חרשות וכוחנות אודיופונית: תגובה
(מצטער על האיחור, הייתי מחוץ לעיר.) 1. אנו מדברים על משמעות אחרת ל"נכות חברתית." אין ספק כי חרשות היא מצב פיסיולוגי נתון; הוויכוח הוא אם המשמעויות מן המצב הנ"ל הן נגזרות מן הפיסיולוגיה או מן החברה. פרשנותך מתבססת על ההנחה כי המשמעויות הנגזרות מן החרשות הן פיסיולוגיות. אך לא כן. מצב "טבע" (state of nature) כמצב היפותטי אינו דוגמא לחשיבות השמיעה אלא כשל לוגי מתמשך הבנוי על הנחת היסוד כי השמיעה היא, אחת, טבעית, ולפיכך, שתיים, נחוצה. ידוע לנו היטב על צורות השרדות שלא דורשות חוש זה או אחר (כגון ראיה). אך מבחינת ה"אסתטיקה" של הקיום האנושי, הפלורליזם לצורות קיום אנושי לא היה רחב יותר ממידת הרחמים או העדרם בחברה האנושית או בין ההורים לילדם/תם. תבנית הדפוס של הפיסיולוגיה האנושית אינה קבועה, אך היא גם אינה מתנודדת בחופשיות בין נודות (nodes) של ידע וכוח. אין בסיס, אלא דתי, לטענה (מוסרית) כי ישנה צורה אחת של קיום אנושי. ולהיפך, כל בסיס טיעוני אחר חייב לאפשר צורות שונות של קיום אנושי, כאשר העידוד לבסיס זה או אחר הוא תמיד בבסיסו טענה לעליונות (ניטשיאנית). מכיוון שאין בסיס רציונלי לדרישה לעליונות, המחויבות היא לפלורליזם קיומי. מכיוון שאנו נמצאים במרחב היסטורי שבו צורה "אסתטית" ספציפית מועדפת באופן שיטתי לאורך תרבויות ותקופות שונות בהגמוניה כמעט מוחלטת, אזי המחויבות היא להרשות ל"אלטרנטיבות" קיומיות אחרות לעלות למעלה. הבעיות הנובעות מן המאבק בין הדרישה ההיסטורית-אסתטית להמשכיות והמוסריות של ה"אלטרנטיבות הנחותות" הן בעיות לא קלות. אך אין להסוות את השאלות המתבקשות בטיעונים אשר טוענים ל"טבעיות" ההגמוניה הקיומית. השמיעה אינה "טבעית" יותר מאשר ההגמוניה של ימניים; איטרות אינה תופעה "לא טבעית"—ולמרות מאמץ רב, איננו מתייחסים (כמעט) יותר לאטרים כבעייתיים ולנדרשים לשינוי. אף יותר מכך, מעבר לתפיסה כי השמיעה היא אינה מצב "טבעי" במובנו כמצב פיסיולוגי נתון, בנויה ב"טבעיות" ההנחה כי משמעותה היא נחיצות. כך נטען כי לולא הייתה טבעית, הייתה השמיעה בלתי-נחוצה. אך גם תבנית חשיבה זו איננה נכונה, לא במובן תיאורטי-אבולוציוני ולא במובן החברתי. נתבונן בהשרדות במובן האנושי כמבוססת על מטרות; השרדות במובן של חוסר-רציונליות ואינטראקציה בין אנשים, היא השרדות "פראית" או "ראשונית" ואיננה דורשת מורכבות או שימוש מושכל באף צורה. לכן התאוריה הכלכלית של האבולוציה, המבוססת על התובנה כי תמריצים הם שגורמים לאנשים לפעול, היא המועדפת לניתוח. לפי תורת התמריצים, התמריץ של "חסך" בחוש נתפס כממריץ יותר להשרדות מאשר שמיעה גרידא. אנלוגיה קלה היא שנהגים ללא חגורת בטיחות זהירים יותר מנהגים עם חגורת בטיחות. וכך, למשל, אחוז התאונות של חרשים הוא נמוך יותר מאשר ייצוגם באוכלוסיה הכללית. (להשוואה, נהגים בגילאים 18-25 מיוצגים פי שתיים בתאונות קטלניות מאשר מספרם באוכלוסיית הנהגים; מה שמצביע על "השרדות" נמוכה.) מבחינה חברתית, איכות חיים, הנקודה שבה הפסקת, היא הנקודה שבה השרדות אינה משנה אך דרישה "אסתטית" (לעליונות צורת קיום) היא הקובעת. אין שום ערך לחרש במוסיקה כתוצר או מוצר חברתי אלא לשם השימושים (או משמעותם) החברתיים בתרבות אשר מעריצה ודורשת מוסיקה. ברירת המחדל האסתטית-שמיעתית של אדם שומע, באותה מידה, היא חסרת ערך באוזני לוויתן, אשר מסוגל לשמוע תדרים ברמות גבוהות יותר ואשר משתמשים במוסיקה לצרכים חברתיים גם כן (ושני מצבי-השמיעה הם "טבעיים" באותה מידה). ההבדל הוא שהאדם אינו מסוגל לכפות על הלוויתן סטנדרטים שמיעתיים; מאידך, הלוויתן אינו סובל מ"החסך" בין ההבדלים (בניגוד לחרשים). 