"הורים שכולים, תהיו נחמדים ותשתקו"

מיכל בר

New member
"הורים שכולים, תהיו נחמדים ותשתקו"

כתבתה של ציפי שגיא, מעריב. אוי אוי, כמה שהדברים מוכרים: יחס הסביבה, כפי שנתפסת ע"י משפחות שכולות. הזמן - התמיהה על כך שהבת תעדר מהלימודים לרגל האזכרה: "הרי עברו כבר עשר שנים".. לעומת משפחה אחרת שבוחרת לדבר על אגף השיקום ועל היחס התומך. הכל חוזר על עצמו, אין חדש תחת השמש. אותן חוויות, אותן תחושות, אצל רוב האנשים שחוו אובדן. וכאן, אנחנו יכולים לעבד את התחושות האלה וזה מעולה, בעיני.
 
../images/Emo41.gif מיכל, קראתי את הכתבה, ולא

הופתעתי ממה שאילן האב סיפר שם. זה מוכר לי מקרוב. תגובת משרד הבטחון ממש מקוממת. נכון שישנה לשכת שיקום אחת בארץ הידועה במסירותה, וזה מתוך הכרותי של מספר משפחות שכולות המשתייכות אליה, ואני מתכוונת ללשכת דן. לפי מה ששמעתי ממשפחות השכולות המטופלות שם זה ממש נשמע לי כאילו נלקח מספר אגדות. לא כך אני מכירה את המערכת ה"תומכת" כביכול במשפחות השכולות. במשך השנה הראשונה, לא היו איתי בקשר מטעם השיקום, ומאז ועד היום אני זו שצריכה לחזר אחריהם. אוה משפחה המרואיינת בכתבה שהיא מרוצה מהטיפול, גם היא שייכת לאותה לשכה, לשכת דן, ואכן שפר גורלם. הייתי רוצה להתיחס גם לתגובות אותן אני שומעת לעיתים מצד משפחות שאינן משתייכות למשרד הבטחון, ולפעמים אני מרגישה שהן מדברות מתוך קינאה בנו. הרבה מהתמיכה שכביכול אנחנו מקבלים כפי שזה השתרש בציבור הרחב, יצא מכל פרופורציה. אבל, נכון שזה הרבה יותר ממה שמשפחות אחרות שאינן מקבלות כלום. הרי מתום דבריו של אותו אב, אילן, שומעים צעקה אחת גדולה של כאב, כאב שלא קבל מענה אצל הגורמים המטפלים. זה עצוב וכואב.
 
מצטערת על שגיאת הכתיב שנפלו בכתיבת

ההתיחסות שלי, זה כנראה משום שאני ממש נסערת. ורק להוסיף משהו קטן, הכותרת ממש מבטאת בסופו של דבר את מה שהציבור מקרין כלפי כל המשפחות, ללא הבדל המוות.
 

מיכל בר

New member
היי הלן, כשאני קראתי את הכתבה

הרגשתי הזדהות גדולה מאד עם דבריו של אילן, ולאו דווקא הקשורים בצבא, אלא לאיך הוא רואה את החברה סביב השכול הפרטי שלו. כמובן שאי אפשר שלא להתרשם מאותו אגף שיקום שאת אומרת שהוא הכי הכי, ובאמת שפר גורלם של אלו המטופלים דרכו בבעיות שנוצרות כתוצאה מהאובדן. גם אני שומעת ביקורת של משפחות על טיפול לא נאות, על ריצה אחרי עובד השיקום, כמו שאת מספרת. זה לכשעצמו מרתיח ומעליב. אותו אילן, פשוט צועק את הדברים שרבים חושבים ולא תמיד יודעים לבטא את עצמם.
 
