הבן שלי מתנהג מוזר

תיקי א

New member
הבן שלי מתנהג מוזר

מאוד קשה לי לכתוב את ההודעה הזו. בחודשים האחרונים, הבנזוג ואני מסתכלים על הילד הפרטי שלנו (בן 6) ורוב הזמן ממש לא מרוצים. אפשר להסתכל על זה בשני אופנים: 1. אנחנו מגזימים, הציפיות שלנו גבוהות והסטנדרטים בלתי אפשריים. 2. איפשהו לאורך הדרך "נרדמנו בשמירה" והילד שלנו משך הצידה. במה מדובר ? בהכל כמעט. הוא קם בבוקר ועושה את הכל בקצב של צב, באופן עקרוני הוא חי בספירה משלו, מדברים אליו והוא לא עונה. לקח לנו זמן להבין שזה לא נגדנו, זה פשוט הקצב שלו ואנחנו פחות או יותר מתמודדים עם זה. הנימוסים שלו בזבל, לא אומר שלום (דומה למה שאיריס תיארה), עונה תשובות מתריסות, ביקורתי ובעל הערות ציניות, נימוסי השולחן שלו לא קיימים. כל ההתנהלות שלו מסורבלת, מפיל דברים, עושה מעשים אימפולסיביים (כמו להפיל אותי...) ואח"כ מצטער עד עמקי נשמתו (בכנות), אוכל כמויות היסטריות בארוחות (רק דברים בריאים, אבל בכמויות), לא נעים לשבת לידו בזמן האוכל ולנו לא נעים לשלוח אותו לבתים של אחרים. באופן כללי הוא ז'לוב, הבגדים תמיד לבושים ברישול (המכנס מסובב), לא אכפת לו שהוא מלוכלך, והוא תמיד כזה. הגננת אמרה לי כבר שמורה בכיתה א' תבקש לאבחן אותו כ ADD, כי יש לו הרבה מאפינים ושאתכונן לפחות לדרישה ל"עיצוב התנהגות". למרות הכל הוא ילד מאוד פופולרי, המון ילדים מזמינים ובאים אליו (אם כי הוא לא מחשיב אף אחד מהם בתור חבר טוב). יש לו המון דברים טובים, אבל בזמן האחרון אנחנו רק נוזפים בו ולא מרוצים ממנו. הוא חכם מעל ומעבר לגילו, ממציא סיפורים ובדיחות, ממש סטנדאפיסט. יש להודות על האמת, שאין לו אף חבר בגילו, שברמה שלו. הוא מסתדר עם ילדים בני תשע כי זו רמת הדיבור והחשיבה שלו. הוא לא מרביץ ולא מציק לאחותו, להפך משחק איתה ואוהב אותה ובכלל אינו ילד אלים. לאחרונה סובל ממחלת עור על רקע גנטי, מעין אבולוציה של אטופיק דרמטיטיס, כל הזמן לוקח אנטיהיסטמינים ואף לקח שבועיים סטרואידים. יכול להיות שכל אלו משפיעים על ההתנהגות ויכול להיות שאפשר להסתכל על זה הפוך, העור הוא ראי הנפש ומשהו מפריע לו. מאוד מפריע לי שאני מסתכל עליו ויש לי המון ביקורת, כל הזמן והוא מצידו טוען שאנחנו כל הזמן כועסים עליו ונראה שלא טוב לו עם המצב.
 

מיכל שב

New member
אני גם מאמינה שהעור הוא הראי

של הנפש. רגע לפני אבחון כ ADD, הייתי לוקחת אותו למרפאה בעיסוק (טובה) שתאבחן אותו. יכול להיות שיש לו בעיה של ארגון במרחב (אני בטוח שיבשתי את השם) או טונוס שרירים נמוך. אלו בעיות קלות יחסית שניתנות לפתרון בקלות (ליואבי, למשל יש טונוס שרירים טיפה נמוך וכל מה שצריך לעשות - זה "לשמור אותו בכושר גופני"). שווה להתייעץ עם רופא הילדים לגבי התרופות שהוא מקבל יכול להיות שההתנהגות היא תופעת לוואי שלהם ואולי כדאי להחליף.
 

