האינסטינקט האנושי-דתי. האתאיסט פועל

  • פותח הנושא L7
  • פורסם בתאריך

תום30

New member
למה???......

האדם היהודי דתי אינו אמור ל"התקרב" לאלוהיו....אני חולק עליך במהות. אני מודע ויודע כי יש תפישות כאלה ביהדות, אולם- אני בוחר ביהדות של הרמב"ם. הרמב"ם התריע בפני תפישה כזו ואף המשיל אותה לעבודת אלילים. האמירה של "התקרבות לאלוהים" היא למעשה התקרבות לעצמך. לכן הוא פירשה כעבודת האל. אי אפשר לתפוש את הבלתי נתפש ולהגביל את הבלתי מוגבל וכך נסיון של "התקרבות לאל" משמעו הורדת האל למטה. והוא מטבעו (מה לעשות....) ומעצם הגדרתו לא שייך לתפישתך. הנסיונות האלה להתקרב לאלוהים (וחלק מתורת הקבלה דנה בכך אבל רובה מסתייגת מכך- ולצערי החלק אשר דן בכך יותר "פופולרי" בקרב אנשים-ולא בכדי...). לומר שאתה מתקרב לאלוהים פירושו (עפ"י הזרם הדתי איתו אני מסכים) לעבור על הציווי התורתי "לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם". וידועים הפסוקים הרבים המזהירים בפני נטיית הלב בכל הקשור להשגת\הבנת אלוהים. הפסוק שהבאת "צדיק ורע לו רשע וטוב בו" למעשה מסביר מדוע אין שכר ועונש בעוה"ז, ואני ממליץ לך לפתוח את תלמוד בבלי מסכרת ברכות דף ז ע"א. אשר משם נלקחה המובאה הזו "צדיק ורע לו רשע וטוב לו". את שפינוזה אפשר לרכוש בכל חנות ספרים שיש בה מחלקה רצינית של פילוסופיה בפרט ברשתות הגדולות כמו "צומת ספרים וכו'" אם מעניינת אותך השקפתו של האיש בנושא עליו דיברנו ואתה מעוניין להכיר את הנושא הזה אצל שפינוזה באופן יסודי אז...לעניות דעתי כדאי לך לקרוא תחילה את "תורת המידות" אח"כ את "מאמר על תיקון השכל" ואח"כ את "מאמר קצר על אלוהים, אדם ואושרו" ואח"כ את "מאמר תאולוגי מדיני". לגבי הסיפא של ההודעה שלך אני מסכים בכל ליבי
. אחלה יום אחי
אחזור בערב
 

למה???

New member
תום...................

לפי היהדות הנשמות שלנו הן נצצות מהאלוהות "להתקרב" לה' משמעו להתקרב לנשמה שלך וכך לתת לה להתקרב למקורה. לא אמרתי שלהתקרב לאלוהים ז"א להאניש אותו או לתפוס אותו כיצור ממשי, כי באמת זה נוגד את הכל... (למרות שבתורה מוזכר "אף השם" אבל זה כבר מורכב...) לא הבנתי איך קישרת את הפסוק "לא תתורו אחרי לבבכם..." אודה לך אם תאיר את עיני... כן יש עונש ושכר בעולם הזה, רשעים מקבלים את השכר שלהם בעולם הזה כי הוא הרבה יותר מועט וכך בעולם הבא הם לא יזכו לחיי נצח טובים ומאושרים מכיוון שהם לא ראויים להם אך עדין הם צריכים לקבל שכר בשביל הדברים הטובים שהם עשו. ולגבי צדיקים, ההפך, מטהרים אותם פה על-ידי עונשים שהם חלקי שישים יותר "עדינים" מהעונשים בעולם הבא וכך בעולם הם יגיעו לעולם הבא הרבה יותר מזוככים. ותום מותק, אני נקבה
טא טא
 