מיכל, נכון, גם הביטוי שאילן נותן

לאיך שהחברה רואה את המשפחות השכולות היא אוטנטית, לצערי. אבל, יחד עם זאת, אני אישת פחות מבקרת את החברה כי גם אני כאשר עוד לא הייתי אם שכולה, משפחות שכולות לא היו בראש מעייני, ואני כל הזמן זוכרת את זה. מרגיזות אותי הסיסמאות של המערכת שהם זוכרים אותנו, וזכרון בנינו תמיד יהיה לנגד עיניהם, דבר שאינו בא לידי ביטוי כלל. כמו לדוגמא, קצינת הנפגעים שלי כלל לא הגיעה לאזכרה של בני, וגם לא מצאה לנכון להתקשר ולהודיעה מראש וגם אחרי. ואני מדברת רק על אזכרה, שלא לדבר על דברים יותר משמעותיים.
 

מיכל בר

New member
בקשר לקצינת הנפגעים שלך, הלנה,

קשה להבין את זה שהיא לא הגיעה לאזכרה, שלא התקשרה בכלל. נוצר בטח איזה קשר איתה במשך הזמן, ואיך זה קורה?? נשמע לי פוגע ובעיקר מאכזב. ולכן באמת הכל נשמע כמו סיסמאות נבובות וריקות מכל תוכן. באשר למשפחות השכולות, אני חושבת שזה עניין סובייקטיבי, איך כל אחד מרגיש בקשר לסביבה. והערות מהסוג שהוזכרו בכתבה אכן מעצבנות. זר לא יבין זאת, ועד אשר לא מגיעים למצב הזה, אין שום אפשרות להבין אותו. את אומרת שלפני האובדן שלך, משפחות שכולות לא היו בראש מעייניך וטבעי שכך. אבל לא בהכרח מי שאינו שכול הוא אטום. ואני בטוחה שאטימות לא היתה בך. לא מאמינה שהיית זורקת משפט כמו: "מה, כבר כל כך הרבה שנים (?!?!?!) עברו ועדיין החגים קשים לך? לא מתרגלים?".. ומה זה הרבה שנים? למי?.. אוי הלנה, הנושא הזה מורכב, וכל אחד מגיב שונה לכל מיני הערות.
 
מיכל, לא חושבת שהייתי אטומה, אבל

בהחלט לא הבנתי את המשמעות... ובראיה לאחור, נדמה לי שאנשים חושבים שעם הזמן זה חולף, כי אני נתקלתי הרבה פעמים בהערות מסוג זה, ואני בטוחה שזה בא לא מאטימות, אלא מתרגום שלהם לגבי איבוד הורים למשל. הרי אנחנו תמיד מתרגמים את המתרחש סביבבנו לפי מה שאנחנו עברנו או לפי הכלים שיש בידינו או לפי יכולת הבנה שלנו, וכבר נאמר שאי אפשר להבין את המקום של הורים שכולים. אגב, גם לבתי ביום האזכרה האחרון נאמר לה בעבודתה, כאשר בקשה לא לשבץ אותה במשמרת באותו היום, שתחשוב אם האזכרה חשובה לה, והיא פרצה בבכי אדיר.
 

מיכל בר

New member
ככה אמרו לבתך?? וזו לא אטימות?

נורא בעיני. ואני לא בטוחה שזה מתוך אי הבנת המשמעות, כי מה יש כאן לא להבין.. הרבה פעמים אני חושבת שבאמת אין לאנשים אחרים את היכולת לראות דברים או להבין דברים ואז אני סלחנית וסובלנית אבל יש סוג הערות שמקפיצות אותי, למרות שהיום אני נתקלת בהן הרבה פחות וגם לא ממש מתייחסת כמו בהתחלה. אני חושבת שהתגובות האלה באות מאיזה חוסר יכולת להתמודד עם השיבוש הזה שחל בעולמם, זה לא נוח להם, זה דורש מהם משהו (לדעתם), אולי הבנה, אולי אמפטיה, וזה לא קל להרגיש כך.
 
בסדר, נו:

לא רק אידיוטים. גם סתם לא מחונכים, וסתם בורים, וסתם חסרי תרבות. ולא מעט אשמים האנשים שלא לימדו אותם את כללי היסוד של החיים. אלגברה ופיזיקה נתנו להם ארבע שעות בשבוע - ולא שעה אחת של שכל.
 

BooBee

New member
אני גם חושבת ככה

זו לא מערכת חינוך. היא כבר מזמן הפכה למערכת לימוד.
 
