בין ר' גדליה למורנו

המונח שאתה משתמש בו לא ברור לי כלל בהקשר

והוא המונח "משמעות".
אני לא מבין כלל מה אומר המשפט הבא שלך "מה שקרוי המדע בתקופה הקלאסית בחן את האובייקט כבעל משמעות מסויימת "טבעה של האבן ליפול"".
ובטח שאני לא מבין את טענתך להבחנה בין בחינת אובייקט כבעל משמעות לבין בחינתו כהוא כשלעצמו.
אני יכול רק לומר לך שאין כזה דבר "בחינתו של אובייקט כהוא כשלעצמו". כל בחינה היא בחינת היחסים בין האובייקט לאובייקטים אחרים, מחוצה לו או בתוכו.
כלומר, שתי דרכים פתוחות לבחינת האובייקט:
א. בחינת יחסים בין איברים בקבוצה כאשר האובייקט הוא איבר.
ב. בחינת יחסים בין הקבוצה לאיבריה כאשר האובייקט הוא קבוצה.
המונחים קבוצה ואיבר הם כנראה מה שקרוי "מושגים מצטרפים" (כמו צורה וחומר), כלומר הם מקבלים ערך של קיום רק בהקשר זה לזה.
אותו ערך קיום מותנה הוא המשמעות היחידה שיש להם (!). זאת מכיוון שמשמעות היא הגדרה, הגדרה היא שיפוט ושיפוט מורכב מארגומנט ופונקציה ולא יתכן שיפוט שאינו מורכב מארגומנט ופונקציה, כלומר, במקרה דנן, משני מושגים מצטרפים.
&nbsp
 
אם דבריי לא הובנו, אומרם בשפה אלמנטרית בתקווה שיובנו

בעוד מה שקרוי "מדע" בתקופה הקמאית - אותו שם כולל לבחינת מכלול המציאות הטבעית, תופעותיה ובכלל זה האדם - עסק בשאלת ה"למה" קיימת תופעה זו, או מכלול תופעות אלו וכו וכו', הרי שהחל מהמאה ה-17 ועד ימינו, פסקו מלשאול "למה" והחלו לעסוק בשאלת ה"איך".

ומכיוון שייתכן ואף דבר זה לא מובן דיו, ארחיבו קמעא: העולם והאדם בתוך עולם זה - הינם נתונים הקרויים בשם הכולל מציאות טבעית. מציאות זו הנתונה בפנינו היא בעלת תופעות אשר לעיתים הן ייחודיות, לעיתים הן חוזרות על עצמן ולעיתים אף בתופעות חוזרות ונשנות קיימת חריגה, וכו וכו וכו'. עבור האדם החושב, כל אדם, תופעות אלו מתורגמות על ידו במערכת חוקים שהוטבעה בו, או שהובנה על ידו והקיימת בתודעתו, בין אם על ידי ניסיונו, שפתו וכו' (אינני נכנס כרגע בסקירה קלוקלת זו כלל למהו הגורם המכריע המבדיל אדם זה יתר על שאר עולם החי - או יותר נכון מהו הגורם אשר בשלו אדם קובע מערכת חוקים זו המבדילה אותו משאר עולם החי - הקרויה אצל חלקים תודעה ואצל אחרים שפה וכו וכו' דבר שמצוי במחלוקת עד ימינו אלו).
עבור האינטלקוטאל, והמדען והפילוסוף בכלל זה, אין במיון אלמנטרי למערכת חוקים והגדרות זו בין אם הוא תוצר חשיבתי ובין אם הוא תוצר לא מודע, די והותר, והוא חושב על חשיבתו. רוצה לומר, ההבדל בין האינטלקטואל לשאר בני האדם הוא בכך שכל האנשים חושבים, והאינטלקטואלים חושבים על חשיבתם. זה שהאבן נופלת מלמעלה למטה כל זמן שאין מניעה לחופשיות נפילתה (זה כל אדם חושב ומודע לכך) האינטלקטואל ינסה לבדוק מה הגורם לכך (חושב על החשיבה הראשונית).

