האם הייתם רוצים לדעת הכל?

  • פותח הנושא yulki
  • פורסם בתאריך

אליקים

New member
תשובת ביניים

את בת 15, וצברת עד עכשיו המון ידע! את מכירה את גל... תשאלי אותה מה ייצא לה(בלשון עתיד) מזה? תחזרי לכאן עם התשובה ואפשר יהיה להמשיך...
 

דמטרוס

New member
מה זה "הכל"?

המילה הזו מטעה ומבלבלת מאוד. אבל, נתחיל בניתוח פשטני של שאלתך: רוצים - מה זה רצון? מה מבטא מושג הרצון? לידיעתך יש אסכולות שלמות בפילוסופיה אשר שוללות את המושג רצון. כמו שיש פילוסוף פוסטקנטיאני אשר הגדיר את מהות העולם כ-רצון. לדעת - מה זה לדעת? מה זו ידיעה? מה ההבדל בין ידיעה לבין אמונה? האם ידיעה משיקה לאמת או לשקר? איך מבחינים בין אמת לבין שקר? הכל - בהסברך את מדברת על תשובות ואמת. שני מושגים קשים מאוד להבנה או להגדרה. מה קודם למה? שאלה לתשובה או תשובה לשאלה? האם את מניחה שתשובות עונות על שאלות? מהן השאלות? ואיך תדעי ששאלת שאלות נכונות וזכית בתשובות נכונות? לגבי האמת כבר כתבתי. בקיצור השאלה שלך כללית מאוד, לא ברורה ועל כן לא תיתכן לה תשובה.
 

yulki

New member
סליחה שלא עניתי.......

בעיקרון אני פה רק בשישישבת בגלל שיש לי לימודים..... קודם כל ממש מרשים כל מה שכתבת פה למרות שחלק לא בדיוק קשור אבל אני חושבת שאתה די הבנת למה אני מתכוונת. יש הרבה תעלומות בעולם, השאלה אם היית רוצה לפתור את כולם. אני חושבת שסיכמנו כבר שכל פיתרון מניב בעיה חדשה אז השאלה כבר חסרת משמעות ולא צריך להתייחס אליה יותר אני אשמח לדבר איתך פעם על משהו אחר גל
 
ליוק-חס וחלילה.....

המחוח שלי עוד עלול להתפוצץ מרוב ידע כי יש גבול לקיבולת שהתאים האפורים מסוגלים להכיל וגם אם אני אדע הרי אין לי כל היכולת או הכוונה להשתשמש בידע הזה,כה אמרה חנה.....
 

טאטו6

New member
לדעת

לדעתי הדעת היא מקור הצרה המרדף אחרי ידע אינו לטעמי אני רואה הבדל בין ידע לדעת ידע הוא נרכש ואחריו כולם רודפים ואילו דעת זה דבר אחר ,מודעות האדם לעצמו זוהי דעת, חוכמה הנובעת מהתבוננות זוהי דעת כל השאר שטויות היום כל מה שאתה רוצה לדעת אתה יכול בקליק להסיג אינפורמציה רלונטית ועכשוית אז למה לבזבז מקום בכופסא לעומת זאת ללמוד להתבונן וללמוד את החיים זאת אמנות
 

דמטרוס

New member
האומנם בקליק?

תפיסת הידע שלך בסיסית מאוד ומתעלמת מלפחות 2500 שנים של מחקר בידע.
 

טאטו6

New member
דעת

המסר שלי אכן לא ברור, כונתי היא שידע וכל ידע שנרכש דהיינו נזכר מהמילה זיכרון, בעולם ניתן ללמידה או לזכירה אולם דעת זהו דבר שאדם לא יכול להעתיק ממחקר של אחרים עליו להגיע לשם בעצמו
 

דמטרוס

New member
מה זו למידה ומה זה זכרון?

את מבחינה בין עובדות, נתונים לבין תהליך הלמידה, שבו היחיד מגיע לתובנות, להבנות ואף למודעות עצמית. אולי כדאי שנתחיל מההתחלה. אני מקווה שאיך רואה בזכרון דבר נטול חשיבות, ואני מניח שלא. אני גם מקווה שאת רואה את הקשר ההכרחי בין למידה לבין זכרון. אני גם מקווה שאת רואה את חוסר האפשרות ליצירה ללא הזכרון. לכן על מנת להיות מסוגל ב"קליק" להגיע לעובדות, מן הראוי שהלומד ידע להבחין בין טפל לבין עיקר. איך יעשה זאת - כנראה יפנה לזכרון. גם עובדות וגם נתונים אינם בנמצא באופן מוחלט ובלתי משתנה. על מנת לזהות שגיאות, טעויות ראוי שהבודק אותם ייעזר בזכרון. ללא ידע לא תתקיים דעת, ואם תהיה דעת ללא ידע זו תהיה דעת מצומצמת מאוד, צרה מאוד ולא ברור לי עד כמה יעילה, אם בכלל. אבל ההסתייגות שלך מהשאלה בראש הפתיל מדוייקת ונכונה.
 

