דּוֹר עִקֵּשׁ וּפְתַלְתֹּל

<><>

ראשית, הקטגוריזציה שלך אינה מחוייבת המציאות. ניתן לערוך קטגוריות בצורה שונה לגמרי. שנית, מה היא לדעתך התחייבות מהמקרא? "המקרא" זה סך הכל קיצור שבמינוח לאותו מפגש שמתקיים בין אדם הקורא בטקסט ומבינו בצורה מסוימת [ביאור, פרשנות] לבין הטקסט גופו. שלישית, כיצד הסקת מדבריי שאני מעוניין לטהר את השרץ הזה? הרי הדגשתי שאין ביננו מחלוקת לגבי אלילותה הפוטנציאלית של הקבלה אלא רק לגבי היחס כלפי אלו שהאמינו בה. סוף סוף, המקובלים סבורים שהם עובדים את אלהי ישראל ולא מישהו אחר.

מכל מקום, האיסור לעבוד עבודה זרה נמצא במקרא ואין לו קשר ישיר לשכל. אם השכל היה מורה לנו לשלול עבודה זרה, אך ה' - כפי שדבריו מוצגים במקרא - היה דורש מאיתנו לחלוק כבוד לכוכבים כבימי אנוש, היינו מקיימים את הצו, גם נגד הכרעת השכל, ולא כעמדת הרמב"ם. עבודת ה' מלכתחילה היא הליכה אחר השכל, אך תוך כדי שימת לב לתמרורים שבאו במקרא. כשהדבר נאמר במקרא, משמעות הדבר היא שההווה אמינא נשללת. אלא מאי, לאחר שקיבלנו עלינו את הצו, ניתן לגזור באמצעות השכל ענינים המתחייבים או קשורים לכך. גזירה שכלית זו באה לידי ביטוי בדברי הפוסקים, אך גם בדברי חכמים שאינם נפסקו להלכה. השלילה של עבודה זרה אינה רק קבלת חוק אלא היא מציינת גם תפיסה תרבותית מקיפה. אולם בזה דיני עבודה זרה אינם שונים מהותית מיתר הדינים, ולמעשה אין זה שונה מכל פעולותיו של השכל גם בתחומים אחרים.

על פי המקרא הדבר שמכעיס את ה' יותר מכל זה אכן עבודה זרה. משמעות הדבר היא שעובדים אל אחר, אל זר, מי שאינו אלהי אברהם. לצורך העניין, גם אם אדם עובד את הבעל, אך הוא קובע שלבעל אין גוף ואין לו דמות הגוף, והוא אל יחיד אשר מולך לבדו על הכל, והוא ברא את העולם, ומוסיף לכך את כל מה שאמרו הפילוסופים על ה' - הוא עדיין עובד עבודה זרה, מכיוון שהוא לא עובד את ה' אלא את הבעל. לעומת זאת, אדם שעובד את אלהי אברהם, ונשמר באופן כללי מהאיסורים ההלכתיים שנוגעים לע"ז, אך בד בבד הוא טועה בתפיסתו לגביו, - למשל בכך שיש לו דמות הגוף או שהוא כח בגוף,- אינו עובד עבודה זרה כלל אלא טועה. הרי הוא לא עובד אל זר אלא את אלהי ישראל.
 
ממש ממש לא

"סרו מהר מן הדרך אשר ציוויתים עשו להם מסכה וישתחוו לו ויאמרו אלה אלוהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים". על העגל אמר אהרון "חג לה' מחר". "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם כי לא ראיתם כל תמונה ביום דבר ה' עמכם בהר מתוך האש. פן תשחיתון ועשיתם לכם פסל כל תמונת כל סמל תבנית זכר או נקבה".
זה חילוק שאתה המצאת מדעתך ואין לו זכר במקרא. "לא יהיה לך אלוהים אחרים" מופיע יחד עם "לא תעשה לך פסל וכל תמונה..."
 
