אני באמת מעוניין שתתני לי הגדרה ל: "סיבתיות מוחלשת"
"עולם הטבע", והאדם כחלק אינטגרלי מעולם זה, מושתת על סיבתיות (יותר נכון על פונקציונליות, אבל באמת אכמ"ל בהסבר על מכניקת הקוואנטים ברגע זה). רוצה לומר, בעולם החומר, הפיזיקה, הכימיה, מתא קופסתי גנגליוני ועד למטא- גלקסיות, וכל גלגולי האנרגיה (שאינה אלא מסה) הפונקציונלים במערכות אלו, וביניהם, כל סטטטוס, מנח, מצב, מערכת וכו' וכו' מוכרחים ותלויים אך ורק במערכת שקדמה להם (היינו לא ייתכן, שבהנתן שני יסודות כימיים מגיבים אחד לשני במסגרת ארבע כוחות היסוד (גרעיניות חלשה וחזקה, גרוויטציה ואלקטרו מגנטיות) לא תיווצר סינתזה/תרכובת, שהאינטרקציה בין שני חומרים האלו גרמה לה).
האדם, כחלק מהטבע, אין גופו מורכב ומושתת, אלא על פי המכניזם הפיסיקו-כימי שהוגדר לעיל. וכל המנגנונים המסובכים, גם המורכבים ביותר (עין, מוח) שלא לדבר על מכניקת ההתפתחות (אמבריולוגיה ניסיונית) הם בעלי אותו מנגנון פיסיקו-כימי טהור והפונקציונלית ביניהם. להוציא דבר אחד רצונו, זאת בניגוד לשני יסודות כימיים "המתעוררים" לתגובה (בשל אחד מארבעת כוחות היסוד כאמור) שתוצאתם סינתזה מסוג מסויים - ולא תתכן סינתזה אחרת! אין מדובר בהסתברות גבוהה מאוד שכך יהיה, אלא תמיד באופן קונסיסטנטי, במהלך 7 מיליארד שנה, כך היה, וכך הווה. רצונו של אדם לא מחייב כלום, ולא מכריח פעולה, ואינו תלוי בשום גורם המכריחו לתוצאה ספציפית. באותה סיטואציה, אותו אדם, כאשר אותו גירוי מחושי מופעל עליו, באותם התנאין ובאותן הנסיבות, יכול לפעול כך, או אחרת, או בכלל לא!
כיצד הדבר הזה קורה בעולם הטבע? זו השאלה הגדולה, זו הבעיה העצומה. ה-אנטינומיה (אנטי-נומוס=חוק) של האקזיסטנציה האנושית. כיצד אדם שהוא חלק מהטבע, נוהג שלא על פיו חוקיו.
זה מה שמביא מדענים רבים (מטריאליזם) לטעון כי גם הרצון מושתת על חוקי הטבע, רק שטרם מצאנו את המנגנון הפיזי-כימי שגורם לו, סוג של אנרגיה קוסמית/לטנטית שטרם נחשפה ונבחנה, אך גם היא לכשתחשף, תהיה כיתר עולם החומר, בעלת נפח ומסה, מיתרית או גלית וכו' וכו'. והם עדיין מחפשים...
מדוע הם עדיין מחפשים את "החומר" הזה? הסיבה פשוטה: הם לא שוטים ואין זה מאוויי נפשם השגיונית, אם היית קצת מעורה במדעי הטבע היית מבינה שלומר שקיים דבר אמפירי (אדם) שאינו שועה לחוקיות הטבע ואינו מושתת על סיבתיות והוא נתון במציאות הזו, שומט את כל החוקיות המדעית שכל עולמנו מושתת עליו ואנו חיים על פיו, ונמצא כל הנחות היסוד של המדע קורסות!
עכשיו תאמרי לי, לאחר המבוא התמציתי שמן הראוי היה להקדימו: את תמשיכי לטעון את הפסוק הבא: "אך גם על הרצון חלה סיבתיות, כך אני סבורה, רק כאמור, סיבתיות מסוג אחר, חלשה יותר".