וכי עבורך אלוהים קיים?
מה זו האיולת הזו היוצאים מהודעותיכם? אני לא דיברתי כלל בשום הודעה, וכמדומני בפורום זה מיום נכנסתי אליו, מהו אלוהים כשלעצמו? אלא רק מהו אלוהים עבור האדם. ובהודעה זו, הרחבתי בשאלתך, כיצד עבודתו של המאמין את אלוהיו היא באפשר.
שגיאתך, אשר רבים יפלו בשוחתה, היא לבלבל בין המייחס למיוחס, ובהקשרנו: העובדה שאני מייחס למשהו היגד מסויים, אינה אומרת שהתייחסותי אליו מאשררת או לא את קיומו, אלא רק את הכרתו ומחשבתו האנושיים (וריבונו של עולם, הרי זו הייתה בדיוק נקודת המוצא של שאלתך, אע"ג שלא נוסחה כך!)
שאלתך הייתה פשוטה: אם כל מה שאנחנו מכירים ויודעים בעולם זה מגיע מהאדם, נמצא גם רצון האדם לעבוד את אלוהים מגיע ממנו, נמצא כאילו הוא עובד את עצמו.
ולכך, הגבתי באריכות, שבתמציתה מסקנתה אמרה כך: רצון האדם, איננו חלק מהטבע, הוא שונה ממנו, בניגוד לכל הכרותינו את המציאות, ובכלל זה העולם וההיסטוריה.
את הדיכוטמיה בין שני אלו כבר הטרים הרמב"ם בדבריו על ההשגחה הכללית וההשגחה הפרטית . אין ההשגחה הכללית, אלא הטבעת כללי וחוקי העולם הזה ("עולם כמנהגו נוהג") (ומבחינה זו אתה יכול לומר כי הטבעה זו היא יד ה'), ואין ההשגחה הפרטית אלא היות המושגח מכיר בבוראו. ובניסוחו של ליבוביץ: "הידיעה שהאדם יודע את אלוהים היא-היא הידיעה שאלוהים יודע אותו, היא-היא השגחתו עליו".
לומר שראייתי ושמיעתי היא אינטרוונציה אלוהית היא לא להבין כלל את המונח הזה בהקשרו האמוני. "אינטרוונציה" אלוהית במשמעות הרווחת, היא ההתערבות קונסטינטנטית בעולם זה ("אין לך כל עשב ועשב, שאין לו מזל ברקיע שמכה אותו, ואומר לו גדל") וזה מה שרווח בפולקלור העממי במושג "השגחה כללית". מבחינה זו אלוהים לא מתערב לא בראייתי, ולא בשמיעתי, ולא בעשייתי פיפי, כל אלו הם תהליכים פיסיקו-כימים והפונקציונלית הריאקטית ביניהם, שכולם, כולל מוחו של האדם המסובך והמורכב שבהם, הם תהליכים טבעיים, חסרי כל משמעות ערכית, ובכלל זה אמונית.
אך מכיוון ששאלתך עסקה בהגותו של לייבוביץ ובטח לא שלי, אביא לך מעט מזעיר מדבריו בנושא זה בכללותו :
"..והרמב"ם מדגיש ומבליט מאוד את העובדה שיש לאדם רצון, והרצון הזה איננו דבר טבעי, וזוהי גם הסיבה לכך מדוע הרמב"ם מסיים את הפרק הגדול במורה נבוכים (חלק' פרק ב') בניסוח המיוחד: "ישבח בעל הרצון אשר לא תושג תכלית כוונתו וחכמתו". הקורא משפט זה אינו שם לבו לניסוח המיוחד במינו המופיע כאן "בעל הרצון". כל מי שמעורה בעולם הגות היהודית, בכל המקורות(...) האם מישהו נתקל אי-פעם בניסוח זה כתואר אלוהי? (...) העובדה שהאדם כיצור רציונאלי יכול היה להתנהג באופן אי רציונאלי - ואל תשכחו שאין מדובר כאן על התנהגותו של האדם בעבר הרחוק, אלא זוהי התנהגותו של האדם בכל הזמנים ובכל התקופות ובכל יום ובכל שעה, ו"האדם" האמור כאן, הרי זה אני ואתה והוא וכולנו - עובדה זו היא הפליאה הגדולה. ובכן, העובדה שלאדם יש רצון חופשי היא דבר "לא טבעי", ולכן השם יתברך הוא "בעל הרצון". ובמובן ידוע זוהי האינטרוונציה האלוהית היחידה והמיוחדת בנוהגו של הכעולם, כי כל דבר בעולמנו הריהו כפי שנועד היות, ואילו לאדם ניתנה היכולת להיותצ לא כפי שנועד להיות.."( ישעיהו ליבוביץ, "שיחות על שמונה פרקים" הוצאת אקדמון עמ' 219, ההדגשות שלי).
וכן הוא אומר:
"האדם מטבעו הוא חלק של המציאות הטבעית, אבל את פעילותו הרצונית של האדם הרמב"ם מציג כאנטי תזה לטבע. הוא מבדיל בין קורותיו של האדם, הנובעות משילובו במציאות הטבעית ומכפיפותו לחוקיה, שהם הם ההשגחה הכללית, ובין מעשיו של האדם הנובעים מרצונו החופשי. יכולת האדם לפעול מרצונו ולא מן ההכרח של טבעו, ולגרום על ידי כך גם לתוצאות שלא הוטבעו מלכתחילה במציאות - זהו בעיני הרמב"ם הגדול שבפלאי הבריאה". (ישעיהו ליבוביץ, אמונתו של הרמב"ם, תל-אביב: משרד הבטחון, 1987, עמ' 69).
וכן הוא מוסיף: "לשון אחר: הידיעה שהאדם יודע את אלוהים היא-היא הידיעה שאלוהים יודע אותו, היא-היא השגחתו עליו. שיא זה של האמונה-לשמה מנוסח במאמר: "כמו שאנחנו השגנוהו באור אשר השפיע עלינו (="השכל)" כאמרו באורך נראה אור, כן באור ההוא בעצמו הוא משקיף עלינו, ובעבורו הוא עמנו משקיף ורואה"; והרמב"ם מוסיף שלוש מלים: "והבן זה מאד" (ישעיהו ליבוביץ, אמונתו של הרמב"ם, תל-אביב: משרד הבטחון, 1987 פרק 12, מופיע גם באתר שפורום זה תולדתו, ההדגשה שלי, ואני שותף להמלצה זו מאוד)