לא חשוב מה טוען חילוני כמוך.
חשוב מה חושבים המאמינים. המאמינים _יודעים_ שיש כאן בעיה ולכן הם שותקים. עובדה. הגמרא עצמה נחלצה, ישבה על המדוכה רבות, ולא הצליחה לספק הסבר טוב יותר מאשר "
יגדיל תורה ויאדיר" מי שמתנחם בתרוץ דחוק כזה (הדומה למדי לטיעוניך) שיבושם לו. אנו יודעים שלא ניתן לשכנע מאמינים בטיעוני הגיון. מאמין יאחז בכל קש אפשרי בנסיון לשמר את אמונתו. "
יגדיל תורה ויאדיר" מאפשר לו "לשרוד" איכשהו. "אני מבין שהסכמנו שאין טעות בהנחיה המורחבת (או המצומצמת)" איני יודע אם אפשר לומר זאת. קביעת התורה שבכתב היא ההגדרה עצמה (definition), לכן לא שיך לומר שהתנאים המורחבים שגויים. אין ביכלתנו להכריע האם המשנה צודקת. גם אם נציג מליון דוגמאות המאששות את קביעת המשנה - לא הוכחנו את אמיתותה (את זה, אגב, דלעת170 _אינו_ מבין, ונראה שלא יבין לעולם. זה גם הלקוי השכלי ממנו סובל qwerim. מענין אם זו תופעה קהילתית). לעומת זאת, תספיקה לנו דוגמא של דג אחד בעל קשקשת נטול סנפיר כדי להפריכה. מובן שלא ניתן להוכיח את טענת המשנה באופן לוגי, כיוון שעניני-טבע אינם מוכרעים על פי לוגיקה. הקיצור: טענת המשנה אינה בת-הוכחה, אלא בת-הפרכה בלבד. נוכל לומר רק זאת: הבה נצא מהנחת עבודה שהמשנה צודקת. ואם המשנה צודקת, אזי התורה דרשה דרישה מיותרת. והמשמעות המיידית של זאת, בנוסף להפגנת בורות בעולם החי, היא שיש אותיות ומלים מיותרות בתורה, וצריך לזכור זאת כאשר מעלה פאגאן כלשהו טענה כמו זו(*). "טענתי שהתורה התכוונה להיות נצחית, ולספק הנחיות גם למצב של בריאת דג מקושקש נטול סנפיר" טעות. הבריאה כבר הסתימה. לפני 5763 שנים. מה שעדיין אפשרי זו הנדסה גנטית (אולם לא סביר שיושקעו משאבים בפתוח דג נטול סנפיר, אלא, למשל, פתוח דג עתיר חלבונים). אבולוציה? אם אני יכול להסיק שאתה מקבל את תאורית האבולוציה, אז תבורך, אבל זה לא כיוון מבטיח לעניננו. דג שיתנוונו אצלו הסנפירים עלול להכחד אלא אם כן ימצא גומחת הביטט שאינה מעניקה יתרון לבעלי סנפיר, אלא גורמת להם נחיתות. "באתר אליו הובלת אותנו סופק הסבר אחר, רוחני. הסברים רוחניים מקובלים על מרבית בני האדם" הסבר רוחני עשוי להיות מקובל על מאמינים. גם אם הם רואים בכך מעין דרש מחוכם, או "עיול פילא בקופא דמחטא" הם יודעים שאין זה הסבר אמיתי, אלא נחמה פורתא. בכל הסבר רוחני יש דלוג בלתי טבעי על משוכה פיזית גבוהה, אבל בהעדר חלופה - שומה להסתפק במה שיש. "במקום שתקבל את ההסבר הפשוט שאלוהים ברא את העולם, נתן את התורה וכולי" אין זה הסבר פשוט. זו הסבר שפשוט לבטאו ולהציגו למי ששליטתו בהבעה עברית מספקת. אינך מקבל תשובות אמיתיות עם מענה כזה ואילו הסתפקה בכך האנושות - היינו רועי עזים עד היום. תאורית אלוהים אינה מסבירה דבר בעניני-טבע ולכן היא מספיקה רק למי שאינו מתענין בטבע. אנו עדיין נותרים עם קשי ללא תשובה זולת התשובה הדחוקה "
יגדיל תורה ויאדיר". ההסבר ההגיוני ביותר הוא: נותן התורה לא הכיר היטב את החי במים. כל כך סביר. כל כך פשוט. כל כך מתקבל על הדעת. כל כך משתלב עם תמיהות אחרות. אולם, ברור, אינו מתקבל על דעת המאמינים. שיהיה. אם זה יסתום את פי הפאגאנים המסיונרים - הרווחנו. (*) זה מוביל מידית ל
השמטת הקרקע מתחת לרגלי אלה המנסים לטעון כי, למשל, חז"ל ידעו מהם חורים שחורים, יען כי נאמר בתהילים קמ"ח ג´ "הללוהו שמש וירח, הללוהו כל כוכבי אור", ומכיוון שאין אות או מלה מיותרים בכתובים, הרי שלא יתכן כי המלה "אור" מיותרת, ומכאן שהכירו גם כוכבים חשוכים, היינו חורים שחורים...