הכול אנושי
אני מתנצל על ההרחבה התמציתית, אבל דבר זה הוא מוכרח כדי לנסות ולהסביר לאדם בר הבנה כמוך נושא חשוב ויסודי זה.
אין דבר בעולם זה שאינו מגיע מהכרת האדם, וזה כולל את ידיעותיו (ובכלל זה ידיעת מה שאתה קורא "חפץ" (ב'זרגון הפילוסופי: "יש" אונטולוגי). מבחינה זו זו יכול אתה לומר כי "הכול אנושי".
יחד עם זאת קיים מדרג בהכרה זו, שגם ללא ניתוח אנליטי מורכב, כל ינוקא מבחין בכך אינטואיטיבית. יש משהו שקיומו ודאי לי, ויש שוודאותו משוערת, ויש משהו שאני בספק כלפיו, ויש משהו שוודאי לי שאינו קיים (איני צריך להמשיל בדוגמאות - זו המציאות האנושית).
הכלים ההכרתיים האלו הכפויים על האדם (ולא משנה, לצורך תגובה זו, "מאיין הם", ומדוע "הם" כך) הם לצורך הסבר זה נתון במציאות. אדם יודע ש-1+1 = 2, ויודע שהם לא 3. וחשוב מכך, הוא אינו יכול שלא לדעת זאת. במסגרת הכלים ההכרתיים הללו, אדם יכול להבחין במציאות שהיא מעבר למציאותו. כלומר, הוא יכול להעלות בדעתו, לדוגמה, שקיים עולם ללא בני אנוש. הוא אפילו יכול להשתעשע לוגית בזו המחשבה.וחשוב מכך, לא תהיה מחשבתו זו מופרכת (היינו לא יהיה הדבר ודאי לא שאינו יכול להתקיים) במסגרת הכלים ההכרתיים הקיימים בו מעיקרא. יתירה מכך, וזה דבר פלא גדול, אדם יכול להעלות בדעתו אפשרות מרחקת מזו - הוא יכול לחשוב כי ייתכן וקיים מושג שאינו שועה לכל הכלים ההכרתיים שברשותו כלל (הוא יכול לדמיין מימד חמישי, לדוגמה). הסקה זו לא רק שלא תהיה מופרכת במסגרת הכלים ההכרתיים אשר ברשותו והכפויים עליו, אלא הם הם אלו שהביאו אותו מלכתחילה להסקה זו. אך, הכרה זו היא מוגבלת מאוד, היות ואדם לא יכול להשתעשע בזו המחשבה ולא יכול לדמותה כלל, מכיוון שאין היא, כפי שהסיק בעצמו, שייכת לכלים ההכרתיים הקיימים בו. לדבר זה קוראים טרנס- צנ- דנטיות. האל, נקרא לו הפילוסופי, נמצא בזו הקטיגוריה.
אפשרות האמור לעיל מותנית (או שמא נתונה) בסד (רף) פונדמנטלי בהיות אדם, אדם ועיקרה, חוסר יכולתו להבין משהו שלא מצוי בקטיגורה של סיבתיות: זה קדם לזה, וזה קדם להוא וכן הלאה. פשוט אינו יכול. למעשה, מבחינה זו, זוהי בעצם שאלתך בעומקה. באמרך אדם הוא בן אנוש וכל מה שהוא מכיר מגיע מהיותו בן אנוש (סיבה) כיצד הוא יכול להאמין בדבר שבהגדרתו אינו יכול להיות פרי מחשבתו, היינו סיבתו. נמצא הכרת אלוהים מחוייבת להגיע ממוחו של האדם (זוהי הסיבה) שעליו להאמין שהוא לא סיבתו. אדם כזה מגיע מאוד לאנטינומיות ולמעגליות במחשבתו, ואם הוא חושב על זה יותר מדיי, וקיימת בו נטייה לחרדה, הוא מסוגל להגיע לאובסיסיביות מחשבתית קלינית. למרות זאת, כפי שהועלה, אדם חושב בנקל יכול לצאת מזו המעגליות באופן פלאי, בכך שהוא אכן יכול להסיק לוגית, שקיים מושג כזה שהוא מעבר לסיבתיות הכפויה עליו. הסקה זו, אין משמעותה הבנה של המושג הזה, אלא רק את אפשרותו.
