דון קישוט..
בלהיטותך להפגין ידע, פספסת את הנקודה של הדיון הזה. ומעבר לזה, ייסחת לי דברים שלא אמרתי והצגת טיעונים שאני עצמי העליתי ככאלה שסותרים אותי, המצאת לעצמך טיעונים ויצאת נגדם כמו איזה דון קישוט. מעולם לא טענתי שהתורה של שפינוזה אתאיסטית! הצגתי את האל הדתי מול הזרם הפנתאיסטי והבאתי את שפינוזה כדוגמא. מבחינתי אלוהים תאיסטי הוא אלוהי הנצרות, היהדות, האיסלאם וכל דת שיש לה "מסרים" שמיימיים מאלוהיה. השוואות שערכת, השכר והעונש בין היהדות לנצרות וההשוואה המשולשת בין שפינוזה לנצרות וליהדות רלוונטיים לענייננו כמו בערך שרוך של נעל לכוס תה. לגבי הדמיון של האל של שפינוזה לאלוהים הנוצריים אני לא יודעת הרבה, אבל דמיון לקבלה היהודית ישנו. שפינוזה לא רק הכיר את הקבלה, היו טענות לכמעט פלייגריזם מהרעיונות שלה )אגב, אתה צודק. את שפינוזה לא קראתי. ההיכרות שלי עם התורה שלו באה מכתבים על ולא מהמקור(. ולעניין הכפירה, מר שפינוזה הוגלה מהחברותה היהודית מסיבות שהיו יותר פוליטיות מכאלה שמתנגשות על הפילוסופיה היהודית. עצם תפיסתו הוותה איום על הממסד ה-רבני-, לא על התיאולוגיה. על המבנה החברתי של העולם היהודי דאז. מה ששבר להם את הגב של הגמל היה האסטמה הצבאית שהוא היה מפתח כל אימת שהיה מתקרב לבתי כנסת. עד כאן כל מה שלא רלוונטי... ועכשיו מה שכן: הדיון התחיל באלוהים אינטראקיבי. אני אמרתי שהאלוהים התאיסטי הוא כזה. ושל שפינוזה לא, שמה שמבדיל את האלוהים שלו מזה של התיאולוגיה היהודית הוא הכוונה. היינו, מחשבה. האלוהים התאיסטי )חוזרת על עצמי...( הוא אלוהים מתערב, בעוד האל של שפינוזה, אמנם משפיע, אבל ללא הפעלת כוונות. וזה נורא נחמד שאתה אומר שהאל היהודי לא יודע לחשוב. אתה מכיר אישית את אלוהים? כי מעבר לאמירה החדה שלך, לא הבאת שום סימוכין לטענה. מה אני אגיד לך, גם בלי ללמוד בישיבה עד גיל 71, אני מכירה את "שמע ישראל". ואני מכירה את הצ'יט-צ'ט שאלוהים ניהל עם אברהם ואני יודעת שצמים בכיפור כדי שאלוהים יהיה נחמד אלינו. ואני גם יודעת שהוא -בחר- בנו. זה המצע הבסיסי של היהדות. מההתחלה אלוהים דיבר אלינו. והאמת? עם כל הרוח והצלצולים, לא סתרת שום דבר שאמרתי, זולת העניין של אלוהים החושב היהודי. אני, מכיוון שאני לא בקיאה מי יודע מה בכתבים ובתיאולוגיה היהודית, ומוכנה בכל עת להבין את גודל טעותי, נורא עוזר לי שמסבירים לי דברים עם אילוסטרציות. ובלי נקודות
... רק תעשה טובה, בפעם הבאה תנסה לא לירות לכל הכוונים. תכוון קודם בדיוק לאן שצריך. ואחכ... לאט לאט. למה... כואב לי הגב מלאסוף את כל הכדורים האלה שריססת על העץ הגבוה של השכנים. ולפני שאתה מאשים אותי בחוסרים בהבנת הנקרא, תוודא ש-אתה- מבין את מה שאני מנסה להגיד.