תום30

New member
למה למה למה ../images/Emo13.gif

את כתבת בדיוק התובנה של הקבלה נגדה הרמב"ם יצא ועליה בדיוק דיברתי בהודעה הקודמת של הזרם הפופלרי בקבלה. אם את טוענת שאת יודעת מהי נשמה (כל ההתעסקות עם ה"ניצוצות" וכו') אז את בהכרח אומרת שאת יודעת מהן כוונותיו או פעליו או תובונותיו של אלוהים ברגע שברא את העולם וכו'. והיא היא ההאנשה עליה דיברתי בהודעה הקודמת. הפסוק לא תתורו אחרי לבבכם, אוסר עלינו ללכת אחר נטיית הלב שלנו, נטיית הלב היא לצקת הסברים מטפיסיים המנסים להכליל ולהשיג את הבלתי מושג\מובן את השגותינו\הבנתינו ולכן זוהי עבודה עצמית שלנו את תפישותינו ולא עבודת אלוהים. זה בתמציתיות מרובה מאוד הפרספקטיבה הרמב"מית. את לא יודעת למה רע לצדיקים בעולם הזה ולמה טוב לרשעים. ההסברים שאת יוצקת גם לא מוזכרים בתלמוד ממנו הבאת את המקור ההוא. ותבדקי את זה. התלמוד במסכת ברכות (כאמור בדף ז' ע"א) הוא כזה: שלושת הדברים שמשה רבינו ביקש לגלות מאלוהים ואלוהים נתן לו אבל הידיעה היא לא מובנת ב"פשט הכתוב". אחת הידיעות האלוהיות שמשה ביקש להשיג (שימי לב) היא "הודיעני נא את דרכיך" (שמות ל"ג) וחמכים פירשו זאת שביקש לדעת מהי מידת הדין ולמה יש מצבים של צדיק ורע לו רשע וטוב לו. אין להבין את תשובת אלוהים כפשט הכתוב כי תשובתו של אלוהים ב"פשט" היא שמצב של צדיק ורע לו משום שהוא "צדיק בן רשע", אולם כאמור אין להבין זאת בפשט הכתוב בתלמוד היות וזה מדרש, וכמו שהבינוהו לא מעט מהמפרשים יש להבינו כך: זוהי הרחקה של משה מלגלות את מהותה של מידת הדין (היות ופעם אחת אלוהים רצה להראות לו אולם משה ברח וכעת משה רצה לדעת ואלוהים "לא הסכים" באשר ל"קטנוניות" של אלוהים כאילו - אתה לא רצית כשאני רציתי עכשיו אני לא רוצה...אפשר להעמיק ולהסביר גם אותה עפ"י המפרשים..) ונתן משל של "צדיק בן רשע" ואין הכוונה באמת שצדיק ורע לו משמע צדיק שאבא שלו היה רשע, כי ידוע שאדם נבחן עפ"י מעשיו הוא (ומה זה "פוקד עוון אבות על בנים" שוב......אפשר להעמיק גם בזה
) אלא ביקש לומר לו אני רואה דברים בפרספקטיבה שבן אנוש לא מסוגל לראות ודוגמא קטנה כאמור היא שאדם רואה את האדם שמולו אבל לא את כל מיכללו" מניעיו האמיתיים, עברו, משפחתו וכו' . כך שלמעשה זוהי הרחקה מנסיונו של משה להשיג את את "הודיעני נא את דרכיך" אולם גם השגה כי הוא קיבל תשובה למדוע הוא אינו יכול . פירוש זה אף עולה יפה עם הכתוב כי ידוע שתשובת אלוהים למשה היתה :"ויאמר פני ילכו והניחותי לך" (שמות ל"ג י"ד). ההתעסקות בעולם הבא ומה הוא צופן וכו' היא התעסקות שגם אותה הרמב"ם פוסל מכל וכל, אין אנו יודעים מהו עולם הבא אם הוא קיים בכלל ואין אנו יודעים מהי מערכת השכר והעונש. לכן משמעות התורה היא "הווה מתגבר כארי לעשות את רצון אביך שבשמים" זוהי התגברות ולא כניעה אינסנקטיבית תוך יציקת הסברים אמוציונליים שכל תלכתים היא הסבר כוונות ונפנוף ב"פרס" שיהיה לך במידה ותהיה "ילד טוב". זוהי בדיוק נטיית הלב ממנה מזהיר הפסוק לא תתורו וכו'. אינך יכולה לדעת למה צדיקים נענשים ולמה רשעים עושים חיים...כל נסיון כזה "רציונל" ככל שיהיה הוא למעשה האנשת האל וכונותיו לכלל התבונה המאוד מאוד מוגבלת שלך\שלנו. ומצטער על הבלבול באג'נדה בהודעה הקודמת
ערב טוב.
 

