גר בארץ נוכריה

metm98

New member
גר בארץ נוכריה

לעיתים נדמה לי שכבר נטמעתי, ואז קורה משהו שמבהיר לי כמה אני לא מבין את התרבות המקומית. השבוע קרו שניים.

1. ביקשתי אונליין פרטים על מודעה לרכב בקארפקס. סוכן מכירות נחמד התקשר אלי מיד וקבע לי פגישה בסוכנות. הוא אפילו טרח וסיפק לי כמה פרטים על הרכב. רק אחרי שהטרחתי את עצמי עד לסוכנות הובהר לי שהמחיר שפורסם הוא "אחרי אלפיים דולר דאון או טרייד אין באותו ערך" (למותר לציין שה"אותיות הקטנות" האלה לא צויינו במודעה או נאמרו לי בטלפון, אלא רק באתר הפנימי של הסוכנות). למרות כל מחאותי, סוכן הרכב התעקש שלא מדובר ברמאות אלא במשהו לגיטימי ומובן מאליו ואף ניסה להביך אותי על כך שאינני מכיר את הנהלים.

2. שוחחתי הערב עם סוכן משכנתאות מחברה ידועה ומבוססת כדי לבדוק את כדאיות המשכון מחדש (refinance). לקח לי חצי שעה להוציא ממנו מספרים ולגלות שעלויות הסגירה שלהם הם בסביבות העשרת אלפים, שזה יותר מהחיסכון המתקבל מהפחתת הריבית (ועוד בתשלום מראש). הסוכן ניסה לשכנע אותי בכל זאת ללכת על זה בנימוק המדהים ש"אם אני שם עוד מאה אלף על המשכנתא, אז זה מגמד את עשרת האלפים ואני לא ארגיש את זה".

אז אולי, אם ממש אתאמץ ואלמד את התרבות המקומית, אצליח יום אחד להסתגל לחיים במקום המוזר הזה - כדור הארץ.
אולי.
 
שוב פעם...

שיטת "מצליח" היא ביטוי שגור בסלנג העברי
המתאר ניצול חוסר תשומת לב של הזולת, והפקת תועלת על חשבונו
שְמה מבוסס על בדיחה, המספרת על סועד, המגלה בחשבון
המסעדה חיוב בגין מנה בשם "מצליח", שלא זכורה לו
לשאלתו מהי מנה זו, עונה המלצר: "אם הלקוח משלם - זה מצליח"
 

JimmyGee

New member
car dealers זה עם של רמאים וגנבים

מה שעשו לך זה דבר ידוע:
1. להבא אותך לסוכנות בעזרת פירסום של משהו שהוא too good to be true. ואז לעשות לך מה שניקרא בהגא המיקצועית bait and switch.
הדרך הילחם בזה זה לדעת מראש איזה אוטו אתה רוצה וכמה אתה מוכן לשלם (a lot of online research). ואז גם ליסגור את כול הפרטים בטלפון / email. אז כשאני מגיע לסוכנות, אני מיד אומר: אין לי זמן לבזבז על נסיעת מבחן ובילבולי ביצים. אם זה מחיר שהם לא יכולים לתת אז אני מיתחפף הביתה.
2. סוכני משכנתאות זה אותו דבר. המטרה שלהם זה לימכור לך את המשכנתה בכול מחיר, גם אם זאת עיסקה גרועה לך. תבקש מיד את כול הפרטים ב email ותעשה שיעורי בית לבד.
 

debby12

New member
מנהל
מסכימה עם ג'ימי לגבי הדילרים

זה לא אתה שלא מבין את המנהגים. זה פשוט שהדילרים הם עם של תחמנים בעלי נסיון אינסופי בלקרקס את הלקוחות.

פעם אחת ויחידה בחיי קניתי מכונית מדילר. הייתי סטודנטית לתואר גבוה, ועד היום זכורה לי תחושת הפראייריות הקשה..... מאז קניתי אך ורק מאנשים פרטיים (לקחתי יחד איתם את הרכב לבדיקה במוסך ונסעתי יחד איתם להעביר בעלות במשרד הרישוי המקומי).

בי נשבעתי שבחיים לא אדבר עם דילר יותר. אם אי פעם אקנה רכב חדש מהניילונים (ואני בספק אם זה יקרה) אז אזמין אותו ברשת או מ CARVANA או משהו כזה. ואת הרכבים הישנים אני נוהגת עד שלא נותר אלא לתרום את גופתם לאירגוני צדקה.

