לימוד יהדות במנותק מהתנך
נראה שלא התנסחתי בדיקנות. כוונתי היתה שאת הרמבם ביקרו החכמים בתקופתו על שהוא כתב שעל מנת לברר את ההלכה מספיק ללמוד בספרו היד החזקה (או בשמו האחר משנה תורה). שיטת הלימוד שהיתה נהוגה עד לימיו היתה ליבון סוגיה המתחיל בציטוט מהתנך, דרך דברי התנאים על הכתוב, האמוראים, וכן הלאה. הלימוד משול היה לעץ המתחיל משורש אחד, ממנו מסתעפים הגזע, הענפים, וכן הלאה, עד לפרי, שהוא ההלכה עצמה. הרמבם ביטל לשיטתו את הצורך בכל הפלפול הלמדני, השקלא וטריא, והגיש את הפרי, ההלכה, במנותק ממקורותיו. אני רואה אירוניה בכך שהרבנות החרדית אימצה יצור כלאיים בין שיטת הרמבם לשיטת מתנגדיו: הם אימצו מחד את מהפכתו המחשבתית של הרמבם על האלוהות - הפיכת התיאורים התנכיים לסימבוליקה ולאלגוריה, וכן את הלימוד במנותק מהמקור. אולם השיקולים של הרמבם ושל הרבנות החרדית שונים לחלוטין. בעוד שהרמבם היה מעוניין להקל על לומד ההלכה ולחסוך ממנו לימוד של חלקים שאינם הכרחיים לידיעת ההלכה, הרי שהרבנות החרדית נמנעת מלימוד המקור - התנך - מחשש לגילוי סתירות בין הכתוב בו להשקפת עולמם. וגם הניתוק בו בחרו הוא ניתוק סלקטיבי - פסק הלכה ראוי ומוערך הוא פסק היודע להביא את שיטות הפוסקים הקודמים וטעמיהם. ראו למשל את פסקיו של הרב עובדיה יוסף, המביאים מראי מקומות וביאורם בפירוט שלא היה מבייש אף מנוע חיפוש ממוחשב. (והרב עובדיה מצטט מזיכרונו , ולא מתוך גוגל.) אולם מי שמסתכל על תוצאות הפילפול, ההלכה הסופית, יתקשה לפעמים לראות את הקשר בין ההלכה למקורות בתנך. דוגמאות? אחד העיקרים ביהדות החרדית הוא אכילת מזון בהכשר ראוי, של הבדץ הנכון. חיפשתי ופישפשתי בכל התנך, ולא מצאתי רמז למקור המחייב לאכול מזון עם כשרות. ישנו איסור על מאכלות אסורים, וישנו איסור יין עכום, וישנו איסור בשר וחלב, ואיסורי טבל ושביעית וקדושת מעשרות. אך חובתו של כל אחד ואחד בהשגחה על מזונו ומזונות אנשי ביתו, ולא כתוב שיש לשלם עבור הכשר של משגיח פלוני. היום תעשית הכשרויות היא מסחטת כסף ומכשיר ליצירת היסטריה ברמות מבהילות. דוגמא נוספת - ישנה חובת שחיטה כשרה. אפילו במישנה החיוב קרוב מאד לרוח הכתובים - המישנה פוסקת ש"הכל שוחטין בכל", כלומר אפילו נער או אישה רשאים לשחוט, בסכין, בקנה וכו'. לאן הגענו לאורך הדורות? בפולין ורוסיה של המאות ה17 וה18 יהודים הלשינו על יהודים אחרים לשילטונות ודאגו למאסרם (מה שהסתיים לרוב במות או עינויים) , בגלל חילוקי דעות על איכות השחיטה, שחיטה בחלפים, זמני השינה של השוחט וכיוצא בזה. בין החיוב לאכול בשר שנשחט ובין הסגרת יהודים למלכות בגלל דיקדוקי שחיטה , ישנה תהום שאינה ניתנת לגישור...