"בצלם אלוהים ברא אותו"

Transc3ndent

New member
אך דבריך פשוט לא נכונים

"אתה בונה בידיך, נוטע בידיך ויוצר בידיך" - באמת? מהיכן ההגדרות הללו? נטיעה = קביעת צמחים רכים באדמה. בניה = הקמת בניין/מבנה/מתקן. יצירה = בריאה, עשיית דבר חדש. היכן אתה רואה קשר כלשהו לידיים? היכן אתה רואה בהגדרות המילים תיאור כלשהו אודות האופן בו הפעולה נעשית? למעשה המסקנה אף הפוכה: כל פעולה המובילה להקמת מבנה תקרא בנייה, כל פעולה המובילה לעשיית משהו חדש תקרא יצירה, וכל פעולה המובילה לקביעת צמחים באדמה תקרא נטיעה; בין אם פעולות אלו נעשו ע"י הידיים, מנופים, שדות אלקטרומגנטיים או אמירה. כל טענה מנוגדת תהיה גם מנוגדת להגדרות, ולפיכך בהכרח שגויה.
 

Gilliana

New member
רגע, בוא נשאל את זה אחרת לשניה...

כשאומרים "הנשיא בוש עשה כך וכך" או - "אריק שרון עשה כך וכך" - האם הכוונה לכך שהוא עשה במו ידיו? כמובן שלא. כשאומרים לך: "יווו, איזה באלאגן עשית", האם הכוונה לכך שבמו ידיך יצרת אנדרלמוסיה? להיפך, ברוב המקרים הכוונה היא למשהו שאמרת שיצר מהומות, נכון? מה שאני מנסה לומר הוא שטרנסצידנטל צודק בטענתו כי עשיה אינה בהכרח עשיה מוחשית, פיזית ואם תנסה לחשוב לרגע על יצור על שמסוגל לכאורה ליצור אך באמצעות כח המחשבה או ההגיה - הרי שגם זו היא עשיה לכל דבר.
 

ellalola

New member
וזאת בדיוק הכוונה

"אינה בהכרח" עשייה מוחשית, כפי שהיא "אינה בהכרח" עשייה מילולית.
 

Gilliana

New member
ולכן...

לא מדובר על שני סיפורי בריאה שונים אלא על אותו סיפור עצמו בתאור שונה.
 

ellalola

New member
ברגע שאתה מפרש

את העשייה כעשייה מילולית. זה 2 פרשנויות שונות.
 

ellalola

New member
ברגע

שאתה רואה את העשייה בתור עשייה מילולית. זה 2 פרשונוית שונות.
 

Gilliana

New member
אני לא מסכימה עם כך, אבל ניחא

עפ"י המורה ליהדות - מדוע ישנם אם כך שני סיפורי בריאה?
 

ellalola

New member
המורה שלי אמר ככה.

זה יכול להיות 2 סיפורי בריאה או 2 זוויות שונות לסיפור הבריאה. הסבר אחד שהוא נתן זה שברמה התיאורתית התורה נכתבה בשנת 400 לפנה"ס, נאספו כל מיני סיפורים שעברו מדור לדור, נוצרו אינטרפטציות שונות, וכשערכו את התנ"ך לקחו את ה-2 שנראו הכי הגיוניים/ או שהיו ע"פ דעת הרב. מדוע 2? שכל אחד יוכל להזדהות אם הסיפור שיותר מתאים לו. מי שיותר רוחני- יזדהה עם הסיפור הראשון. מי שיותר מוחשי- יזדהה עם הסיפור השני. מכיוון שהמורה שלי לא דתי הוא לא נתן את הסיבה הדתית-אמונתית, יותר נכון לא הספקנו לדון בה.
 

Gilliana

New member
נוווו...

אבל זה בדיוק מה שאנחנו אומרים! שזו אותה גברת בשינוי אדרת, אותו סיפור בתאור/זווית שונה - אז על מה בכלל הויכוח?
 

ellalola

New member
זה יכול להיות

2 סיפורי בריאה או 2 זוויות לסיפור הבריאה. הוא הסביר על 2 סיפורי בריאה שונים.
 

Gilliana

New member
אבל זה לא מה שאמרת!

לפי מה שכתבת לפחות - המורה שלך בפירוש לא דיבר על שני סיפורי בריאה שונים אלא על אותו סיפור, משתי זויות ראיה שונות. נו באמת, או שאת לא מסבירה טוב מה המורה שלך אמר או שאני לא יודעת מה, אבל נכון לעכשיו - שתינו אומרות את אותו הדבר!
 

ellalola

New member
../images/Emo27.gif

תני לי ליישר את ההדורים: ברמת התיאורתית, אלה 2 זוויות לסיפור הבריאה, היות ולפי התיאוריה האקדמאית, התנ"ך נכתב ע"י 5 סופרים שונים. ברמה הדתית, אלה 2 סיפורי בריאה שונים. למה יש 2 סיפורי בריאה לפי הרמה הדתית? בזה עדיין לא הספקנו לדון. השאלה שלי הייתה לגבי הרמה הדתית.
 

Gilliana

New member
אה, OK - עכשיו הרעיון ברור

ומה שניסיתי באמת לשאול קודם הוא - למה באמת ברמה הדתית יש שני סיפורי בריאה שונים?
 

ellalola

New member
מממ, זה גם מה שאני מנסה לברר...

והמורה שלי לא המשיך את השיעור, אז... ד"א- אמא שלי למדה בבית ספר דתי והיא גם אומרת שיש 2 סיפורי בריאה, אבל היא לא זוכרת למה. אני אנסה לבדוק...
 

Transc3ndent

New member
"זאת בדיוק הכוונה" במה?

גיליאנה הגיבה לדבריו של פנדמוניום. האם בטענתו "לבנות, לנטוע וליצור הן פעולות פיזיות", הוא התכוון לכוונתה של גיליאנה בתגובתה הנוכחית?
 

0Pandemonium0

New member
ודאי שגם זו עשייה.

אבל תסכימי איתי שמבחינת קונוטציה, כאשר אומרים לך "נטע" או "בנה" את מיד חושבת על נטיעה ובנייה בידיים, שכן את לא מכירה דרך אחרת, בתור בת-אדם. אבל לאלוהים אין ידיים, ולכן זו קונוטציה מוטעה, שהופכת אותו למעין אל גשמי. בתור קוראת, כאשר את קוראת את המילים "נטע" או "בנה" מיד עולה בראשך התמונה של אלוהים נוטע ובונה בידיו (שלפי היהדות, כמובן, לא קיימות), וכאן הבעיה.
 

Transc3ndent

New member
מהו הקשר?

כיצד האופן בו אני נוטע, קשור להגדרת המילה? ואם אני נע ע"י שימוש ברגליים - אדם על כסא גלגלים אינו נע? ואם אני אוכל עם מזלג - חתולים אינם אוכלים? פעלים מציינים פעולות, ופעולות נבדלות זו מזו במניפולציה הנעשית על מושא הפעולה. המושא במשפט "נטעתי צמח" הוא הצמח, לא אני.
 
למעלה