"בצלם אלוהים ברא אותו"

ellalola

New member
"בצלם אלוהים ברא אותו"

היישר משיעור סוגיות ביהדות--> בריאת העולם סוגיות ביהדות מהווה אצלנו בעצם תושב"ע, אך היום בשיעור נתבקשנו להביא ספר תנ"ך, לנושא כה מעניין(לדעתי) ומיוחד- בריאת העולם. ברמת התאוריה הדתית- העולם נברא לפני 5000 שנה, והתורה נכתבה גם כן בתקופה הזו, לפני 5000 שנה בערך, ע"י אלוהים. ברמת התיאוריה האקדמאית- העולם נברא לפני מיליארדי שנים, והתורה נכתבה בשנת 400 לפנה"ס ע"י 5 סופרים שונים. סיפור בריאת העולם אינו סיפור אחד, אלה שני סיפורים. כלומר: שני סיפורי בריאה שונים מתוארים בתורה הראשון- חמישה ימים ברא אלוהים את האדמה, הצמחייה, בע"ח, היום הלילה, האור, המים והשמיים, וכו'. ביום השישי ברא את האדם. סיפור הבריאה הראשון מאוד לא מוחשי. אלוהים בורא את הכל באמירה. בין הסיפור הראשון והשני מבדיל קטע. אני מצטטת משפט ממנו: "וכל שיח השדה טרם(!) נברא". ונאמר כי את אותו אדם שיצר, עדיין לא שם "על" העולם, כלומר העולם שומם נפש חיה. השני- אלוהים ברא קודם כל את האדם. אלוהים בסיפור השני הרבה יותר מוחשי שכן מתואר כי הוא יוצר את אדם מן האפר, ממש כאילו בונה דמות מהאפר, "ויפח באפיו נשמת חיים"- הוא עושה לו ממש הנשמה והופך אותו לנפש חיה. רק אחר כך הוא נוטה עצים ומביא לשם בע"ח. לאותו מקום הוא קורא- גן עדן. מתוארים גם שמות נהרות שאנו מכירים כיום- הפרת והחידקל, שמקומם בעצם סותר את קיומו של גן-עדן, שכן הפרת והחידקל נמצאים על הארץ. השאלות שלי: למה ישנם 2 סיפורי בריאה? איפה האדם הראשון שהוא יצר? האם אלוהים ברא אדם זכר ראשון? או ברא זכר ונקבה יחד? אחרי כמה תגובות, אני אפרסת את התיאוריה שאני פיתחתי
 

ellalola

New member
אני מעדיפה שלא להגיד אותו בפומבי.

ומה דעתך על מה שכתבתי?
 
התכוונתי לסוג של ביה"ס.

ממלכתי, דתי, וכו' . העלית פה שאלה ידועה, שענו עליה כבר. לכן, אם את לומדת בביה"ס דתי - יש שם ספרים עם פירושים. אם לא - אמרני נא לי, ואנסה לאשיב לך כמיטב יכולתי.
 

ellalola

New member
לא אני לא לומדת בבית ספר חילוני

רגיל. מה הן תשובותך? ועוד שאלה: האם יכול להיות שהארץ, היא גן עדן?
 
OK, גיליאנה ענתה לך על השאלות

הראשונות. בקשר לשאלה, האם הארץ היא גן עדן. אז התשובה היא:כיום לא. בעבר לפני הגירוש של אדם וחוה, הם היו בגן עדן בארץ. אך אח"כ זה נהפך להיות רוחני. ולשם מי שראוי יילך לאחר מותו. וזה הענין - לשוב לגן עדן. בגן עדן אין רוע, לכן הארץ לא יכולה להיות גן עדן. אם יש עוד קושיות ושאלות, אשמח לענות. (kקמיעות ותרומות, במסר פרטי
)
 

CAT4

New member
מה לעשות ...

כל יום אני תופס תופס מימך יותר ויותר אבל דיר בלך לא לתפוס גובה
 

AnnabeI Lee

New member
אם בעבר הארץ היתה גן עדן

איך יכל אלוהים לגרש את אדם וחוה מגן עדן לארץ? זה לא היה לקיחת גן עדן מהארץ? (זה דבר שונה מהותית). אין לי תנ"ך בהשיג יד אבל כשאגיע לביתי הקט אני אבדוק מה אומר הכתוב בדיוק.
 

