אולי כבר די עם ההתלהמות הזו
הכרזות יהירות ובומבסטיות אינן תחליף לעובדות. ופה אתה לוקה. "יש כאן אנשים שסוברים שאמונתם בבורא אינה שקולה להאמנת היות העולם מונח על שלשה פילים, ושלא כפי שציפית בתחילה אולי, אינם מוכנים לעזוב את בוראם לאמונה בלבד אלא סוברים הם שעצם היות בורא כל יכול ומנהיג - זוהי עובדה מוכחת וניצחת שאף השמש מחוירה לעומתה." – האם ביקשתיך לנטוש את אמונתך? לו שמת לבך לדברי היית מבחין שציינתי במפורש "זכותו של אדם לשלול עמדה זו על בסיס אמונתו". רוצה אתה לומר: "אני מאמין וזהו"?. לא אוסיף ולא אומר עוד דבר. אף עם הטענה שהיות בורא "זוהי עובדה מוכחת וניצחת" לא אתווכח אם לא תחפוץ בויכוח, אם כי אינני מקבל שקיימת לכך "הוכחה". אינני חבר במיסיון האתאיסטי ולא באתי הנה להמיר את דתך. מטרתי אחת – להגן על תיאוריות מדעיות מבוססות היטב מפני טיעונים פסוודו-מדעיים מופרכים שכוונתם היחידה לשרת מטרה תיאולוגית או אידאולוגית. יש דוגמאות היסטוריות למקרים בהם נדחו תיאוריות מדעיות משיקולים אידיאולוגיים. בתקופת סטאלין פסל המשטר הקומוניסטי בברה"מ את הגנטיקה כתורה "בורגנית" וקיבל תורה אחרת לפיה תכונות שרוכשים בעלי חיים או צמחים במהלך חייהם עוברות לצאצאים (כביכול, אם אדם נימול, ילדיו ייוולדו נימולים). התוצאה – החקלאות הסובייטית נותרה שנים רבות מאחור לעומת החקלאות במערב. מיליונים רעבו ללחם. תיאוריה מפוקפקת לפיה וירוס האיידס לא קיים בעצם, הHIV הוא סתם וירוס בלתי מזיק והתרופות למחלה הן אלו הגורמות לסימפטומים המיוחסים לאיידס, אומצה על ידי השלטונות בדרום-אפריקה כתירוץ מדוע לא לספק את קוקטיל התרופות היקר לחולים. וישנן דוגמאות נוספות. לו היה הדבר נתון בידך, האם היית הולך ודורש מאנשי מדע המפתחים תרופות מצילות חיים לחדול מלהשתמש בשיקולים אבולוציונים במחקריהם? ההיית לוקח על עצמך אחריות כזאת? "הודה לפחות שאותו סיפור של חידקי ביה"ח אין בו שום חיזוק או שמץ ראייה לאמונת האבולוציה" – הרי זה מאמר שאתה הבאת, ואתה דורש ממני שאמצא בו ראיות לאבולוציה. אם מתעקש אתה להסביר כל תופעה של פיתוח עמידות לאנטיביוטיקה על סמך אותו מנגנון אקזוטי של העברת פלסמידים בין חיידקים ממינים שונים אז אכן אין במאמר הזה ראיות חותכות למוטציות. אלא שיש עוד "קצת" מאמרים בעולם כולל כאלה המתארים שינויים עקב מוטציות באוכלוסיות מבודדות של בקטריות, וכוללים השוואה של הרצף הגנטי והמיקום המדויק של המוטציה. ההוכחה הראשונה לקיום מוטציות אקראיות בבקטריות ותפקידם בברירה טבעית מגיעה ממחקרם המבריק של לוריה ודלברוק עוד מ1943, אשר הוכיחו את האבולוציה הדרוויניסטית מתוך ניתוח הסטטיסטיקה של התפתחות עמידות לרעלן (פאג). ראה גם כאן להסבר מעמיק יותר. כמובן שאין קשר להעברת פלסמידים שהרי מדובר באוכלוסית בקטריות הומוגנית ומבודדת. מהניסוי אפשר להסיק גם את קצב המוטציות - אחד למאה מיליון חלוקות. שים לב שבתקופה בה נעשה המחקר טרם ידעו על הDNA ובוודאי לא יכלו לבדוק את השינוי הגנטי גופו – רק את תוצאותיו. אבל בימינו מבצעים אנליזה ורואים בפועל את המוטציה בגן. להמשיך ולטעון שאין מוטציות זה אבסורד גמור. (הערה: כמה מחקרים מודרניים חושפים גם מקרים מסוימים של מוטציות מכוונות לכאורה בתגובה לstress שאינו קטלני. אין זה סותר את המנגנון הדרוויניסטי אלא מתווסף אליו. הדעה המקובלת העולה מכמה מחקרים היא שמדובר בכל זאת במוטציות אקראיות אלא שהקצב שלהם מתגבר במצבי stress (פרופ' בן-יעקב הציע מודל אחר במאמר שהבאת.) ומה תאמר על קושיה זו: לפי אמונתך מוצא כל האנשים מאדם ומחוה. כיוון שלכל אחד מהם שתי דוגמאות מכל גן, סך הכל יש ארבע גרסאות אפשריות לכל גן אנושי (ובעצם גם לגנים של מיני החיות שעלו בזוגות לתיבת נוח). ומה תאמר אם אביא לך גרסאות רבות