תום30

New member
ווי ווי ווי ווי ../images/Emo13.gif

קראתי ת'הודעה הקודמת שלי וראיתי שכשדנתי בנושא של "הודיעני נא את דרכיך" השתמשתי מבלי משים בתחביר תלמודי במקצת....אם לא הבנת למה בדיוק התכוונתי אשמח להסביר את עצמי שוב. מצטער....ככהה זה כשאני מדבר על העניינים האלה , כנראה שגירסא דינקותא לא מישתכחא...
 

L7

New member
למה. הסבירי את אלוהייך.

כיצד הוא בוחן מעשים של בני אדם. כיצד הוא מחליט על פרס/קנס. כמה זמן לוקח לו להחליט. ומאיפה מאיפה את יודעת שכך בדיוק נמרץ אלוהייך פועל. כיצד את מתקשרת עם אלוהים.
 

למה???

New member
אהם אההההם

מה הקשר בין חוכמה ליהדות?!? אם היית מכיר קצת יהדות היית מבין... אתה לא נמצא במקום כדי לטעון שביהדות אין חוכמה... אתה בכלל לא יודע מה זה כופר, אתה לא יודע את החוקים ששפינוזה שובר אז... קודם כל תדע על מה אתה מדבר ואז תטיף לי מה לעשות
ותום- אני טוענת שאני יודעת מהי נשמה כי קראתי מה שחז"ל אמרו על נשמה ומה היא וכמובן שחז"ל יודעים כי הם היו חכמים פי 10000 (כנראה) ואני גם מצווה להקשיב להם. אני גם יודעת שהפירוש של "גדי בחלב אימו" זה לא לאכול בשר וחלב (דוגמא לא הכי טובה, זה די נתון למחלוקת) האם זה גם אומר שברגע הזה החלטתי שאני מבינה למה אלוהים התכוון? לא! התורה היא לא אך ורק ספר מצוות היא גם איכשהו מסבירה דברים על העולם וכשאני מקשיבה לפרשנים שלה (שגם היו ברמה רוחנית מאד גבוהה ויכול להיות שאיזה שליח אלוהים התגלה אליהם והסביר להם) אני לא מבינה את תובנתיו של אלוהים אך אני מבינה מה שהוא רצה שאני אבין! יש אנשים שנטית הלב שלהם היא חמלה! מה אז? אסור? בטח שמותר... צריך להבין את זה יותר לעומק... למרות שבאמת יש משהו בזה שהאדם מנסה להבין דברים וכך גם את אלוהים ובאמת אסור לו אבל יש איזשהו צד שאלוהים רצה שנבין כדי למלאות את הצורך הזה... בוא ניקח אדם, נקרא לו ירנבוט ירבנוט רוצה להבין את העולם למה דברים מתנהלים כמו שהם, לאט לאט ירנבוט מתחיל לגלות שיש אלוהים (או להאמין...) ברגע שהוא יודע שיש אלוהים זה לא שהוא מפסיק לתהות למה דברים מתנהלים ככה נכון?! ואם תגיד לירנבוט שאלוהים אמר שאסור זה יגרום לו לכפור, כי האמונה שלו עדין לו מבוססת מספיק! אז אלוהים נתן לירנבוט איזשהו היבט מסוים על עצמו (על אלוהים ז"א) כדי שירנבוט ימשיך להאמין בו! זה לא משנה מה, לאדם יש צורך מאוד בסיסי לשאול שאלות, ולא כל אדם מסוגל להתגבר על הצורך הזה, רוב האנשים לא, נראה לי שכמעט אם לא כולם לא מסוגלים. ואין סיכוי שאלוהים לא התחשב בזה... אני...
 