2. מסכים בהחלט. הבעיה היא, שוב, שסוג השפה נקבע על ידי בסיס חברתי (ולאומי—כפי שהרדר הצליח לקבוע בהשפעתו); בסיס חברתי אשר לא מאפשר פלורליזם בשפות (בעזרת טיעונים דתיים, לאומניים, או אסתטיים), או דורש היררכיה בשפות השונות בתוך החברה, אינו שונה ברובו ממוניזם שפתי אשר מסלק את החרשים (והאחרים) מהחברה—או יותר גרוע, בסופו של דבר, מדכא את השונה כדי להתאימו להיררכיה/מוניזם השפתית. 3. הנחות היסוד שלי אינן שגויות. נהפוך הוא, מכיוון שהן מבטלות את הערך האסתטי של כל(!) המצבים האנושיים כטובים יותר או פחות, ההנחות מציגות את הדעה קדומה או נטאי (bias) כלפי עמדה אודיופונית. אין לי שום ספק כי מתוך המצב האודיופוני (שמיעה ראויה) החיים הם טובים והשמיעה היא נחוצה ומקשרת לטובין שונים (מוסיקה, תקשורת, אינטראקציה חושית נוספת עם העולם, וכו´). אך התפיסה כי המצב האודיופוני הוא מצב מוסרי ומטאפיסי היא תפיסה שבסיסה הוא רק חברתי (כתוצאה מארגון חברתי שבו הרוב הם שומעים) וערכי-כוחני (כאשר השמיעה הופכת לערך עליון הנכפה על הארגון האנושי). אין התאוריה שהצגתי "דמגוגית" מכיוון שלא פניתי לרגשות ולא הצגתי טיעונים על בסיס רגשי. הצגתי טיעונים מופשטים של הרעיונות מאחורי שמיעה-חרשות וההעדפה או השלילה של מצב פיסיו-סוציולוגי זה או אחר. הבעיה המרכזית היא אם כן לא בהעדפה של השמיעה אלא בשלילה של החרשות! הבעיה ה"דמגוגית" היא אם כן בצד השוללים, ועד כה הינך כלולה ביניהם, כאשר הבסיס לשלילת החרשות הוא רגשי. 4. אפליה מתקנת בניגוד לדעותיי? יש תנאים מסוימים לאפליה מתקנת, למשל מצב של אי-קבלה מוחלט מצד מוסדות חברתיים/כלכליים והסכמה פוליטית לתיקון אי-צדק היסטורי. מה שכן הקשר בין אפליה מתקנת ודיכוי חברתי (תוך קיום לליברליזם ממסדי מתקדם) הוא חזק במערב. 5. הכוונה גנטית היא בדיוק באחריות ההורים! טענתי כי רק בורות בנוגע להכוונה (הלא-מודעת) פוסלת הכוונה מודעת. כפי שיכולים לבחור תורם מכל סוג בבנק הזרע, כך בחירה מודעת בתורם חרש היא בחירה לגיטימית אשר עונה על עקרון ההמשכיות. ההסבר לחרשות כתופעה פיזיולוגית כבר קיים מאות שנים, וגנטית כמה שנים במספר (בצרפת "נתגלה" לו גן החרשות). אך לא זה הדבר החשוב. הדבר החשוב הוא הקונסטלציה החברתית—המבנה החברתי-פוליטי אשר מאפשר חיים בכבוד בצורה זו או אחרת. כאשר אנשים מאמינים כי צורת חיים זו או אחרת (מהומוסקסואליות ועד לנכות) היא בלתי-רצויה טוב אם ישמרו את רגשותיהם ודעותיהם לחייהם הם; הכפייה של האסתטיות על אחרים היא הדיכוי החברתי אשר פשה בפורום הזה ומייצג את הכוחניות ה"בריאה" בחברה הכללית. מכיוון שהחופש במדינה הוא רחב יותר מאשר הדיכוי המוצג בשלילת החרשות, ימשיכו החרשים להביא לעולם חרשים וכך ימשך המצב הקיומי האנושי בכל צורותיו. על אפכם ועל חמתכם לא תקום פה ספרטה שנייה. (אקווה כי אוכל להשתתף בעוד דיונים. הקשר שלי לחינוך מיוחד ולאוכלוסיות מיוחדות הוא פילוסופי-פוליטי.)