בוודאי ו
יש לכך שני היבטים: מצד העושה ומצד שיפוט העניין "בעיני התורה". לפי ההיבט הראשון מלה"ד? אדם בפורטוגל רצח את הנפש, נתפס ונשפט. אדם בפרו רצח את הנפש, נתפס ונשפט. את השופט בפרו לא מעניין כלל מה אוסר ומתיר, או מצווה ומעודד, החוק בפורטוגל. הוא מבצע את מה שהטיל עליו המחוקק שלו. זה שישנן מקבילות בין הגישות אינו מעלה ואינו מוריד. כך, זה שאירוח אורחים מקובל באסלאם או בנצרות או בנימוסי עממיא בעלמא לא מעניין בכלל. אני נותן צדקה, מברך, כורך תפילין על ידי או לא מתקעקע כי אני מקבל את התפיסה של נביאנו וחכמינו לגבי מהי עבודת ה'. בדיוק מאותה סיבה אני סבור שההלכה לא אמורה כלל להיות בצורה של פסקים וספרי הוראות, כגון המשנה של רבי, היד החזקה של רבנו או שולחן ערוך של המחבר, אלא הוראות שבעל פה או היקשים הנסמכים לתושב"כ, כשיטת רבי נחוניא בן הקנה ורבי ישמעאל, וכקצת חכמי הקראים [יש מאות מימרות שתומכות בזה]. ויותר מכך: אנשים רבים מקיימים פרקטיקות השייכות לחלוטין לתחום החוקים ולא לתחום המשפטים וזו עבודת ה' נקייה.
בהיבט השני, אמר הנביא ישעיהו [נ"]:
כה אמר ה': שמרו משפט ועשו צדקה כי קרובה ישועתי לבוא וצדקתי להיגלות. אשרי אֱנוֹשׁ יעשה זאת ובֶן-אָדָם| יחזיק בה. שומר שבת מחללו ושומר ידו מעשות כל רע. ואל יאמר בן הנכר הנלווה אל ה' לאמור, הבדל יבדילני ה' מעל עמו, ואל יאמר הסריס, הן אני עץ יבש וגו' ע"ש.
כבר קבע רבי יהושע כי יש צדיקים באומות שיש להם חלק לעולם הבא [תוספתא סנהדרין, יג; וראה רמב"ם, תשובה ג, ה, והלכות מלכים ח]. קביעה זו קשורה לאי אלו מצוות הכתובות בתורה, ויש דיון ארוך בפוסקים אם ישנו הכרח שהמעשים יתקיימו מתוך הכרה בתורה משה [כדעת הרמב"ם] או אם די בעצם המעשים [כדעת הרבה אחרונים, ובעיקר בשיטת החזון אי"ש, רבי גדליה נדל והרב קוק. אם תחפוץ במקורות אפנה אותך]. בין אם הלכה כדעת הרמב"ם וכדעת המחבר, ובין אם ההלכה כדעת האחרונים, פשיטא שהעמדה שאני מציג היא דעה ביהדות, ושעמדה זו תהיה רלוונטית כשתיצרך לכך השעה [ראה עדויות א, ה; כתובות נז, ברש"י ד"ה זימנין; רמב"ם, עדויות על האתר, בפהמ"ש; ראב"ד, על התוספתא דעדויות א, ה].