די נמאס!!!

mayakol

New member
ברוך הבא blablash!!

נחמד שהעלת את הנושא הזה בהודעה שלך. בדיוק אתמול הייתה לי שיחה על הנושא הזה עם אבא שלי: שוחחנו על כך שיש אנשים שמתחברים לקב"ה דרך הרגש, ויש שמתחברים דרך השכל, ועפ"י מה שאבי הסביר לי אין דרך מהן שהיא פסולה או שגויה, ושדווקא עבודת ה' דרך השכל היא הרצויה והנכונה יותר. עם זאת, אני מאוד מתחברת למה שאמרת על האמונה, ועל קיום המצוות כי כך ציוונו הקב"ה ולא בגלל ההצדקות "זה בריא", "זה טוב יותר" וכו'.
 

blablash

New member
ברוכה הנמצאת../images/Emo13.gif

ב"ה ייתכן שלפי אביך עבודת השכל היא באמת הרצויה ביותר אבל אני בטוח שכשהוא דיבר על עבודת השכל כוונתו לא הייתה למקרים שאני ציינתי בהודעתי הראשונה. יש ביהדות באמת כמה וכמה דרכים כדי לעבוד את השם יתברך למשל הליטאים עובדים כמעט אך ורק עם השכל בלבד בלי שום טיפת רגש. החסידים נותנים מקום הרבה יותר מכובד. אבל שוב, לא כולם, תורת חסידות חב"ד למשל מדברת על שכל בניגוד לספר "שומר אמונים" שכותב שכל האמונה היא דבר רגשי. ההצדקות של "זה בריא" "זה טוב יותר" בהחלט לא פסולות לגמרי, אך הן אינן יכולות להיות כפי שאמרו כאן "ההוכחה לאמיתות התורה" הן יכולות לבוא רק בתור תוספת. מכיון שביהדות יש עניין עיקרי מאוד, ביטול היש העצמי, כלפי המציאות האלוהית שחוץ ממנה אין עוד שום מציאות. ולכן אדם שעובד השם, חייב לעשות קודם את הנעשה ורק אח"כ את הנשמע. מנסיון אישי שלי זה באמת עובד, היו מקרים שרציתי לדעת את ה"נשמע" ורק כשעשיתי את ה"נעשה" מתוך ביטול גמור ללא רצון לדעת את ה"נשמע" רק אז זכיתי באמת באמת לדעת אותו. בקיצור, כל אדם ע"פ אישיותו המיוחדת יבחר את דרכו בעבודת השם וכמובן ששילוב של השכל והרגש עם שימת דגש על אחד מהם, היא דרך נהדרת. ד"א את בבני עקיבא? (איזה סניף?) נ.ב חן חן על קבלת הפנים
 

mayakol

New member
מסכימה איתך לגמרי ../images/Emo45.gif

ואני בקוממיות... סניף כבר מסגיר את מקום המגורים שלי...
אז שאל אותי במסר ואני אכתוב לך בשמחה! (אתה בתנועת נוער כולשהיא?)
 

lala897

New member
את צודק בטענה הקודמת שלך אבל...

זה לא נכון שהליטאים עובדים כמעט אך ורק לפי השכל בלי שום טיפת רגש. זה לא ההבדל בין ליטאים וחסידים אלא ההבדל הוא בדברים הרבה יותר גבוהים ומהותיים מזה. כמו למשל הווית ה' בעולם, מעמד הצדיק, מה זאת הרגשת קדושה וכו' ולא בדברים שציינת. בי
 

blablash

New member
נכון מאוד שזהו לא ההבדל

ב"ה אבל בכל זאת אני מתעקש שאצל ליטאים מה שנכנס (לאדם) צריך להיות שכלי וכנ"ל מה שיוצא. לעומת זאת אצל החסידים יש חילוקים אצל חלק גם מה שנכנס צריך להיות בפן הרגשי וגם מה שיוצא ואצל אחרים רק מה שנכנס צריך להכנס בשכל אבל לצאת ברגש וכו'. בקיצור, אין לי כח וזמן להאריך.
 

lala897

New member
לא מצטערת.

זה לא נכון אצל החסידים אם יש לך את הרגש אתה לא צריך לקיים מצוות כמו למשל: איחור זמן תפילה עבירה על ההלכה בשביל הרגשת התפילה. עדיף להיות בטיש של הרבי ולהרגיש הרגשת קדושה מאשר ליטול לולב וכו' וזה בעיה...
 

blablash

New member
את קצת מבלבלת אותי...

