גברים בעידן המודרני-מהמגזר דתי

s h o o s h a

New member
גברים בעידן המודרני-מהמגזר דתי

מתוך ידיעות אחרונות מוסף 7 ימים 10.09.2004 |מקוללות מאת אילת נגב "הן לא נחשבות עגונות, אפילו לא "מסורבות גט". מבחינת הממסד הרבני הן סתם נשים שבעליהן לא רוצים להתגרש. הבעל אלים? חי שנים עם אישה אחרת? עבורן אין שום פיתרון. נשים דתיות וחרדיות נתקעות בין אטימות בתי הדין הרבניים לסחטנות הבעלים, כשבכל שנה קטנים סיכוייהן להתחתן שוב ולהביא ילדים." הסרט "מקודשת", השבת 18.09.04 בערוץ 8, מביא את סיפורן של הנשים האסורות, וחושף את השבר בחברה הדתית. שווה קריאה ודיון
הכתבה המלאה, כאמור, בגיליון 7 ימים מיום כ"ד תשס"ד 10.09.04
 
אין חדש תחת השמש

קראתי את הכתבה לפני שבוע. לא זוכר בדיוק מילה במילה, אבל זה לא כל כך משנה. רוח הדברים היא החשובה. והיא אומרת שאין חדש תחת השמש, הנשים במגזר החרדי נחותות מהגברים בכל מובן. אם אישה מעוניית בגט היא חייבת לשלם סכומי עתק שידה אינה משגת בית הדין הרבני יפסוק כמעט תמיד לטובת הבעל. אם אישה מעוניינת בסעד משפטי, רצוי שתפנה לבית משפט אזרחי. אבל אז היא כמובן מוקצית מחמת מיאוס בחברה החרדית. טוב שלפחות קיים שבר בחברה הדתית ונושאים כאלו עולים מדי פעם לדיון. מקווה שהדיונים הללו בתקשורת ישאו פרי ויגרמו לאיזשהו שינוי במצב.
 

אש אש

New member
הבנתי עוד לפני שתיקנת,עתיד../images/Emo8.gif

מצאתי את ההסבר מדוע אין צורך לתקן כשמתבלבל לנו. זה באמת עובד......תראו בעצמכם בעקובת מקחר שנשעה באוניבסטירה אנגילת, גילו כי אין זה מנשה באזיה סדר כובתים את האותוית כל עוד האות הרשואנה והארוחנה בקמום הכנון. יוכל ליוהת בגלן שלם ואתה עיידן יוכל לרקוא בלי ביעה את השאר. זאת, בלגל שנאו לא קוארים כל אות בעמצה אלא את כל המליה עם ההקשר ההגויני שלה נמחד לא? סליחה שזה בשרשור עצוב כבר פחדתי לפתוח חדש:)
 
איזה שטויות !

אתה משמיץ לכל הכיונים כאילו . . . _ זו סוגיה מורכבת ועדינה . ( ותפסיקו לדבר סתם !!! )
 
את מנסה לומר מה ? ? ?(לעזאזל!)

שאלה הגברים הדתיים . . . ( ביררת אם הסרבנים בכלל דתיים ברובם ? ) לא מבין !
 
על מי אתה בדיוק כועס "אביר" ???

כמי שממש ממש לא דתיה,יכולה רק להוסיף שבתי הדין הרבניים לא רק לטובת הגברים הדתיים, אלא לטובת הגברים באופן כללי.(הבעיה של הנשים הדתיות היא בעיקרה חוסר פירגון חברתי/סביבתי). גבר שתובע בבית דין רבני כבר נמצא בעמדה אחת מעל לאשה ועל האשה נשאר להוכיח משהו בסיגנון הוכחת ש"אין לה אחות"...ואם לא ממש הבנת זה כנראה מפאת גילך הצעיר...מה לעשות? גם אני כשהייתי בגילך לא היה לי מושג וחצי מושג בדברים האלה...בגילי המופלג ובמלחמה עכשוית על "חפותי" בבית הדין הרבני ארשה לי לערער על זעמך הבלתי מוסבר. ככה מתחילה לך השנה???
 

