עוד אמיר ישראלי
New member
התנהלות גט טקסי
גגג שלום,
התשובות לשאלות (הטובות) ששאלת הן מורכבות. אנסה להשיב על חלקן.
1. גט טקסי אינה מוגדרת כיום כמונופול. ייתכן שבעתיד מצב זה ישתנה, אולם הדבר תלוי בנתח השוק שלהם ובבדיקות כלכליות מורכבות. אין לי נתונים בעניין. אני נוטה להסכים שיש להם מעמד דומיננטי בשוק המוניות.
2. בעלי המוניות אינם מחוייבים להצטרף להסדר גט טקסי. אם הם עושים כן, למיטב הבנתי הם מחוייבים לקחת על עצמם גם נסיעות קצרות ובלילות. אם רבים מצטרפים אז כנראה שזה משתלם להם.
3. מכיוון שגט טקסי היא איננה מונופול, אין דרך משפטית להתערב במודל התמחור שלה. קיימות הוראות דין כלליות (כגון תום לב, חוק החוזים האחידים וכיוצ"ב), אולם אני בספק אם איזה שהוא בית משפט יתערב בכך.
4. צריך גם לזכור שלצד החסרונות, למודל העסקי של גט טקסי יש גם יתרונות מבחינת הצרכן. אינני משוכנע שהחסרונות עולים על היתרונות. גם מבחינה הכלכלה המצרפית, השימוש באפליקציה מוזיל עלויות עסקה, ובהינתן כמות המוניות שבהסדר הוא מאפשר מקסום של יתרונות לגודל. הדבר עשוי להוביל דווקא להוזלת מחיר.
5. אני מניח שבעתיד, אם וככל שהשימוש באפליקציה יתרחב עוד, המחוקק, משרד התחבורה והרשות להגבלים עסקיים עשויים להתערב כדי למנוע פרקטיקות אנטי תחרותיות ופגיעה בצרכן. בהקשר זה - צמיחתן של אפליקציות מתחרות היא דבר מתבקש שעשוי לשפר את תנאי השירות ולהוזיל במחירים (שחלקם ממילא מפוקחים).
אמיר
גגג שלום,
התשובות לשאלות (הטובות) ששאלת הן מורכבות. אנסה להשיב על חלקן.
1. גט טקסי אינה מוגדרת כיום כמונופול. ייתכן שבעתיד מצב זה ישתנה, אולם הדבר תלוי בנתח השוק שלהם ובבדיקות כלכליות מורכבות. אין לי נתונים בעניין. אני נוטה להסכים שיש להם מעמד דומיננטי בשוק המוניות.
2. בעלי המוניות אינם מחוייבים להצטרף להסדר גט טקסי. אם הם עושים כן, למיטב הבנתי הם מחוייבים לקחת על עצמם גם נסיעות קצרות ובלילות. אם רבים מצטרפים אז כנראה שזה משתלם להם.
3. מכיוון שגט טקסי היא איננה מונופול, אין דרך משפטית להתערב במודל התמחור שלה. קיימות הוראות דין כלליות (כגון תום לב, חוק החוזים האחידים וכיוצ"ב), אולם אני בספק אם איזה שהוא בית משפט יתערב בכך.
4. צריך גם לזכור שלצד החסרונות, למודל העסקי של גט טקסי יש גם יתרונות מבחינת הצרכן. אינני משוכנע שהחסרונות עולים על היתרונות. גם מבחינה הכלכלה המצרפית, השימוש באפליקציה מוזיל עלויות עסקה, ובהינתן כמות המוניות שבהסדר הוא מאפשר מקסום של יתרונות לגודל. הדבר עשוי להוביל דווקא להוזלת מחיר.
5. אני מניח שבעתיד, אם וככל שהשימוש באפליקציה יתרחב עוד, המחוקק, משרד התחבורה והרשות להגבלים עסקיים עשויים להתערב כדי למנוע פרקטיקות אנטי תחרותיות ופגיעה בצרכן. בהקשר זה - צמיחתן של אפליקציות מתחרות היא דבר מתבקש שעשוי לשפר את תנאי השירות ולהוזיל במחירים (שחלקם ממילא מפוקחים).
אמיר