אביתר, אתה טועה ביחס לבריטניה
שוב אתה חוזר על הטעות הישראלית הידועה:
אתה משווה לאירופה או לצפון אמריקה ששם כל נתוני הפתיחה אחרים. אין למי להשוות אותנו עקב מצבנו היחודי וכל השוואה תחטא למטרה ותהיה רחוקה מאוד מדיוק שעל-פיו ניתן להסיק מסקנות. שוק המשא הישראלי מוגבל בהיקפו ואין לו יכולת לגדול כמו באירופה. אין לנו בסיס מסחרי קבוע עם המדינות שמסביבנו וזה משנה את כל הדוקטרינה. 65 שנה אנו משקיעים בבטחון בשונה מכל מדינה אחרת עקב הנסיבות וזו אחת הסיבות העיקריות לאי פיתוח הרכבת (סיבה אחת מתוך 22 שעלייהן עזר ושקד בשבילי בזמנו בני הספל). הכל כאן איטי יותר מאשר באירופה בנושאי המשא ואין לי בראש מדינה שניתן להשוות אותנו אליה, גם לא באופן יחסי. המצב הצבאי היחודי שלנו מעיב על כל יכולת מחקרית להשוואה עם מדינות באירופה. גם עצם העובדה שזו מדינה יהודית יחידה בעולם, משחק כאן תפקיד מכריע. לנוצרים הרבה יותר קל להתעסק במשא חוצה גבולות והאדה כלפייהם באירופה חוצה גבולות בקלות. לעומת זאת, תוצרת כחול-לבן מתקבלת בהסתייגות רבה במקומות לא מעטים ובמקומות נוספים, קיים חרם על תוצרת שיוצרה מעבר לקו הירוק. זה בולט מאוד באנגליה למשל שבה לתוצרת הישראלית יש שוק מאוד חלש, במיוחד בכל הקשור לפירות, ירקות ופרחים שאת כל אלה מעדיפה בריטניה לרכוש מספרד, הן עקב המחיר הזול יותר וההובלה הקרובה יותר לבריטניה והן עקב האיכות הספרדית שעולה במקרים רבים על תוצרת חקלאית ישראלית ואין חכם כבעל ניסיון. העגבניות והמלפפונים הספרדים מדהימים באיכותם. לעומת זאת לדעתי, שמן הזית הספרדי גרוע ומאוד בינוני, אך גם השמן הישראלי לא מי יודע מה איכותי, גם לא זה הגלילי. שמן זית איכותי וכנראה הטוב בעולם מיוצר על ידי מוסלמים בחברון ובאזור חברון בלבד. מחירו גבוה אך איכותו מעולה פלוס פלוס. אינני יודע אם הערבים החברונים מייצאים אותו אך לבטח גם כיום וגם בעתיד, אם ברצותם לייצאו, הם לבטח לא ישתמשו לא ברכבות משא ולא במשאיות יהודיות. כך שאת כל השוק הפלשתינאי לא ניתן בכלל לקחת בחשבון לגבי החישובים שלנו. הם מאוד עצמאיים בכל הקשור להובלת נוסעים ומשא ואף לא ממהרים לפרסם נתונים מכל מיני סיבות שאינן נהורות לי וחבל. עד כאן. לילה טוב.
אביתר, אתה טועה ביחס לבריטניה
ברבעון הראשון של 2012 עלה ייצוא הישראלי לבריטניה ב...(קח אויר) 84 אחוז כאשר רוב הגידול הוא בתרופות. אבל, (קח מלפפון..) הייצוא החקלאי הישראלי לבריטניה עלה באותו רבעון ב 20 אחוז!. ייצוא הכימיקלים ב 60 אחוז! גומי ופלסטיק ב 14 אחוז. זה אומר שיש מגמה של גידול. והנתון על הירקות מראה שהבריטי הממוצע לא כל כך מתרגש מהקולניות של קבוצות שוליות ובעיקר מוסלמיות.
נתון נוסף שהצלחתי לדוג הוא של הולנד אליה סך הייצוא ברבעון הראשון של 2012 עלה בקרוב ל 20 אחוז כאשר בייצוא בחקלאי (קח עגבניה...) עלה בלא םחות מ 56 אחוז באותו רבעון.
ביחס לכלל 2012 יש ירידה ביצוא לאירופה בגלל המשבר הכלכלי שם ולא מסיבות פוליטיות (למרות שלדעתי הם יצטרכו יותר אקמול...)
ביחס לשמן זית (אגב, אני כל בוקר לוקח לגימה הגונה של שמן זית ישר לגרון ולכן אני קצת מבין...) אז בתחרות הבינלאומית לשמני זית שנערכה דווקא בישראל זכה במקום הראשון שמן..ספרדי, של חברת Oleoestepa
מקובל בענף שהשמן הכי טוב בא מכרתים.
בנושא הרכבת חוצת הגבולות, יש צדק בדבריך אבל כמו כל דבר בחיים הכל יחסי. כי גם בהובלה לטווח ארוך באירופה המשאיות מתחרות ברכבת. אני מניח שעם נטילת היקף גדול יותר של המטענים ברכבת תתפתח מגמה של משאיות קלות ובינוניות שיזינו את הרכבת.
בני, שלמשפחתו יש שני מטעי זיתים