אמאפלוס

New member
מחזקת ומתקנת (קצת) מומלץ לאבחון

ריפוי בעיסוק. על פי הקריטריונים שתארת יכול להיות שיש לילד קושי באיזון תחושתי. המרפאה בעיסוק לא תוכל לתקן אם יש add אז זה לא סותר להרשם לתור לבדיקה נירולוגית, אבל מבחינת טיפול - היא יכולה ללמד אותו טכניקות של התארגנות, בדיקה עצמית והספק בעבודה. מיכל - תיקון קטן. לדברי לובה זוק, ראש החוג לפיזיו, אי אפשר להעלות טונוס (אלא אם יש פגיעה עצבית כמו שיתוק וכו). מה שאפשר לעשות זה לחזק את כח השריר. התנועה של השריר זה פונקציה של כח ומתח שריר. ע"י העלאת כח שריר התפקוד משתפר.
 

תיקי א

New member
בתחילת השנה היינו אצל מרפאה בעיסוק

בעקבות הפניית הגננת. המרפאה ערכה לו שתי בדיקות אבחון, פגישה עימנו ולאחר כל זאת הגישה לנו בפגישה רביעית, דו"ח לפיו כל התוצאות הן מעל הממוצע. מסקנתה היתה שבד"כ לא היתה ממליצה על טיפול, אלא שבמקרה של יואב מדובר בפער מאוד גדול בין היכולות הקוגניטיביות למוטוריות (מה שצרם לגננת זה שהוא יודע לקרוא שוטף, אבל כמעט ולא הצליח לכתוב מילה כמו שצריך והיו אותיות שבכלל לא הצליח לכתוב). בנוסף טענה שיש לו טונוס שרירים תקין, מוטוריקה גסה מצויינת ובעיה גבולית בויסות תחושתי, כך שהוא נע בין הקצוות בכל מיני סיטואציות. מאחר והילד סבל מבעיית בטחון עצמי בציור וכתיבה, הרשנו לעצמנו מעין "שיעורי חיזוק". לאחר 12 שיעורים שכאלה המרפאה טענה שהכל תקין, צייר הוא לא יהיה וכנראה שהכתב שלו לא יהיה מדהים. שאלתי היא האם ליצור איתה קשר שוב, לגבי בדיקת עניין הארגון ? מאחר ובשלב הקודם היא לא איבחנה שום דבר שקשור לזה.
 

לורליי43

New member
חוג ספורט מתאים יכול לסדר את הענין

בעיר שלי יש חוגי ספורט "טיפוליים". ולמה בסוגריים? כי כל כך הרבה ילדים בלי בעיה מיוחדת נהנים ללכת לחוגים האלה שיש רשימת המתנה. בחוגים האלה עובדים על קואורדינציה, ותחושת מרחב, חיזוק הגוף ומשחקים. מי שבדרך כלל יודעות על החוגים האלה, הן המאבחנות הפיסיוטרפיסטיות של קופת החולים. בנוסף, גם חוגי לחימה שונים יכולים להתאים. אצלי המליצו על "אייקידו", ובמיוחד כי המורה מקסים ועם גישה טובה.
 

תיקי א

New member
הוא שוחה כבר יותר משנה

ונמצא בחוג ג'ודו זו השנה השניה. בשנה הבאה, הוא ישחה פעמיים בשבוע, יעשה ג'ודו עוד פעמיים ומתכוון לנסות גם הוקי רולר, וסייף (במסגרת הצהרון בקאנטרי). אני לא חושבת שיש לו בעיה מוטורית (גסה), ובטוח שאין לו בעיה בשיווי משקל, הוא ילד מאוד פיסי ומצליח בספורט. הבעיה היא יותר בכיוון של חוסר תשומת לב, מיקוד וריכוז שמאפיינות את הצורה שבה הוא עושה פעילויות המצריכות מוטוריקה עדינה כמו בניה, ציור, כתיבה וכו'.
 

לורליי43

New member
אז לזה מתאימים החוגים הייעודיים

כאלה שחלק ממערך השיעור מכוון לנושא של קואורדינציה, התמצאות במרחב. תבררי דרך הפיסיוטראפיסטיות בקופה. יכול להיות אפילו שמספר פגישות עם פיסיוטראפיסטית יעזרו.
 

Kalla

New member
אוי, קשה!

