרושו "דיכאון"), ושהיתה נחלתם של השחורים המדוכאים. העליה ברמת החיים שלהם, עם המעבר לצפון, השתקפה גם במוסיקה שהפכה לקצבית, תוססת ושמחה יותר, ושילבה כלים נוספים: כלי הקשה, נשיפה ופסנתר. המעבר לצפון הביא לשינוי נוסף: צעירים לבנים נחשפו, לראשונה, למוסיקה שחורה. בצפון ההפרדה הגזעית לא היתה נוקשה כמו בדרום. הלייבלים הצפוניים של הריתמנבלוז (שחלקם נוהלו ע"י יהודים, אגב), שיווקו את התקליטים לכל מי שהיה מעוניין להאזין. התקליטים האלו גם הגיעו לדרום, והחלו להיות משודרים בתחנות רדיו "לבנות" - ולצבור תאוצה. הרוקנרול, שצמח מהריתמנבלוז, היה גרסה דרומית לבנה של הריתמנבלוז בשילוב של קאנטרי (שהוא סגנון לבן). זה בדיוק מה שאלביס פרסלי, למשל, עשה - והוא גם היה לבן, צעיר וחתיך, מה שהביא לחשיפה מהירה של הסגנון החדש, בכל רחבי ארה"ב. כמו הבלוז והקאנטרי, גם הרוקנרול שיקף בשיריו את חיי היומיום של קהלו. אבל זה היה קהל אחר מזה של הקאנטרי והבלוז: קהל צעיר, לבן, ברובו מהמעמד הבינוני. לכן השירים עסקו ברומנטיקה (בת פוגשת בן וההפך) ובסקס (באופן מרומז, אמנם, אבל הרבה יותר בוטה מאשר היה מקובל בחברה הלבנה, עד אז), בחיי בית הספר, ביחסים עם ההורים. השירים היו אופטימיים (לעיתים רבות הומוריסטיים), וקיצביים (שכן מטרתם היתה להרקיד את הקהל). הם סיפקו לקהלם תחושת שחרור ושמחת חיים, שלא היתה נחלת דור הוריהם (לבנים או שחורים). ההצלחה של הרוקנרול לא עברה חלק: בדרום היא נתקלה בהתנגשדות של גורמים שמרניים וגזעניים, שחששו מההשפעה ה"רעה" של מוסיקה שחורה על הצעירים הלבנים, וניסו לעצור - ממש כך - את השמעת המוסיקה ומכירתה. זה לא עזר להם... המהלך החשוב השני ברוקנרול הוא התפתחות הרוק הבריטי. בסוף שנות החמישים ותחילת שנות השישים אמצו צעירים בריטים רבים, מסיבות לא ממש ברורות, את הבלוז, הריתמנבלוז והרוקנרול האמריקאיים. רוברט פלאנט נשאל על כך ישירות בראיון שנתן לאחרונה ל-Uncut הבריטי. הוא אמר שהסיבה לכך היא שהצעירים האנגלים נחשפו, לראשונה, למוסיקה שדשיברה אליהם "בגובה העיניים", על החוויות שלהם, על הרגשות שלהם. אף כי היה מדובר במוסיקה ממדינה אחרת, מחברה ותרבות שונות, היה מכנה משותף (ולא רק השפה האנגלית) שחיבר בינם לבין המוסיקה הזו: גם הם רצו להשתחרר, לחיות על פי ערכיהם ולא על פי ערכי הוריהם, לבטא את עצמם שלא בהתאם למצופה מהם על פי המסורת של החברה ממנה באו, ולתת ביטוי לרגשות האותנטיים שלהם. הדור הראשון של הרוקרים הבריטיים החלו כחקיינים של הסגנונות האמריקאיים, אולי באופן טבעי. בהדרגה, הם החלו להביע את עצמם בדרכם, במילים שלהם ובמבטא שלהם, תוך שהם מכניסים למוסיקה איכויות חדשות, מקוריות, משלהם. ג'אז זה סיפור קצת אחר. מקורו גם כן בתרבות השחורים בדרום ארה"ב, אבל מדובר בסגנון שצמח בערים - ספציפית, ניו אורלינס. בניגוד לבלוז הג'אז היה "מתוחכם" יותר: שימוש בכלים רבים יותר, ובמבנים מוסיקליים מסובכים יותר. על תולדות הג'אז נכתבו אלפי ספרים, שלא ניתן לתמצתם כאן, בגלל שהג'אז הניב ענפים רבים ושונים במשך שנות הזוהר שלו, ובכלל במאה השנים האחרונות. בגדול, הג'אז היה מוסיקה "עממית" גם כן, עד המחצית השניה של שנות הארבעים. אך אמנים לבנים השתלבו בג'אז - לעומת הבלוז - ולכן הוא נחשב לסגנון יותר "מעודן" ומתאים לקהל לבן מהמעמד הבינוני. בסוף שנות הארבעים ותחילת שנות החמישים חלו שינויים מרחיקי-לכת בג'אז. במקום התזמורות הגדולות של שנות השלושים, החלו לנגן ג'אז מתוחכם בהרבה (יותר "מורכב"), באנסמבלים קטנים. הג'אז הפך גם לאינסטרומנטלי בעיקרו, כאשר הקול האנושי נהיה בו כלי משני, אם בכלל. אמני הג'ז של אותה תקופה נחשבים לחשובים בז'אנר: וירטואוזים, ששליטתם הטכנית בכליהם, ויכולתם להעביר רגש, לא נפלה מזו של הוירטואוזים במוסיקה הקלאסית. אבל שינויים אלו הביאו גם לדחיקתו של הג'אז לשולי התרבות הפופולרית. מאז ועד היום, הוא נחלתם של יודעי ח"ן בלבד, ואינו חלק מהמוסיקה הפופולרית - הפופ - כפי שאנו מכירים אותו. וזה הסיפור, על רגל אחת. וכל מי שרוצים להוסיף, הרי זה משובח.
 
