האם תיתכן דמוקרטיה דתית

champop

New member
על מה מסתמך המסמך?

כבר בראשית המסמך מתנוסס משפט: "מטרת התורה היא ליצור עם דתי.".
משפט כזה לא היה מתקבל אצל ליבוביץ.
אינני יודע מה כוונתך במילה "מטרה". נראה לי שכוונתך היא לתת תיאור תכלית לתורה - ועל השאלה האדירה הזו ליבוביץ ענה מספר פעמים שאיננו יודע *מדוע* (או לשם מה) ניתנה תורה.

גם בהמשך המסמך וגם בהמשך הדיון ישנו חוסר הבנה מהותי בנוגע לגישתו של ליבוביץ: בעיקר בנוגע לשאלה הרחבה "מהי הלכה" ומה תוקפה ומי מחוקק אותה (אביי ורבא - אני ואתה!), אבל גם בנוגע לגישתו המדינית של ליבוביץ.

מאמר שאולי יעניין אותך לקרוא, המשיק לנושאים אליהם אתה חותר:
http://tpeople.co.il/leibowitz/about.asp?id=12
 
במאמר על חינוך דתי

ל' מדבר גם על המישור החינוכי של המצוות.
ודאי של' חשב שההלכה היא חיקוק העם ואת זה עצמו אני מקשר לדעתו בדבר האוטונומיה של הרצון. אם לא נקבל את זה, לא נקבל גם את דעתו על מקור ההלכה.
המאמר לא חידש לי כלום בנוגע לל'.
 
אתה יכול להחליף את המונח מטרה

במונח מהות. מהות ההלכה היא שהיא נוגעת לחיים עצמם ולא לקישוטיה.
 

champop

New member
מה בין זה למה שכתבת במסמך

"מטרת התורה היא ליצור עם דתי" = "מהות ההלכה היא שהיא נוגעת לחיים עצמם ולא לקישוטיה"?!
 

champop

New member
מה הציטוט המדויק?

לליבוביץ אנו מחוקקים הלכה על פי שיקול דעתנו. כמובן שישנם שיקוליים מטה-הלכתיים (ליבוביץ מדבר על שיקולים אלה מעט מאוד).

כדאי מאוד להפריד בין התורה להלכה אצל ליבוביץ, שמשחקים תפקיד שונה (התורה נשארה בשמיים, לנו ניתנה ההלכה). [אני מודה שלעתים רחוקות גם ליבוביץ מחליף בין המושגים, אבל זוהי כוונתו]
 

champop

New member
ובכן, הלכה

וכמו שליבוביץ כותב שם, השיקול לגבי חקיקת ההלכה (כלומר: השאלה מה היתה מגמת "התורה" בהלכה זו!) הוא שיקול דעתנו.
 
למעלה