כן יקירי, בהחלט לא הבנת
בתחילה חשבתי שאין טעם לענות כי אני מרגישה שאני חוזרת על עצמי. במחשבה שנייה אני רוצה להתייחס כדי שלא תחשוב חלילה שאיני מכבדת אותך או את דעתך.
איני סותרת עצמי ואין לי כוונה להגיע למצב שאני צודקת או שידי על העליונה. כבר כתבתי שאם ברצונך להיות הצודק, כבר הענקתי לך את השרביט.
הפריע לי דבר אחר לחלוטין, דבר אחד שכנראה גם אחרי הודעות ארוכות לא הבנת מהו. בתגובותיי אומנם כתבתי מהי דעתי האישית (והזכרת את העובדה שאיני דתייה) אך ברוב התכתובת לא הכנסתי אותי או את מסקנותיי למשוואה בכלל. התייחסותי ברוב המקרים הייתה "על פי האמונה" (וכתבתי את זה לא מעט פעמים) ועל פי המידע שיש עד כה שידוע לי.
העלית שאלה מאד לא פשוטה כי הדעות חלוקות, ואכן בחרתי לזרום איתך ולא לבחור בשאלה אחרת. למרות שקראת ואפילו ציטטת אותי, לא הבנת כלל את כוונתי וענית על פי תשובות מוכנות או על פי אוטומט כדי להצדיק או "כדי להוכיח". איני מנסה להוכיח דבר. אם תשאל את דעתי האישית, הדבר היחיד שאני מאמינה בו הוא הקדוש ברוך הוא. כל השאר לא רלוונטי בעיני. אבל זו דעתי.
בכל אופן... השאלות והתכנים שעלו בדיון אכן מעניינים והדיון בהם, עם הידע הטמון בהם, לא סותר את אמונתי בבורא עולם. הכל מעניין למרות אי הרלוונטיות לאמונתי.
לא טענתי באף אחת מההודעות שלי שרבנים הם נציגים של אל. כתבתי בדיוק מה אני חושבת עליהם באופן כללי, בכמה הודעות, ועל כמה שדווקא כן קנו אותי. זו שגיאה בחשיבה. רבנים אינם נציגים של אלוהים (זה מצחיק כי אפילו ציטטת את מה שכתבתי על רבנים בתגובה האחרונה). רבנים הם נציגים של רוחניות. הם יודעים את החוק אך לכל אחד מהם ראייה שונה, וזה חשוב מאד. אם קיימים נציגי אל, קוראים להם נביאים.
על פי רבני דורנו, לא רק שלא קיימים נביאים, לא קיימים רבנים בדרגה כזו שיוכלו לתקן תקנות.
לא טענתי ש"אם רשום בתנך משהו הגיוני ומוסרי זהו סוג של הוכחה שהתנך נכתב ע"י אלוהים או הוכתב ע"י אלוהים ולא חשוב שבמקום אחר באותו ספר רשומים דברים לא הגיוניים ו/או לא מוסריים". זו מסקנה שלך. כתבתי בכמה הודעות שיש סתירות, יש דברים סתומים, לא הכל ברור. אך גם הבאתי דוגמאות לדברים הגיוניים ומוסרים מכיוון שהראייה שלך לדעתי לוקה בחסר בגלל אותה סיבה שציינתי. השאלות שהעלית, במיוחד זו על העונש בעקבות חילול שבת, היו הגיוניות אך לא הבנתי מדוע אתה מתבונן, מתייחס ומדגים רק את הבלתי הגיוני ומתעלם לחלוטין מההגיוני (שיש אותו לא מעט).
אגב, על פי רבנים ומפרשי התורה בדורות הקודמים (לא אני טוענת, כן?) יש דברים סתומים בתורה ולכן ניתנה התורה שבעל פה, עם השנים היא נכתבה כדי לשמרה ויש הטוענים שגם המשנה היא משפטים סתומים כי נכתבה בקיצור. לכן קיים התלמוד המפרש ומבאר ויש גם לא מעט אינפורמציה בספר הזהר . המקובלים טוענים שגם שם יש ידע שלא כולם יכולים להבין והכי חשוב לא כולם יכולים להכיל. לכן מי שמחפש הגיון, לא תמיד ימצא. אלו כמובן
טענות שהן לא שלי.
לא כתבתי מי לדעתי כתב את התורה. עניתי במפורש לשאלתך שאין הוכחות לכלום וכדי להגיע לאמת (אפרופו "צדק צדק תרדוף") לדעתי יש לבנות מכונת זמן. כל עוד אין לנו מכונת זמן , אין לא לי ולא לך, דרך להוכיח בצורה חד משמעית!
מה שנותר הוא לקרוא מחקרים ומה שידוע עד היום. לטעון שהמחקרים מובילים לכיוון אחד זו טענה אינה נכונה בעליל, וזו בדיוק כוונתי. אם רצונך להתאים את מה שידוע היום לאמונתך, זה דבר אחד וזו זכותך. אך לראות אך ורק צד אחד ולקרוא לו "הוכחות" תוך התעלמות מוחלטת מהצד השני, זו לא הוכחה, זו אותה עצימת עיניים שחזרתי עליה לא פעם בשרשור זה.
