בטח שמתקיימת
שיטת שכר ועונש יכולה להתקיים אפילו במצב בו במפורש אין חופש בחירה. להעניש אדם על מעשיו, או לתת לו שכר על מעשים אחרים, אפשר גם אם לא הוא אחראי להם. אפשר להגיד שזה לא צודק, אבל אי אפשר לקבוע שזה לא קיים רק על סמך טענות לגבי חופש הבחירה. עכשיו, יכול לאדם לדחות את ההסברים על חופש הבחירה העומד בפניו, למרות ידיעת הכל של אלוהים. הוא יכול לומר שהם מובילים לכך שאינו אחראי למעשיו, ולכן אינו ראוי לעונש, או לשכר. אבל אם עובדתית הוא מקבל שכר ועונש על מעשיו, אז מה זה עוזר לו? מוטב שיקבל את ההסברים, ויבחר באותם מעשים המזכים אותו בשכר, וימנע ממעשים המחייבים עונש. אפילו הוא מתעקש שבחירה זו איננה שלו. המשל המפורסם שמביאים בענין זה הוא משל הלהבה. אם אדם מכניס ידו ללהבת אש, הוא נכווה. הכוייה היא העונש. יכול האדם לטעון שלא היתה לו אפשרות בחירה אם להכניס ידו ללהבה או לא, אז למה נענש בכאב? הוא יכול להחזיק בדעה שלא היתה לו בחירה, אבל הוא לא יכול להתווכח עם התוצאות. לכן מוטב יבחר שלא להכניס ידו ללהבה.