ליאון ב

New member
שוב יש כאן

תפיסה שורשית שהיא גברית-כוחנית, ועל סמך התפיסה הזו בנויים כל חוקי החברה שלנו, לרבות החוקים שקשורים ליחסים בין גברים לנשים. (דיון פילוסופי בהקשר לשרשור) למשל, כאשר גבר מחזר אחר אישה, מתמיד בחיזוריו, מפציר שהיא תענה לחיזוריו, מביא לא מתנות וכו' אתם ודאי שואלים מה הקשר? זה מה שמתוחכם בכל הגישה הזו, וזה מה שהופך אותה למלכודת גם עבור נשים... לפי המסורת (לא רק היהודית) החיזורים הללו חסרי כל משמעות, והם אף פגיעה בכבוד אביה (שימו לב, לא פגיעה בכבודה של הנערה אבל באביה). על כל מחזר לגשת תחילה לאביה של הנערה כדי לבקש את ידה!!! היה ואביה הסכים, גם אם הנערה לא ממש מעוניינת בגבר -- אז יתחילו ההפצרות והחיזורים אחריה. אביה ייתן אור ירוק לאותו גבר לחזר אחריה חזור והפצר במידה והיא סרבנית... אביה יושיב אותה לשיחה ויגיד לה, מצאתי לך גבר מקסים, הוא תלמיד חכם, בא ממשפחה טובה שאנחנו מכירים שנים, יש לו כסף ויכול להבטיח לך עתיד ומשפחה. בכך שאת מסרבת לו, את גם פוגעת בי, אביך, מי שאת אוהבת מאוד... אם אותה נערה בכלל לא נמשכת לאותו גבר מחזר, זה בכלל לא רלוונטי... יאמרו לה "האהבה תבוא עם הזמן. את תלמדי לאהוב אותו. את תראי, הוא איש טוב, אי אפשר שלא לאהוב אותו...". מלמדים את אותה נערה שהתשוקה שלה או חוסר התשוקה שלה בכלל לא רלוונטים לנישואיה עם אותו גבר... שימו לב שהוא לוקח אותה מבית הוריה שהיא עוד נערה, מתלות באביה לתלות בבעלה המיועד. אין כאן שום שלב ביניים שבו היא לומדת להיות אישה עצמאית. זו הסיבה שמקפידים לחתן נשים צעירות ככל האפשר, שהידע שלהן על החיים ועל עצמן הוא ראשוני ככל האפשר. ברור גם שאחרי הנישואין, בעודנה נערה, היא תתעבר כמה שיותר מהר, ואז תקשור את גורלה בטיפול בתינוקות בעוד בעלה יקשור את גורלו בפרנסת המשפחה הטריה... לפי החוקים המסורתיים הקדומים אף הילדים היו "רכושו" של האב. כאשר גבר גירש מעליו את אישתו, הייתה לו אפילו חזקה על הילדים!!! עם הזמן ניסו "לעדן" את החוקים החברתיים ולתת לנשים קצת מקום לנשום. לנסות לגרום לנשים לרצות להתחתן, ולא להפוך חתונה לגיהנום מוחלט עבורן... העניין הוא שהבסיס השורשי הוא אפליה בוטה לגמרי בין גבר לאישה בקשר נישואין. זו הסיבה שלמשל לאישה בהקשר של "חיבה" קוראים "ילדונת". תוספת מאוחרת של העידן הפוסט-פמניסטי היא לקרוא לגבר "ילד" , במקום הקיצוניות הפמניסטית להוריד את הכינוי "ילדונת" לחלוטין מאוצר המילים. אכן הופתעתי מבחורות מסויימות שקראו לי "ילד" (גם אם היו צעירות ממני) והסבירו לי שזה בסך הכל מחיבה.
 
סטיגמות סטיגמות סטיגמות !

זה פשוט לא נכון ! הכל ! ! ! . . יש מקומות בודדים שזה היה קים או אפילו ישנו אבל זה כמו לומר ששחורים קניבלים כי יש קניבלים שחורים . . . זה ממש השמצה !
 