אוף איזה פלאפון מעפן

קשות מהחומצה(!!!) שהמתנחלים השליכו על החיילים. וטוב שלא היית חלק מהגועל נפש שהיה שם! כי בהתחלה הבנתי אותכם אבל עכשיו, לא רק אני יכול להגיד את זה, הגזמתם ונמאסתם על כולם, הראתם איזה אנשים כפויי טובה אתם. והיד עוד נטויה
 
אוף איזה פלאפון מעפן

קשות מהחומצה(!!!) שהמתנחלים השליכו על החיילים. וטוב שלא היית חלק מהגועל נפש שהיה שם! כי בהתחלה הבנתי אותכם אבל עכשיו, לא רק אני יכול להגיד את זה, הגזמתם ונמאסתם על כולם, הראתם איזה אנשים כפויי טובה אתם. והיד עוד נטויה
 

wish i was here

New member
בלוז בבריטניה

אכן התפתח כפי שאמרת בתחילת שנות השישים-סוף החמישים,אך הוא לא היה בלוז בריטי-אלא קבוצה מאד ספציפיית של נערים שנהנו להקשיב לבלוז האמריקאי(מפעת חוסר באמנים מקומיים),והם בעצם קנו כל תקליט בלוז אפשרי של הנגנים המפורסמים ביתור בבלוז-ביניהם בי.בי קינג. הרכבים החלו לנגן במועדונים בלונדון קאברים לשירי בלוז ידועים,אחד הקטעים המדהימים שנוגנו ושהספיק להדהים ראשי חברות תקליטים שבאו באותו ערב נוגן ע"י נער צעיר בן 17,אולי שמעתם עליו,שמו הוא אריק קלפטון. קלפטון מאוחר יותר הצטרף ליארדבירדז שהיתה אחת מלהקות הבלוז הראשונות וקלפטון היה הגיטריסט שלהם.יותר מאוחר הם עברו לסגנון הרית'ם אנד בלוז ופופ וזאת היתה התקופה המצליחה יותר שלהם,והסינגל שלהם for your love הצליח אף בארה"ב,זאת היתה הנקודה בה קלפטון עזב וללהקה צורף גיף בק-אח"כ צורף ג'ימי פייג' שהיה עתיד להקים את לד זפלין. בכל מקרה,באותה תקופה הלהקות הבריטיות נטשו מהר כמו היארדבירדז את הבלוז והתקרבו יותר לפופ,וכך התחילו להצליח בארה"ב-להקות כמו הקינקס,the who,ביטלס,רולינג סטונז,אנימלז היו הלהקות שהובילו את מה שנקרא "הפלישה הבריטית" שבה שלטו שירים בריטיים במצעדי הפזמונים בארה"ב עד תחילת שנות השמונים. לקראת סוף שנות השישים התפתח מה שידוע כיום כפסיכדליה-מוזיקת המחתרת.הונהגה ע"י הרבה להקות,בינים איזה להקה אחת-פינק פלויד מכירים? ביחד עם סולנה האגדי סיד בארט,להקות כמו הביטלס,הדורז,הקרים,ג'ימי הנריקס גם כן היו דמויות חשובות בסצנת הפסיכדליה.בתחילת שנות ה70 החל גם להתפתח זרם אחר שהפסיכדליה היתה ההקדמה שלו-הפרוג(אמרתי את המילה האסורה!),ע"י להקות כמו יס,ג'נסיס,קאמל וגת'רו טאל בבריטניה,ומאוחר יותר ראש בארה"ב. הז'אנר כמעט ומת והוחיה מחדש רק ע"י הז'אנר פרו-מטאל שמשלב בין שתי הסגנונות.כעקרון-רק ראש נשארה מאותו דור של להקות כלהקת פרוג טהורה. כתוגבת נגד לפרוג,ז'אנרים שמחים של שנות השישים ועוד,קם באמצע שנות השבעים סגנון הפאנק,שהושפע מהמצב החברתי הרע שסרר אז בבריטניה.מהחשובות בלהקות היו:הסקס פיסטולז,קווין(חלקית) האקספלויטד והראמונז. בשנות השמונים דווקא פופ מאד מגעיל נכנס למיינסטרים,למרות שבאמצע שנות השמונים התפתח בארה"ב רוק השיער-ז'אנר שניסה לחקות את הרוק הכבד של שנות השבעים,להקות חשובות:דוראן דוראן,גאנז נ' רוזז,ווייט סנייק. בתחילת שנות התשעים התפתח הגראנג'-ע"י להקות כמו פרל ג'אם,אליס אין צ'יינז ובעיקר-נירוואנה.הז'אנר,שהתפתח מהפאנק,היה אחד מהז'אנרים שסימלו את דור האיקס.הגראנג' מת סופית בשנת 1994 עם בתאבדותו של סולן\גיטריסט נירוואנה-קורט קוביין (למרות כל מיני להקות שניסו להחיות מחדש את הז'אנר בשנות ה2000 כמו ווייט סטרייפס וגרין דיי). זהו,ניסיתי רק לכתוב קצת על הבלוז בבריטניה-יצאתי עם כזה דבר....ניסחפתי :)
 
למעלה