את הקטע של המעופפות והבלגניסטיות ואף מסורבלות בדברים מסוימים, בעיקר כאלה שדורשים תשומת לב וריכוז, בייחוד בבוקר אבל לא רק, אני מכירה היטב אצל בכורי, שאף אובחן כמחונן. בגיל הזה גם הוא לעיתים שכח להגיד שלום, לא מתוך רוע או דווקאיות, אלא באמת מחוסר תשומת לב וחיבור למציאות. גם עם אוכל היו בעיות איתו, אך די הפוכות למה שתיארת (עד גיל 5 עוד האכלתי אותו עם כפית). לפעמים הוא התלכלך והלך ככה, אך גם זאת ניתן לייחס לחוסר תשומת לב ולא לחוסר אכפתיות, ובאופן כללי, לא ניתן לקרוא לו ילד מלוכלך ומרושל, ובטח לא גס רוח. נהפוך הוא, הוא מאוד עדין בדבריו, טוב לב ורגיש לסובבים אותו. באופ כללי, לעיתים הרגשנו שהתנהגותו ילדותית לגילו, אם כי לא בדרגה חמורה. אני חייבת לציין שאצלנו המצב נמשך בעוצמה גבוהה עד סוף כיתה ג' בערך, אפילו לתוך ד', ובה', בגיל 10, הרגשנו ממש שיפור משמעותי. הוא עדיין מעופף ומפוזר לעיתים (אין מה לעשות, זה אופי וזה גם גנטי), אך הוא רכש מיומנויות השייכות לתחום "מדעי החיים וההתנהגות" שלא היו לו קודם. ממש ניתן להרגיש כמה הוא התבגר, כאילו בבת אחת. הוא הרבה פחות מנותק, מבחין יותר בדברים, זוכר טוב יותר מטלות או בקשות שהטילו עליו, לוקח הרבה יותר אחריות, לא מאבד כמעט דברים (וזו הייתה ממש מכה בעבר). מה שאני אומרת הוא, שאבחון או לא אבחון (ואני דווקא בעד אבחון), אין צורך להזדרז ולתייג אותו, בלי קשר לתוצאות. צריך לתת לזה קצת זמן. יכול להיות שבמקרה שלו יש פער בין בגרות הרבה מעבר לגילו בתחומים מסוימים, לילדותיות יתר בתחומים אחרים. אין צורך למהר ולהסיק מסקנות, צריך לעקוב ולנסות לחנך ולהרגיל ולהתעקש על דברים שנראים לך חשובים, כגון נימוסי שולחן וניקיון. תמיד התעקשתי עם בני על אותן הפעולות היומיומיות, כגון סידור מיטה, צחצוח שיניים וכו', אפילו שכל יום הייתי צריכה להזכיר לו מחדש ולפעמים הוא יכול היה לשגע פילים. אבל השנה הוא זוכר לעשות דברים רבים בלי שאצטרך להזכיר לו. לפעמים יש ילדים שלוקח להם יותר זמן להתבגר ולהתאפס על עצמם, להגיע לאיזון פנימי. הוא עדיין רק בן 6, שימי יד על הדופק, אבל תני לו זמן.
 

תיקי א

New member
קאלה תודה הפער באמת בעייתי

מצד אחד ילד שמדבר כמו מבוגר, בעל תחומי התעניינות מאוד מגוונים ומצד שני התנהגויות שלא מתאימות לגילו כלל. הפער הזה יוצר בעיה גם מצד המערכת, הוא נשלח לאבחון אצל מרפאה בעיסוק, אבל קיבל במבדקים ציון מעל הממוצע, כזה שלא מצריך טיפול. למרות זאת העבודות שלו בגן כ"כ מרושלות ולא מוקפדות, ברמה של ילד בן 4. אבל הבעיה שיותר מציקה לי היא התגובה שלנו, האכזבה ממנו, זה שאין לנו הרבה מילים טובות לומר לו לאחרונה. אתמול דיברתי על זה עם בנזוגי וזה מציק לנו. אבל, מה את יכולה לומר לילד שהולך לחבר ומבלגן את הבית שלו (כי הוא בלגניסט), למורת רוחה של האם המארחת, ולא עוזר כמעט לסדר, לא כי הוא לא רוצה, כי הוא לא יכול. אין לו את היכולת לארגן דברים, הוא מרים משהו לשים במקום ואיכשהו בדרך מתחיל לשחק ושוכח מה רצה לעשות ? אני לפעמים נותנת לו משימה לסדר ומתנה את הפעילות הבאה בכך וממש רואה את הקושי שלו ואת חוסר היכולת להתרכז בפעילות כזו.
 