בהודעות שלך ראיתי לא רק צד אחד אלא רק חלק ממנו. אם יש התייחסות לחוקים במקרא (אפרופו המסקנה שאינו עונה על קריטריונים של ספר חוק, אם קיימים כאלו) מדוע להתייחס לאי ההיגיון רק בחוק אחד? מדוע להתייחס רק למצוות של בין אדם למקום ולא להתייחס למצוות של בין אדם לחברו?
בכל זאת, הסכמנו להניח לכל אלו ולנסות לענות על שאלה אחרת. בהודעה שלי נתתי לך את התשובות משני הכיוונים. הסברתי בקצרה מה טוען כל צד.לא היה נראה לך הגיוני לצרף לינק המרחיב את אחד הטיעונים ומדוע איני כותבת במפורש למרות שאכן כתבתי. הוספת הלינקים הייתה לקראת סופה של ההודעה ולא בתחילתה.
בנוסף, הציטוט שלך היה חלקי. "
אף אחד לא טען שאלוהים, אם הוא קיים, כתב את התורה. על פי האמונה התורה ניתנה ע"י בורא עולם. מי שכתב את התורה (חמשת חומשי תורה)על פי האמונה הוא משה רבינו, אם זה מטעמו או בהשראה אלוהית" זה הציטוט המלא. גם אם זו טעות (נתתי לך את שרביט הצודק, זוכר?
) עדיין זה לא סותר את הקביעה של חפץ חיים שכל מי שמאמין שהתורה לא ניתנה ע"י בורא עולם הוא כופר. הוא לא היחיד שאמר את זה!
מבחינתי אין בכלל מה להשוות בין כתבים אחרים לבין התורה. גם לא אהבתי את ההשוואה בין חוקי התורה לבין חוקי המדינה (כולל החוק הפלילי) ועדיין התייחסתי לכך כאשר העלת את האנלוגיה הזו. אגב, יש חוקי מדינה שנשענים על חוקי התורה אבל לא נכנס לכך.
כדי שלא תרגז מדוע אני מצרפת לינקים אכתוב ואסביר במפורש. אם תרצה להרחיב תקרא, מספיק לכתוב בגוגל "מחקרים על התורה" ויש לך תעסוקה לימים שלמים. המחקרים עליו מ"הכיוון השני" נעשו בגדול בשני נושאים, אותם מכנים רבנים "מנגנוני הוכחה שהתורה לא נכתבה על ידי אדם אלא ניתנה ע"י בורא עולם או נכתבה ע"י הכתבה ממקור עליון שברא את הבריאה" (טענה שלהם, לא שלי) והם:
1.
נבואה- שאז היו בגדר עתיד, היום בגדר עבר ולכן ניתן לבדוק נבואות שהתרחשו. הרב זמיר, בן דורנו, טוען בספרו "מסע אל האמת" כי ככל שהנבואה יותר בלתי הגיונית, עם סתירות פנימיות, פרדוקסים ואבסורדים, כך התגשמותה מראה כי מדובר בנבואת אמת. הוא מצטט בין היתר היסטוריוניים כגון מינטר ושירר כדי להוכיח טענותיו.
2.
צפנים ומידע מדעי- מחקרים שתופסים תאוצה לאחרונה במספר מישורים. (אחד מהם הוא צופן דילוגי אותיות). חוקרים ואנשי מדע בעלי שם (גם לא דתיים) מצאו כי מידע מדעי מוצפן בתורה (ומדובר כמובן בחומש), מידע שלא הייתה שום אפשרות לדעת אותו בימים ההם. במיוחד ידועים מחקריו של פרופסור אליהו ריפס. בנוסף הוספתי לינק בהודעה הקודמת של סרטון ביוטיוב על מחקרו של פרופסור חיים שור שכתב ספר שלם על מחקרו. ואלו לא היחידים.
לגבי הצד השני יש גם מקורות. אותו לינק שהקפיץ אותך היה מאתר "נגד הדת" . אותי תפס את העין בלוג של אחד הכותבים שהרחיב בצורה די מעניינית על מה שכבר הסברתי בהודעה הקודמת. יצא לי לקרוא חומר שעל פי חפירות ארכיאולוגיות אין שום עדות לכתיבתם של ספרי החומש, יש רק השערות. ואין שום עדות האם הסיפורים המסופרים שם אכן התקיימו.
שוב, אין כאן הוכחה לכלום. זה מעניין (בעיני חלק אפילו די מדהים). זה מוכיח רק דבר אחד: יש להתבונן ולקחת בחשבון את שני צידי המשוואה, גם אם לא נגיע להכרעה או למיצוי עד תום.
לאור אלו הטענה שלך "כשלא ניתן לספק הוכחות המסקנה ההגיונית המתבקשת שכנראה הדבר לא נכון" נשמעת מעט מגוחכת, כי הרי על פי החוקרים יש הוכחות לכאן וכאן. גם לא ראיתי שנתת תשובות מהן עברתי לנושא אחר. השתדלתי להתייחס לכל דבר, ולא הזכרתי אנלוגיות חוץ ממשפט אחד מסכן על השואה ואין לי מושג מי עוד מתייחס לשואה בהקשר זה.
מה שכתבת לקראת סוף הודעתך לא קשור לשאלה שלך וכבר דנו על הנושאים הללו ואפילו בהרחבה.
אני לא רואה טעם להמשיך בדיון זה למרות העניין הגדול בו. איש איש באמונתו יחיה, רדוף אחר הצדק שלך והאמת שלך. תודה על דיון מרתק.