החוקים, המשפטים והמצוות

החוקים, המשפטים והמצוות

היי, שאלות לי. כל החוקים, המשפטים והמצוות שאנו מצויים לקיים, האם הם באו מהתנ"ך ומהגמרא? האם הם פירושים של כתובים מסויימים, ואם כן, על סמך מה הפירוש נכון? האם נעשו שינויים בחוקים, במשפטים ובמצוות במהלך השנים? אם כן, מדוע השינויים שנעשו בזרם הרפורמי אינם מקובלים בזרם האורתודוכסי? תודה!
 

ציקי 07

New member
שבוע טוב...

וחודש שמח ! אז ככה בקצרה, התורה מצווה ,המשניות והגמרא מפרשים ודורשים כוונת התורה. עמודי ההלכה כמו השולחן ערוך והרמב`ם ,הם אלה שהכריעו בספקות ובמחלוקות שבגמרא. ובהמשך שאר הפוסקים דנים בהלכה לאור האקטואליה. הרפורמים? הם לוקחים דעות מנוגדות להלכה או מפרשים את ההלכה שלא כהבנתה האמיתית .דוגמא ? אין לי בראש.
 
אם ככה, למה פירוש הרמב"ם

קביל לעומת אלה ש"מפרשים את ההלכה שלא כהבנתה האמיתית"? מהי אותה הבנה אמיתית?
 

tamarhp

New member
הרמב"ם

מפרש את ההלכה לפי התורה. מצד שני, הרפורמים אומרים דברים שהם בניגוד גמור לתורה.
 
מה זו אותה "הלכה"?

האם קיבלנו אותה ביחד עם התורה? ואיך בדיוק מפרש הרמב"ם את ההלכה לפי התורה אם גם לתורה יש פירושים? מה הרפורמים אומרים שהוא בניגוד גמור לתורה?
 

אופירA

New member
מנהל
פירוש לאמיתה של תורה

פרשנות התורה נעשית על ידי כללים, ורק אם נשמרים הכללים, אזי הפירוש הוא לאמיתה של תורה, ושייך לאחד מ-70 הפנים של התורה. כלומר יכולים להיות פירושים לכיוונים שונים לאותו עניין, וכולם פנים של אותו עניין, אך זאת בתנאי שנשמרו הכללים שבהם נדרשת התורה. אם הפירוש סותר את הכללים - הוא אינו פירוש אמיתי, אלא פירוש שגוי. הכללים הם 13 המידות שבהם נדרשת התורה. מי שמפרש עניין מסוים בתורה צריך לפרשו עפ"י הכללים הללו, וכן צריך לפרשו באופן שלא מבטל שום אמת אחרת מהעניינים שבתורה. לכן לא כל אדם יכול לפרש את התורה, אלא רק לומדיה המעמיקים, המבינים את כל העניינים גם יחד, ולא כל עניין לחוד. גם הלומדים המעמיקים - בדורנו אינם יכולים לקבוע קביעות בצורה שנקבעו בדורות עברו, כגון בצורה שקבעו חז"ל, משום שככל שמתמשכת הגלות יורדים הדורות, והכוח שבתורה שיש לגדולי הדור אינו הכוח שהיה לקודמיהם, ולכן הם אינם יכולים לגזור ברמה שיכלו לגזור קודמים להם. גם אצל חז"ל - חכמי המשנה היו אלו שדרשו את התורה שבע"פ, לעומת זאת, חכמי הגמרא לא הרשו לעצמם כבר לעשות שום שינוי בפרשנויות של חכמי המשנה, משום שהם היו גדולים מהם. הם רק הוסיפו פירושים נוספים. גם לאחר שנחתם התלמוד - גדולי הדורות שלאחר מכן שוב לא הרשו לעצמם לעשות שום פירוש חדש, אלא פירשו רק על בסיס מה שפירשו בגמרא ובמשנה. וכן גזרו גזירות בהתאם לנחוץ עפ"י נתוני אותו הדור. בדורות מאוחרים יותר, אנו רואים שגדולי הדורות כבר נמנעים מלגזור גזירות שמחייבות את הדורות הבאים, משום שהם אינם מספיק גדולים לכך. גם בפירושי ההלכה, שבהם יש הבדלים בין פוסק לפוסק, בין שיטה לשיטה - ההבדלים אינם בעניינים הבסיסים והעקרוניים, אלא בצבעים ובהנהגות שמסביב, בעניינים החיצוניים יותר. הרפורמים לעומת זאת, קובעים הנהגות שהם שינוי מוחלט מהמוסכם על כל סוגי הפוסקים והשיטות ביהדות, טוענים להתחדשות התורה ולשינויים חסרי שחר במנהגיה. וזו כמובן לא יהדות ולא תורה, אלא מנהגים של קבוצה מסוימת, כמו מנהגי החילוניים וכמו מנהגי הצמחוניים וכו'. הרפורמים מבקשים לעשות שינויים בתורה במטרה אחת ויחידה - להביא לביטולה. צורת השינויים שהם עושים מעידה על כך כאלף עדים.
 