הרבה יותר לגנים אנושיים? על איזו מאמונותיך תוותר? על שלילת המוטציות או על אדם וחווה? או שאולי בני אדם החליפו פלסמידים עם חייזרים? אגב, מקורה של חתימתי כלל לא בעניין ויכוח על אמונה. היא הועלתה בויכוח פילוסופי במטרה להמחיש את העובדה שאין האמת על העולם תלויה בידע שלנו על העולם. אך מקרה הוא שהיא נמצאה הולמת גם כאן. אתה רוצה הדרן? " האם אמונתם של כל חכמי תבל טרם המצאתן של התיאוריות הקוסמולוגיות והאבולוציוניות (הדוחות, לדעתך, את הצורך בא-ל) היתה 'בחירה' לא הגיונית?" – מעולם לא אמרתי שהתיאוריות הנ"ל דוחות את הצורך באל. היתה זו דעתך והנימוק לדחיית התיאוריות האלו. אשר לבחירת "כל" חכמי תבל – היו להם דעות שונות ומשונות, הכוללות אמונה בזאוס ובאפולו, בבעל ובעשתורת, בברהמה וישנו ושיווה, ועוד ועוד. וגם אפיקורס חי בטרם המדע המודרני. חוץ מזה, אם אני כבר מכיר את המדע והפילוסופיה המודרניים, מדוע על ההגיון שלי להסתמך על דעת הקדמונים שידיעותיהם פחותות? " היכן רואים יצירת איברים או מינים חדשים ?" – כבר דיברתי על זה. יש רבבות עדויות מאובנים ושלדים המראים שלבי התפתחות שונים של בעלי חיים וצמחים (זו אינה הוכחה לדרוויניזם כמובן, רק לעובדת התפתחות המינים). הסינים ניצלו מוטציות בקרפיונים כדי ליצור על ידי ברירה מלאכותית דגי זהב מסוגים שונים ומגוונים. בעצם, זני הכלבים (וחיות שעשועים אחרות) נוצרו באופן דומה, אבל אין לי הוכחה שלא מדובר בתכונות ממאגר הגנים המקורי. יש דוגמאות רבות נוספות ששמעתי בעבר ושזכרוני הבוגדני מסרב לשחרר עכשיו. " האם רואים בכך מגמתיות או מקרה עיוור ? האם האבולוציה המקובלת היא מגמתית או לא ?" – זו שאלה פילוסופית יותר מאשר מדעית. מבחינת המדע את התופעות הידועות היום אפשר להסביר באופן שאינו דורש מגמתיות. זו אינה הוכחה שאין מגמתיות, רק שאם היא קיימת, היא פועלת במסתרים וסמויה מן העין. " האם גם בשלב המעבר מדומם (או צומח) לחי היה כך ?" – שוב, יש תיאוריות למעבר ספונטני מדומם לחי. אין להם כל הוכחה, וגם לא תהיה עד שלא ישוחזרו כל השלבים במעבדה. " האם בחיי היומיום אתה רואה הבדל באופן קבלת החלטות בין מדענים לסתם אנשים המוגדרים על ידך כ'הגיוניים' או 'הגיוניים בפוטנציה' ?" – שים לב לחידה הפשוטה הזו המבוססת על שעשועון טלוויזיה. אפילו ידינו פריטצ'ר טעה פה. לפחות חישובים סטטיסטיים והסתברותיים, אפילו טריוויאלים למראה, הם עניין למומחים. לגבי הרב הראשי, הייתה זו בדיחה כמובן. לו כתבתי "הרב אלישיב" למשל, עוד עלול היית לטעון שהוא אכן סמכות בעניינים מדעיים. " קביעת המדע אינה סוף פסוק, ובנושאים בהם יש להדיוט קווים כלליים, הוא יכול לחוות דעה הגיונית מאוד." – קביעת המדע אכן איננה סוף פסוק, אבל מי שמסוגלים לערער קביעות מדעיות הם רק אנשי מדע להם הידע והניסיון הדרושים לכך. אין תקדים להפלת תיאוריה מדעית על ידי הדיוטות. " אדם אחראי, ובפרט אדם בעל רקע מדעי היודע את ההשקעה עצומת ההקף שבבריאתו - אם אכן נברא - אמור לחוש חיוב חמור לברר האם הוא חייב למאן דהוא את חייו, והאם נדרש ממנו משהו בעקבות זאת." – אתה מתחמק מלענות על שאלתי. כיצד עלי לברר זאת? דווקא יש לי עניין רב בשאלה זו ואף מרץ. " אין כל טעם איפוא להסביר לי מדוע לא ברורה דרכי, אלא מדוע דרכך כן ברורה, או לחילופין מדוע ברור שדרכי לא נכונה." – לא ברורלי שדרכך לא נכונה (טוב, יש מספר אספקטים בדרך החיים האורתודוקסית-חרדית שבעיני פסולים מפורשות, אבל דיון פרטני בכך לא במקומו בשרשור זה) , אבל ישנן אלפי דרכים אפשריות שונות וכולן ראויות לבחינה. חיי עלי אדמות קצרים מכדי לבחון כל דרך אפשרית ועל כן החלטתי שאינני מחויב לאף לא אחת בטרם תוכח כדרך הנכונה. כל עוד אין הוכחה כזו מצויה בידי אין לי ברירה אלא להיות נאמן ללבי ולשכלי בלבד.