אתה טועה

אינך מבחין בין ייצוג האל, שנאסר בהדיא בעשרת הדיברות, לבין אמונה שלאל יש דמות הגוף. אלו שני דברים שונים בתכלית. כשבני ישראל עשו להם מסכה הם עברו על הדיבר הראשון, כי הם בפועל צרו צורה לה'. הם צקוהו בחומר וקראו אלה אלהיך ישראל. כשאדם לא עושה פסל ומסכה, אך מאמין שאלהי ישראל הוא בעל דמות, הוא אמנם טועה טעות חמורה לפי גישת הפוסקים המאוחרים, אך הוא לא עובר כאן על הדיבר הראשון. אל תעוות דברים ותאמר לי מה אני ממציא ומה קיים במקרא. אני מכיר שם כל פסוק טוב טוב. בשום מקום במקרא לא נאסר להאמין שלאל יש דמות הגוף. זה לא קיים שם! מה שכן קיים זה שלא ניתן לדעת את דמותו, או לראותו, או שאסור לייצגו. בעניין זה ראה את דבריו הנכוחים למבין של שפינוזה, מאמר תאולוגי מדיני פרק א, עמ' 18 [עמ' 12 בתרגום של וירשובסקי בוהצאת מאגנס]:

מסתבר שהכתוב מלמד בפירוש כי אלהים עצמו הוא שדיבר (ולשם כך ירד מן השמים על הר סיני) והיהודים לא זו בלבד ששמעוהו אלא זקניהם אף ראוהו (שמות כד). והתורה שנגלתה למשה, שאסור היה להוסיף עליה או לגרוע ממנה, ושנקבעה בתור משפט הארץ, מעולם אינה מצווה שנאמין כי אלהים הוא לא-גשמי ואף לא שאין לו תמונה או דמות, כי אם אך זאת שאלהים נמצא ושנאמין לו, ונשתחווה אליו בלבד
 
בתורה כתוב שהאיסור לעשות דמות הוא "כי לא ראיתם כל תמונה"

ולכן אסורה גם עשיית תבנית זכר או נקבה וגם עבודת השמש והירח. כשאתם עושים דמות אינכם עובדים את זה שנגלה אליכם בסיני. המקובלים לא רק טוענים שיש דמות. הם קוראים לכוון בעבודה לאין סוף בדמות זכר ונקבה.
אם בעיניך הנחש הקדמוני הפשיסט ששמו ברוך שפינוזה הבין משהו במקרא זו בעיה גדולה. כי הוא לא הבין כלום.
הטענה שרק עשיית דמות פיזית אסורה היא חסרת היגיון. אנחנו לא צריכים לראות רק מה כתוב אלא להבין את הקשר בין "כי לא ראיתם כל תמונה" לאיסורים שבאו בעקבותיו. ומה עם "ואל מי תדמיוני ואשווה"? שם לא כתוב שהאיסור לבנות פסל הוא בגלל הדימוי בין ה' לנבראיו שזה הכי גרוע?
 
"וכבודי לאחר לא אתן" איך זה מתיישב עם דברי הזוהר שאבא ואמא

ציוו לעבוד את בנם קצר האפיים?
"ותהילתי לפסילים" כשאתם עושים לי פסל זה כבודי לאחר.
 
טועה ומטעה

בניגוד לאי אלו דתיים, אני עורך הבחנה ברורה בין קריאת המקורות לאור הדוגמות היהודיות - שהן כשלעצמן, או למצער חלקן מהן, כן מקובלות עליי - לבין פרשנות פשט המנסחת דוגמות אד הוק [שהרי לקרוא ללא שום דוגמה זה דבר מופרך]. בתורה מסופר כי עם ישראל שמע קול-דברים ולא ראה כל תמונה. באותו מעמד נאסר עליו ליצור תמונה או תבנית, פסל או מסכה. הנביא ישעיהו תוהה, אל מי תוכלו לדמות את האל או להשוותו אליו? אך היכן נאמר שאסור להאמין שיש לאל דמות? כמו כן, היכן נאסר להאמין שיש בו היבטים גשמיים? נאמר שאין דמות שאנו מכירים שניתן להשוותה אליו, אך לא שאין לו דמות כשלעצמו. תהפוך את המקרא איך שתרצה, אתה לא תמצא איסור כזה. אין, לא קיים, לא הוזכר, לא נרמז. אין את זה שם.