tamarhp

New member
יש אלפי דוגמאות

לדוגמה, לפי ההלכה אסור לאישה לשיר לפני גבר, ואילו לרפורמים "מותר"... יש עוד המון דוגמאות.
 

masorti

New member
דוגמא מאוד לא מוצלחת...

דתיים-לאומיים מקשיבים בלי שום בעייה לשירת נשים. מכאן שטענתך אינה עוסקת ב"לפי ההלכה" אלא ב"לפי מנהג החרדים". שימי לב מה נאמר על העתונאי הדתי אורי אורבך בקטע הפתיחה של הכתבה הזו: "את תוכנית הרדיו שהייתה לו ברדיו קול חי עזב במהלך שידור על רקע אידיאולוגי, שכן לא היה מוכן לוותר על השמעת שירת נשים." תכף תאמרי לי שאורי אורבך הוא רפורמי.
 

tamarhp

New member
טוב..

וזה שהם עושים כך זה לא אומר שזה נכון.. יש גם נשים דתיות לאומיות שהולכות בלי כיסוי ראש.. ועוד.. כפי שאופיר כתבה כאן באחד השירשורים - אי אפשר ללמוד תורה ממעשיהם. צריך לבדוק אם הרבנים שלהם מתירים את זה בכלל, לא מה הם עושים בפועל. ובנוגע לשירת נשים - יש הקלות מסויימות כמו - יש כאלו שאומרים שמותר לשמוע דרך רדיו/דיסק, יש כאלו שאומרים שמותר לשמוע אם אתה לא יודע איך היא נראית, וכו').
 

masorti

New member
בהחלט אפשר ללמוד ממעשיהם...

דתי-לאומי הוא שומר תורה ומצוות כשר בדיוק כמו החרדי. נהפוך הוא.. החרדי מסתגף ומתענה שלא לצורך, ובכך בעצם עובר עבירה. ומכיון שכבר ראיתי בטלויזיה אישי ציבור דתיים-לאומיים (כמדומני גם כאלה שהוסמכו לרבנות) היושבים ושומעים שירת נשים, אני מניח שיש לכך היתר. והדיון כרגע אינו בדקויות של היתרים לשמיעת שירת נשים, אלא בעקרון. את הבאת זאת כדוגמא להבדל בין ההלכה לבין הרפורמים, ואני הראיתי שאין זה כך.
 

אופירA

New member
מנהל
אין לכך שום היתר ידוע מהתורה

ורב או כל מי שהתיר זאת, יש לשאול אותו על סמך מה התיר. מי שלא התיר - הרי זה על סמך איסור מפורש וידוע, מוסכם וברור, ואין כאן סיגופים ועינויים שלא לצורך, אלא שמירה כצורך על איסור התורה. כמובן, זכותך להסתמך ולהניח הנחות, אך גם זכותי להעיד על מה שאני יודעת. ונכון, זה לא הדיון הרלוונטי.
 

masorti

New member
זכותך כמובן להעיד...

על מה שאת מכירה מתוך פסיקת הזרם החרדי שאת דוגלת בו. אבל זו לא "ההלכה" אלא מנהג של זרם מסוים ביהדות האורתודוכסית. וענין שירת נשים אינו הסיגוף המיותר היחיד שנטלו החרדים על עצמם. אין אפילו בדל של רמז בתורה שבכתב או בתלמוד שיהודי חייב להתהלך רק בחולצה לבנה ומעיל שחור ומגבעת כל ימות השנה.
 