בשורה התחתונה: אל תרגיש לא נעים. כולם פראיירים כשיש מולם דילר מכוניות
 

danakama10

New member
איך אפשר לקנות אוטו חדש שלא דרך דילרשיפ?

הסתכלתי על האתר שציינת, יש בו רק מכוניות משומשות. ישירות אונליין מיצרן הרכב את גם לא יכולה, הם מפנים אותך לדילרים לידך.
כשאת קונה אוטו חדש מדילר, מתח הרווחים שלהם מהאוטו הוא למעשה מאוד נמוך (בהנחה שאת מתמקחת מעט, קונה בטיימינג הנכון כשהשנתון הבא כבר יצא לשוק ושאת קונה אוטו מהמגרש ולא מבצעת הזמנה לאוטו שאין להם במלאי). את הכסף הגדול שלהם הם עושים מהטרייד אין שלך ו/או מהפייננסיג אם את לוקחת.
 

CANADA101010

New member
הלוביסטים של הדילרס לא נותנים לזה סיכוי

אי אפשר לקנות רכב חדש (מלבד טסלה) שלא דרך דילרשיפ
In some states like California, you can walk into a small Tesla showroom. This storefront often displays only about two Tesla cars and a Tesla chassis, so you can see what is under the hood.

עד 1984 אי אפשר היה לקנות לפטופ ישירות מהיצרן אלא דרך דילר כמו למשל BEST BUY
Then, a 19-year-old named Michael Dell offered to sell computers directly to the public, by mail order. His recipe for success: build the computer exactly to the customer's specifications, after the customer orders it; cut out the middleman and dramatically cut the price.
https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Dell
הלוביסטים של הדילרס לא נותנים לזה סיכוי
 

Boston Guy

New member
הדילרים מרוויחים כסף מ KICKBACKS שמתקבלים מהיצרן

המנגנון שהתפתח במשך השנים בשוק הרכב החדש נוצר בדיוק בכדי לתת לך את התחושה (המוטעית) שאת אשפית במשא ומתן, ושהצלחת להוריד את מתח הרווחים של הדילר על המכונית שרכשת לאפס.
כולם יודעים שה MSRP של הרכב הוא "מספר מומצא ומנופח" - שאף אחד לא משלם.
מה שפחות אנשים יודעים הוא שה INVOICE PRICE - אותו מחיר שלכאורה הדילר שילם ליצרן ועליו הוא אמור להוסיף משהו בכדי שיהיה לו רווח מהעיסקה - הוא גם מחיר מומצא ומנופח.
היצרן "מחייב" את הדילר, לכאורה, ב INVOICE PRICE - אבל למעשה מחזיר לו אחר כך, בכל מני ערוצי תגמול שונים ומשונים, אלפי דולארים על כל רכב שהדילר מוכר - כך שהמחיר האמיתי שהדילר שילם על הרכב לפעמים נמוך בעשרות אחוזים ממחיר ה INVOICE PRICE שלכאורה הוא שילם.
וככל שהדילר "מזיז" יותר מלאי - כך ה KICKBACK שהוא מקבל על כל יחידה שמכר הופך יותר גדול.

הדילר בהחלט עושה "כסף גדול" מעמלות של פייננסינג, ממכירת כל מני תוספות שונות ומשונות (חוזי אחריות ושירות מורחבים, כל מני "שיפורים ותוספות" לרכב כדוגמת טיפולים נגד חלודה ו"הגנה על הרכב נגד שריטות" וכיוצ"ב) ומהרווח על הטרייד-אין - אבל הוא בהחלט עושה לא מעט כסף מכל אותם "ערוצי תגמול עקיפים" שמזרימים אליו כספים מהיצרן.
 

debby12

New member
מנהל
ומה היצרן מרוויח?

כלומר - כן, הוא מרוויח שירותי הפצה של הסחורה. אבל לא עדיף לו לחתוך את שכבת האמצע ולהציע רכבים ישירות לצרכן? או לפחות להתחרות עם הדילרים?
 

JimmyGee

New member
לא הבנתי איך היצרן ימכור מכוניות בלי הדילרים

הוא יצטרך לעשות את כול מה שהדילרים עושים היום בעצמו, במקום להתרכז ביצור מכוניות.
לא עדיף ליצרן לעשות outsourcing למכירה של המכוניות?
 

Boston Guy

New member
אם הוא יתחרה בדילרים - מי יתן שרות למוצרים שלו?