ב"ה אז את כבר כן אומרת שאצל החסידים זה רגש ואצל הליטאים שכל? איחור זמן תפילה אצל החסידים (מסוימים בלבד, יש אחרים במקפידים על כך יותר מהייקים) הוא בפירוש לא עבירה על ההלכה. מכיוון שעניין ההכנה לתפילה מבואר בשו"ע. ד"א ליפני יומיים ראיתי באגרת הגר"א (אבן שלמה) שכדאי להתפלל ביחידות שזה בעצם מנהג חסידי מובהק... וסתם ככה, למה היית צריכה להיות צינית?
 

lala897

New member
לא התכוונתי להיות צינית ...

לא אמרתי שאצל ליטאים אין רגש אמרתי (או ניסיתי בכל אופן להגיד) שהחסידים מבינים את ענין הרגש באופן מוטעה. למשל כמו הדוגמא שהבאתי שצריך להבין שלקיים את מצוות התורה זה קודם כל וזה יותר חשוב ומועיל לכל מטרה והרגשה מאשר להיות בטיש של הרבי. איחור תפילה זה כן עבירה על הלכה ותסתכל בשו"ע בזמני התפילות. אין שום בעיה בהכנה לתפילה אדרבא הבעיה היא שע"י כך מאחרים את התפילה ועוברים על זמנה. ושום הכנה לתפילה לא עוזרת כשעוברים על הלכה- מצוה הבאהלידי עבירה. "באגרת הגר"א (אבן שלמה) שכדאי להתפלל ביחידות שזה בעצם מנהג חסידי מובהק..." סתם ככה מה שכתוב באיגרת הגר"א לא יכול להיות מ נ ה ג חסידי מובהק כי כשהגר"א היה חי החסידות רק התחילה את דרכה. ומה אתה רוצה להגיד בזה? לא אמרתי שכל מנהגי החסידות הם לא טובים אני בכלל לא מכירה את רובם אבל אני מתארת לעצמי שאם הגר"א אמר זאת אז זה באמת טוב- זו לא הנקודה. הנקודה היא למשל- שחסידי חב"ד המשיחיסטיים מתפללים מול תמונתו של הרבי זה איסור גמור. אסור להתפלל 18 לפני תמונה. ויש עוד הרבה דברים כאלה. בקיצו קודם כל התורה ושום דבר לא בא במקומה.
 

blablash

New member
מכיוון שיש לי רק דקה וחצי

ב"ה אני אענה לך בהזדמנות אחרת. (אני לא בבית) ושלא תחשבי שאני מתחמק... יש לי הרבה מה לענות.
 

בת יפתח

New member
אתה צודק

קודם כל , ברוך הבא
. אתה צודק בדבריך , אבל צריך גם להבין את טעם המצוות . אז נכון , מצוות מדאורייתא ( ככה ?) הן בגדר "נעשה ונשמע" אבל יש להן גם סיבה , ולא רק בריאותית. לא לכולן , אבל לרובן כן. ( אני צריכה לפרט למה אסור לרצוח ?) למשל , ליהודים יש רשימה מפורטת של מה אסור\ מותר לאכול , זה כדי לרסן את יצר האכילה ולשלוט בו ובכך להבדיל אותנו מהחיות וכו'.
 

מתנדב

New member
ברוכים הבאים לפורום ידידי....

ואכן הצדק אתכם, ישנם הרבה סיבות שאין להם טעם, ואנו מקיימים אותו רק בגלל שהקב"ה ציווה עלינו לקיים זאת, ואדם שאין לו אמונה לא יוכל להבין זאת, אבל אדם שיש לו אמונה יוכל להבין זאת... ומאיה ד"ש לקוממיות
 

blablash

New member
תודה. נכון אבל...

ב"ה בטח שצריך ואפילו חובה להבין את טעמי המצוות אבל לא בהבנה תלויה אמיתות התורה גם אם לא הבנו את טעם המצוות הם לא פחות רלוונטיות מאשר אם כן היינו מבינים אותן.
 

דוד1000

New member
בורא העולם ציווה אותנו לשמוע לקול

דברי החכמים שבדור. ורוב הרבנים מתעסקים בראיות מדעיות לחיזוק ההאמונה בתורה.
 
למעלה