הד"ר בנימין מוזס מתייחס גם לנושא הזה
אני מקווה ששנינו נסכים ראשית , שהד"ר דיאנה פלשר אינה מהווה גורם פסאודו-רפואי. אני משוכנעת שיש לה בסיס עובדתי איתן והיא נסמכת על הנחות יסוד מדעיות, כמו גם עמדה ערכית ומוסרית.
הד"ר מוזס עסק גם בסוגיה הזאת, של פניה לכיוונים פסאודו-מדעיים - לעתים באין חלופה הולמת לצרכים רפואיים של בני אדם. במילותיו החריפות משהו: "רבים פונים לסמכות דתית, אחרים לאובות ויידעונים, ורבים אחרים למרפאים הוליסטים הנמצאים במסגרות שונות של הרפואה החלופית". במאמרו "מומחה על וחולים מורכבים".
במאמר הזה הוא מצביע, שוב, על בעיות שנוצרות בעקבות שיטות ה"פרוטוקול" הנהוגות ברפואה כיום, ומציע
מומחה-על שיגשר על הקושי הזה.
למעשה, גם במאמר "רפואת אינסטנט" וגם במאמר הזה הוא טוען שחלק מהקושי והפתח לשרשראות של כשלים איבחוניים וטיפוליים נובעים מאי-ראיית המטופל בצורה הוליסטית.
ד"ר מוזס הוא אולי באמת יוצא דופן בהשכלה ובידע הנרחב שלו - אבל הוא כמובן לא הרופא היחיד שחש שמשהו בסיסי ויסודי אינו מתיישב נכון, ולא מכסה מספיק מהצורך האמיתי של מטופל יחיד. הוא לא הרופא היחיד שמצא כשלים במערכת. והוא לא הרופא היחיד שגילה שלעתים הדרישות הפוליטיות של המערכת אינן מתיישבות בכפיפה אחת עם צרכיו, בריאותו ואף חייו של מטופל.
רופאים אחרים שהגיעו למסקנות דומות לשלו פנו לכיוונים מעניינים אחרים. יש לא מעט רופאים שפנו לכיוון של הרחבת הידע שלהם בשיטות הוליסטיות. יש לא מעט רופאים שבחרו ללמוד הומאופתיה, יש רופאים שהלכו לכיוון רפואה סינית, רפואה ברוח הרמב"מ, פלדנקרייז, ועוד... הד"ר נאדר בוטו, קרדיולוג בעל שם עולמי, וצנתר מומחה מהמובילים בארץ פנה לחקור (ולעסוק) ברפואת תדרים וקריאת הילות, לדוגמה.
העובדה שרופאים מנסים לחפש ולמצוא דרך להיטיב עם מטופליהם, ולחמוק ממוקשי הכשלים ותככי הפוליטיקה וה"מדיניות" אינה שומטת את בסיס הידע העובדתי שרכשו. למרביתם יש אחיזה איתנה והבנה טובה בהנחות היסוד המדעיות - ולדעתי רובם ככולם מגיעים בשלב זה או אחר להכרה שאי אפשר לנתק ולהפריד בין "סימפטומים" ובין האדם שסובל מהם.
למעט המאמר על חיסון הפוליו - מכל המאמרים של הד"ר מוזס ניכרת הראייה ההוליסטית שלו את המטופל היחיד. העובדה שהדעות שלו נסמכות על גישות פילוסופיות מערביות אינה מפחיתה מעמדתו ההוליסטית. למעשה הרבה מהכשלים שהוא מצביע עליהם נובעים בדיוק מהנקודה הזאת.
אפשר לקרוא שוב את סיפורו של י' במאמר רפואת אינסטנט. קרדיולוג וצנתר שהיה נתקל במקרה כזה היה מזדעק. מטופל שיש לו היצרות קשה באחד ממסתמי הלב - והרופא המטפל בו, במקום "להטיס" אותו לצנתור ממליץ לו לקנות קלנועית (כדי שלא יסבול מכאבי הירך, ויתאמץ פחות), לצאת לבלות, ולכתוב שירים. לאיפה הבסיס העובדתי והנחות היסוד המדעיות נעלמו? קרדיולוג היה טוען שמדובר ב"מרשם" הוליסטי פסאודו-פילוסופי שאין לו דבר וחצי דבר עם מצבו הבריאותי של המטופל, ואולי אף מסכן אותו ואת חייו. במקרה הטוב - מנה נחמדה של סוגסטיה חביבה, אך נטולה כל יסוד מדעי או רפואי.
מה טוענים "מתנגדי החיסונים" בארץ ובחו"ל?
למעשה, כמעט את כל טענותיהם מצאתי במאמרים של הד"ר מוזס. הוא טוען שוב ושוב את אותן טענות, מתלווה בבסיס עובדתי ומעוגן היטב בהנחות יסוד מדעיות.