AnnabeI Lee

New member
טוב לפי הכתוב:

"ןיאמר אדוני אלהים הם האדם היה כאחד ממנו לדעת טוב ורע ועתה פן ישלח ידו ולקח גם מעץ החיים ואכל וחי לעולם: |הגדש|וישלחהו אדוני אלוהים מגן-עדן לעבד את האדמה אשר לקח משם: ויגרש את אדם וישבן מקדם לגן עדן את הכרבים ואת להט החרב המתהפכת לשמור את דרך עץ-החיים." סיפור גן עדן זה כל כך הסיפור הכי מגניב בעולם. מטריקסי לגמרי.
 

0Pandemonium0

New member
אתה טועה.

גן-עדן הוא מקום ארצי ואינו מקום רוחני בשום אופן. האמונה בגן-עדן וגיהינום, המקומות אליהם מגיעים המתים, הוחדרה ליהדות בימי-הביניים על-ידי האמונה הנוצרית. ביהדות התנ"כית אין אמונה בגן-עדן שמימי.
 
צר לי לאכזב אותך.

המשנה והגמרא נכתבו הרבה לפני שהנצרות התחילה. ועיצה טובה לך, בדוק דברים לפני שאתה מכריז הצהרות שכאלה.
 

0Pandemonium0

New member
ואיך אתה מתחמק כך מתשובה?

אני בדקתי את הנושא. מידע אישי וגם מדברי המורה שלי לתנ"ך (חילוני, אם זה משנה לך), האמונה בגן-עדן וגיהנום במובן הרוחני ביהדות החלה בימי-הביניים, בהשפעת הנצרות, ששלטה אז באירופה. ועכשיו ענה מה כתוב במשנה ובגמרא, ומתי נכתבו. אתה בטוח שנכתבו לפני ימי-הביניים?
 

Gilliana

New member
אלה יקירה...

לא יודעת אם ראית את השרשור שבו היה לי דיון עם דני לגבי העובדה ש-"בצלם אלוהים ברא אותו" - הכוונה לזכר. כלומר - אלוהים בנה את אדם הראשון בצלמו ולא את הנקבה. גם הבאתי הסברים מדוקדקים מדוע זה אכן כך. ההסבר נמצא בשרשור שנקרא "האם לדעתכם אלוהים הוא זכר או נקבה" שנפתח כאן לפני כשבוע אם אני לא טועה. עכשיו, לא מדובר בשני סיפורי בריאה - הסיפור שאת מכנה בשם "שני" הוא בסה"כ פירוט של נושא בריאת האדם בריאת האדם. הקטע שאת מצטטת: אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, בְּהִבָּרְאָם: בְּיוֹם, עֲשׂוֹת יְהוָה אֱלֹהִים--אֶרֶץ וְשָׁמָיִם. ה וְכֹל שִׂיחַ הַשָּׂדֶה, טֶרֶם יִהְיֶה בָאָרֶץ, וְכָל-עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה, טֶרֶם יִצְמָח: כִּי לֹא הִמְטִיר יְהוָה אֱלֹהִים, עַל-הָאָרֶץ, וְאָדָם אַיִן, לַעֲבֹד אֶת-הָאֲדָמָה. ו וְאֵד, יַעֲלֶה מִן-הָאָרֶץ, וְהִשְׁקָה, אֶת-כָּל-פְּנֵי הָאֲדָמָה. ז וַיִּיצֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם, עָפָר מִן-הָאֲדָמָה, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו, נִשְׁמַת חַיִּים; וַיְהִי הָאָדָם, לְנֶפֶשׁ חַיָּה. זוהי בעצם חזרה מקוצרת על תיאור הבריאה בבראשית פרק א' משום שהרי נאמר בפירוש "ואדם אין" - כלומר, שימי לב שגם כאן סדר הבריאה הוא בדיוק אותו סדר.
 
למעלה