תגובה
"
נו אבל עניתי שהפרטים שאתה מדבר עליהם שאולי כן מעוניינים באיסור שלך על הוריהם למול אותם, הם מיעוט, אפילו אפסי" - היכן כתבתי על פרטים שמעוניינים באיסור (שלי...
) על הוריהם למול אותם? אם זה אפשרי צרף קישור, כי אני לא זוכר שכתבתי דבר כזה. אני הגבתי על הנקודה שלך
לגבי חופש דת בכך שגם לפרטים שהיו מעדיפים שלא יסירו את עורלתם מגיע חופש דת. לא כתבתי על פרטים שמעוניינים באיסור (שלי...
) על הוריהם.
"
הרי אם הם לא מיעוט אז יש בחברה המדוברת תנועה משמעותית נגד מילה שתיצור שינוי מבפנים ולא צריך את ההתערבות שלך מבחוץ" - היכן כתבתי שצריך את ההתערבות שלי מבחוץ? איזו התערבות שלי בדיוק? מי זה "הם מיעוט"? היכן? ומה הרלוונטיות של רוב ומיעוט? אם לעקרון מסוים, כמו למשל 'חופש דת', זכאי רק הרוב והוא נשלל מהמיעוט אז מה לעזאזל הופך אותו לעקרון? (כלומר, זה כלל לא עקרון, אלא פריבילגיה שמוענקת ונשללת לפי נוחות)
"
מאחר והם מיעוט והרוב מעוניינים במילה, כלומר הרוב נגד ההתערבות שלך, אז ההתערבות שלך היא דיכוי של העם כולו. היא פגיעה בחופש הדת של העם כולו, ובמיוחד הילדים, שהם הרוב, שכן מעוניינים - כלומר קרוב לוודאי שיהיו מעוניינים בבגרותם - שימולו אותם בינקותם" - במידה שווה שכל חוק שאוסר דבר כלשהו הוא דיכוי. שוב, אני התייחסתי לנקודה שלך
לגבי חופש דת וחופש דת זו זכות אדם שרלוונטית לפרטים. אם ממילא יוצאים מנקודת הנחה קולקטיביסטית שמתייחסת רק (או בעיקר) ל'עם' ומתעלמת מפרטים (או מפחיתה מערכם וחשיבותם של פרטים כפרטים במידה רבה), עקרון כמו חופש דת ממילא לא רלוונטי.
"
במילים אחרות, אתה אומר בוא נאסור על ברית מילה כי אולי יש ילד אחד באלף שבבגרותו יצטער שמלו אותו. אבל בכך אתה אוסר על ברית מילה של 999 ילדים שלאורך ילדותם עד בגרותם יכעסו וייפגעו מכך שנאסר למול אותם" - לא. אני לא אמרתי ולא אומר את זה.
כבר כתבתי בפתיל אחר באשכול הזה שבאופן כללי (לאו דווקא ספציפית לעניין הסרת העורלה) אני חושב שחקיקה לא אמורה להיות הפתרון הראשון או היחיד לכל בעיה. יחד עם זאת, יש לי דעה ספציפית בעניין הסרת העורלה ואני מביע אותה. אני בעד זכותו של הזולת לעשות מה שהוא רוצה בגופו אבל לא בגופם של אחרים מבלי שהביעו את הסכמתם לכך (בגדול).
"
אתה אומר אולי שזכותו של האחד מאלף לא נופלת מזכותם של שאר ה-999. עקרונית כן אבל אתה לא יכול לעזור לו בלי לגרום נזק רב בהרבה" - זה בדיוק מה שהופך דילמה מוסרית לדילמה. אין תשובות קלות, אין פתרונות קסם וזה לא פשוט וקל להגיע לפתרון. זאת אחת מהסיבות שאני קורא דיונים כאלה ולפעמים משתתף בהם.