תום30

New member
אחחממ אחחממ

אני לא מבין את הקטע של "חכמים אמרו" ....יש לא מעט "חכמים" (הרמב"ם, הרב סולובייצ'יק וכו') ביהדות שטענו בעבר טוענים בהווה ויטענו בעתיד - שכל העיסוק עם נשמה הוא שטויות וכל העיסוק של כוונות האל הוא עבודת אלילים נטו. את מבלבלת בין תושבע"פ לבין תאוריות רוחניות לגבי מהותן של מצוות,הסברם וכו', התושבע"פ מפרשת לנו את התורה והיא לא "מה שחכמים לימדו אותנו" אלא מקובל עלינו שירדה מסיני יחד עם תושב"כ אחרת התושב"כ אינה מובנת כלל וכלל בלעדיה. לכן ההקבלה שאת עושה בין תרי"ג מצוות הכתובות בתורה לבין ההשלכות שעשו חלק (ותאמיני לי זה חלק מועט מאוד) מחז"לינו לגבי כוונות אלוהים,נשמעות,גן עדן,גיהינום,שכר ועונש וכו'. כשכתבתי בהודעה הקודמת "נטיית הלב" התכוונתי לנטיית הלב לצקת הסברים מיסטיים\מטפיזיים , והיא זו שאסורה. משום שכמו שכתבתי היא גורמת לך לעבוד את עצמך וגורמת לך לפרספקטיבה של יוהרה שאתה מבין את כוונותיו של אלוהים ו"תוכנית האב" שלו . הדוגמה שלך מצוינת- ירנבוט בדוגמה שלך הוא אכן כופר\עובד אלילים , זה מה שניסיתי להסביר לך בהודעה הקודמת. לגלות את אלוהים היא ההכרה בזה שהוא לא שייך לתחום ההשגה שלך. ירנבוט בדוגמה שלך מוריד את אלויהם אליו ירנבוט עובד את עצמו את הבנותיו את ההגיון שלו ולא את אלוהים, ירנבוט שלך לא יודע אפילו מה הכלב\חתול שלו חושבים ומשתמש ב"האנשה" אבל משום מה הוא טוען שהוא יכול להבין מה אלוהים חושב\מתכוון, כמה יוהרה יש בו?!?! עצם האמירה שלך בסוף "אין סיכוי שאלוהים לא התחשב בזה" מהווה אחלה דוגמה להכפפה שאת עושה לאלוהים להגיון ה"רציונלי" שלך, כשהוא עצמו (אלוהים) מה לעשות....לא שייך ולא יהיה שייך לתחומי ההגיון המוגבלים שלך\שלנו. אני באמת ממליץ לך לקרוא את הספר של הרב יוסף דב הלוי סולובייצ'יק "על התשובה". אני חושב שתצאי שם עניין רב. יום טוב
 

למה???

New member
ובכן...

גרמת לי לחשוב שאולי אני באמת טועה ואתה צודק אך כמובן שזה לא יהיה מוצהר עד שאני אבדוק את העיניין לעומק
מה עם כל הקטע של המידות שאלוהים מנהיג את העולם בהם? זה לא מתחבר לי איכשהו... אולי אלוהים לא כפוף להגיון שאני משתמשת בו אך הוא מודע להגיון שאני משתמשת בו... והוא מודע לזה שאם תגיד לבנאדם "יש אלוהים! עכשיו אתה צריך לקיים תרי"ג מצוות ואם לא תלך לגיהנום" הבנאדם רק יחייך אליך, ילך, וימלמל לעצמו "איזה חולה נפש..." טוב, אני חייבת ללכת, אני אמשיך אח"כ יומטופ אני....
 

תום30

New member
ובכן גם.....