לאה_מ

New member
דוקא הרגלים מהסוג שאת מתארת אפשר

אולי להקנות בדרך של עבודה משותפת. סדרי איתו יחד את החדר מדי ערב, למשל. תראי לו בדיוק איך את ממיינת - תעבדי איתו (אני אשים את הספרים על המדף, ואתה תאסוף את הלגו לקופסה), תראי לו שיטות שונות של סידור ומיון. עם הזמן ועם התרגול הוא יפתח את המיומנות הזו, גם אם לא ישכלל אותה לרמה מאד גבוהה. אגב, אני לא בטוחה שזה כל כך מעצבן כמו שנראה לך - לילדים שלי באים הרבה פעמים אורחים שמבלגנים ולא מסדרים, וזה לא מרגיז אותי במיוחד. כלומר, תמיד נראה לי עדיף שהילדים יארחו וישמחו ואח"כ ישאר בלגאן, מאשר שלא יארחו. אבל אני מאד מבינה את מה שאת אומרת לגבי התחושה שלכם על עצמכם, על היחס שלכם ועל הציפיות שלכם. זו באמת התמודדות מאד קשה, בעיקר כשאת מעידה על עצמך שאת טיפוס בקורתי מאד, והנה, הפעם זה ממש בעוכרייך. יעזור לך אם אומר שמהסיפורים שלך בפורומים הבן שלך מצטייר לי כילד מקסים? ובכל זאת זה מהתיאורים שעברו דרך המשקפת שלך, אז אולי בכל זאת אפילו התפיסה שלך לא כל כך גרועה... נראה לי שבאמת צריך לנסות להמנע מציפיות (ברור לי שקל לומר וכמעט בלתי אפשרי ליישם), וגם לעשות לך רשימה של התכונות הטובות שלו וממש לשים עליהן דגש - נסי להאיר אותו באור חיובי במשך כמה זמן, גם אם את רואה שאת צריכה להתאמץ בשביל זה. עם הזמן זה הופך ליותר טבעי ופחות מאמץ.
 

תיקי א

New member
וקשה לנו לזכור שהוא מקסים

אתמול בערב, ישבתי עם בנזוגי ודיברנו על מאורעות אותו יום (כולל האמא האובר פולנייה של החבר, שבגדול עלתה לי על העצבים), בעיקר קיטורים על ההתנהגות של יואב. ואז סיפרתי לו שבאתי לגן והוא הראה לי עבודה שעשו באותו יום עם חומר שקוף שמתכווץ בתנור, מעין ציור גדול של ילד שצובעים לבד, מכניסים לתנור ויוצא תליון קטן ושקוף של ילד. עמדנו שם כמה אמהות ויואב אמר שהוא רוצה להדגים מה זה החומר הזה, הוא נעמד, נפל על הרצפה והתחיל להתעוות ולהתכווץ על הרצפה וכולם התפוצצו מצחוק והתלהבו מכושר ההמצאה שלו וחוש ההומור ואת כל זה סיפרתי לבנזוג. התגובה של בנזוגי היתה חיוך נוגה והאמירה "איך ההילד הזה יכול להיות כ"כ מקסים וכ"כ מעצבן בעת ובעונה אחת ואיך בזמן האחרון אנחנו רק מתעסקים בצדדים המעצבנים". באשר לעצות של ללמד אותו כל מני הרגלים, בזמן האחרון אנחנו שמים על זה דגש, לא סתם אמרנו שנרדמנו בשמירה, יש דברים שבפרוש הזנחנו והתברר לנו שידרש מאיתנו יותר זמן עד שהילד ילמד ויבין. למשל בנושא טלויזיה שהזכרתי פעם הדברים השתנו ללא הכר, אין כמעט צפיה טלויזיה ולילד שוב יש פנאי למשחק ולכל מיני עיסוקים.
 

galia26

New member
האם ייתכן שהרגשות שלכם ההורים

יצאו מפרופורציה עקב ביקורתה של האם המארחת? ואגב, אני ממש לא מבינה על מה היא מתרעמת, גם אני לא ממש שוטפת כלים בבתים בהם אני מתארחת. האם ייתכן שזה אופיו של בנך, מן שלומפר שכזה? אני מסכימה עם קאלה, צריך לתת לזה זמן לפני שנכנסים לתיוגים כאלו ואחרים.
 

