וזה המשיך גם בצהריים
אחרי שבועיים בהם נמנעתי ככל האפשר מנסיעות לחיפה (בגלל סגירת המת"צ לנסיעות ההרצה הריקות של המטרונית), נסעתי היום להדר לסידורים שונים בקו 3. הנסיעה בהלוך הייתה סבירה לגמרי, אם כי היה עומס כבד על המטרונית בין מרכזית המפרץ לשוק תלפיות. לפני ואחרי העומס היה סביר. הקלטתי את מסלול הנסיעה וזמני הנסיעה באמצעות GPS, אני אעלה אותו בהמשך.
אבל בחזור, זה כבר היה סיפור אחר לגמרי. מדברי נציג ההסברה שהיה בתחנה בסוף יל"ג, הסתבר שחלפו 2 מטרוניות ריקות בקו 3 בלי להעלות נוסעים, וכך במשך כ־40 דקות (!) לא עצרה שום מטרונית בתחנה (חשד שלי - מדובר ב'לימוד נהיגה', באופן דומה לרק"ל בירושלים, אבל למה זה נעשה בשעות העומס?). לשם השוואה, ההפרש בין הנסיעות לפי הלו"ז לשעה זו עומד על 10 דקות. כשכבר הגיעה המטרונית, היא הייתה כמובן עמוסה לגמרי. מתוך הנחה שאחרי כל קו עמוס מחכה קו ריק, חיכיתי לבאה. היא הגיעה כעבור כמה דקות עמוסה פחות, אבל עם הפתעה אחרת - 2 דלתות אחוריות לא נפתחות! תוך כמה דקות המטרונית השניה הדביקה את הראשונה, ובמרזית המפרץ הראשונה נתנה לשניה לעקוף אותה. ברציף במרכזית המפרץ חיכו כמובן המוני נוסעים, ואיך שהוא חלקם הצליחו להכנס. ישבתי לי בחלק האחורי שהיה פנוי למדי, אבל כשרציתי לרדת, הסתבר שכל החלק הקדמי דחוס בנוסעים וקשה מאוד להגיע אל הדלת. עצירה בתחנה הפך להיות טקס במהלכו מקצת הנוסעים יורדים רק על מנת לפנות מקום לנוסעים אחרים שהתחנה היא יעד הנסיעה שלהם, ואחר כך נדחסים פנימה בחזרה. דוחס כזה לא זכור לי כבר זמן רב בנסיעות בתחבורה ציבורית. במהלך הנסיעה הכריזה קרסה ופסקה לעבוד. לפי הכיתוב 'אין תקשורת', כנראה שהיא בכל אופן מבוססת GPS.
הגורם לתקלת הצהריים הוא כנראה בעיית הויסות - מסלול המטרונית ארוך, וכל עיכוב משמעותי בנקודה במהלך הנסיעה גורם לעיכוב מתגלגל בלוח הזמנים (בתקווה שזה לא נובע משטות אחרת של יפה נוף). זה יותר טוב מהרק"ל בירושלים שבו חפץ חשוד בנקודה אחת גורם להשבתת כל הרכבות, אבל עדיין זו נקודה בעייתית. יש צורך בתוכניות מגירה במידה ומתגלים עיכובים במסלול הנסיעה, אם על ידי הפעלת רזרבות, ואם על ידי ריווח לוח הזמנים, העיקר לא להגיע למצב שמספר נסיעות עוקבות מדלגות על נסיעה.