דת ומדינה
לקראת סיום של "פוליטיקה וגבולות ההלכה" של מנחם לורברבוים [מכון שלום הרטמן. 2005]. לורברביום מנתח את עמדותיהם של גדולי הפוסקים בספרד - הרמב"ם, הרמב"ן, הרשב"א, הר"ן - כלפי פוליטיקה ותורת המשפט. סך הכל ספר נחמד, אך ללא חידושים גדולים. הלה טוען שבמשנותיהם נעשתה הבחנה בין הפוליטי להלכתי, תוך הקדמה של הפוליטיקה להלכה. לדבריו, גדולי הפוסקים טענו שלהלכה אין את הכלים לכינונה של חברה אשר תתפקד באופן נאות. לפיכך הם סברו, אליבא דידו, שיש לבסס מערכת משפטית ופוליטית שאיננה נובעת מהתורה ישירות, כדי להבטיח את קיומה ושימורה של הדת. מערכת זו נוסחה ב"משפט המלך" שבמשנה תורה, והרבנים בדורות שלאחר הרמב"ם פיתחו ושיכללו אותה. בהיבט הזה נראה כי הרמב"ם ודעימה היו מהראשונים שתרמו לחילונה של הפוליטיקה. אם כי הללו הפרידו בין הדתי לפוליטי לשם שילובם באותו מרחב. אפשר להציג את הדברים בצורה אחרת לגמרי, כמובן, אך בצורה שבה הוא מציג את הדברים נראה כי תפיסתו של ליבוביץ היא פסיעה נוספת בכיוון הזה. אולם ליבוביץ הרחיק יותר, מכיוון שהוא קרא להפרדה הזו לשם עצמה.
כאמור, ניתן להציג אחרת את הדברים. לפי הבנתי הרעיון של ההפרדה בין הדתי לפוליטי הודגש דווקא בעוון גיליון [לקיסר את אשר לקיסר], והוא מובן על פי החיים תחת שלטון רומי - למרות שהנצרות לא קיבלה זאת בפועל. התורה והירושה הכפיפו את הפוליטיקה לדת [ובזה דווקא האינקוויזיציה יישרה קו עם הכוונה הראשונית, גם אם היא עשתה זאת בצורה לוציפרית למדי]. השוואה בין עמדתו של ליבוביץ לבין המקרא והתלמוד מעלה הבדל גדול. ליבוביץ קרא להפרדת הדת מהמדינה, ואילו שלל הגישות ביהדות קראו להפרדת המדינה מהדת או, למצער, העמדת המדינה על הדת. מימינו אש דת למו - הדת היא ראשית והיא אחרית.
לקראת סיום של "פוליטיקה וגבולות ההלכה" של מנחם לורברבוים [מכון שלום הרטמן. 2005]. לורברביום מנתח את עמדותיהם של גדולי הפוסקים בספרד - הרמב"ם, הרמב"ן, הרשב"א, הר"ן - כלפי פוליטיקה ותורת המשפט. סך הכל ספר נחמד, אך ללא חידושים גדולים. הלה טוען שבמשנותיהם נעשתה הבחנה בין הפוליטי להלכתי, תוך הקדמה של הפוליטיקה להלכה. לדבריו, גדולי הפוסקים טענו שלהלכה אין את הכלים לכינונה של חברה אשר תתפקד באופן נאות. לפיכך הם סברו, אליבא דידו, שיש לבסס מערכת משפטית ופוליטית שאיננה נובעת מהתורה ישירות, כדי להבטיח את קיומה ושימורה של הדת. מערכת זו נוסחה ב"משפט המלך" שבמשנה תורה, והרבנים בדורות שלאחר הרמב"ם פיתחו ושיכללו אותה. בהיבט הזה נראה כי הרמב"ם ודעימה היו מהראשונים שתרמו לחילונה של הפוליטיקה. אם כי הללו הפרידו בין הדתי לפוליטי לשם שילובם באותו מרחב. אפשר להציג את הדברים בצורה אחרת לגמרי, כמובן, אך בצורה שבה הוא מציג את הדברים נראה כי תפיסתו של ליבוביץ היא פסיעה נוספת בכיוון הזה. אולם ליבוביץ הרחיק יותר, מכיוון שהוא קרא להפרדה הזו לשם עצמה.
כאמור, ניתן להציג אחרת את הדברים. לפי הבנתי הרעיון של ההפרדה בין הדתי לפוליטי הודגש דווקא בעוון גיליון [לקיסר את אשר לקיסר], והוא מובן על פי החיים תחת שלטון רומי - למרות שהנצרות לא קיבלה זאת בפועל. התורה והירושה הכפיפו את הפוליטיקה לדת [ובזה דווקא האינקוויזיציה יישרה קו עם הכוונה הראשונית, גם אם היא עשתה זאת בצורה לוציפרית למדי]. השוואה בין עמדתו של ליבוביץ לבין המקרא והתלמוד מעלה הבדל גדול. ליבוביץ קרא להפרדת הדת מהמדינה, ואילו שלל הגישות ביהדות קראו להפרדת המדינה מהדת או, למצער, העמדת המדינה על הדת. מימינו אש דת למו - הדת היא ראשית והיא אחרית.