בתקופה הקלאסית ובימי הביניים עד לשלהי תקופת הרנסנאס חשיבה אודות הדבר והניסיונות לפותרו נתמסגרו למסגרת אחת כוללת הקרויה בשם "מדע" - וזה כלל, כאמור בהודעתי הקודמת, את כל התופעות הפיזקליות בעולמנו, ואף תופעות, שאינן מוכרחות או מחוייבות המציאות, שאומנם ניתן להם ביטוי במציאות זו (כגון מדינה, דת וכו') אך תוצרה הוא פרי חשיבתם של בני אנוש ובני אנוש בלבד (מטא-פיזיקה). מדוע זה כלל את כל אלו? הסיבה פשוטה. עבור "המדען" בתקופה הקלאסית, ואני מרשה לעצמי לומר עבור מרבית בני האדם בימינו, השאלה הראשונית הנשאלת בכל תצפית היא "למה זה כך?". למה יש גל צונאמי, שתוצאותיו הרי גורל? המדען בתקופה ההיא ובן האדם בימינו, ינסה לבדוק מדוע. הוא נניח יבין, היפותטית, שרעש אדמה שנגרם בשל תזוזת שני לוחות טקטוניות בתוך הים גרמה לתנודת מסעם של מילארדי גלונים של מים שגרמה בסופו של דבר בהגיעה למקום נמוך להגבהה ומייד לאחר מכן הצפה של מקום זה. עד כאן רוב בני האדם, המדען ינסה להבין מעבר לחשיבה ראשונית זו.. מה גרם לרעש האדמה, מדוע המים מתנהגים כשם שהם מתנהגים, למה כובד המים לא מנע מהלוחות לזוז, האם יש הבדל בין משקל למשקל, האם כוח בטבע גדול על כוח אחר, מה היחסים בין הכוחות הללו, מדוע יש הבדל בעולם החומר, בעצם מה זה מים? מה זה אש? וכו וכו'. (אלו שאלות שגם המדען בימינו נדרש להם, ולו יש תשובות ברורות בעניין שנבחנו זה מכבר, אבל תכף נגיע אליהם או יותר נכון תכף נגיע כיצד הגיעו אליהם). המדען בתקופה הקלאסית מכיוון ששאל את השאלה הראשונית "למה זה כך?" ינסה לבחון את כל עולם הטבע ועולם החומר בכלל זה, כולל האדם, בשאלת הלמה, ועל כורחו, מכיוון ששאלת הלמה הייתה נקודת מוצאו, הוא יגיע לשאלות מטאפיזיות (והנכון לומר, שהשאלה המטאפיזית הייתה הבסיס בכלל חלחקירה מלכתחילה). הוא לא יפסיק בשאלה מדוע יש צונאמי, ומדוע יש הבדלים בעולם החומר, הוא ישאל למה יש חומר בכלל? ולמה יש עולם? זהו מעגל אינסופי שנקודת מוצאו מכתיבה את מסקנתו. על כורחו הוא יתן משמעות לנקודת המוצא, ועל כורחו למסקנה תהיה משמעות במסגרת המשמעות הראשונית או מסגרת העל- של הטבע בעלת המשמעות ההוליסטית, זאת למרות שלעיתים במסגרת התנסותו המדעית לבחינת הדבר (מה שקרוי המחקר) הוא יבחין שתופעות אלו חורגות ממסגרת על זו, ועל כן הוא יבטל מחקר זה. כבגיאומטריה האוקלידית העיגול הוא עיגול (גיאומטריה) מפני שהוא מושלם (שיפוט ערכי מטאפיזי אסתטי), אזי לא הייתה היתכנות שכדור הארץ אינו עגול אלא אליפטי, כי אליפסה אינה מושלמת, וכשבאסכולה האכלסנדרונית הבחינו החוקרים שכדור הארץ אינו עגול, ביטלו את הדבר הזה כליל, אף על פי שהלכו על פי אותה גיאומטריה ומתמטיקה יוונית שהכתיבה את עובדת העיגול עיגול.

ברגע שפסקו המדענים לשאול את שאלת הלמה והחלו לשאול: "איך" - ללא שום שיפוט ערכי בעל משמעות לדבר (למה?) החלו לדעת יותר על העולם. רק אז הייתה אפשרות שנבחנה בכמותיות ללא שום משוא ודעה קדומה וללא שום שיוך מסגרתי ערכי, לבחון את התופעות כתופעות כשלעצמן לאשורן. רק אז הבינו שכדור הארץ סובב סביב השמש זאת למרות שמבחינה ערכית לא ייתכן שהוא איננו מרכז הגלקסיה כי לא ברא אלוהים את העולם אלא לכבודנו. רק כך הבינו שלחומר אין אופי או "טבע" או תכונות המושכות אותו לאדמה כי ממנה הוא בא וכו' וכו'

