בוב דילן בלוז

itaikuskus

New member
קווין הם לא פאנק

אפילו לא בטעות... יש גם אגדה שאומרת שנדמה לי חברי הפיסטולס ירדו על מרקורי שאמר בתגובה שהוא מביא את הבלט להמונים. פאנק חשוב? ראמונז,פיסטולז,אקספלויטד (כפי שצוין),קלאש (בעיקר בראשית דרכם),באזקוקס וגל ההארדקור האמריקאי שהתפתח בעקבות זאת-דד קנדיז,מיינור ת'רט,בלאק פלאג,סירקל ג'רקס,הוסקר דו וכו'. דוראן דוראן לא היו "הייר מטאל" (או גלאם). הם היו להקת ניו וייב לכל דבר. גם גאנז אנד רוזס נגדו את כל אידאולוגית ה-התלבש כבת, ועשה מוסיקה כיפית שילדות בנות 12 ממש יאהבו. גאנז אמנם ניפחו את שיערם, אך דיברו על דברים קשים יותר, ובאו כאנטיתזה המוחלטת לגל הלהקות שקדמו לה, ומכאן היא כל כך הצליחה. קולו הצרוד של אקסל, הגיטרה המלוכלכת של סלאש, סגנון החיים הפרוע וההזדהות עם להקות הארדקור מהעבר. אפשר לשייך לגלאם להקות כמו טוויסטד סיסטר,בון ג'ובי,דף לפארד וכו'. שכחת זרם מאוד חשוב ומשפיע- הרוק הכבד או "מטאל", שהוא אולי אחד מזרמי הרוקנרול הפופולרים ביותר כיום אם לא הפופולרי שבהם. אין לי רצון עכשיו להרחיב עליו, אולי מאוחר יותר. בקשר לגראנג'...תמיד היה דיי עקום בעייני לראות אותו כז'אנר או כמשהו ש"התפתח". אתה בעצם רואה איזשהו קשר בין נירוונה לאליס אין צ'יינס או בין מאדהאני לפרל ג'אם (בעצם חברי מאדהאני ופרל ג'אם הרכיבו פעם את גרין ריבר, להקת פאנק שהתפרקה בעקבות חילוקי דעות-מארק ארם שהקים את מאדהאני רצה להמשיך לעשות פאנק ולהיות דיאייואיי וכו', ואילו סטון וג'ף רצו לעשות מוסיקה סטייל זפלין, ולהצליח בגדול, הם הקימו את מאד'ר לאב בון ומאוחר יותר את פרל ג'אם, והשאר היסטוריה). הכל מין תהליך שיווקי של העיתונות לתת מילה שתגדיר את הפלישה מסיאטל. חוץ מהפלאנל,ניסורי וניפוצי הגיטרות והחיבה להירואין ומוות, אין ממש מכנה משותף ללהקות האלה, מבחינה מוסיקלית,אך שוב,אני מרגיש אמנם לא נוח אך אינני שולל כי להקות אלה הרכיבו סצינה אחת וחברי הלהקות המאכלסות אותה שיתפו פעולה יחד באופן שיטתי. השיתוף הפעולה שציינתי בין חברי מאדהאני לחברי פרל ג'אם, הפרויקט temple of the dog שקם לזכרו של אנדי ווד, סולן mother love bone שמת ממנת יתר, שכלל את חברי soundgarden ו-pearl jam (לעתיד), שיתוף פעולה בין חברי screaming trees,pearl jam ו-alice in chains שהוליד את ההרכב המעולה mad season , ויש עוד המון דוגאות. דוגמה לשיתוף פעולה של סצינת הגראנג' עם השורשים שלהם- המלווינז משתפים פעולה עם ג'לו ביאפרה, סולן הדד קנדיז בעבר, פרל ג'אם משתפים פעולה עם ניל יאנג, דייב גרוהל מקים את הפו פייטרס עם אחד מאושיות ההארדקור החשובות-פט סמיר (שגם ניגן בנירוונה לקראת סוף הדרך ופעם שניה בחייו ראה את ההירואין גומר את החיים לסולן שלו ומאוחר יותר גם עזב את הפו פייטרס) וכו'. אז זה דיי גמיש כל הקטע הגראנג'י.
 

avki

New member
יש פה כל כך הרבה טעויות

שאני בספק אם לסמוך על מה שהוא לא טעות שאני מודע לה. חבל, אולי תברר קצת יותר לפני שאתה כותב נתונים יבשים ככה.
 