שפינוזה ידע דבר או שנים במקרא. הבן אדם הועד להיות רב בהולנד, הוא הכיר היטב את השפה העברית ואף כתב ספר דקדוק של לשון המקרא, הוא הכיר את מסורת חז"ל והיה בקיא בפילוסופיה היהודית שנכתבה עד לימיו. בנוסף לכל אלה, הוא גם היה לוגיקן סביר ואולי קצת יותר מסביר. אמנם אני לא חושב שאין להשיב על דבריו בכל מקום, אך מכאן ועד לשלילה מוחלטת של ידיעותיו הדרך ארוכה. המאמר תאולוגי מדיני הוא אחת מהתעודות החשובות שנכתבו אי פעם על המקרא, גם רעיונית וגם היסטורית. לקרוא לשפינוזה נחש קדמוני זהו ריק רטורי שאינו אומר שום דבר. אם אתה מתייחס למאן דהו, התמודד עם טענותיו וראיותיו ולא עם עמדותיו, קורותיו וכו'. ובכלל, למה אתה אוחז בעמדה לפיה כל מי שאינו מבין את הדברים כמוך אינו מבין כלום?
 
לא טענתי שאסור להאמין שיש לאל דמות. טענתי שאסור לעבוד דמות.

המקובלים מסיתים לעבוד דמויות אותיות זכר ונקבה. כינויי את שפינוזה הנחש הקדמוני הוא על סמך פרק במאמרי שהעליתי כאן. שפינוזה הוא אתאיסט. ולכן את העיקר הוא לא הבין.
 
אסור לעבוד דמות

כלשהי, אך לא כשמדובר באלהי ישראל. אם אדם עובד לה', ומאמין שיש לו דמות, אלא שלא ניתן לדעתהּ, לית לן בה. כאמור, גם אני סבור שמי שחושב שה' גוף או כוח בגוף טועה טעות חמורה, לא רק מבחינה תורנית אלא גם מבחינה של היגיון, אך הוא לא עע"ז. רבים וטובים משלומי אמוני ישראל בכל הדורות האמינו שלה' יש דמות. פשיטא שרבים מחז"ל סברו שה' בעל דמות ממש. איכא דאמרי שאף רבנו הגדול שבגדולים, שכל חכמי ישראל שווים לפניו כקליפת השום; הפטיש החזק, עמוד הימיני, רש"י הקדוש, לא אחז בתפיסה טראנסצנדנטית של האל. אם כי לפי הבנתי דברים אלו אינם נכונים, שהרי רש"י הכיר את "אמונות ודעות" של רס"ג וכן את תשובות רב האי גאון, לכן סביר מאד להניח שהוא הפנים את "דיברה תורה כלשון בני אדם", בכל זאת, אליבא דמאן דאתנון הכי, נאמר שרש"י עבר על איסור עבודה לדמות?

אני חוזר ואומר שאין ביננו מחלוקת לגבי הבעייתיות של הקבלה. אבל, עם זאת, לא ניתן לקבל את טענותייך. המקובלים מעולם לא אמרו לעבוד אותיות או לעבוד את אריך, או ז"א ונוקביה. הם אומרים שעובדים לאא"ס ומבקשים ממנו שישפיע לעולם דרך ספירה זו או אחרת. המקובלים מצטטים עד בלי די את ספרא דברים ד, בכל קראנו אליו - אליו ולא למידותיו. זו התוצאה של המפגש בין היהדות לגנוזיס, קרי עיקור הגנוזיס מהפלירומה וריכוך ההפרדה.