לעניין ה"מידות שאלוהים מנהיג בהן את העולם" איך את יודעת מהן? איך את יודעת שהן של אלוהים ולא הותאמו על ידייך (או ע"י אחרים שביקשו להשיג את אלוהים דרך המידות שהם חושבים) לאלוהים? אני מתקשה להבין את ייחוס התכונות שאת מבצעת לאלוהים. לעניין קיום המצוות, הוא לא מגיע מפחד שמא תגיע לגיהינום!! זו הטעות שלך כי את עדיין שבויה באמונה של הפחד מפני העולם הבא , וכאמור אינך יודעת מהו עולם הבא והתורה "לחיים ניתנה" ו"אמת מארץ תצמח" ההתעסקויות עם עולם הבא או קיום מצוות מתוך פחד זו לא תורה וזה לא אמונה. המודעות שאת טוענת "שיש לאלוהים" לגבי ההגיון בו את משתמשת" לא רלוונטית, היות ואינך יודעת אם הוא יודע או לא...ויותר חשוב- אינך יודעת או מסוגלת לדעת מה הוא יעשה עם אותה מודעות. יום טוב.
 

למה???

New member
רגע רגע רגע...

לפני כמה זמן שאלתי אישה חרדיה למה היא חושבת שחילונים מתנהגים באגואיזם, והרי היא עושה מצוות, וכל אדם בזמן שהוא עושה כביכול מעשה טוב בשביל מישהו אחר חושב גם על עצמו ועל איזה טובות אישיות ייגרמו לו כתוצאה מאותו מעשה "ויהי אם שמע תשמעו לכל מצוותי אשר אנוכי מצווה אתכם היום ולאהבה את אדני אלהיכם בכל לבבכם ובל נפשכם: ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש ואספת דגנך ותירשך ויצהרך:ונתתי עשב בשדך לבהמתך ואכלת ושבעת" לפי איך שאני מבינה את הכתוב- תעשה מצוות->ואני אתן לך אוכל. יכול להיות שאני טועה, אבל הרי אם אי אסור לי לנסות לפרש את אלוהים איך אני יכולה לפרש את מה שהוא כתב לי? אז אני לא! אבל הוא כן כתב לי... בעיה...
וחוץ מזה צריך שתהיה יראת השם, לא?! וידוע שיש עולםהבא אז למה לא לפחד ממה שהשם יעשה בעולם הבא? אוח.... הלבלבתי
ערב טוב
 

למה???

New member
נ.ב

שכחתי לכתוב שהאשה החרדיה ענתה לי שמותר להיות אגואיסטים בנושא הזה כי בכל מקרה עושים את המצוות, זה שזה למטרות עצמיות זה לא משנה, המעשה הטוב נעשה וזה מה שחשוב! את העקרון של ההודעה הזאת- שכחתי....
אני...
 

תום30

New member
התשובה היא די פשוטה.

ולצערי ולהבנתי חוטאים במה שאת כתבת גם חילוניים וגם דתיים. התנ"ך הוא משהו דתי, ויש לפרשו לא עפ"י ההבנה שלך אלא בקונטקסט דתי. התורה עצמה אינה מובנת ככל וככל אם מנסים לפרש אותה עפ"י הבנתו-אנו. יתירה מזאת....אינך רשאית לפרש פסוקים כפי שאת חושבת אלא את מצוות לפרש אותה עפ"י הפרשנות הדתית. לכן הפרשנות של שכר ועונש אינה הולכת עפ"י הפשט של כל הדיוט (הדיוט במובן של אדם "פשוט" ללא הבנה מוקדמת) שיכול לקרוא את התורה. את הפסוק הזה יש להבין לאחר שמבינים את פרספקטיבת השכר והעונש , יתירה מזו...התורה עצמה ציוותה "כי יפלא ממך דבר....והלכת אל האנשים אשר אשים בעת ההיא...לא תסור מן הדברים אשר יאמרו לך ימין ושמאל". יש לא מעט פרשנויות לפסוק שהבאת, להבין את הפסוק כפשוטו לדעתי זו טעות. הוא דן בנושא השכר-עונש ויש להבין תחילה את התפישה הדתית בנושא זה ואז לנסות להבין את פרשייה זו של "והיה אם שמוע". והנה דוגמה שעולה מהפשט של הפסוק שהבאת סתם כדי להראות שאין דברים עולין כדי פשוטתם- שימי לב שהפסוק לא מחייב אותו לעשות את המצוות אלא "לשמוע" לא נדרשת (לכאורה) עשייה, אז האם ניתן להבין לפי אותו פשט שמספיק לשמוע את המצוות + לאהוב את אלוהים ואז הוא יתן מטר וכו'? . לעניות דעתי את צריכה קצת להעמיק בנושא השכר והעונש היהודי דתי. יכול להיות שתבחרי להשאר בפרספקטיבה שלך ותאמצי לחיקך כמה מהפרשנים (ושוב....הם באמת מועטים) שמעניקים לפסוקים אלה פרשנות עפ"י הפשט. יכול להיות שלא. אולם זוהי דוגמה פשוטה למה אסור ואי אפשר לפרש פסוקים לפי הפשט, פרשנות לפי פשט ללא הזדקקות לתושבע"פ ולפרשנות (אשר כאמור התורה עצמה מצווה) היא סירוס או אינוס המיקרא. זו דעתי. ערב טוב.
 

