ביטויים שנלקחו מהתנך, בהיפוך משמעות

"פי" הוא מחלק ולא מכפיל

זכריה י"ג, פס' ח' : "וְהָיָה בְכָל-הָאָרֶץ, נְאֻם-ה', פִּי-שְׁנַיִם בָּהּ, יִכָּרְתוּ יִגְוָעוּ; וְהַשְּׁלִשִׁית, יִוָּתֶר בָּהּ. ט וְהֵבֵאתִי אֶת-הַשְּׁלִשִׁית, בָּאֵשׁ, וּצְרַפְתִּים כִּצְרֹף אֶת-הַכֶּסֶף, וּבְחַנְתִּים כִּבְחֹן אֶת-הַזָּהָב..." בשפתנו "פי שניים" פירושו פעמיים מן השלם, ובתנ"ך - שני חלקים מתוך השלם. ומשהו דומה מאותה הקשר של נבואה - "לחפש בנרות", שבתנ"ך הוא ביטוי ללשלילה ובימינו - להיפך.
 

יוסי ר1

Active member
כי האדם עץ השדה

היום משמש במשמעות חדשה - האדם משול לעץ. במקור הפסוק גורס "כי האדם עץ השדה לבא מפניך במצור"?! בשאלה, במשמעות העץ שונה מהאדם כי אינו יכול להתגונן.
 

יוסי ר1

Active member
הזהר בני עשות ספרים הרבה

במקור קהלת מזהיר מפני ריבוי כתיבה ומלל במקום שאינם מוצדקים. למעשה , יש רבים המאמצים את הגישה שיש להרבות בספרי הגות ודרש, גם כשאילו אינם משקפים הגות. קראתי הטפה לכך, לצערי לא זכור לי היכן.
 

shushu10

New member
עם הארץ

במשנה - חז"ל = בור במקרא = אדם מאד מפורסם. גם אברהם נקרא עם הארץ.
 

יוסי ר1

Active member
ישקני

המקור בשיר השירים, "ישקני מנשיקות פיהו, כי טובים דודך מיין". משום מה בין דוברי השפה האידית השתרש הביטוי "ישקני" כתחליף לביטוי, במחילה, "ישקני בעכוז..."
 

פלגיה

New member
למה כבודה בת מלך פנימה זה הפוך?

אני יודעת שזה "כבוּדהּ", ולא במשמעות הכבוד שלה, אבל למה זה הפוך?
 

אלי ו.

New member
צודקת, זה לא ממש הפוך

אלא פשוט פסוק שהוצאה מהפשט שלו הפכה לביטוי נפוץ. אגב, אפשר לפרש "כבוּדהּ" במשמעות כבודה (מצודות) אפילו בדקתי פעם באבן שושן, זה חוקי, אבל זה אינו פשט הפסוק. גם "קול קורא במדבר" אינו בדיוק הפוך. זו פשוט הוצאת הפסוק מהקשרו מכיון שבישעיהו הקול אינו קורא במדבר אלא "קול קורא, במדבר סולו דרך ה' ישרו בערבה מסילה לאלוהינו" (יש כאן גם ענין של פרשנות לא יהודית ואכמ"ל)
 
אור יקרות

וְהָיָה, בַּיּוֹם הַהוּא; לֹא-יִהְיֶה אוֹר, יְקָרוֹת יקפאון (וְקִפָּאוֹן). (זכריה י"ד,ו) קודם כל במקרא זה אינו צירוף (במילה אור יש זקף), והתיאור כולו אינו דבר חיובי במיוחד.
 

יוסי ר1

Active member
באו חשבון

הביטוי לבא חשבון משמש היום במשמעות של למצות את הדין או לנקום במישהו. במקור "עַל-כֵּן יֹאמְרוּ הַמֹּשְׁלִים, בֹּאוּ חֶשְׁבּוֹן; תִּבָּנֶה וְתִכּוֹנֵן, עִיר סִיחוֹן" מדובר במשמעות המילולית, להגיע לעיר חשבון..
 