Y e d i d

New member
אז איך היה הפואה גרא והכמהין?

אותי מצחיקים "מומחים מטעם עצמם" החשים צורך להתבטא בנושאים שאין להם מושג בהם. קריאת תגובתו של ליאון מצביעה על סוג של נתק בינו לבין מסורות ומנהגים יהודיים. זה כשלעצמו אינו מעיד עליו דבר, אבל גורם להרמת גבה כאשר הוא מגיב בענינים שאינו בקיא בהם. משל למה הדבר דומה? לשרשור על "שיפודיות" בתחנות דלק. כולם דנים בטיבם של הסלטים, המג'דרה, הפיתות החמוצים וכמובן השיפודים. בא אדם ורוצה להשתתף בויכוח. אבל אין לו מושג לא על נושא השיפודיות ולא על המטבח המזרחי. הוא מבין שמדובר באוכל ואז הוא מגיב בהודעה שענינה "פואה גרא" ותיבול בכמהין, כי הוא מתמצא במטבח הצרפתי. העובדה שאלה מאכלים שאינם רלבנטיים לשיפודיות, אינה מענינו. הוא הרי מומחה לאוכל. על כך נאמר, חכמים הזהרו בדבריכם.
 

שיח סלימאן

Well-known member
מנהל
אני אגיד לך על מי אני כועס

אתם מתרגזים על כך שאשה מורדת מפסידה בתנאים מסויימים את מזונותיה אבל מקבלים כמובן מאליו שהאשה זכאית למזונות מהגבר. מהיכן הצביעות הזו ? זה שאשה נשואה זכאית למזונות מבעלה זה ברור והגיוני לכם. זה שהגבר (והאשה לא) חייב במזונות לילדיו מובן לכם מאליו אבל אם אשה מורדת מאבדת את "הזכות" הזו זו כבר אפלייה של האשה לרעה. אם אתם מערערים על עצם מתן הסמכות של בתי הדין הרבניים להיות הפוסקים בדיני משפחה (טענה לגיטימית לכשלעצמה) לכו על זה, אבל עד הסוף. ברגע שאתם מקבלים כמובן מאליו את הזכויות שההלכה היהודית מקנה באופן חד צדדי לאשה אבל מתקוממים ברגע שמנסים לממש גם את זכויות הגבר על פי אותה הלכה כאן כבר נשמט הבסיס המוסרי של טענותיכם. כאשר מקבלים זכויות כדבר מובן מאליו אבל מתקוממים על החובות הבאות באותה עיסקת חבילה זו בדיוק הנקודה בה אני מתחיל לכעוס. ותקנו אותי אם אני טועה. נ.ב. בכל מקום שנכתב אתם או לכם הכוונה כמובן גם לבנות המין החזק.
 

s h o o s h a

New member
שיח, למה כי תכעס?