אופירA

New member
מנהל
ברור

כמובן שמדובר רק במנהגון זעיר של זרם מסוים בלבד, אחד ויחידי, ביהדות האורתודוכסית. בקישור זה, ניתן להבין עד כמה המנהגון זעיר, הזרם יחידי, והדברים אינם מופיעים כלל בספרי ההלכה. גם נושא כיסוי הראש של האשה, שאינו דאורייתא אלא מדברי חכמים, נלמד כאן: http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=1831
 

masorti

New member
לא הבנתי מה הפואנטה שלך...

לא טענתי שמדובר ב"מנהגון", אלא במנהג של זרם חלקי ביהדות. אז הבאת לינק שמייצג זרם כזה. להזכירך שהרב אליעזר מלמד מייצג את התפישה החרד"לית, קרי: חרדית בענייני הלכה. הנה מה שאומרת עליו ויקיפדיה: "בצעירותו היה הרב מלמד מראשי הקבוצה שפרשה מבני עקיבא והקימה את תנועת אריאל, תנועת נוער שבה יש הפרדה מלאה בין בנים לבנות". אז לא פלא שהוא דוגל בקו מחמיר בענייני שירת נשים. ונושא כיסוי הראש הוא מדברי חכמים. את יודעת מצוין שהמונח "מדאורייתא" אומר שהחכמים קבעו שזה מהתורה. ואם את רוצה להתעמק באיסור שמיעת שירת נשים, עייני באתר של ארגון "קולך" (נשים דתיות). את תגלי שבמקור היה כנראה מדובר רק על איסור קריאת שמע במקביל לשירת אשה. הנה לך ציטוט משם: "פתח את הדיון הרב דוד ביגמן, ראש הישיבה במעלה גלבוע, אשר לימד את הקהל מה מקור האיסור "קול באשה ערוה" בסוגיה התלמודית, ועד כמה קשה להבין מן הסוגיה האמנם מדובר באיסור גורף או שמא, מה שנראה סביר יותר מלימוד הסוגיה, מדובר רק באיסור אמירת קריאת שמע בזמן שאשה שרה. כמובן שאם כך – האיסור הוא על הגבר האומר קריאת שמע ולא על האשה השרה. ראשונים נחלקו למה כוונת האיסור ואין שם אמירה חד משמעית. החרה- החזיק אחריו פרופ' פנחס אלפרט אשר פתח בפסיקת השולחן ערוך הקושר את האיסור לקריאת שמע בלבד, והמשיך ותיאר פסיקות מימי הראשונים ועד ימינו. אצל הרי"ף למשל, האיסור כלל לא נזכר! במהלך הדורות האיסור נזכר יותר וב- 120 שנה האחרונות הוא גורף ומקיף ונחרץ – קול באשה ערוה וחל עליה איסור לשיר בציבור."
 

ציקי 07

New member
מצטער

לא הבנתי את טענותיך. ההלכה כותבת במפורש שאסור לשמוע שירת נשים ,אז אלו שכן עושים את זה אז הם דומים בנקודה הזאת לרפורמים, שהם אפילו, עושים זאת לא כעבירה אלא כמצווה, הם נותנים לאשה לקרוא בתורה בציבור, האין זה נגד דעת התורה האין זה ניגוד למסורת שאנו משמרים ?
 

masorti

New member
מצטער...

לא "ההלכה כותבת" אלא פסיקתם של רבנים מסוימים מהזרם החרדי קובעת. אני לא מומחה גדול בנבכי הספרות התורנית, אבל אם אישי ציבור דתיים-לאומיים מרשים לעצמם לשמוע בציבור שירת נשים ואינם חוששים אפילו ממראית עין של הפרת ההלכה - חזקה עליהם שיש היתר לכך. ובין זה לבין קריאת תורה ע"י אשה אין שום קשר.
 

ציקי 07

New member
למה אין קשר?

יש ויש. הרפורמים נותנים לאשה לקרוא בתורה,א. זה שירה ב. זה שינוי המסורת ,אז תראה לאיפה זה מוביל. בענין הרבנים זה וויכוח באויר, צריך לשמוע את דעת הרבנים האלה, האם הם עשו את זה בשוגג או מהתר הלכתי, כמדומני שאין לזה התר.
 

masorti

New member
אין שום קשר...

קריאת תורה בציבור היא עניין אחד (שאינו "שירה"), ושירה בציבור היא ענין אחר. העובדה שהרפורמים עושים דבר א' בלא היתר אינה פוסלת את דבר ב' שאינו קשור אליו.
 