למה???

New member
אז אם ככה

מי שכביכול נתנה לו הרשות לפרש את הכתוב בתורה יכול לפרש את הפסוקים! ולכן אם כתוב פסוק על נשמות אז גם את הפסוק הזה הוא יכול לפרש וכך אני יכולה ללמוד ממה שהוא פירש על נשמות. מה ההבדל בין פירושים שמדברים על מצוות/ עשית מצוות/ שכר ועונש לבין פסוקים שמדברים על נשמות? למה את זה מותר לפרש ואת זה לא?! והרי בתורה לא כתוב רק על מצוות... הנשמות זאת רק דוגמה, כל דבר שאנחנו לומדים על הדת מעיד איכשהו על "הנהגת העולם" כביכול...
 

תום30

New member
מצטער אבל...

עד כמה שאני יודע אין בכל התורה כולה אף פסוק אחד המדבר על "נשמות" או על ייעוד המצוות להצלת נשמותינו\להאדרתן\לרומם אותן וכו'. ההבדל בין כוונות (נשמות\גן עדן\יסודות\כוונות וכל הקישקושים...) לבין פרשנות פסוקים בתורה הוא פשוט: התורה נתנה לך תרי"ג מצוות. ואי אפשר להבין אותן מבלי להזדקק לתושבע"פ והיא אינה פרשנות! פרשנות של פסוקים כדי להבין פשט של כתוב זה לימוד לישמו, פרשנות של פסוקים (ושוב לא מהתורה אלא מהנ"ך) כדי לנסות ולומר שאני מבין את כוונות\מטרות\תובנות אלוהים בקשר אלי או לאנושות זו כפירה. זה ההבדל הפשוט. התעסקות עם מצוות עם טקסט מקראי לשם לימוד וכו' זה פשיטא שמותר אבל כשאת מתעסקת עם טקסט מיקראי תוך כדי הכנסת ההבנות שלך בקשר לתובנותיו של אלוהים זו כאמור יוהרה וכפירה ממש. לא כל דבר שאנחנו לומדים מעיד על הנהגת העולם, את משום מה חוזרת על המונח הזה...מאיפה את יודעת מהי הנהגת העולם? מאיפה את יודעת שהעובדה שאלוהים נתן תרי"ג מצוות מלמדת אותנו לגבי הנהגתו את העולם? איפה זה נכתב בתורה? המונח "הנהגת העולם" הוא בדיוק מה שאני מדבר עליו כל הזמן הוא הורדה של אלוהים למטה לתחומי הבנתך. והמסקנה שאת עושה ש"כל דבר דבר שאנחנו לומדים על הדת מעיד איכשהו על הנהגת העולם" היא מסקנה מרחיקת לכת כי הבסיס המסקנתי שלה הוא שאת מסוגלת להבין את הנהגת אלוהים את העולם, ושוב....כמה יומרה. באמת. יום טוב
 

L7

New member
מה הקשר בין האלילות הדתית לרוחניות?

חוכמה תמצאי בכל מקום - במדע באיסלאם ביהדות ובנצרות. עבודת נעשה ונישמע לא יכולה להיות רוחנית. מאיפה ההזיות על אלוהים ? מה רצה ומה לא רצה? לאדם צורך בסיסי לשאול שאלות. נראה שיש לך בעייה עם זה. ספרי לנו מהו כופר לתפיסתך.
 