רכב הוא מערכת מכנית מסובכת, שדורשת טיפולי תחזוקה (תחזוקה מונעת, תחזוקת שבר) תכופים יחסית. ברמה של לפחות פעם בשנה.
ואם לא עושים את הטיפולים הללו כמו שצריך - הרכב עלול לכשול, והתוצאות עלולות לנוע בין "לקוח לא מרוצה" לבין "לקוח ז"ל".

מחקרים של כל מני אירגונים בתחום מצאו שבעל הרכב הממוצע לא מוכן לנסוע רחוק מדי בכדי לקבל את השרות לרכב שלו - הוא מצפה שיהיה ספק שרותי תחזוקה לרכב שלו במרחק "סביר" מהבית \ מקום העבודה שלו. ואם לא יהיה כזה - שוב יש לך לקוח לא מרוצה...

מבחינת יצרן הרכב - רשת הדילרים שלו מחוייבים להחזיק בכל דילרשיפ מרכז שירות, ובמרכז הזה הם חייבים להעסיק צוות טכני שיעמוד בדרישות הידע וההכשרה שהיצרן מגדיר. והם נותנים לו את הפריסה הכלל ארצית שהוא צריך כדי לתמוך במוצרים שלו.

לחברה כמו קארוואנה לא איכפת איזה סוג רכב היא מוכרת, או איפה הקונה ימצא שרות לרכב שלו 6 חודשים אחרי הקנייה. הם נותנים אחריות ל 100 יום מתאריך הקנייה, וביום ה 101 - הם לא מכירים אותך יותר.

יצרן הרכב מחוייב על ידי הממשלה הפדראלית לתמוך במוצר שלו לפחות 10 שנים.
הוא חייב לדאוג שיהיה מצאי של חלקי חילוף לכל דגם שהוא ייצר, ומחוייב לעשות RECALLS ולתקן תקלות שמתגלות גם אחרי אותן 10 שנים...
 

JimmyGee

New member
זה גם נגד החוק ברוב המדינות

Car manufacterers לא יכולים לפי חוק לימכור ישירות לצרכן או ליהיות בעלים של dealerships ברוב המדינות.
 

debby12

New member
מנהל
או קיי


מודה, כמו שכתבתי, שאין לי נסיון אישי כי מעולם לא קניתי רכב חדש וגם לא נראה לי שאקנה. והנה נתתם לי עוד סיבה לנקוט בגישה הזו
- כי לא רוצה להיכנס לדילרשיפ רכב יותר אי פעם.

מחיפוש במרשתת עולה שאפשר לרכוש רכב מדילר דרך אתר המרשתת שלו, מבלי צורך להיכנס פיזית לסוכנות. לא יודעת אם זה נכון אבל זה מה מכתוב, למשל פה https://www.dmv.org/buy-sell/new-cars/buying-online.php. אם מדובר ברכב חדש לגמרי אז הצורך לבחון אותו מראש נראה לי פחות חשוב.

האמת - הפתעתם אותי שמונופול הדילרים טרם נשבר, בעידן הקיברנטי שבו אנחנו חיים. מי מרים את הכפפה ומשנה את חיינו?
 

vinney

Well-known member
זה עסק יקר

היו כמה סטארטאפים שניסו למכור רכבים באינטרנט, carvana הוא אחד מהם, רובם נכשלו ונסגרו. הבעיה היא בעיקר תחזוקת מלאי ועלויות הובלה - צריך שילוח מיוחד, משטחים עצומים למלאי, ושולי רווח הם מאוד קטנים עבור רכבים חדשים (בניגוד לרכבי יד שניה שם המרווח בין מחיר הטרייד אין למחיר מכירה הוא די גדול).
 

debby12

New member
מנהל
לגבי המשכנתא יש לי 2 המלצות

1) בהנחה שאתה חושב שכדאי לך לממן מחדש: להתקשר ל rocket mortgages/quicken loans ולקבל מהם הצעה קונקרטית. בשביל זה צריך לתת להם מס' סושיאל ואת פרטי הנכס וכו' והם "מושכים" ציון אשראי. הנסיון שלנו היה שהם נתנו הצעה שהיתה נמוכה באחוז שלם מהסוכן הרגיל שלנו. חזרנו אליו עם ההצעה שלהם והוא "הישווה" אותה. לגבי עלויות סגירה: באזור שלנו ככל אצבע זה בד"כ בסביבות 1% מגובה המשכנתא שלוקחים (סתם חולקת כדי שתוכל להשוות)

2) ההמלצה השניה היא לבדוק מה מציעים ב PENFED.ORG כי בדכ יש להם מחירים מצוינים. זה קרדיט יוניון.
 