שפינוזה היה רשע מרושע, אתאיסט וכופר בעיקר. אין לזה שום קשר למה הוא הבין. אדם יכול להבין היטב מה נאמר בתורה, אף טוב יותר מכל רב אחר, ולצפתף על זה. עובדה.
 
הזוהר בפירוש כותב "דיפלחון ליה" (לז"א) "ואותו תעבודו" את ז"א

וכל ההולכים בעקבותיו כותבים שאת האין סוף ללא התלבשות לא ניתן לעבוד כי הוא חסר דמות. הלשם כותב שמותר להתפלל לז"א כי כשהתורה כותבת לעבוד את הוי"ה זה ז"א.
מה שאתה כתבת הוא דעת יחיד של הגר"ז והוא אכן קדוש עליון.
הבעיה של שפינוזה היא שהוא לטענתו היה נאמן לתורה כי הוא פירשה פרשנות אתאיסטית ופשיסטית.
 
פלא

היכן הלשם כתב דבר כזה? כמדומני שהלשם כתב שלא ניתן לעבוד את אא"ס, למרות שעבודתנו היא צורך גבוה, כלומר להביא לייחוד קב"ה ושכינתיה, אך הוא לא כתב שהעבודה היא לז"א ממש, אלא להארת אורות האצילות דרך הייחוד. הלשם יצא נגד התפיסה של הרמח"ל ודעימיה לפיה לימוד של תורת הסוד עניינו להבין את דרכי ההנהגה וכד', ולפי גישתו כל תכליתו של הלימוד היא להאיר למעלן. אתה לא דק בדברייך. יתרה מזו, הטענה הכללית של המקובלים, לגבי הנושא הזה, כשלא מתייחסים לשלבי הביניים, מוצדקת לחלוטין. וכי ניתן לעבוד את ה'? ואם צדקת מה תתן לו?

הבעיה עם חלוקות תאורטיות היא שהן חסרות כוח תיאורי שנוגע לדברים כהוויתם. בזמן שאתה נושא את הקונקרטי, הפרטיקולרי או הראלי אל גבעת ההפשטה, חללים רבים נופלים מטה אל הקליפות. אך בהתעלם מאילוצי ההפשטה, בחינה מעמיקה מראה כי לצדם של אי אלו יסודות שונים ומגוונים, בתורה ישנם יסודות לא מעטים שהיום היינו מכנים אותם פשיסטיים. הבעת מהפשיזמוס הוא אופנה ניאו-מודרנית, והוא קיים גם בגישות פוסט מודרניות. ודוק: לפשיזמוס - הן אלו ההיסטוריים והן מהבחינה הרעיונית - אין מהות מוגדת וכללית, אלא רק ביטויים וגילויים שונים. ישנו מכנה משותף לשיטות פשיסטיות שונות, אך הוא עמום למדי, וייתכן שהוא לא מופיע תמיד ובכל הגילויים של הפשיזם. אך כשפורטים את הפשיזמוס לפרטים ומבודדים אותם הרחק מדייקות של הגדרה, תמצא בתורה עשרות ביטויים פשיסטיים [בהיתר לשון אנאכרוניסטי]. שפינוזה, כאמור, הכיר את התורה.
 
נו כן העבודה היא לא"ס בהתלבשו בז"א. ז"א לקב"ה בהתלבשו בדמות.

כשהוא חסר דמות לא ניתן לעובדו.
ברור שאם רוצים שהעבודה תהיה צורך גבוה חייבים לתת לקב"ה איזושהי דמות. אבל זו בדיוק האלילות.
נביאי האמת והצדק יצאו תמיד נגד הפשיזם. תופסי התורה שלא ידעוהו הבינו בתורה פשיזם. מכאן שתפיסת התורה אינה ערובה לידיעת ה'. אבל המתהלל יתהלל רק בידיעת ה'.
 
