הבה נגיע לסיכומים כי נראה לי שעסקינן באפאזיה טוטאלית
יסוד דבריך, אם הצלחתי להבינם, מחדדים את ההבדל בין הקונאטוס השפינוזיסטי לבין העוצמה הרוחנית (macht) הניטשיאנית, שאליבא דדעת ניטשה מקורה בכך שהממשות היחידה בעולם היא זו של היצרים, נטולי המורפולוגיה, השגויה לשיטתו, של האידאות. ו"מורפולוגיה אידאית" זו (וסורי על הביטוי המאולץ) חובקת כול וכוללת גם את הרצון לידיעת כוח-חומרי פיסי (kraft) - היינו גם למתמטיקה ואפילו לשפה (תכף ניגע בויטגנשטיין), ואין צורך לומר את שאר "האידאות", עד כדי האמירה האומללה: "'חוקיות של הטבע' היא המצאה של הפיסיקאים הבאה להשביע את רצון האינסטינקטים הדמוקראטיים של הנפש המודרנית". זוהי האסנציה של הגותו שהוגים הצליחו לדלות אותה, לא בקלות רבה, הרבה בשל הבנתם את שפינוזה, שכאמור, בפעם השלישית והרביעית (ולוואי ולא נצריך לשנות פרקנו זה) היא תשתית הגותו של ניטשה.
אודה, כי ניסיתי להבין כיצד אינך רואה זאת. מילתא דאגלוי לא מיטעי אינשי, וחשוף הדבר לעיני כול הוא (והרי ניטשה עצמו, ריבונו של עולם, במכתבו לאוברבק אשר ציטטתי אותו בתחילה, ובר אוריין תרגם את מסקנתו טוב יותר, מונה את חמשת היסודות של הגותו הזהים להגותו של ניטשה - אלו הן היסודות והתשתית). לדעת, ודבר זה נגלה אליי ממש עתה בקוראי את הודעתך, חוסר ראייתך זו נובע, ומוזר כיצד לא שמתי לב אליו עד עתה, מייחוסך המופרך לשפינוזה את עולם האידיאות הדיכוטומי של אפלטון. אריסטו הוא מקור ההשראה השפינוזיסטי, אשר קבע כי הנפש היא אחת וכוללת בתוכה גם את האידאות כאחד מכוחותיה. אפלטון? הרי הוא חשב שהנפש מקור האידיאות היא יישות מופרדת לחלוטין. אריסטו הוא ההוגה הקרוב ביותר מההוגים הקלאסיים לשפינוזה ולפרלליזם שלו. אם היית מבין זאת, היית מבין שהאידאות השפינוזיסטיות, שאין להתכחש לחלקם, מקורם באריסטו ולא באפלטון ובדיכטוטמיה שלו - ולא היית מרחיק לכת בהפרדה בין שפינוזה לניטשה, עד כדי הגחכה.
דרכך זו בהבנת שפינוזה אינה שונה גם בהבנת ויטגנשטיין. כתבת: "אצל ניטשה, בדומה לויטגנשטיין- אין חשיבות למהם העצמים, לתוכן, אלא ליחסים ביניהם והדמיון הוא הכלי שבוחן זאת מכיוון שמובלעת בו יכולת לוגית", ובכך לא אמרת דבר, שכן חשיבה זו מקובלת על פילוספים רבים, ובכלל זה קאנט, ואע"ג שויטגנשטיין אינו יוצא דופן במקרה זה, מכל מקום ויטגנשטיין מבכיר את השפה כבעלת הממשות היחידה הקיימת במציאות (אם לא יוצרת אותה דה-יורה). ואני שואל אותך עתה ברצינות כיצד זה מתיישב עם דבריו של ניטשה עצמו, בהפרכתו את כל עולם האידאות, ובכלל זת את המצאת השפה: "מה באשר לאותן מוסכמות לשוניות? האמנם הן תולדה של ההכרה, של החוש לאמת? האם אכן חופפים ציונים את הדברים? האם שפה הינה ביטוי הולם של המציאות כולה?... וכי מהי מילה? העתקת גירוי עצבים להגה.... השפות השונות, אם נעמידן זו ליד זו, מורות על כך ששאלת המילים אינה קשורה לאמת ... אחרת לא היו מצויות שפות רבות כל כך".
ועתה למסקנת דיוננו, שכן לדעתי מיצינוהו: פתחת ודיברת על העמקתו הנעדרת של ליבוביץ בניטשה, והשבתי כי ליבוביץ אינו זקוק לליבת הגותו של ניטשה שכן היא מושתתת על שפינוזה (ובאמת לא חשוב אם הוא שאל אותו דה-פקטו או דה-יורה ממנו, או שהיא זהה במהותה) ניסית להוכיח שניטשה לא יכול היה קטיגוריאלית לשאוב את הגותו משפינוזה בשל שונותם הרבה, שאותה הגדרת שמיים וארץ. טענתי בפניך, כי דבריך בעניין זה מופרכים מן היסוד. למרות ההבדלים ביניהם (בעיקר ההתנגדות לדוגמטיקה של שפינוזה ולקונאטוס כאמור בהודעה זו), הרי שהתשתית והיסוד זהים לחלוטין. ועתה אספר לך אנקדוטה קטנה ממי שאני חושב שהוא נטול פניות בעניין זה, פרופ' ירמיהו יובל שמו, אשר אינו חשוד לא באיבת שפינוזה ולא בתיעוב ניטשה (וזה בלשון המעטה). בקורס משלים שלקחתי לפני מספר שנים, דן יובל בשלושה שיעורים, בהבדלים ובשוני בין שניהם (רבות מהדברים שכתבתי אליך מתבססים על אותם שיעורים) אחד הסטודנטים שאל אותו בערך כך: "אם לא היה שפינוזה, היה ניטשה?". יובל חייך לשאלה הדבילית וענה משהו שאולי באמת יחתום את דיוננו (בערך): 'את זה אתה צריך לשאול את אלוהים ששניהם לא הכירו בקיומו, מה שכן אני יכול לומר לך שבלי שפינוזה, אין הוגה רציני אחד שהיה מתייחס לניטשה ברצינות, וזה כולל אותי", והוסיף: "אבל כמובן שזו הייתה טעות פטאלית".