מהמורם עולה כי בדרגות ההכרה הקיימות בעולם זה, שכולם כאמור פרי מוחו הקודח של האדם, שאינו יכול להמלט מהן במודע, ובשלא מודע (במידה ולא חשב על כך) נמצאת הטרנסצנדנטיות בגבול העליון ביותר שבני אדם מסוגלים לחשוב עליו, ויחד עם זאת בזה לא אמרנו כלום לגבי האפשרות שאדם יכול להאמין ב"יש" טרנסצנדנטי, אלא רק לחשוב על משמעות המושג הזה. ולעניינו - אלוהים! יוצא זנב, שאדם אינו יכול להאמין באלוהים, אלא רק להסיק את אפשרות קיומו (או קיומו).
אבל לייבוביץ כן האמין באלוהים! ולא סתם אלוהים, אלא אלוהים טרנסצנדנטי. איך זה באפשר? אם כן, הכרתנו את עולם הטבע, ובכלל זה את חשיבתנו השועה למושגים שאנו מכירים בטבע זה (ובכלל זה פיזיקה ומטא-פיזיקה) מגלה עוד דבר מופלא שאינו "שייך" לו, לא במושג הסיבתיות, לא במושג ה"טבעיות" ולא בשום מושג בעל רציונלית- והוא רצונו של האדם! רצוני לומר: קיימת התאמה בין חשיבתנו למציאות שאנו חווים, למעט מושג "הרצון", או רצונו של האדם. כיצד גם הוא באפשר? רצונו של אדם אינו עונה לשום כלל ולשום קטיגוריה המוכרת לנו במציאות והכפויה עלינו. הוא אינו רציונלי. אבל קיימת לנו ודאות שהוא קיים. ולמעשה, מבחינה סובייקטיבית, אין ודאי ממנו. גם זו אנטינומיה שכל חשיבה לוגית ורציונלית עליה תגיע מהר מאוד למעגליות, רק שבניגוד לקטיגוריה הקודמת, כאן אין אדם יכול לפוטרה באפשרות שהיא אינה קיימת. משום שאין אדם שלא חש אותה, או אינו מכיר באפשרותה.
לייבוביץ הסביר תיאולוגית את מושג הרצון כאינטרוונציה אלוהית בעולם זה - היחידה שהוא הכיר וקיבל ("אתה הבדלת אנוש מראש - ותכירהו לעמוד לפניך"). האפשרות להאמין באלוהים, אליבא דליבוביץ, אינה הבנתו את המושג הזה, אלא רצונו באמונה זו. אבל מה פירוש: "רצונו באמונה", הרי אין לה שום משמעות מלבד מלל, אלא אם כן היא מלווה באקטוס. מחוייב אם כן, שקיום המצוות היא היא האמונה. ועבור ליבוביץ שני המושגים האלו היו טאוטולוגיה. אין שום משמעות ל"אני מאמין" אמורפית (כמוסבר לעיל), יש משמעות לאני מקיים מצוות שהם הם הביטוי לרצוני שהוא "אלוהי", אם נגדיר זאת בוולגריזציה.
_________________
מכל מה שהעלנו עד כה, לא הבנתי כיצד שואלים אם לייבוביץ האם היה תיאיסט? הרי תיאיסט היא פרסונפיקציה של אלוהים. עשותו בר השגה ובר הבנה במושגים אנושיים, ואין דבר שהיה רחוק מליבוביץ כזה העניין, ודומה הדבר היה לשאול: "האם לייבוביץ היה פשיסט?" לייבוביץ היה מונותאיסט, וזה בניגוד או שמא מול רוב היהדות העממית הרווחת, מקרני ראמי רבנים בבני ברק, ועד ביצי כינים ביצהר, שהם אינם מונותאיסטים - אלא תיאיסטים.ויש מי שטוען שרוב היהדות המוכרת לנו באלפיים השנים האחרונות הייתה תיאסטית מובהקת. דבר זה נכון בחלקו, ושגוי במרביתו.