ההיפותזה דלעיל שהיא אמת מדעית כידוע, שבה רעש אדמה גרם ללוחות טקטוניים וכו' לעולם לא היינו יודעים אותה אלמלא היו פוסקים מלבחון את התופעות בפריזמה פילוסופית העוסקת בעיקר בשאלת הלמה, ובחנו זאת בפריזמת שאלת האיך, מבלי לדעת למה?! לא שהם לא יכלו לדעת זאת, יכלו ועוד איך, אלא שברגע שנקודת המוצא לבחינת הדברים מוכתבת אינטרנית על ידי מערכת הגדרות ומוסכמות הוליסטיות כוללות, שכל עולם הטבע והאדם נכללים בו, ומערכת זו היא ה"מדע", וכל השאלות הללו יש בהן הומוגניות חשיבתית אחת, או אז, לעולם לא היו יכולים לבחון את הדברים ולהגיע לאמיתתן. כיום, מדען העוסק בחקר הסרטן, אינו עוסק כלל בשאלת הלמה, זה מעניין לו את קצה בוהן רגלו הימנית למה יש סרטן בעולם? מעניין אותו לדעת איך ניתן למנוע ממוטציות גנטיות להתרחש ולהפוך לתאים אנקוגניים, או ברגע ההתפרצות איך מערכות ההגנה התאים יעכבו אותה. יעניין אותו לדעת כמותית כמה קרינה מייננת תזרז מוטציות אלו או לאו וכו וכו'.. בשאלת הלמה יעסוק הפילוסוף.

ואם יורשה לי להעיר הערה משמעותית, והיא קשורה לדעתי האישית והאישית בלבד. לטעמי, שאלת הלמה חשובה לאין ערוך משאלת האיך, אך למרות חשיבותה, אני מודע כי שאלה זו היא אינה מדע!
 
זייער שיין. נגעת בנקודה והגדרת יפה מאוד.

 
ה"לידע" של הרמב"ם בהלכה הראשונה

וכפי שהוא הוסבר במורה עניינו שיוכח אצלו "שהוא מחוץ למחשבה כמו שהוא במחשבה ושלא ייתכן הפכו". כ"ז מבוסס על הוכחות המבוססות על השאלה "למה". היום הוכח שהשאלה "למה" אינה נוגעת כלל למציאות "שמחוץ למחשבה".
ולכן הדרך היחידה שלנו לקיים הלכה ראשונה זו (אפרופו הדיון הראשון אאלט שהיה לנו בפורום זה) היא הבנת המושג "מחויב המציאות" וכפי שמסבירו מורנו "מה שלא ניתן להפריד את מושג מציאותו ממושג מהותו" וההבנה כי כל מה שאנו מכירים אינו מחויב המציאות. כ"ז נוגע לדברים כפי שהם מושג ולא לדברים עצמם.
 
אגב אוריאל

בזמנו טענת שההלכות הראשונות ברמב"ם אינן סותרות את הקדמות. איני חושב כך. "אם יעלה על הדעת שאין כל הנמצאים מלבדו מצויין הוא לבדו יהיה מצוי", מבחינת אריסטו הוא אינו מצוי לבדו. לדעתו אם אין כל הנמצאים מלבדו מצויין הרי שזו הוכחה שגם הוא לא מצוי.
 

u r i el

New member
" ... ה' בחכמה יסד ארץ ... "

" ... "בראשית ברא אלהים", זה שאמר הכתוב (משלי ג, יט): "ה' בחכמה יסד ארץ" וכשברא הקב"ה את עולמו, נתיעץ בתורה וברא את העולם, שנא' (משלי ח, יד): "לי עצה ותושיה אני בינה לי גבורה", והתורה במה היתה כתובה? על גבי אש לבנה באש שחורה שנא' (שיר השירים,): קווצותיו תלתלים שחורות כעורב ... "

אין לי כרגע מושג מתי והאם כתבתי את הטענה שאתה מייחס לי לעיל ובאיזה הקשר היא נכתבה. האם תוכל להפנות אותי ?