אוי איזה פלאפון מעפן

יש דפים שרואים ג`יבריש. אבל בהחלט חומר מעניין, חן חן ציף
 

חרטושה

New member
בלוז הוא גם תרבות

וגם סולמות ומשקלים. הגיוני בעיני מאד להסתכל על מוזיקאים מנקודת מבט מוזיקלית. מוזיקאים מבינים בסולמות ומשקלים הרבה יותר ממה שהם מבינים בהגדרות תרבות. פינק פלויד לפני הכל מייצרים מוזיקה. על זה אפשר לבנות פירושים תרבותיים- סוציולוגיים- פסיכולוגיים, אבל לדעתי, המוזיקה היא אספקט מאד חשוב כאן שיכול לעמוד גם בפני עצמו (באנדרסטייטמנט). ואגב, המוזיקה מסבירה את עצמה. אנחנו נותנים את הפירושים שלנו אליה בהתאם לרקע שממנו אנחנו באים ובהתאם לעולם שאנחנו מכירים ולתפיסת המציאות שלנו. אני לא מוזיקאית ,אבל אני מכירה את השפה, ואני יודעת שבעבורם המוזיקה אכן "מדברת".
 
לטעמי, זוהי טעות קריטית

ופספוס העיקר - היינו, המסר שהרוק (או הבלוז וכן הסגנונות האחרים) מעביר. ללא הבנת המסר, לא תתכן יצירת קשר אמיתי עם המוסיקה. וזו גם הסיבה שאין בישראל - ולא יהיה - רוק אמיתי.
 

חרטושה

New member
המסר מועבר.

והמסר הוא אותו מסר, אלא שדרך ה"קידוד" שלו שונה. לדוגמא, למשל, לשם המשל ועל דרך המשל: זה כמו שנשב יחדיו לשמוע את אחד מאלבומי הפלויד, ואת תתפעלי מהליריקה המדהימה של ווטרס, אני אתפעל מהאווירה שהמוזיקה יוצרת, ליאור יתפעל מהסינקופה בבית השני, וavki יתפעל מהנגינה הסוחפת והוירטואוזית של גילמור. כולנו נשמע את אותו המסר,כולנו נוכל לדבר בעצם על אותו דבר, כי כולנו שמענו את אותה היצירה, פשוט שמנו לב לכלים _שונים_ דרכם המסר עובר. ויש יותר מדרך אחת לומר את אותו הדבר. יותר קל להבין את זה כשאת מלחינה משהו שאת בעצמך כתבת והגית ולא כשאת שומעת משהו שמישהו אחר כתב. זה מאד דומה לכתיבה רגילה אגב.
 
לא לכך התכוונתי

ואולי לא הבנו אחת את השניה. כוונתי היתה שלא ניתן לתמצת את הרוק לקצב ומשקל. נניח שתגיעי למאדים, והמאדימים ישאלו אותך מה זה רוקנרול. האם תגידי להם שזה שירים קצרים ומלודיים בקצב 4/4 מנוגנים בגיטרה, תופים ובס? קרוב לוודאי שלא. ואם כן, האם הם יבינו ממך מה זה רוקנרול?
 

One Echoe

New member
כן אבל ציף

כמו שכבר אמרתי לך במפגש, אני מסכים, כמו שאמרתי, עם זה שהרוקנרול הוא קודם כל תרבות, אבל מעבר לזה יש בסיס מוזיקלי לכל ז'אנר..ואני מסכים בקטע הזה עם חרטושה.
 

חרטושה

New member
ברור שלא.

אבל הסבר בסגנון הזה בהחלט יהווה את הבסיס לכל השאר.
 

itaikuskus

New member
יש רוק אמיתי בישראל

אין לו קהל, בגלל אותן נקודות שציינת. לקהל הישראלי לא מגיע רוקנרול. אגב הרוקנרול הישראלי לרוב מושר באנגלית מפאת הרצון לצאת מהחור הזה, במקום להסתפק בלחמם את היהודים במקרה הטוב ואת אינפקציה במקרה הרע.
 