אם כבר - אז תדייקי יותר:

גם לא מערכת לימוד - אלא מערכת ציונים. לא אמרו להם לך תתתחנך. לא אמרו להם לך תלמד. אמרו להם: לך תצטיין. המצויינות כפונקציה של ציונים. כן כן: שוב אותו שורש צ.י.ן. הם רק שכחו שהציונות - הרגילה ובמרכאות - גם היא באה מאותו שורש. ועל זה הבכי, בעצם.
 

BooBee

New member
סליחה אבל

יש מילים שהן לא קשורות לשום שורש. עם כל הכבוד שלי להבחנות המרתקות שלך מפעם לפעם, אני לא מואת קשר בין המילה ציונות למילה מצוינות, למרות שלמראית עין זה נראה כאילו שניהם נגזרו מאותו שורש. בדיוק כמו שאני לא מוצאת קשר בין המילה שעון למילה משענת. בעולם שבו קיימת "שעת מחנך" אחת לשבוע, בממוצע 40 דקות, אין ספק שלמושגים כמו שכול, אבל, אובדן לא ישאר יותר מידי זמן. גם מושגים אחרים וחשובים לא פחות, כמו שלום, סובלנות, אהבת האדם וחברות לא באים לידי ביטוי. במדינה שבה שרת החינוך חושבת ששירת ה"תקווה" בכל בוקר, הנפת דגל ושאר הסממנים הלאומניים האלה חשובים יותר מאשר לתמוך בעשרות אלפי נוער במצוקה, אני לא מתפלאה שמישהי שרוצה להשתתף באזכרה לאחיה, מקבלת תגובה מסוג תחשבי כמה חשוב לך ללכת לאזכרה. האטימות הזו מופיעה בכל מקום, בכל פינה. בעיתונות, בטלויזיה, ברחוב והכי עצוב אצלנו בלב. אני מבינה את הקושי בלהתקרב למשפחות שכולות. אני שם מהצד השני גם. מותה של חברה שלי לפני ארבע שנים, הפך את עולמי. ולמי יש כוח נפשי עכשיו ללכת למשפחה ולבקר. וזה לא מתוך אגואיזם. זה היה מתוך פחד, חשש לא לפגוע, לא להתערב, לא להגיד משהו לא במקום. אני מניחה שיש כאן אנשים שמבינים על מה אני מדברת. ואני לפעמים מרימה טלפון, ושואלת מה נשמע, ומה התחדש, ומקשיבה, אבל קשה לי. אני מודה. קשה לי נורא. ואני מסוגלת לנחש, שזה באמת בא מהמקום שאף אחד לא חינך אותי להתנהגות בזמן שכול של אנשים מסביבי, במיוחד כשמדובר בזוג הורים שהכרתי רק אחרי מותה של חברה שלי. אף אחד לא בא ואמר לי חרא עולם, זה מה שקורה. אנשים מתים, וזה לא תמיד מזקנה. הבועה שלי התפוצצה אין ספור פעמים. אני לא אשכח את היום שאחרי סוף השבוע שבו נרצחו נחשון וקסמן וניר פורז, זכרונם לברכה. זה קרה ביום שישי, נסיון החילוץ, וביום שבת היה דרבי. ולפני שמשחק הכדורגל התחיל, כל המגרש עמד דום שתי דקות לאות השתתפות בצער. ביום ראשון, כשחזרתי ללימודים, היה לי שיעור מתמטיקה וכולם דיברו על הדרבי. המורה ניהל חצי שיעור בשיחה על המשחק. ואני, כלא מאמינה, פרצתי בבכי היסטרי וברחתי החוצה. המחנך שלי אז עצר אותי במסדרון ושאל מה קרה, ואני קרועה מבכי אמרתי לו שאני לא מוכנה לשבת בשיעור שבו אנשים מדברים על הרדבי בכזו התלהבות, כשיום קודם לכן נרצחו שני חיילים. כמה בכיתי באותו יום. אני לא אשכח את זה. אנשים לא לומדים להתנהג בטקט, כי אף אחד לא הסביר להם שזה נחוץ, שזה הולם. אני לא בעד שתיקה גורפת והנהוני הסכמה אל מול המשפחות השכולות. אני בעד, שיביעו את תמיכתם ואת נכונותם להמשיך לתמוך מעבר לתקופת זמן רשמית של שבוע או חודש. אני בעד, שמערכת החינוך תשכיל ותעביר שיעורי חינוך לאהבה ולסובלנות, לשלום וליצירתיות. שילדים בגיל 12 ידעו שאפשר לדבר ולא רק ללכת מכות בהפסקות או אחרי הבית ספר. זה לא רק מערכת של הצטיינות. זו מערכת שלמה ומעופשת של בורות, דעות קדומות וחשוכות, פחד ופרמיטיביות. כי הרי ברור לי שאם אשלח מכתב מסוג זה שכתבתי כאן הרגע למשרד החינוך, אני אקבל מכתב בנוסח מובנה שאנחנו משתדלים בכל מאודינו להבריא את מערכת החינוך. ואולי תוקם איזו ועדת חקירה ממלכתית בעוד כמה שנים, אחרי שמספיק בני נוער ירצחו כאן אחד את רעהו, יכו ויאנסו תלמידות ותלמידים, ואז יגידו שבשנת 2001, היה צריך להוסיף עוד שעתיים שבועיות של חינוך. החינוך, כך אני מאמינה, מתחיל מהבית, אבל אין ספק שהחינוך בבית הספר חזק ומשמעותי יותר. כולי תקווה שכשאני אבחר ללדת ילדים, אני אעשה את זה בתקופה ראויה יותר ממה שמתנהל כאן עכשיו. ואם לא כאן, חו"ל תמיד קרצה לי. אפשר באיזה איזור כפרי באירופה. אני לא אתרחק יותר מידי, זה בטוח.
 

