ועכשיו?
האם יש טעם שאבדוק? כתוב לא להוסיף ולא לגרוע, האורתודוכסים מתחמקים וקוראים לשינויים שלהם "סייגים" במקרה של הוספות (וגם שינויים מסויימים) ו"התחשבות בחולשתו של הדור" בגריעות (וגם שינויים אחרים), או בקיצור האורתודוכסים מרמים את עצמם ומסתתרים מאחורי אמירות המנסות להסתיר את המשמעות האמיתית של דבריהם. לעומת זאת כאשר הרפורמים משנים הם מנמקים בפירוט ובאופן הגיוני מדוע הם עושים זאת ולא מסתתרים מאחורי אמירות מוזרות כאלה ואומרים "ככה כתוב" או "כך אמר הקב"ה למשה בסיני" מבלי שהם יודעים מה היתה ההלכה הנהוגה אז (כמו האורתודוכסים) , אלא הם פועלים ע"פ השכל הישר, ההגיון, המדע, והשינויים במבנה החברתי ואורח החיים הנהוג במקומותיהם ותקופתם. מה הקשר למי היו התנאים האמוראים הגאונים והראשונים, כפי שהם שינו את ההלכה מתי שהתחשק להם תחת הסוואות שונות בכל פעם, עושים זאת גם האורתודוכסים בימינו, אך משום שהאורתודוכסים מאמינים שיש להם מונופול על ההלכה הם תוקפים את הרפורמים על כך שאינם פועלים כמותם, אפילו לא אכנס לשאלה מי צודק, העניין הוא שהאורתודוכסים מחפשים תירוצים מוזרים לשינויים שלהם (משום שהם טוענים שאסור לשנות אך בכל זאת משנים, הייתי קורא לזה מוסר כפול), והרפורמים מנמקים בצורה הגיונית, אני בכל אופן מקבל ביתר קלות תשובות הגיוניות. מה אכפת לי מה מקור השינויים בין העדות, אני לא טוען שאסור לשנות, את טוענת זאת, לפי השקפתי אין שום בעיה עם זה שכל עדה התאימה את ההלכה לאורח חייה (ממש כמו הרפורמים, למרות שהיו אורתודוכסים, כאילו פעם היה מותר לשנות, והיום פתאום אסור?!), הבעיה קיימת רק עבורך שאת צריכה למצוא הצדקות מוזרות לשינויים שלטענתך אסורים ע"פ ההלכה, אך תימוכים לדברייך אינך יכולה למצוא. בטח שהשינויים של האורתודוכסים לא דומים לאילו של הרפורמים, זה משום שלא היתה ביניהם הסכמה והשקפת עולמם היתה שונה, אין שום הוכחה לכך שדרכם של האורתודוכסים נכונה או שדרכם של הרפורמים שגויה, ולכן, איש באמונתו יחיה. אך משום שהאורתודוכסים מאמינים שיש להם מונופול על ההלכה הם שוללים את דרכם של הרפורמים (וגם של הקונסרבטיבים והרקונסטרוקטיבים, וכל מי שלא חושב כמותם), כי אין להם יכולת להתמודד עם הטיעונים של אלו אשר לא מסכימים איתם ועל כן שמות הגנאי הבזויים "ממציאי דת חדשה", "גויים", וכו', וגם המצאות חסרות שחר כגון "90% מתבוללים" בעוד שאחוז ההתבוללות האמיתי הוא רק 30% (כלומר הרוב לא מתבוללים), לראיה תוכלי לבדוק את אוכלוסיית יהודי ארה"ב ב-40 השנים האחרונות ולראות שלאור הילודה הנמוכה מאוד בקרבם (1.4 ילדים למשפחה), ההתמעטות היתה בלתי נמנעת, אך לא משמעותית, הדבר מוכיח שההתבוללות היתה נחלת המיעוט ולא הרוב, מה גם שהרפורמים מהווים 40% מאוכלוסיית יהודי ארה"ב והאורתודוכסים רק 10% .