חיים פרידמן1
New member
בין ר' גדליה למורנו
חשבתי על ההבדל בין ר' גדליה נדל זצ"ל למורנו.
קודם כמה מילים על ר' גדליה זצ"ל. ר' גדליה היה תלמיד חכם גדול, תלמיד החזון איש ונערץ על כל הגדולים מחוג החזו"א. הוא דבק בדרך הרמב"ם ולמרות שהתייגע בתורה כל ימיו סרב ליהנות ממנה והתפרנס בדוחק מייצור ביתי של יין וכלי ניקוי (בשבילי הוא מודל לחיקוי של יישום האידיאל של יגיעת התורה בלי ליהנות ממנה).
ר' גדליה גם עסק בהתמודדות עם ממצאי המדע המודרני ואף בזה הלך בדרך הרמב"ם. הוא הסביר שהאבלוציה כתובה בפרשת בראשית בדרך דומה לזו שבה מסביר הרמב"ם שהפיזיקה של אריסטו כתובה בפרשת בראשית.
גם בטעמי המצוות הוא הלך בדרך הרמב"ם. הא חיפש את ההיגיון במצוות ובכל הלכה, ואף פסק ע"פ איך שהבין את טעמי המצוות. (למשל, הוא פסק שצריך לטבול גם כלי פלסטיק כי ההיגיון שיש בטבילת כלי מתכת יש גם בכלי פלסטיק).
מורנו כידוע היה הרבה יותר רדיקלי. הפתרון שלו היה הפרדה בין המצוי לראוי ושיוך הדת למישור הראוי בלבד.
לדעתי העניין הוא שמורנו לא רק הכיר את ממצאי המדע המודרני אלא הטיב להבין את המשמעות הפילוסופית שלו. וכפי שאמר שהשם "מדע" למדע המודרני ולמדע העתיק אינו אלא שיתוף השם. הוא השכיל להבין שהמדע המודרני מבוסס על הפרדת המדע מהפילוסופיה וביטול ההכרה בחשיבה הפילוסופית ככלי להכרת המציאות. הכרת המציאות נעשית כעת ע"י הניסיון בלבד.
כשמהשע המודרני הוכיח את עצמו הרי שגם אי יכולת החשיבה הפילוסופית להכיר את המציאות הוכיחה את עצמה. וממילא אי יכולת החשיבה הדתית לדבר במצוי הוכחה. מכאן שלא ניתן להמשיך כעת לעשות את מה שעשה הרמב"ם לאריסטו (וכמו שעשה ר' גדליה) כי הוכח באותם ממצאים מדעיים שאין יכולת לחשיבה האנושית להבין את המציאות. ומכאן ששום אדם אינו יכול לטעון שום טענה במצוי ללא הוכחת הניסיון.
חשבתי על ההבדל בין ר' גדליה נדל זצ"ל למורנו.
קודם כמה מילים על ר' גדליה זצ"ל. ר' גדליה היה תלמיד חכם גדול, תלמיד החזון איש ונערץ על כל הגדולים מחוג החזו"א. הוא דבק בדרך הרמב"ם ולמרות שהתייגע בתורה כל ימיו סרב ליהנות ממנה והתפרנס בדוחק מייצור ביתי של יין וכלי ניקוי (בשבילי הוא מודל לחיקוי של יישום האידיאל של יגיעת התורה בלי ליהנות ממנה).
ר' גדליה גם עסק בהתמודדות עם ממצאי המדע המודרני ואף בזה הלך בדרך הרמב"ם. הוא הסביר שהאבלוציה כתובה בפרשת בראשית בדרך דומה לזו שבה מסביר הרמב"ם שהפיזיקה של אריסטו כתובה בפרשת בראשית.
גם בטעמי המצוות הוא הלך בדרך הרמב"ם. הא חיפש את ההיגיון במצוות ובכל הלכה, ואף פסק ע"פ איך שהבין את טעמי המצוות. (למשל, הוא פסק שצריך לטבול גם כלי פלסטיק כי ההיגיון שיש בטבילת כלי מתכת יש גם בכלי פלסטיק).
מורנו כידוע היה הרבה יותר רדיקלי. הפתרון שלו היה הפרדה בין המצוי לראוי ושיוך הדת למישור הראוי בלבד.
לדעתי העניין הוא שמורנו לא רק הכיר את ממצאי המדע המודרני אלא הטיב להבין את המשמעות הפילוסופית שלו. וכפי שאמר שהשם "מדע" למדע המודרני ולמדע העתיק אינו אלא שיתוף השם. הוא השכיל להבין שהמדע המודרני מבוסס על הפרדת המדע מהפילוסופיה וביטול ההכרה בחשיבה הפילוסופית ככלי להכרת המציאות. הכרת המציאות נעשית כעת ע"י הניסיון בלבד.
כשמהשע המודרני הוכיח את עצמו הרי שגם אי יכולת החשיבה הפילוסופית להכיר את המציאות הוכיחה את עצמה. וממילא אי יכולת החשיבה הדתית לדבר במצוי הוכחה. מכאן שלא ניתן להמשיך כעת לעשות את מה שעשה הרמב"ם לאריסטו (וכמו שעשה ר' גדליה) כי הוכח באותם ממצאים מדעיים שאין יכולת לחשיבה האנושית להבין את המציאות. ומכאן ששום אדם אינו יכול לטעון שום טענה במצוי ללא הוכחת הניסיון.