benni (mac)

New member
סליחה, באמת סליחה,אבל

ורק לדבר אחד אתייחס - נחשון וקסמן נרצח.ניר פורז לא. ניר פורז בן שכול,גיבור, נהרג.סליחה במידה ואני בוטה לך.כך אני.
 

BooBee

New member
רק רגע

לא בוטה ולא נעליים. סתם הבהרה. ניר פורז נרצח בדיוק כמו וקסמן, החוטפים של וקסמן ירו בשניהם. רצחו אותם. תכננו, ירו ורצחו. לא הרגו. לא רצחו מתוך הגנה עצמית. זו היתה כוונה ברורה, זדונית, חולנית. פורז לא נהרג "במקרה" כי היה ביחידת החילוץ. הריגה זה תחום מאוד אפור. רצח לא.
 

benni (mac)

New member
אין בעיה , אני בכלל יחף עכשיו

ושוב , קצת צר לי שאת לא רואה את ההבדל.חייל שלובש מדים - יש לזה מחיר. וגם למחיר יש דרגות.חייל שנחטף , ותוך כדי החילוץ יורים בו באשו, כשהוא כפות- זהו רצח. חייל שבא לנסות לחלץ את החחיל הזה - ותוך כדי הנסיון נורה - זה אינו רצח.נקודה.
 

BooBee

New member
אולי סמנטיקה

כל הרב מכוון אני רואה כרצח. אצלי אין שטחים אפורים, במיוחד לאור העובדה שמוות הוא סופי ומוחלט. גם בו אין שום אפור. ירו בפורז על מנת לרצוח. אני מצטערת שאתה לא רואה את ההבדל. אני לא עושה כאן הנחות לשום צד, דרך אגב.
 

benni (mac)

New member
בסדר ,גם ככה אני מתענה עם המק

אבל , במידה ואת טוענת כי כל הרג מכוון הוא רצח - אין לי ויכוח איתך.בפרט אחרי שהוספת - איני עושה הנחות לשום צד. במידה וסוג של הנחות יסוד של קביעת מושגים ותקשורת מקובלים עלייך- אז כן.יש ויכוח,ולא עכשיו.קשה לי ביד אחת ...ועם המק...ובטח יש לי "ים" של טעויות
 
למעלה