ראשית
עלינו לעשות תשובה על רצח האב שמתחולל בימינו. האמן לי שאיננו שווים דבר ללא הניסוי והתעייה שהחלו עוד בשומר ואכד. המדענים הקדומים הלכו כברת דרך, והצעדים הקטנים שלנו, על כל הרעש הגדול שהם משמיעים, אינם אפילו קש חלול בערימה. גם סוקרטס, אפלטון ואריסטו לא שווים דבר בלעדיהם [אם כי, בניגוד לימינו, לאפלטון ולאריסטו, כמו גם לניוטון וללייבניץ, הייתה הערכה רבה והוקרה עצומה לקודמיהם]. אינני מבין מדוע ללכת שבי אחר הסיפור שמספרים ב'תולדות המדע'. עזוב את הסיפורים בצד. וכי אינך יודע שבמהלך ההיסטוריה הארוכה היו רבבות של מדענים חושבים? אנשי מחקר, אנשי רוח, שמפעלם עומד בכל הקריטריונים של השערה, ניבויוקוסיסטנטיות. כאלו שקטנם עבה ממותננו. הרי אתה יודע כמה סבתות מדעניות היו בעשרת אלפים השנים שחלפו. וכאלו שידעו בדיוק מהן סגולותיהם של הפירות והעשבים שאתה מקבל היום מן המוכן, כדבר של מה בכך. אתה יודע איזה ציידים נבונים התקיימו. כדי לקיים חברה מתפקדת בשומר, - כשיש תבואה שמורה, מים הראויים לשתייה, תעלות ניקוז, בתי ספר, בתי משפט, מסחר - נדרשה חשיבה מדעית מוקפדת.
שנית, עליך לערוך הבחנה חדה בין עמדתו של רועי לבין עמדתי. הדיבורים על טליאולוגיה רחוקים ממני שנות אור [חלקיק וגל כאחד]. אני מפקפק או מתלבט לגבי סיבות פועלות, לא כל שכן כשמדובר בסיבות תכליתיות. לדידי, ישנה סיבה פועלת אחת, והיא - מה שהווה.
אני טוען טענה פשוטה: המדע שאתה מכנה "מודרני" אינו אלא נדבך של ה-פילוסופיה. יש לו היסטוריה מסוימת, כמובן, אך הוא קשור בטבורו אל החשיבה הפילוסופית שנוצרה בשנייה הראשונה שבה אדם תפס את עובדת היותו תופס. בזה טעה אף אריסטו, במידה מסוימת, כשקבע שראשוני ה'פיסיולוגים' [הוא דיבר על הפילוסופים המילטים] הם שהניעו את עגלת הפילוסופיה אל עבר ההיסטוריה. אולם טעותו של אריסטו קיבלה סיוג ישר לאחר מכן. כשכרך את חובבי האגדות עם הפילוסופים בכפיפה אחת [מטאפיסיקה א, ספר ב]. הפילוסופיה מלווה אותנו מיום היותנו. היא פושטת צורות ומשתנה, אך היא תמיד נוכחת. מבחינה של מדע שימושי, די לראות את הארכיטקטורה של השומרים והבבלים, וקל וחומר של המצרים; או החניטה המצרית; מבחינה של הבנת המציאות, אנו היום מכירים רק מעט יותר ממה שהכירו ביוון וברומא ועוד חזון למועד. בבחינה של שאלות משמעות ותכלית, שדווקא הן אינן שאלות "מדעיות, אין שום התקדמות. קרא את "אהלל את אדון החכמה"; קרא את הלגונות המצריות, קרא את "דו שיח בין אדון לעבדו"; קרא את התנ"ך. בצורה מוזרה משהו, אנו מפגרים אחר קודמינו.
ואגב, "המדע הקדום" לא היה יותר מטאפיסי מהמדע בימינו. לא תוכל לעולם להצביע על היגד כלשהו, בכל תחום אשר יהיה, שאינו נשען על הנחות יסוד מטאפיסיות כאלו או אחרות. זה לא קיים.