מכל מקום, אם כבר העלית את הנושא אוכל רק להשמיעך דברים שכבר קראת מפי למכביר - ראה מה גדול ותהומי ההבדל בין העיסוק בטקסטים דתיים באמצעות ארגז הכלים של הפלנטה הפילוסופית לעומת זו הדתית. הפלנטה הפילוסופית, זו המשחקת לידי הראציו, לועסת עבורך את הטקסט כדי שיהיה קל לעיכול וערב לחיך : היינו במקרה זה למשל, הצגת השאלות הנצחיות בדבר חידושו של עולם לעומת קדמותו, דיון יבש ומאובן, נצחי וחסר תועלת - שאלות שכלל לא היו ועדיין אינן קיימות בתודעתו הדתית של המאמין הדר בפלנטה הדתית. והנה לעיל הבאתי בפניך דוגמא של דיון מדרשי ב"ראשית המציאות" שרק מעצים את הפארדוכס שהפילוסופיה מנסה ( לשוא ) ליישב. אלהים בורא את עולמו כמו שאדריכל בונה את בנייניו, הוא מביט בסכימה ועל פיה מבצע. אבל - שואל המדרש - כיצד ניתן להביט בסכימה כאשר טרם נבראו הברואים ? במקום לתרץ את הקושיה בפלפולי שפתיים לוליניים וברטוריקה אפולוגטית, מעצים המדרש את השאלה בתשובתו המפתיעה - התורה הייתה כתובה אש שחורה על אש לבנה ... שכאילו זה עונה על התמיהה היכן יכולה התורה להכתב כאשר טרם נבראו הברואים .... מדרש אחר עם אותו הראש הדתי-אמוני מקצין את אותה הסוגיה וחוקר עוד ועוד את השאלה : מהו אם כן המצע שעליו יכולה הייתה התורה להכתב אם טרם נבראו הברואים ? והמדרש משיב בפרדוכסאליות כפולה - היכן כתובה הייתה התורה ? על זרועו של הקב"ה ....!!

ובכן ניכר בבירור שאין למדרש כל עניין ליישר קו לא עם אריסטו ולא עם הרמב"ם הפילוסופי ואף לא להתנצל בפני הפקולטה לקוסמוגוניה. הדיון מושתת על תובנות דתיות מובהקות שמגחיכות את השאלה ומשיבות תשובות שמשרתות את העניין הדתי, לא זו השאלה אם יש לאלהים זרוע או לא ולכן לא שייך כלל לייחס למדרש כזה אופי אלילי מגשים וכד', אלא ניתן להפיק ממנו את התובנה הדתית, למשל שהתורה היא אלוהית, היא אימננטית לאלוה כמו שזרוע אימננטית לגוף, או למשל שהתורה נצחית כשם שהאלוה נצחי ... וכן על זה הדרך.

וכן הם דבריו היפים של ליבוביץ על פרשת בראשית, גם הוא הסיט את הדיון לעבר התובנה הדתית - וזה כמובן יפה מאד ונכון מאד מבחינה דתית אמונית.
 
מה זה "תובנות דתיות עמוקות" אם לא תובנות ערכיות?

כתבת דברים יפים מאוד בתגובה זאת ולא השלמת אותם. עוד שעל אחד בנתיב מבורך זה, ומקור מים חיים יבעו מבועיו. הרמב"ם בביקורתו על הכת הראשונה אומר את מה שנתכוונת בו פחות או יותר. הוא אומר כי לפירושי ומדרשי ודברי חז"ל אע"פ שמנוסחים בצורות מגשימות וכו' הרי שיש להן משמעות אחרת. השימוש בנוסח "הפשטני" ייתכן, ויגחיך, כפי שקראת לזה (וזה יפה) את העמדה הרציונלית שבגשמת האלוה, כדי לברר או לקבוע כי ה' אמת, נצחי וכו וכו'.. זו אינה התנגשות הימספרות בין הפלנטה הדתית לזו הפילוסופית אלא הביטוי העילאי והמזוקק לאיחודם.

הצעד הנוסף שהיה עליך לילך בו היה כי תובנות דתיות עמוקות הן בעצם תובנות ערכיות שאינן יכולות להיות מובנות, ולא רק שאינן יכולות, אלא הן כלל לא מצויות על אותו מישור עם מה שקרוי הכרתנו את המציאות באופן רציונלי, באשר הן נשפטות מכורח טבענו ו"אנושיותינו" באופן שאינו רציונלי. זוהי פילוסופיה במיטבה שלא באה להנגיד את הכתוב או לפרשו במונחים רציונליים אלא באה להבהיר (וזאת לדעתי מהות הפילוסופיה) באילו קטיגוריות חשיבה אנו עוסקים, ובכך כפי שכתבת ובצדק "לשרת את העניין הדתי" שהוא קטיגוריה ערכית שהכניסה אליה או החברות בה אפשרית רק לבני אדם מאמינים ששפטו חברות זו שיפוט ערכי והכריעו בו.

