רבייה מינית-אם לא קריטריון אולי אינדיקציה?
מקובלים עלי דברי מתאן שהרבייה המינית אינה יכולה להוות קריטריון למיון הביולוגי, שהרי קיימים יצורים שהרבייה שלהם אינה מינית אלא באמצעות שכפול עצמי. נראה שהקריטריון הוא אכן גנטי. השאלה היא עד כמה הרבייה המינית היא אינדיקציה טובה לסיווג הביולוגי, באשר ליצורים שהרבייה שלהם מינית? כלומר אינדיקציה לכך שהקריטריון הגנטי מתקיים. אם שני אורגניזמים המתרבים מינית, אינם יכולים להעמיד צאצאים באמצעות רבייה מינית, או לפחות יכולים להעמיד צאצאים פגומים (כגון הפרד העקר כתוצאה מהזיווג בין חמור לסוס), לעומת יכולת להעמיד צאצאים ויאביליים ופוריים עם בעלי חיים אחרים, האם אין לנו אינדיקציה טובה לסיווג שהוא גנטי בעיקרו? הרי אם ההפריה היא בלתי אפשרית, או שהיא פגומה הרי שזהו איתות שמשהו בגנטיקה לא מתאים. הלא כן? כמובן, האינדיקציה הרבייתית, אם בכלל, חלה רק על המתרבים באופן זוויגי. כמו כן, האינדיקציה של ולדות פגומים צריכה להוציא פגמים הנובעים מרבייה בין הורים שיש ביניהם קרבת דם. למה הדבר דומה? ההגדרה של מים היא הרכב כימי של H2O. אם נגלה חומר הדומה מאוד למים: נוזל שצבעו, ריחו וטעמו כמו מים והוא גם מרווה צמא, אבל הוא אינו H20 לא יהיה מנוס מלקבוע שנוזל זה אינו מים. אבל אם אנו מגלים נוזל שאלה מאפייניו, בטרם ביצענו אנליזה כימית, יש לנו אינדיקציה טובה לחשוב שהוא מים. באשר לראשוניות הסווג הביולוגי: לינאוס היה האדם שהציע את המיון הביולוגי המקובל עלינו היום. לעניות דעתי, אריסטו (שהיה מייסד הביולוגיה כתחום מחקרי שיטתי-ורוב כתביו עסקו בביולוגיה ולא בפילוסופיה) היה הראשון שעסק במיון שיטתי של בעלי חיים לסוגים ולמינים. הוא הראשון שחיפש והציע תכונות מבדילות את המין משאר המינים של אותו הסוג מה שנקרא "ההבדל יוצר המין" (per genus et differentia specifica) אלא שהטקסונומיה שלו אינה הטקסומוניה המקובלת היום, כי אם זו של ליניאוס. חשיבות הטקסונומיה היא בארגון המחשבה ויעילות השיח. במובן זה אין הבדל בין הסיווג לנקבות וזכרים או בין שבדים להולנדים. האדם הוא יצור מסווג ממיין ומקטלג (לרבות האדם המדען). אני חושב שתכונה זו היא אדפטיבית.