בבה״ד 1, בחור בדוואי הצטרף אלינו לראש השנה
אני דווקא זורם עם ההטרלה, כי מהניסוח ״חקיינות של הרוב״ ברור שזאת המטרה. ולפני בערך שני עשורים, אני מניח שגם לי היה צובט בלב לראות יהודים כשרים ״הולכים ומתיוונים״. אני ממשיך לחשוב כל יום על הבחירות שאני עושה, ואני שמח שגם אם הן יתבררו כמוטעות, הן הבחירות שלי. לא של ההורים שלי, לא של ״הלאום שלי״ ולא של ״המדינה שלי״.
1. איך אתה יודע מי כן יהודי ומי לא? בדיקה גנטית? ואם כן - האם אתה באמת חושב שיש התאמה גנטית בין כל מי שרואה עצמו כיהודי? ואם לא, אז אם העיקר הוא אמונה, אז אפשר להשתחרר מהיהדות/ יהודיות. יש הבדל גם בין לא יהודים, לבין נוצרים ומוסלמים. יש הבדל בין מי שלא משוייך לדת מסויימת, למי שיש לו עולם תוכן דתי אחר, כך שניסוח השאלה מעט כובל.
2. פורים הוא דוגמא לא טובה, לבדוק מה עושים הלא יהודים. נכון שיש בו תחפושות, אבל חלק מהותי מסיפור פורים (ושבת ״זכור״ שחשובה לא פחות) הוא הנקמה שעשו היהודים בלא יהודים, ולזה קצת קשה להתחבר למי שלא יהודי.
3. התחפושות, אוזני ההמן, והרעשנים: הם המנהגים החילוניים. הדתיים קוראים מגילה, צמים בתענית אסתר יום קודם, מכניסים לתפילות את ״על הניסים״, מקפידים על משלוח מנות. אז גם הרבה מהיהודים בישראל, חוגגים את פורים כחג חילוני.
4. לא בהקשר ישיר של פורים, אבל בבה״ד 1 היה איתנו צוער בדוואי, שהגיע לתפילות ראש השנה (כן, באותו שלב של חיי הייתי חובש כיפה, שייך לציונות הדתית, בוגר מוסד תיכוני-ישיבתי מכובד.) מתוך רצון לחוות את זה ולא כנסיון חזרה בתשובה.
5. הכרתי יותר ממושבניק אחד, שהקפיד לארח בפסח את ה״פועלים הזרים״ שעבדו אצלו במשק, לארוחת חג חגיגית.
6. בשביל ההטרלה: בוא נלך לחגיגות יום העצמאות, ארה״ב מול ישראל. האם אתה מכיר הרבה לא יהודים בישראל שמאוד אוהבים לשיר את ״נפש יהודי הומיה״, רק מתוך חקיינות של הרוב או כיף?
7. ומה עם חג ההודיה? לשלוף יוטיוב של הרצאות רבנים שמסבירים שצריך להקפיד על חיים נפרדים מהגויים, ולכן אסור לחגוג את חג ההודיה?
8. מחזיר אותי לנק׳ 1... זה מתחיל ב״אחי בוא תניח תפילין״ וממשיך במה מותר ואסור ליהודי לעשות, ועכשיו זה חוצה גבולות ולא רק במדינת היהודים... זה רודף גם בצורת טרולים באינטרנט (או לא באמת טרולים, כי ההודעה מבטאת דעה אמיתית, גם אם לא של הכותב) התחושה של חלק מהיהודים, היא שהם אחראים על שלום היהדות כולה. זה מאפיין בעיקר חוזרים בתשובה, אבל לא רק. אני בטוח שזה נטל מאוד כבד, אבל אני לא מעוניין לחיות אחרת רק כדי להקל על כאלה.
9. בהגדרות יהודי וכו׳... מזכיר לי שבארץ הקודש, בעודי חובש כיפה בדרך לבית הכנסת, שני ילדים חרדים דנו ביניהם אם אני ״גוי״, כי לא תאמתי את התבנית של מראה יהודי, כפי שהצטיירה בפניהם. אז אולי אני לא יהודי?
10. בהנחה ואני אולי לא באמת יהודי על פי שייכות גנטית לקבוצת הרוב, או בהקשר של האמונה האישית שלי, אז אני יכול לענות על השאלה: לא, לא נהניתי אף פעם ממסיבות פורים, תחפושות, אוזני המן או רעשנים. האלואין הרגיש לי הרבה הרבה יותר מיוחד וכיף, בעיקר שהחג זה מה שעושים ממנו ואין איזה האלואין נפרד שחוגגים בכנסיה. (אם כבר, אלה שרואים עצמם כנוצרים אדוקים, נמנעים מהחג הזה)
11. איזה חגים ומנהגים יהודיים כבר יכולים למשוך לא יהודים?
לאכול מצה? להדליק נרות בחנוכה? לנענע לולב?
רוב מה שחוגגים בישראל, אלה תכנים מודרניים שנותנים קשר בין ישראל ליהדות, ובין חג לצרכנות. תוריד את זה והחגים יחזרו להיות אטרקטיביים עוד פחות: סוכות בלי קישוטים (שעל העטיפות של חלקם, כולל כאלה שנמכרים בערים חרדיות, כתוב מרי-קריסמס) נוצצים ורק הקפדה על כשרות הסוכה, טו בשבט בלי נטיעות ולמעשה בלי צורך בפירות יבשים, שבועות בלי מוצרי חלב ובלי חגיגות ביכורים במושבים וקיבוצים, פורים בלי תחפושות נוצצות ולא צנועות אלא עם קריאת מגילה כהילכתה כגולת הכותרת, יום כיפור בלי אופניים, ראש השנה של יומיים שבתון עם תפילות חג.
לא סיימתי, אבל הפסקתי.