מבלי משים (או שאולי עם) שימשת בתגובתך זו כפילוסוף פר-סה הבוחן את הכתוב ומבהיר אותו בשני קטיגוריות החשיבה של האדם. זו היודעת וזו המכירה (אונטולוגיה ואפיסטימולוגיה) ולדעתי, כך היא דרכה של תורה וכך הוא פירושה ואידך ניזיל ונגמור.
 

u r i el

New member
" ר' שמלאי אתא גבי רבי יונתן -

א"ל אלפן אגדה. א"ל, מסורת בידי מאבותי שלא ללמד אגדה לא לבבלי ולא לדרומי שהן גסי רוח ומעוטי תורה ... "
[ ירושלמי פסחים ]

נו טוב, אני לא מרגיש נוח עם מאמר חריף ובוטה כזה - אבל הוא כן משקף את האקלים שעליו אני מדבר כאשר אני מבחין בין שתי הפלנטות הנ"ל.

אינני יכול לקבל את הקביעה שלך שיתכן איחוד בין הפלנטות משום התהום המהותית הפעורה ביניהן בשלל קטגוריות. הנה אחדות מהן :

עניינה של הפילוסופיה בהמשגה, במופשטות - עניינה של הדת בחוויה, בקונקרטי.
עניינה של הפילוסופיה בקוהרנטיות רעיונית וסיסטמטיות המחשבה - ואילו אופיה של הדת ברובה כאותי ( מלשון כאוס ), מתפרץ, ומשולל רסן מחשבתי מגביל.
הפילוסופיה מחוייבת לעקרונות לוגיים - אופיה של הדת א-לוגי, אנטי-לוגי, פרדוכסאלי.
אין לשון הפילוסופיה מאפשרת מליצות ורננות כי עניינה בחד משמעיות בהירות וצלילות המבע - ואילו לשון הדת פיוט וגם מזמור כשהעירפול והדימדומים מהותיים לה בחלקה.
משכנה של הפילוסופיה במוחו של היחיד האקסלוסיבי - משכנה של הדת בלבה של העדה כולה, מטף ועד זקן.
הפילוסופיה מאד נוקשה, סגורה וביקורתית כלפי עצמה - ואילו הדת מאווררת יותר כלפי עצמה, פתוחה, וותרנית וטולראנטית.

ויש עוד.
 
מאן דמתרגם לי....מובילנא טאניה אבתריה לבי-מסותא

הגדרותיך ל-דת (כל דת) ופילוסופיה, ואני מאמין באמת ובתמים שאתה משוכנע שאלו הן ההגדרות - לא רק שאני כופר בהן אלא אינני מצליח להבין כיצד הגעת אליהן (ומכיוון שאינך מקטלי קנא, האמן לי שניסיתי) ואמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני. כנראה שאנו דוברים שפות שונות וחוצפית דמתרגמינן אטו לאטו בעינן.
 

u r i el

New member
חבל מאד

שאינך מוצא לנכון לתקוף את דברי עניינית אחד לאחד. על תגובה כגון זו שניסחת אין בפי מענה.

שבת שלום וחנוכה שמח.
 

iricky

New member
זו באמת תשובה מאוד מפתיעה

שהתורה היתה כתובה אש שחורה על אש לבנה, והמפתיע הוא שהאש הרי טרם נבראה כשאר הברואים, ואיך זה ייתכן? וגם הכתב הרי טרם נברא ואיך אפשר שהתורה תהיה כתובה? טוב, אלו שאלות שרק הפילוסופים שואלים והדתיים לא שואלים, אלא אם כן השאלה נשאלת במדרש.
 

u r i el

New member
השאלות הן אותן.

ההבדל הוא בתשובות, ובעיקר במוסיקה שלהן.
 