Boston Guy

New member
לא צריך לבזבז חצי שעה - יש טופס "אמת בהלוואה".

בדיוק בכדי למנוע רמאות בנושא המשכנתאות, החוק במדינה שבה אתה חי מחייב את נותן המשכנתא להציג לך טופס Truth-in-Lending Disclosure Statement בתחילת תהליך לקיחת ההלוואה - הרבה לפני שכותבים את טופס ה HUD-1 שמתעד רשמית את כל העלויות הסופיות של ההלוואה.

טופס ה TILA הזה אמור לפרט את כל העלויות שמתגלגלות לתוך עלות הסגירה.
מבחינתי - לפני שאני רואה את הטופס הזה - אין טעם בכלל בשיחה מעמיקה עם איש המשכנתאות.

וכמו שכתבה דבי - אני הייתי מצפה לראות "עלויות סגירה" של 10,000$ אם מדובר במשכנתא בסך מליון דולר ומעלה, או אם אתה "קונה" המון נקודות בכדי להגיע לריבית מסויימת. אם זה לא המקרה - נראה כאילו יש כאן עסק עם ספק שירות לא הגון.
 

metm98

New member
או שפשוט לא כדאי לי לעשות מימון מחדש

המשכנתא הנוכחית שלי בתעריף של 3.5%, ואני לא יודע כמה זמן אשאר בבית הנוכחי (מקום העבודה קצת מתנדנד כרגע), אז מה שאני מחפש זה ריבית נמוכה יותר (ולו במעט) ללא כל עלויות סגירה או ריבית נמוכה מספיק כדי לכסות את עלויות הסגירה תוך שנה או פחות. כנראה שהתנאים האלה לא קיימים היום. אולי בהורדת הריבית הבאה (אם יש לאן).
&nbsp
ובנוגע לבחור החלקלק בטלפון - הוא ניסה להתעקש במשך מחצית השעה שרק אחרי שאתן לו את כל הפרטים (כולל מידת התחתונים ושם הדודה מצד האב) ורק אחרי שיריץ בדיקת אשראי הוא יוכל לתת לי את המספרים המדוייקים. בדיעבד הייתי צריך לנתק כבר בשלב שהוא הסביר לי שזה לא ישפיע על דירוג האשראי "כי הוא יעשה את הבדיקה רק פעם אחת". (אחח... כמה שדיעבד יוצא תמיד חכם...)
&nbsp
ובנושא אחר לגמרי - אם אתם תושבי מאצסוצטס וחשקה נפשכם בנסט E, אפשר לקנות אותו במחיר מסובסד של $29 ב Mass Save. הטרמוסטט החביב הזה, כך אומרים, לא רק שלא מתימר ללמוד את ההרגלים שלכם בעצמו ולעצבן אתכם בכל פעם כשתחרגו מהתבנית (שזה יוצא בערך שבע פעמים בשבוע), הוא גם יסכים להתחבר לתשתית פשוטה של שני חוטים (כלומר ללא חוט C).
 

debby12

New member
מנהל
נשמע שלא כדאי כרגע באמת

מנסיוני, נדיר שיוצא שמכסים את עלויות הסגירה כבר תוך שנה - אולי רק אם זו משכנתא ענקית שלקחת ב-2005 והיתה 6% אי אז. אבל ריבית של %3.5 היא לא רעה (בייחוד אם מדובר בהלוואת ג'מבו - כלומר שהיא מעל לגבול הקונפורמינג לואן. בסביבתי הגבול הוא 484,000).
בנוסף, סוכני המשכנתא בד"כ "שוכחים" בחישובים שלהם לגבי כמה כסף הריפייננס יחסוך את העובדה שהריבית על המשכנתא יורדת ממס. כך שנניח שהריבית השנתית שלך למשכנתא היא 10,000 דולר כרגע, בתכלס אתה מקבל על זה הנחה בגובה מדרגת המס השולי שבו אתה נמצא.....

ההשפעה של משיכת קרדיט סקור אחת איננה משמעותית.

לגבי הנסט E - אני לא מכירה אותו. איך הוא "לומד" את ההרגלים שלך? אצלנו הטרמוסטט מכוון לשעות מסוימות (נגיד כשכולם בעבודה/בי"ס ורק הכלבות בבית אז יותר קריר אצלנו....) אבל הוא לא אונליין.

הנסט משדר את ההרגלים ישירות לגוגל?
 
למעלה