עכ"פ אם בעיניך איסור ע"ז הוא רק בגלל שכך כתוב בתורה

ומה שחשוב הוא הנאמנות לטקסט, הרי שהם מסבירים שהוי"ה הוא ז"א ולכן התורה מצווה לעבוד אותו ואוסרת לעבוד את סמאל. כל וויכוח בינינו בסופו של דבר יגיע לנקודה זו.
 

u r i el

New member
למה אתה מתכוון

" ... ההתייחסות לחושי המישוש, שעמוסים לעייפה בקבלה ואין להם זכר במקרא ובדברי רבותינו ... " ?
 
<<<>>>

המקרא ומדרשי חז"ל ממשילים את ה' לבשר ודם פעמים רבות. מדובר על יד ה', עיני ה', רגליו וכד'. אולם בשום מקום לא מדובר על אבריו המוצנעים ולא תמצא משלים שתוכנם נלקח מיחסי אישות. בקבלה, לעומת זאת, עיקר המשלים לקוחים מתחום האישות והדיונים בספרי קבלה עוסקים באברים המוצנעים עד בלי די.
 

u r i el

New member
ב"ר ( וילנא ) פרשת וירא פרשה נב :

" .... רבי חנינא בר פפא ורבנן, רבי חנינא בר פפא אמר משל למלך שהיה נתון הוא ואוהבו בטרקלין וילון מונח ביניהם כל זמן שהיה רוצה לדבר עם אוהבו היה קופל את הוילון ומדבר עמו אבל לנביאי אומות העולם אינו מקפל אותו אלא מדבר עמהם מאחרי הוילון, ורבנן אמרי למלך שהיה לו אשה ופלגש כשהוא הולך אצל אשתו הוא הולך בפרהסיא וכשהוא הולך אצל שפחתו הולך במטמוניות, כך אין הקדוש ברוך הוא נגלה על אומות העולם אלא בלילה ..... "

והרי לנו משל חז"ל שתוכנו נלקח מיחסי אישות.

..... "
 

u r i el

New member
ובמקרא -

למשל ספר הושע אשר מדמה את נשואי הנביא לאישה זונה ליחס שבין ישראל ואלוהיו. במיוחד ניכרת סוגה זו בפרקים א - ג.
 
זה ממש לא אותו דבר

הרי לפיכך נאמר שכל דברי הנביאים נלקחו מיחסים בין גבר לאשה. לא רק הושע, בנבואות של ישעיהו, ירמיהו ויחזקאל תמיד מדובר על היחסים הרומנטיים בין בתולת ישראל לדודה. אך אין כאן משל מיחסי אישות. בקבלה מדובר על זיווג פנים בפנים, זיווג אחור באחור, טיפות הזרע ואף האורך של היסוד.
 

u r i el

New member
זה נכון

אלא שזה מהותו של מדרש, ואף הזוהר - מדרש הוא, גם אם בוטה לעתים. גם הנביאים שהזכרת פיתחו רעיונות על יסוד דימויים מחיי המשפחה והאישות כפי שמובאים בתורה, שהרי עם ישראל שעוזב את אלוהיו הוא עם זונה, כך בתורה, משמע קירבתו בברית אל אלוהיו כקרבת איש לאשתו, אשר יש ביניהם יחסי אהבה וגם נאמנות ואם הוא עוזב את אלוהיו הוא כזונה אחר אשה אחרת. במובן זה יכולים דימויי הנביאים וחז"ל כפי שציטטתי לך לעיל לשמש תשתית להרחבת המדרש, כלומר הזוהר לא פעל בוואקום ולא יצר "יש מאין", הוא מתפתח, כשם שהמדרש החז"לי אינו נרתע מלהגשים את האל ואף במשל למלך שהולך אצל שפחתו במטמוניות ... מכאן כבר נסללת הדרך להרחבת הדמויים המדרשיים - ואין בדברי אלה שום רמז לשיפוטיות, זה לדעתי כמעט מתבקש מבחינה סיפרותית/מדרשית, כי את חז"ל כבר יש לנו אז מה כבר יוכל להוסיף עליהם מדרש מהמאה ה-13 ?!
 