טאטו6

New member
זכרון

לדעתי כל דבר שאנו צריכים לדעת נמצא אצלינו , אינני נגד למידה בכלל זוהי דרך להתנסות בחיים אולם הערך המוסף שאנשים נותנים לידע הינו מוגזםומתשתש את העיקר בחיינו,אנו לא לומדים לנצל חלק גדול מאוד מהתכונות והיתרונות שלנו אלא מתמקדים בלהיות ידעוניים או אנציקלופדיות מהלכות
 

טאטו6

New member
ובנוסף

אני נותנת חשיבות מאוד גדולה לזיכרון, הזיכרון הוא זה זמשפיע על מי אנחנו וכל העשיה שלנו נובעת מאותו זכרון , חלק גדול מהעשיה שלנו מקורו בנסיון להוכיח לעצמינו משהו, ונובע מטריגר שנמצא אצלינו בזכרון , חוץ מזה יש לי שאלה איך אתה מסביר את העובדה שכל התגליות החשובות התגלו דוקא ברגע של "הארה",תענתי היא שכל מה שאנו רוצים ללמוד אנו בעצם מנסים לזכור
 

דמטרוס

New member
סיפורון

למה לבני אדם יש את השקערורית מתחת לאף? כל תינוק לומד ברחם אמו את כל התורה, עם הגחתו מרחם אמו, מכה מלאך על שפתו העליונה, ע"מ שישכח תלמודו. טענת הלמידה כהיזכרות ידועה לי וגם למחקר. נועם חומסקי (בלשן יהוד-אמריקאי חשוב מאוד) טוען שאצל גם אדם קיים פוטנציאל הלשון באופן גנטי, כלומר, מעין תמיכה בטענתך. אינני יודע מה זו "הארה". אני כן יודע, שחוקרים רבים טוענים ל"אינטואיציה", אבל גם היא תוצר של לימוד במשך שנים ארוכות. במלים אחרות - גם ה"הארות" האלה תלויות למידה ארוכה ומפרכת.
 

טאטו6

New member
ובכן דמטרוס

אם לא חוית אף פעם רגע של הארה שאינו קשור לתחום שלמדת או תהית בו אלה פשוט ראיה צלולה של מציאות שפתאום הדברים נעשים ברורים ומובנים , פשוט כך ואתה יודע פשוט יודע ללא תמיכה של תאוריה מדעית או מלומד בעל שם , אתה יודע שזה נכון, ואז מבין שדרך ההתפלספות של המח מסובכת ומסבכת את החיים. אני חויתי זאת לא על עצמי אילה בהתבוננות שלי בילדים שעדיין לא למדו ונסיון החיים שלהם מועט שהם מבינים דברים בצורה זו אולם להסביר אותם ובמיוחד למבוגר שם הם מסתבכים ונופלים לתחושת קטנות , כי הם פשוט ידעו בכלל ילד קטן שנולד מלבד היותו תלוי בהוריו ביטחונו העצמי שופע ועם בגרותו והאינטראקיה שלו עם החברה והמבוגרים בכלל יורד גם ביטחונו העצמי כי אנו המסובכים והוא בדרכו אלינו יורד, מה שרציתי לומר היא שנראה לי שאנו אותו מלאך שדיברת בו
 

דמטרוס

New member
שאלה לפני תשובה , ותשובה

ראשית, אני חייב לציין שמאוד מאוד נעים ל"התווכח" אתך, כלומר לשוחח. והשאלה - מה דעתך שנפתח פתיל חדש ונדון בשאלות המענינות את שנינו, אולי יצטרפו עוד בני שיח לשיחה, והיא תהיה מענינת ומפרה יותר. ותשובה - קשה לי מאוד לקבל את טענתך שפילוסופיה מסבכת את החיים? מדוע? אני רואה בפילוסופיה כלי מחשבתי ממדרגה ראשונה, אשר מאפשר להתבונן בחיים בצורה מפוכחת, מתוחכמת וגם מקנה למשתמש בו את הצניעות ההכרחית לומר: "לא יודע"; "לא מבין"; יתכן וכו´ לגבי ילדים - אינני חושב שעולמם של הילדים מאושר מעולם המבוגרים. אני חושב שיש בהם תמימות רבה (לא בכולם, אגב.. מטיל ספק עקרוני בתמונה הוורודה הזו), ואני חושב, שבדרך הטבע ילדים גדלים, ואין להם הרבה ברירות.. הגוף דורש את דרישותיו, המוח המתפתח אינו יכול להסתפק בהסברים פשטניים... לא טענתי שמחוייב אדם בהכרות עם מלומד מסויים, טענתי שהארה, גם אצל מלומדים, שמחשבתם לוגית ודיסציפלינרית ביותר היא פועל יוצא של למידה וחירות מחשבתית גם יחד. זה בהנחה שאינטואיציה היא הארה. "הארה" על העולם ועל חיי היא תוצר של למידה. לא זכורה לי "הארה" אקס-ניהליו - כלומר "מן האין".
 
דעת טוב ורע

עפ"י מספר מקורות יהודיים הדעת הינה המיזוג שבין החוכמה לבינה, כאשר החוכמה היא הצד "הזכרי" מלשון היזכרות, והיא אכן ממוקמת בתוכנו באופן גולמי ותפקידנו להמשיך אותו החוצה באמצעות קריאת טקסטים (תפילה ולימוד), ומאידך בינה הנחשבת לצד הנקבי הינה הבנת דבר מתוך דבר, כלומר קבלת תובנות ע"י התנהלות בעולם המעשה. לידיעה ניתן להגיע ע"י שילוב שתי הדרכים הנ"ל. ד"א (דבר אחר) באם נעשה הקבלה בין דרך ההקשה הלוגית לידיעה, שכן יש הטוענים כי חוקי הלוגיקה נמנים על האידאות הטבועות מלידה, וכן נזכור כי הדעת היא "דעת טוב ורע", אזי נוכל אולי למצוא את יעודה של ההקשה הלוגית, ככלי לרדוקציה של מעין קוד מוסרי אבסולוטי אך אבסטרקטי לכדי מקרה פרטי ולא כדרך לניתוח המציאות האונטולוגית אשר עליה אין לנו צל צילו של מושג.
 
למעלה