Kalla

New member
לדעתי טבעי לחוש באכזבה וכעס

כאשר יש צירוף כזה של דברים והתנהגויות שאינם מסתדרים בצורה סבירה ומפריעים לניהול אורח חיים תקין בבית לאורך זמן. טוב שאתם מודעים לרגשותיכם. חשוב לא לתת לתחושות האלה להשתלט עליכם ועל היחסים שלכם עם הילד. תעמדו על שלכם, אך מתוך אהבה וסבלנות. אולי אפילו תפנו להדרכה הורית שיכולה לעזור לכם להתמודד עם הרגשות השליליים ויחד עם זאת לא לוותר לילד מתוך אהבה ורצון לעזור לו. לגבי ההתנהגות אצל חבר - זה משהו שלדעתי אסור לוותר בו. הייתי במקרה כזה פשוט מזמינה את החבר שלאמו מפריע הבלגן שהוא עושה אליכם הביתה ולא הייתי נותנת לבני לדרוך אצלו בבית. ראשית, פשוט מתוך מתן כבוד לאנשים שזהו ביתם ושאינם מעוניינים שיבוא מישהו מבחוץ ויכפה עליהם "סדרים" חדשים. ושנית, כי לא הייתי רוצה שהילד שלי ירגיש לא רצוי במקום שאליו הוא הולך מחד, ושלא ירגיש שמותר לו להיות חסר אחריות, לבלגן לאחרים ואז לחזור על כך שוב ללא שום השלכות מאידך.
 

תיקי א

New member
נכון, אני לא בטוחה שהוא ילך לחבר

הזה שוב, עקב אמא פולנייה בטרוף. אבל מה לעשות שהיא הצליחה לגעת בנקודות הפולניות הכואבות שלי.
 

לורליי43

New member
מה שאת מתארת באמת

נשמע כמו סימפטומים של ADD. וזו סיבה טובה כן ללכת ולאבחן עכשיו. לפני שמתחילים להצטבר תסכולים על גבי תסכולים, שזה גם דבר שמאוד מאפיין ילדים עם בעית קשב וריכוז. יש אפשרות לקבל הדרכה שיכולה לעזור גם לכם וגם לו. לא חייבים מיד להתחיל עם טיפול תרופתי, יש ילדים שמסתדרים עד לחטיבה גם בלעדיו. זה קישור לקישורי פורום ADHD. (וזה קטע (אבא שוכח) שנתקלתי בו במסגרת הקישורים שם). לגבי בעית העור, אצלינו (אצל הבן הקטן), זה התחיל מבעיית עור. בעקבות טיפול בעור (הרגעת הסימפטומים), המחלה "נכנסה פנימה", ועברנו שתי אפיזודות של קוצר נשימה. במקרה שמעתי מחברה על הומאופתית טובה ש"שלפה" את הבת שלה מסיפור כזה, לפני שמתן סטרואידים יהפוך לשגרת חיים. אז אנחנו בדיוק בשלב א' של התהליך.
 

תיקי א

New member
תודה על הקטע "אבא שוכח"

אני לא אדם סנטימנטלי במיוחד, קראתי ובכיתי. לאורך כל השנה האחרונה יש סימנים שיכולים להעיד על ADD, גם לדיברי הגננת, הבנזוג לא מוכן כמובן לשמוע על זה. לגבי העור, הוא מטופל גם בטיפול אלטרנטיבי, בדיוק כדי שהמחלה לא תכנס פנימה. זה לוקח הרבה זמן ויכול להמשך כמה שנים לצאת מהבעיה.
 

לורליי43

New member
לא רציתי להודות, אבל גם אני הזלתי

דמעה. לגבי הטיפול שהתחלנו, הוא אמור להשפיע בטווח של חודשים ולא שנים.
 

תיקי א

New member
אורך הטיפול משתנה בהתאם לגיל

ול"עומק" הבעיה. אצלו מדובר בפריחות שהתפרצו בעוצמה רבה מאוד (לא נותנים סטרואידים לשבועיים בגיל כזה כ"כ בקלות), מצב הנמשך כבר כמה חודשים. עפ"י הרפואה הסינית הדבר מעיד על המון חום פנימי שצריך להוציא מהגוף. הוא מטופל בטווינה, רפלקסולוגיה ואפילו מרשה לה לעשות לו דיקור.
 
למעלה