אתה טועה ואסביר לך את שורש טעותך

שאלת ה"איך" מתייחסת לתנועה המכאנית של עצמים, בין אם ע"פ חוקי ניוטון או היחסות או כל מכאניקה אחרת שתתנסח בעתיד.
אלא שהמדע בכללותו אינו מצמצם את עצמו לתיאור מכאניסטי של העולם. טענה כזו מחטיאה את מהותו לגמרי. המכאניקה היא בסך הכל המימוש של נוסחאות פיסיקליות מופשטות. המדע שואף ליצור נוסחאות מופשטות, משוואות, ולכן- הגדרות. אם יש שאלה שמנחה אותו הרי שהיא שאלת ההגדרה- "מה" ולא "איך". ה"איך" הוא רק מקרה של ה"מה" ואילו ה"מה" הוא מהות המדע.
לגבי ה"למה"- הוא מלכתחילה לא ניצב בניגוד ל"איך" מכיוון שהלמה הוא דרישה לסיבה, ואילו ה"איך" הוא דרישה לעמוד על טיב היחסים בין סיבה למסובב. דוגמא פשוטה- "למה הזרע נובט?" תשובה- "מכיוון שהוא נקלט באדמה" "איך הוא נובט?" "הוא מגיב ללחות באדמה ושולח שורשים".
זה מבנה פשוט- "למה" חוקר סיבה. אח"כ "איך" חוקר את היחסים בין הסיבה לתולדה.
&nbsp
שים לב שהאמונה הפופולארית הדתית עונה על השאלה "למה" בתשובה אחת כללית רדוקטיבית: "אלוהים".
מכיוון שכך מי שהתרגל לתשובה מזלזלת זו יטען, כמוך, שה"למה" הוא פילוסופי או דתי. אבל אין זו אלא ההטיה החשיבתית שיצרה אצלך החשיבה הדתית.
ובכלל הפילוסופיה לא שואלת שאלה אחת ודי. פילוסופיה היא, בין השאר, שם כולל לכל השאלות שנשאלות וחקר השיטות שיש לישם כדי לענות עליהם.
מדע הוא אוסף השאלות והשיטות, הנתונים והקטגוריות המארגנות אותן, שנתונים לגבי נושא נבחר.
כך שמדע הוא ארכיב הכולל- שאלות, שיטות, נתונים וקטגוריות.
&nbsp
 
סלחו לי על הבורות .. אבל רק עתה עם הפיכת דיוננו לאשכול

הופנה תשומת ליבי לשמו של ר' גדליה נדל.. ואני אינני מכירו, ועל אף שגיגלתי מעט כעת, הבנתי שאני במיעוט דמיעוט והוא דמות מוכרת וידועה (אפילו גיליתי שאחד ממכריי, המשורר אלחנן ניר, היה מתלמידיו) מהי דוקטרינת הרב, הבעל בעמיו הוא אם לאו, ואיך היא קשורה לפרופ' לייבוביץ'
(מעולם לא שמעתי על שום קשר ביניהם) - אם ישכם מבקשים לענייני בזה, אשמח (בתמציתיות כמובן) עדיפים אתם לי כאלף מונים מהויקפדיות למיניהם אשר אין בהם לא זכות ולא חובה, לא דיוק ולא שקילה, לא ניסוח, ולא תבונה.
 
הרי כתבתי בהודעה הראשית

שהיה רמב"מיסט, התייגע בתורה בלי ליהנות ממנה, והכניס את האבולוציה לבראשית כמו שהכניס הרמב"ם את אריסטו לבראשית. כלומר נשאר רציונליסט ולא אמפיריציסט. בדף עליו בוויקיפדיה יש קישור לספר שלו שניתן לקוראו כולו ברשת.
היה תלמיד החזו"א והחזו"א מינהו לרב שיכון חזו"א. הסטייפלער ור"ח קנייבסקי שאלוהו שאלות בהלכה. זכה להערצה מחוג החזו"א למרות שבעיני רוב העולם נחשד בכפירה.
ב"לומדות" חיפש את ההיגיון הערכי ולא המשפטי (זו התרשמותי).
 
מעניין מאוד

ביקשתי ממכריי לשלוח לי מספר דברים שכתב, עשו זאת בשמחה.. נו, אין בית מדרש בלא חידוש..
 
כן, המליצו לי עליו.. תודה..

על פניו נדמית הדמות הזו מרתקת (אגב, סתם סקרנות לפני שאתפנה לקריאת הגותו, הוא היה ציוני דתי בהגדרתו הפוליטית?
 

kaner91

New member
לא יודע

אומנם שילת היה מתלמידיו אבל הוא היה חריג בחוג של נדל.
 
למעלה