One Echoe

New member
יש רוק אמיתי בישראל...

זה לא נכון להגיד את זה.. יש תרבות רוק בישראל..כבר אמרתי לך את זה.. אמנם לא כ"כ גדולה, אבל יש. ובשנות ה90 בכלל היה פה הרבה רוק.
 
אולי איתי צודק

אבל אם הוא צושדק, אנחנו משדברים על "מחתרת" רוק, שאינה חלק מהמיינסזטרים. לטעמי, אין בארץ רוק אמיתי, ומעולם לא היה. מה שיש פה זה מוסיקה ישראלית, שהיא שילוב של הרבה מקורות, ביניהם רוק מערבי. הרוק "השפיע" על המוסיקה הישראלית, אבל הוא לא טבעי לה. חשוב לי לציין שאין לנו בכלל מה להתבייש במוסיקה המקומית, שבמקרים הטובים, מתעלה על הרבה מההצע מחו"ל - אולי דווקא בגלל ריבוי המקורות וההשפעות על התוצר התרבותי הישראלי.
 
זסליחה, יש לי בעיה במקלשדת

זה התה ששפכתי עליה בטעות לפני כשבוע. עכשיו המקשים לא כ"כ עובשדים, ושלושה מהם "מזייפים".
 

One Echoe

New member
אממ...

לא טבעי לה..? מז"א? מה היה צריך להיות בשביל שהוא יהיה טבעי לה? הרוק לא נולד כאן..ברור שהוא לא יהיה טבעי.. אבל זה לא אומר שאין כאן רוק.. מה ההגדרות לרוק אמיתי, בכלל? אני לא מבין. חוץ מזה יש פה הרבה רוק שלא במחתרת... להקות\אמנים כמו:היהודים\אינפקציה\מוניקה סקס\הארנבות\אביב גפן\ערן צור\פורטיסחרוף\ברי סחרוף..ואלה רק חלק מרשימת המיינסטרים רוק של ישראל... (וזה בלי קשר לטיבן של הלהקות, הן מנגנות רוק..והן במיינסטרים..עכשיו..אני לא אומר שיש פה תרבות עצומה עם מסרים..אבל יש פה תרבות רוק..בעיקר בת"א..)
 

avki

New member
מוביל לשני שאלות נוספות:

איפה רוק נהפך למלאכותי או ל'לא אוטנתי', ומה הגבול שכל להקה יכולה ליצור בו רוק? האם משינה נחשבים רוק? האם להקות ישראליות אחרות, משייכות את עצמם לז'אנר הרוק (בניגוד למשינה) נחשבות רוק? או רוק ישראלי? או בכלל מוזיקה חדשה\שונה שמושפעת מרוק?
 

חרטושה

New member
זה נכון.

לגבי איכות אפשר תמיד להתווכח, אבל בישראל מאד פתוחים מוזיקלית להשפעות ולסגנונות שונים, הרבה יותר מאשר במקומות אחרים. זה מאד נחמד.
 

vegetable man

New member
תראי זה מאוד תלוי...

צריך להיות אדם מיוחד ואינטליגנט להבין שהמסר עצמו טמון במוסיקה. ועובדה היא שהשנים הראשונות של הפלויד עד 1970 היו קשות. רק ב-73 כשהופיע טקסט רציני, נוצר הקשר הרוקנ'רולי שציף מדברת עליו. לכן לצערי מה שהגיוני לי ולך לא הגיוני לשאר העולם. לגבי הבנה ותפיסה של מוסיקאים - שוב זה מאוד תלוי - ישנם המון מוסיקאים מילוליים מאוד שהגדרות תרבות באות מבחינתם הרבה לפני מוסיקה, לצד מוסיקאים שהם ממש אוטיסטים מהבחינה של מסר חברתי,התרסה והבנת התרבות שאליה הם יוצרים כך מעבר למוסיקה עצמה (שיכולה להיות נהדרת), אין להם מה לומר.
 

avki

New member
באמת, לפי כך

כותב שירים נחשב כמו ג'ון לנון לדוגמא, כשהוא כותב את השיר Whatever Gets You Through The Night, איזה ביטוי לג'אנר הרוק אפשר למצוא במילים האלה?
 
למעלה