אותו מדרש

מהמאה ה-13 לא נעזר רק בלשון ציורית, השואלת תכניה מאהבה בין גבר לאשה, אלא הוא נכנס לפירוט פורנוגרפי. מתי הכלה במחזור, מתי היא מעדיפה מאחורה ומתי היא חמה ודודהּ מסרב לתת לה. לומר שיש לכך תשתית במקרא ואצל חז"ל זה הוצאת דברים מהקשרם. כלומר אפשר לראות בזה את התשתית לזה, אך בכך אנו מפספסים דבר פונדמנטלי בהבדלי הגישה. במקרא הדימויים מבטאים בתום את האהבה בין ישראל לאביהם שבשמים, אך לא תמצא שם פורנוגרפיה. בשום מקום במקרא או אצל חז"ל לא תמצא עיסוק בפרטי המעשה. לכן קבע מהר"י אלבו "ולזה לא נייחס אליו חוש הטעם וחוש המישוש, שאף על פי שהם שלמות אלינו, מצד שאנחנו בעלי חיים גשמיים לקרב הנאות ולהרחיק המזיק, אין בהם שום שלמות רוחני שנייחסהו אליו יתברך" [ספר העיקרים ב, כא]. בזהר ובקבלה עיקר הדיון סובב סביב חוש המישוש וסביב אותו המעשה.
 

u r i el

New member
השאלה היא שאלה עקרונית :

היכן הגבול המדרשי ומי קובע אותו ? כלומר, האם המרחק המדרשי שבין " וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה בְּיוֹם דִּבֶּר יְהוָה אֲלֵיכֶם בְּחֹרֵב מִתּוֹךְ הָאֵשׁ. פֶּן תַּשְׁחִתוּן וַעֲשִׂיתֶם לָכֶם פֶּסֶל תְּמוּנַת כָּל סָמֶל תַּבְנִית זָכָר אוֹ נְקֵבָה..." של ספר דברים, לבין בבלי ברכות ז' [ פעם אחת נכנסתי להקטיר קטורת לפני ולפנים, וראיתי אכתריאל יה ה' צבאות שהוא יושב על כסא רם ונשא ואמר לי: ישמעאל בני, ברכני! ] האם מרחק זה קרוב פחות מהקפיצה של דמויי התעלסות של שיר השירים שנתפרשו ע"י אחד הנציגים המובהקים של תושב"ע כ"קדש קדשים" - אל הפורנוגראפיה שאיננה בקונוטציה מזוהמת של כתבי המקובלים.

חז"ל בדרשותיהם השיבו בשלילה והמקובלים בדרשותיהם השיבו בשלילה אף הם. אינני סבור שאיש כמרן יוסף קארו ע"ה או ר' משה קורדובירו תלמידו או הרב קוק היו יהודים שטופי זימה פורנוגראפית מזוהמת שאמונתם איננה מבטאה בתום את האהבה בין ישראל לאביהם שבשמים, אם יורשה לי להשתמש בלשונך.

_______________________

" .... אמר רבנאי אמר שמואל כרובים בנס הן עומדין שנאמר .... כיצד הן עומדין ? רבי יוחנן ור' אלעזר חד אמר פניהם איש אל אחיו וחד אמר פניהם לבית ולמ"ד פניהם איש אל אחיו הא כתיב (דברי הימים ב ג, יג) ופניהם לבית ? לא קשיא כאן בזמן שישראל עושין רצונו של מקום כאן בזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום.... [ ב"ב צט ע"א ]

" ... אמר ריש לקיש: בשעה שנכנסו נכרים להיכל ראו כרובים המעורין זה בזה ( מחובקים ) , הוציאון לשוק ואמרו: ישראל הללו, שברכתן ברכה וקללתן קללה, יעסקו בדברים הללו? מיד הזילום, שנאמר [ איכה א ] כל מכבדיה הזילוה כי ראו ערותה. [ בבלי יומא נד ע"ב וגם ילקוט שמעוני מלכים א רמז קפח ]
 
למעלה