L7

New member
למה.מה הקשר בין חוכמה ליהדות

מה ההבדל בין דתיים לבין משיכים עצמם לדת? לא ברור מה עניין הבירור עד כמה הרב צודק ואיך הוא מתיישב עם נעשה ונשמע מכניסטי? מה זה עבודה זרה לפי היהדות עצמה? ריחופך וטישטושך חביבים אעפ"כ.
 

L7

New member
למה. שפנוזה היה כופרגדול.לימדי ממנו

 

למה???

New member
אל תמהר להסיק מסקנות!../images/Emo98.gif

זה לא האלוהים שלי... אך אענה לך בכל זאת, אז ככה: ה' יודע מה נמצא בליבו של האדם ומה המניעים שלו, עד כמה קל/קשה לאדם להתמודד עם היצרים שלו- הוא יודע הכל על אותו אדם שהוא שופט. ה' נתן מצוות בספר ה"חוקים"-בתורה לעם ישראל וכל יהודי אמור לקיים אותם, ואת כולם! יש מצוות עשיה ומצוות אי עשיה, לדוגמה: מצוות עשה- לשמור שבת, מצוות אל תעשה- אל תאכל חזיר. אדם מגיע לעולם הזה בשביל לתקן איזשהי מצווה שהוא לא עשה או משהו בסגנון אך אין לו שמן של מוסך מה הוא אמור לתקן... לכן הוא בכל מקרה צריך לעשות את כל המצוות כי זה מה שה' ציווה ואם הוא ינהג כך הוא יקבל את ה"זכות" לתקן את התיקון שלו... יכול להיות שמישהו לא מקיים מצוות אך יש לו דרך ארץ (דרך ארץ קדמה לתורה) אז הוא למשל פחות "רשע" ממישהו שמחליט איזה מצוות נוח לו לעשות ואיזה לא (וכך שם זין על אלוהים...) יכול להיות שמישהו טעה ובשוגג אכל חזיר, זאת לא אשמתו (ויכול להיות שזאת כן אשמתו(אבל הסיבה לא ידועה), אבל אני לא אפרט) ולכן הוא לא נשפט על זה, בכל מקרה יש המון מקרים שונים שלמשל אדם בתור מישהו מהצד לא יכול לשפוט כמו אלוהים כי הרי ה' יודע מה המניעים ומה הסיבות האמיתיות שאדם עושה מעשים, בקיצור, איך אלוהים שופט- אני לא יודעת... אדם דתי זה אדם שבאמת- באמת משועבד לה'! בכל לבבו ובכל נפשו ובכל מעודיו (מעודו- ממונו, רכושו) אדם שיקריב את הכל למען האלוהים דוגמא לאדם שבאמת אפשר לקרוא לו דתי- אברהם שהסכים לעקוד את בנו יצחק למען ה'. אנשים כאלה או לפחות אנשים שבאמת מתיימרים להיות כאלו הם אנשים דתיים! שזה בערך 2% מהדתיים (מקסימום). שאר הדתיים סתם מזיינים ת'שכל לעצמם ולסובבים אותם! הרבה "דתיים" משתמשים בדת כדי להצדיק את הדעות שלהם או את ההתנהגות שלהם. הרבה "דתיים" הם כאלו רק בגלל הפחד לחזור בשאלה. הרבה "דתיים" מאמינים באלוהים- אבל לא במה שהוא אמר
הרבה "דתיים" לא עומדים בלחץ של המצוות ולכן כן חוטאים- שזה אסור הרבה "דתיים" הם פשוט אנשים מטומטמים שלא יודעים מה היא הדת בכלל ופשוט שמעו מאיזה רב משפט שנראה להם נורא חכם ועכשיו הוא נהפך לאיזה אליל שלהם והם עושים כל מה שהוא אומר להם ויש עוד מלא סוגים של אנשים שקוראים לעצמם "דתיים" הדת עצמה לא מזיקה כמו ה"דתיים" עצמם... זה אנשים שמכפישם את מה שהם מאמינים בו. הבנת ת'הבדל?
בחברה הדתית של ימינו כל אחד שיש לו טיפת יכולת הנהגה פלוס ידע בסיסי ביהדות יכול ללכת ולהצהיר שהוא רב גדול! אך ברגע שהוא עושה את זה הוא כבר חוטא... בכל מקרה נומר שעכשיו אני מכריזה על עצמי כרב (נומר שאני בן), אני יכולה להגיד לאנשים מה לעשות, ובגלל שאני נותת להם הרגשה כאילו אני יודעת משהו הם לא יטרחו לבדוק בעצמם אם אני צודקת או לא וכך יעשו את מה שאני אומרת להם... ככה זה רב האנשים- דתיים/ חילוניים כשהם רואים מישהו שעושה עליהם קצת רושם הם נוהגים להקשיב לו ולעשות את מה שהוא אומר. יחד עם הדת זה מתישב יופי, אבל לא בצורה הזאת, אני אסביר- פעם באמת היו רבנים אמיתיים- זקני הדור- אנשים שבאמת באמת יודעים את היהדות ולמדו אותה, אנשים שהאנטלגנציה שלהם הרבה יותר גבוהה מבנאדם רגיל. האדם הפשוט שלא כל כך מבין משהו יכול לבוא אל איזה "זקן דור" ולשאול אותו שאלה, הזקן יענה והאיש ילך לדרכו שמח וטוב לב בידיעה שעכיו הוא מצא את התשובה הנכונה בוודאות לשאלה. עבודה זרה- לעעבוד את אלוהים! אך ורק את אלוהים! אסור להשתחוות לתמונות, לפסלים, לאנשים ובטח שאסור להתפלל אליהם ולהעריץ אותם יותר מדי. יש למשל את הזרם ה"נח נחמני" שלמשל מאמינים שאם הם יגידו "נ נח נחמ נחמן מאומן" הרבה נחמן בכבודו ובעצמו יבוא ויעזור להם בגלל שהם אמרו את זה. זה אסור לפי הדת! אם אתה רוצה עזרה אתה צריך להאמין שרק ה' יכול לתת לך אותה ולא איזה נחמן מאומן. זהו בכלליות כללית במיוחד... אני מקווה שגרמתי לך להבין מה שרצית... ואם לא, אני פה
לילה...
 