אופירA

New member
מנהל
לעוות את התורה - משמע לבטלה

הזרם החילוני אינו מעוות את התורה, אלא טוען שהוא חופשי ממצוותיה. טענה זו אינה מבטלת את התורה, אלא רק טוענת שמי שאינו רוצה לקיים את המצוות יכול לראות עצמו חופשי מהן. אבל היא אינה טוענת שהמצוות אינן מסודרות באופן הנכון שאין לשנותו. לעומת זאת, כאשר הזרם הרפורמי בא לטעון שהוא זרם ביהדות, ושיטתו שיטה ביהדות, ואפשר לשנות שינויים בסיסים וכמוהם כהבדלים החיצוניים שבין שאר הזרמים - הרי זה עיוות שבשורש. עיוות התורה מטרתו להביא אותה לכיוון שאינו אמת, ואז, בהמשך, לאחר שהכיוון המעוות קיבל לגיטימציה, אפשר להראות את העיוות שבו, ולהמשיך לעוות עד שמגיעים למסקנה שכל הנושא כולו מיותר לחלוטין, וממילא - מתבטל לחלוטין. בתהליך כזה הופכים את אנשי הזרם הרפורמי לחילוניים, בהבדל משמעותי מהחילוניים: החילוניים אינם טוענים שהם מקיימים את התורה, ואילו הרפורמי הנוהג כחילוני גמור טוען שבכך הוא מקיים את התורה! מטרתו של הרפורמי להשאיר על כנם רק את המנהגים החיצוניים (מפגש חברתי בביה"כ, פעילות קהילתית וכו'), בלי שום חיוב כלפי ריבונו של עולם, המצווה ונותן התורה. דוגמא לעיוות זה: הקב"ה ציווה על האשה הנשואה לכסות את ראשה - הרפורמית אינה מכירה בציווי זה. הקב"ה לא ציווה על האשה להניח תפילין - הרפורמית "מקבלת על עצמה" הנחת תפילין בעקשנות רבה ובעסק גדול. הקב"ה ציווה על עם ישראל לשמור את השבת - הרפורמי אינו מכיר בהלכות המחייבות בשמירת השבת. וכך נוסע הרפורמי לביה"כ, למפגש הקהילתי, במכוניתו, בשבת קודש, כשלצידו יושבת אשתו גלוית הראש ומניחת התפילין. ביום כיפור יש ארוחה בביה"כ, והאוכל - כמובן שאינו כשר... את בן הזוג אפשר לבחור מכל העולם כולו, ולאו דווקא מבין היהודים... בעוד 10 שנים, לאחר ש"מנהגי תורה" אלו "התקבלו" ע"י היהדות, נמאס לרפורמיות להניח תפילין. ומכיוון שמדעתן הורידו את כיסוי הראש והניחו תפילין, כך מדעתן מחליטה קהילת הנשים הרפורמיות שאין להניח התפילין. לגברים נמאס מהמפגש המשפחתי בביה"כ, והם מקבלים החלטה זרמית שמכאן והלאה עדיף בילוי אחר. מרגע זה והלאה הם נוהגים לחלוטין כמו החילוניים (וזה בדיוק מה שקורה בזרם הרפורמי באמריקה היום), אך הם שייכים ל"זרם ביהדות" שביטל לחלוטין את התורה. והאמת, שהוא ביטל את התורה ביום שבו החליט על מנהגים על דעת עצמו, ובעצם בכל מנהג שבו קיבל הנהגות שאינן מוסכמות על פוסקי התורה - בכך ביטל את התורה כולה. כתוב שכעיקרון, מי שמקבל ומקיים את כל התורה כולה קלה כבחמורה מלבד עניין אחד, שבו הוא אומר שאינו מקבל ואינו מאמין - הרי הוא כופר בכל התורה כולה. כי כל עניין מחובר לחלוטין עם עניין אחר, ואם אדם אומר שעניין מסוים לא מקובל עליו, הרי כל התורה כולה לא מקובלת עליו. (כמובן שאינני מתייחסת כאן למי שלא הכיר עד היום את התורה, ומתחיל להכיר אותה בחלקים ולקבל את מה שנראה לו, ולא קיבל את מה שלא נראה לו. זה מקרה אחר לגמרי. זה המקרה בפועל, ואני מדברת על העיקרון).
 
למעלה