...<>...
א. עליך קודם לקרוא, אחר כך לנסות להבין ורק לאחר מכן לכתוב תגובה. כתבתי שהשכל האנושי שייך לקטגוריית הקניין ובתור שכזה הרי שהוא נפעל. לא כתבתי שהוא שייך לקטגוריית הנפעל. הרמב"ם לא אחז בכך שיש לכושר השכלי של האדם עצמאות מסוימת. הוא יכול רק להפוך לאחד, "להתאחד", עם השכל עצמו, כלומר להכיל באופן סביל אמתות נצחיות. האופן שבו השכל האנושי מתאחד עם השכל זה בכך שהוא מוציא את השכל בכוח אל הפועל, ומה שמאפשר את זה הוא השכל הפועל, שהוא הגלגל העשירי [ראה מורה נבוכים חלק א פרקים: לז, סב, מט, וראה את ההערות בתרגום של שוורץ על פרקים אלו].
בדברו על "קאטגוריות" אריסטו מדבר מפורשות על סכימות של פרדיקציה או סולמות של שייכות פרדיקטיבית.
[schemata ton kategorion; systoichiai ton kategorion]. בשלושה מקומות בלבד אריסטו דן על הגדרות הקאטגוריות בהתייחסו לעשר קאטגוריות בצורה מלאה, אם כי שימוש בחלוקה שלהן וניתוח מצבים/ רעיונות על פיהן מובאים בעשרות מקומות בכתביו, [אך רק בהתייחסו אל ארבע הקאטגוריות הראשונות]. המקומות היחידיםשבהם אריסטו נדרש לשאלת ההגדרה הקאטגורית בהרכב מלא הם פעמיים בחיבור "הקאטגוריות" ופעם נוספת ב"טופיקה".
אצל אריסטו הדיון בקאטגוריות הנו דיון באונטולוגיה משום שיחסי פרדיקציה הן תכונות של עצמים במציאות! כשם שעל עצם יכולים לחול מקרים שונים מבחינת האיכות או הכמות, כך יכולים לחול עליו מקרים שונים מבחינת הקניין [ה"לו"]. בהקשר של שכילה וידיעה, אין כל הבדל בין קניין המידות הטובות ["הַמַּעֲלוֹת הֵן תְּכוּנוֹת נַפְשִׁיּוֹת וְקִנְיָנִים מְמֻצָּעִים" - "שמונה פרקים" פרק ד; "צָרִיךְ לוֹ שֶׁיִּשְׁתַּדֵּל לִקְנוֹת לְנַפְשׁוֹ הַמַּעֲלוֹת" - שם פרק ח; וראה מורה נבוכים ג, נד]. לבין קניין החכמה והידיעה [קרא במורה נבוכים חלק א פרק סח, בדיבור המתחיל "דע שלפני שאדם משׂכיל דבר מה הוא משׂכיל בכוח"]. האדם אינו יכול להיות תמיד משכיל בפועל, משום שרק האל הוא משכיל בפועל תמיד. האדם נמצא בתהליך של רכישת השכלה [קניין חכמה], בכך שהוא מוציא את השכל שבו מבכוח אל הפועל. [לפיכך, אגב, אין בתפיסת הישארות הנפש של הרמב"ם את היסוד האינדיבידי של האדם, כי מה שנשאר אלו רק ההשכלות עצמן שהוא השכיל, כלומר רק האמתות שממילא אינן משתנות נשארות בפועל].
ב. זו טעות מוחלטת לומר שכל אחת מהספירות מכילה את כל יתר הספירות. כל ספירה מורכבת כמובן מעשר ספירות, המורכבות בעצמן - ברקורסיה אינפיניטית - מעשר ספירות, אך אלו לא "אותן" ספירות. לדוגמה, זו טעות לומר שגבורה דחסד זו ספירת גבורה, משום שהגבורה דנצח, לצורך העניין, שונה מהותית מגבורה דחסד. לא שאני חושב שידיעת קבלה נצרכת למשהו, מלבד לספק התעניינות קיימת, ובמידה שהיא קיימת. אולם, אם כבר דנים על קבלה, או מעלים השערות לגביה, צריך לפני כן להבין על מה מדובר.