גרי רשף

New member
משמעות שלילית שהפכה לחיובית

בזיעת אפיך תאכל לחם עם לבדד ישכון עם אחד
 

יוסי ר1

Active member
עם לבדד ישכון

לענ"ד במקור בלעם אמר זאת כשבח, במיוחד לאור ההמשך "ובגויים לא יתחשב". כל ההקשר שם הוא של שבח, ולא של תחושת בדידות. לגבי בזיעת אפיך, אני מסכים אתך. עם זאת, אני מקווה להעלות למאמרים בקרוב דברים שכתבתי על עבודת אדמה בתנ"ך, ואני מקווה שהדברים יקבלו הארה מזוית נוספת.
 

1Reebok

New member
לא בטוח אם לזה התכוונת

אבל "בדק בית" - היום במשמעות של לשפץ בית, דאז במשמעות של להשמיד בית.
 

גרי רשף

New member
נכון, אבל להשמיד?

למיטב זכרוני המשמעות המקראית היא נזק או סדק במבנה או משהו כזה, והלשונאים נדרשו לכך בבדיקת מצבת יאשיה המפוברקת.
 

1Reebok

New member
אני אצא מנקודת הנחה שאתה צודק.

ממצבת יאשיה אני מכיר את הביטוי
מקרה מרתק.
 

יוסי ר1

Active member
בדק הבית

למה ללכת למצבה כשיש בתנ"ך? מלכים ב' פרק י'ב "ו יִקְחוּ לָהֶם הַכֹּהֲנִים, אִישׁ מֵאֵת מַכָּרוֹ; וְהֵם, יְחַזְּקוּ אֶת-בֶּדֶק הַבַּיִת, לְכֹל אֲשֶׁר-יִמָּצֵא שָׁם, בָּדֶק. {פ} ז וַיְהִי, בִּשְׁנַת עֶשְׂרִים וְשָׁלֹשׁ שָׁנָה--לַמֶּלֶךְ יְהוֹאָשׁ: לֹא-חִזְּקוּ הַכֹּהֲנִים, אֶת-בֶּדֶק הַבָּיִת. ח וַיִּקְרָא הַמֶּלֶךְ יְהוֹאָשׁ לִיהוֹיָדָע הַכֹּהֵן, וְלַכֹּהֲנִים, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, מַדּוּעַ אֵינְכֶם מְחַזְּקִים אֶת-בֶּדֶק הַבָּיִת; וְעַתָּה, אַל-תִּקְחוּ-כֶסֶף מֵאֵת מַכָּרֵיכֶם, כִּי-לְבֶדֶק הַבַּיִת, תִּתְּנֻהוּ. ט וַיֵּאֹתוּ, הַכֹּהֲנִים, לְבִלְתִּי קְחַת-כֶּסֶף מֵאֵת הָעָם, וּלְבִלְתִּי חַזֵּק אֶת-בֶּדֶק הַבָּיִת"
 

פלגיה

New member
זה תמיד הצחיק אותי

"ויהי בשנת עשרים ושלוש למלך יהוא לא חזקו הכהנים את בדק הבית" - די מזכיר לי את "ופתאום כשלא באת", כי בשנת 22 הם גם לא חיזקו וסביר שגם לא בכל השנים שלפני כן. אז הביטוי "ויהי בשנת... לא חיזקו..." הוא די מוזר. ואגב - "בדק בית" במשמעותו כמו היום - שיפוץ הבית.
 

Dharmashetra

New member
עץ שתול על מים

בשיר "רואים רחוק רואים שקוף" נאמר "בן אדם כעץ שתול על מים, שורש מבקש" ואילו בתהילים המשמעות הפוכה: עץ שנשתל ליד מים והוא יכול להניב פרי
 

Hubert Hubert

New member
אות קין

במקור זה היה אות שסימן שאסור לפגוע בקין, היום זה מסמל... טוב, אין לי מושג מה בדיוק, אבל זה נחשב למשהו שלילי, מישהו שסומן באות קין, כאילו הטילו עליו קללה. אני מקווה שאני לא טועה.
 
למעלה