אופרה ריגולטו(מעניין,היתה לי הרצאה במכללה)
אמש
"ריגולטו" באופרה הישראלית: האב, הבת ורוח המוסיקה
האופרה של ורדי היא יצירה בעלת אמירה פמיניסטית, אלא שהנשים בתוכה לגמרי לא מודעות לכך. התבלטה בייחוד הילה באג'יו בתפקיד "ג'ילדה"
לכאורה, במרכז תשומת הלב של האופרה הזאת ניצבים גברים: היא נקראת על שמו של ריגולטו, המוקיון הגיבן המוציא לפועל את מעשי הנוכלות של אדונו הדוכס, ומשלם על כך בכל היקר לו. האריה הידועה ביותר מתוכה, על ההפכפכות של הנשים מושרת על ידי הדוכס, שתאוותו מניעה את העלילה. בהפקה של הבמאי פאונטני והתפאורן לזרידיס מקומן של הנשים בכלובי זכוכית: או כפרפרים שסיכה ננעצה בהם בארמונו של הדוכס, בארונות תצוגה, או בבית שקירותיו זכוכית בו נועל ריגולטו את בתו, ומשלה עצמו שבכך יגן עליה מפני תאוות אדונו, שאותן הוא משרת בשמחה כשמדובר בבנות של אחרים.
אבל דווקא בשל כך בולטת העובדה שהנשים באופרה הזאת לא רק שאינן הפכפכות; הן ממוקדות מטרה ומסורות לרצונן, גם אם ברור להן שיאלצו לשלם על כך מחיר כבד. כך, מדלנה, אחותו של הרוצח ספרפוצ'ילה, שמוכנה לעשות הרבה כדי להגן על חיי הדוכס, שהוא לקוח מועדף, וכך - כמובן - גם ג'ילדה, בתו של ריגולטו, שלמרות שהיא יודעת כי אהובה בוגד בה, מוכנה להקריב עצמה כדי להציל את חייו, ולסייע לאשה אחרת.
אופרה מקסימה !