אשה מורדת אינה זכאית למזונות. נקודה. גם לא ב'תנאים מסוימים'. פשוט אינה זכאית להם. גם אשה, לאחר שקיבלה את הגט, אינה זכאית למזונות. מזונות אשה ינתנו לה רק בתקופה שבה היא עדין 'נחשבת' לאשת איש שכן בכתובה התחייב האיש להזין ולפרנס אותה ולדאוג לכל מחסורה. המרמור על בתי הדין הרבניים מתחיל במקום שבו יש העדפה לזכויות הגבר (לא בטוחה שהמלה 'זכויות' נכונה...) על פני צרכי ורצונות האשה. הגבר בוגד, חי עם אשה אחרת ומנהל זוגיות אחרת כאשר אחריו הוא מותיר משפחה זנוחה. אשה וילדים. אבל להתיר אותם מכבליו-לא. למה? ככה. (כן, 'ככה', פשוט). אולי אם יעביר 'רשימת דרישות' והיא (האשה) תמלא אותה, גם אם יש מאין, אז, אולי, ישקול הבעל מתן גט. והכל תחת מסווה הרצון לשלום בית. והדיינים בבית הדין הרבני נוהים אחריו. לראיה, צא ובדוק כמה מסורבות גט ועגונות חיות בקרבנו. בנות כל מגזרי החברה. כמה מסורבי גט יש? כיום, אמנם חל שיפור במערכת וסרבני גט נדרשים לעונש. וניתנו כבר דוגמאות לסוגי העונשים. בדרך כלל זה מה שמצליח 'לשבור' אותם ולתת גט. ועדין, עד שיוכרז גבר/ בעל כסרבן גט...ונשמת האשה עלולה לפרוח. סרבניות גט? מסתבר שלאחרונה החלו לפעול בתי הדין הרבניים נגדן באותה שיטה (הפעלת אותן הסנקציות). בהחלט מסכימה אתך שכשם שיש זכויות יש גם חובות. אבל אמירה זו נכונה לשני הצדדים- גבר ואשה. וההתקוממות היא נגד הלגיטימציה שמקבלים גברים לנהוג בדרכים לא מוסריות (היינו אשה אחרת, ילדים מאשה אחרת, חיים אחרים) והוא אינו נדרש לתת את הדין על כך, לא כל שכן גט לאשה החוקית שאתו, בעוד אם אשה תנהג בדיוק באותו אופן, יודבקו לה מיד תויות ה'מורדת' וילדיה, חלילה וחס, אם יוולדו, יהיהו ממזרים, על כל ההגבלות שבאות יחד. אז אם במוסר עוסקים אנו, אנא, שיהיה זה מוסר שווה מתחילתו ועד סופו. בוקר טוב
 
לפי ההלכה היהודית ( בעיקרון)

בזוגיות שנישברה כופים את הגבר לתת גט - זה אומר מכים אותו ( בצורה סבירה זה לא ק.ג.ב ! ) עד שהוא מסכים . היום המצב מסובל ולא מישתמשים בזה אבל בעיקרון יש רגישות גבוהה לעינין !
 

אלמרה

New member
הלכה? אתה מדבר ברצינות?

אם כך אני: א) ממש רוצה לראות איפה זה כתוב! ב) אחר כך אומר את דעתי על ההלכה הזותי...
 

שיח סלימאן

Well-known member
מנהל
הוא מדבר ברצינות אלמרה !

דוקא על פי ההלכה אין שום בעיה עם סרבני גט שכן ברגע שבית הדין קובע שבעל חייב לגרש את אשתו והוא מסרב " כופין אותו עד שאומר רוצה אני". כופין אותו כולל מלקות עד שהוא מסכים והיא גרושה (או שאינו מסכים והיא אלמנה
). הבעייה היא שלבתי הדין בארץ לא ניתנה הסמכות הזו. (מאחר ובעוד כמה דקות אני יוצא דרומה לא צרפתי סימוכין אבל חיפוש קטן בגוגל יביא לך מן הסתם את הפסוק המדוייק). מכל מקום גם מלכתחילה לא באתי על מנת לסנגר על ההתנהלות השערוריתית לפעמים של בתי הדין הרבניים בארץ אלא התקוממתי נגד התופעה שזכויות היתר שמקבלת האשה הן לגיטימיות והבעייה היא רק בקטע שבו מופלה לכאורה הגבר לטובה. שלא נדע.
 

אלמרה

New member
אני מבין... חשבתי שיש בהלכה לפעמים

גם מליצות ודיבורים בעלמא... אבל להכות אדם עד שיגיד רוצה אני??? אינך נצרך לגיבוי בכתובין שכן אני יודע שאתה בר סמכא ו"יודע את התורה", על כן אל תטרח, צא לשוניות האלמוגים וצלם את החברים שלך ב"תחת של המים" ובעיקר - תהנה!
 

שילה1

New member
חשבתי ש"כופין אותו"..וגומר מתייחס

לבעל שמתגלה כחולה נפש,לא עלינו. וזכויות מפליגות לאישה? רק בכתובים!!! על בתי הדין הרבניים-יכולה לספר לכם המון,רק לא כאן ולא כעת. נסיעה טובה לך יא שייח,עשה חיים שם,ולא לשכוח את הצלמניה שלך!
 
למעלה