L7

New member
למה. הבנתי יותר את אלוהים לתפיסתך.

מעודד לפגוש מחשבה ביקורתית על קולגות דתיות. אעפ"כ, יש בדברייך להט ואקסטזה דתית ריגשית צרופה. נצלי את תנופת הביקורת להטלת ספק גם באלוהים. לא הכרחי. אך אולי יש לך איזשהו רצון וסקרנות להבין את האתאיסט. האם חשבת פעם שאין לך הוכחות לקיום אלוהים, ומצד שני יש סיבות למכביר להמציא את אלוהים? שני אסקימואים בצפון אלאסקה - אחד מאמין שימות יתפורר ויעלם. איש לא שומר עליו כשהו יוצא לצוד. אסקימואי אחר יודע שיעבור בסופו של דבר לעולם שכולו טוב. ועד אז יש מישהו ששומר עליו בשעת סכנה. כראש שבט, איזה אסקימואי היית מעודדת- בהנחה שנתינייך - מוטב שיהיו מאושרים .
 

למה???

New member
L7

וכמו שאמרתי- אל תמהר להסיק מסנות... (אני די בטוחה שלא הבנת את הנקודת מבט שלי על "אלוהים" ובאיזה "אלוהים" אני מאמינה, אבל מילא...) כשיצאתי מהדת, הרגשתי כאילו איזשהו אושר שליווה אותי תמיד נלקח ממני. כשאתה אדם דתי ויש לך אלוהים ואתה מאמין שהכל לטובה ויש מישהו ששומר עליך ועל העולם בכלל, אתה לא דואג (כמעט)! הכל טוב מבחינתך, אתה מאושר! אז אם הייתי ראש השבט ורוצה שהאסקימואי שלי יהיה מאושר- שיהיה אדם מאמין!
 
למעלה