האם ליבוביץ היה תיאיסט?

איך וייס נישט

וכשאדע, לא תהיה זו הכרעתי הרצונית לעבוד את אלוהים, אלא תולדת ידיעתי לעובדו. ומכיוון שכאמור אין הדבר באפשר, נמצאנו למדים, שחוסר ידיעותינו אותו, מכריחה את חוסר ידעותינו במצוותיו. וכבר אמרתי לך - שאמונה ומצוות זה טואוטולוגיה.
 
כיוון שאינך שומר מצוות, מילא

אבל אם יבוא אדם ויטען: אני מכיר את חובתי כלפי האדם ולכן אני לא אוכל לחם שבוע בשנה אני אומר שהוא מדבר שטויות. פשוט בגלל ששום אדם לא מרוויח מזה שהוא לא אוכל לחם שבוע בשנה. אני לא מבים למה שזה יהיה שונה בחובה כלפי ה'. עכ"פ שאלה זו יש להפנות למי ששומר מצוות והוא בדעה שלך. אם ל' היה חי.
 
אתה שואל כדי להבין או מנסה להתריס?

אם להבין? ניסיתי להסביר. אם להתריס? דווקא נשמע לי רעיון לא רע שתפגוש בו ותשאלהו.
 
מאז שהצטרפת לפורום אני מנסה דבר אחד. להבין את דעתך.

ואתה כל הזמן כותב לי שאני לא מבין. ברור שלא. ייתכן שברגע שאבין כבר תפסיק לעניין אותי.
 

u r i el

New member
את ליבוביץ אתה מבין ?

אם כן, אזי זה כמעט אותו הדבר, כלומר נסיון לשידור חוזר של דברי מורנו והגותו עם הפסקות לפרסומות.
האם זו "יהדות" ? יתכן, כי הרי מקיימים אי אלו חיובים פולחניים מבית אבא, אלא למה הדבר דומה ? לערוץ נחל ובו מים זורמים, ויש רשרוש, ותנועה מתמדת, וצבעוניות מתחלפת, והמים רוחשים חיים, וצמחים, והאורות המנצנצים משתקפים בהם ובכל קטע של הנחל - הסלעים וגזעי העצים משנים את הזרימה ואת המראות - ואעפ"כ זהו ממש אותו הנחל ... ויש מי שנוטל תבנית וממלא בה מהמים הללו ומכניס לפריזר - ומה הוא מקבל ? קוביה גאומטרית מדוייקת וסימטרית .... המים הם אותם המים, אלא שפעם הם נחל זורם ופעם הם קוביית קרח, ללא חיים, ללא זרימה, ללא נצנוץ. קפאון ומוות.
 
והשאלה הכי חשובה

האם יש קשר בין הטרנסצנדנטי למציאות? כלומר, האם הטרנסצנדנטי מקיים איזשהו קשר עם המציאות, או האם יש יחס של תלות בין המציאות לטרנסצנדנטי.
 
חיים, בוקר טוב!

"לא יכול להיות קשר בין האדם ובין האל הטרנסצנדנטי מלבד העובדה שהוא מקבל עליו עול מלכות שמים." (ישעיהו ליבוביץ)
 
שאלתי על קשר בינו לעולם, לא לאדם.

בנוגע לקשרו עם האדם יש דעה שהקשר מתחיל בתשוקה ללא גבול (כתר) המוליד רצון לבטוי מעשי שהוא המלכות. רבי נחמן.
 
חיים, שבוע טוב!

לדעתי אדם = עולם.
מה דעתך?

האדם הוא מרכז ההוויה:
גופו - תמצית הארץ,
רוחו - תמצית השמים,
תמיד שופע ומשפיע הוא על כל הסובב אותו. (הרב קוק)
 
תלוי מה באדם

יש דברים באדם שהם על כורחו והם חלק מהעולם ויש את רצונו. מה שאת ציטטת מל' נוגע לרצונו שלפי ל' אינו חלק מהעולם.
 
למעשה זה כבר כתוב ברמב"ם

יתאווה ויכמה בשרו לידע השם הגדול (אור אין סוף - רצוא) ושוב יירא ויפחד משפלותו וידע שהוא בריה קטנה שפלה אפלה עומד בדעת מעוטה מול תמים דעות (צמצום- שוב) ובמורה הרמב"ם כותב שהמצוות נועדו ליראה. מובן שאין יראה ללא אהבה. ואף על פי כן צריך להקדים את היראה לאהבה - את הנעשה לנשמע.
 
למעלה