בזכות מה מכונית נוסעת?
בזכות הגלגלים או בזכות המנוע? בזכות החלקיקים האלמנטריים כמובן! זה אומנם דבר מאוד טיפשי שכתבתי כאן למעלה, אבל הוא גם נכון. המכונית נוסעת, וגם האבולוציה עובדת, בגלל הדרך שבה מתנהגים חלקיקים אלמנטריים. אבל מה, להסביר את זה ככה יהיה טיפשי מאוד, ויש שיאמרו משוגע. מה שאני מנסה להגיד פה הוא שהאנלוגיה על המכונית היא לא טובה, לא מתאימה. אני אסביר. מה שעשינו פה שנינו עם המכונית זו רדוקציה. אתה הלכת נכון ודיברת על המנוע והצמיגים, זה רדוקציוניזם היררכי, ואני הלכתי בשיטת "המדען המטורף" ודיברתי על חלקיקים אלמנטריים. אז למה אני אומר שהאנלוגיה שלך לא טובה אם אתה צודק? כי אתה צודק בקשר לאוטו, אבל האנלוגיה לאבולוציה אינה נכונה. אצלך ה-"אוטו הנוסע" (או ה-"נסיעה" עצמה) היא האבולוציה, האורגניזם (או הברירת ברמת האורגניזם) הוא המנוע, והגנים (או ברירת הגנים) הם הגלגלים. אבל זה לא ככה, כי אם האורגניזם הוא המנוע, אז הגנים לא יכולים להיות משהו נפרד לגמרי ממנו, הם צריכים להיות תוכנית המתאר שלו, אז אני אניח שהאפשרות שכתבתי בסוגריים היא הכוונה שלך, שזה קצת יותר הגיוני. אבל גם זה לא ממש מתאים לדעתי. את המונח "רדוקציוניזם היררכי" שאלתי מדוקינס, וזה מה שהוא מנסה לעשות בספר שלו. זה לא שהוא שולל את הברירה ברמת האורגניזם, בדיוק כמו שאני לא שולל את ברירת הגנים כאשר אני אומר שהאבולוציה היא דבר שקורה בשל חוקי הפיסיקה. מה שהספר "הגן האנוכי" עוסק בו הוא הצגת תורת הגן האנוכי, ולכן בכל פרק -גם כאשר מתחילים באורגניזמים- חוזרים בסוף לגנים ("השען העיוור" למשל, עוסק פחות בגנים ובברירה גנטית, כי הוא מסביר את האבולוציה באופן כלל יותר). כי מראים איך הברירה מתבטאת ברמה הגנטית. גנים נבררים ונאבקים בסביבתם, כאשר הסביבה הזו היא גם העולם הדומם, גם הסביבה הגנטית שלהם בתוך האורגניזם שהם נמצאים בו ואורגניזם עצמו שהוא הפנוטיפ של הגנים האלו, גם המתחרים שלו בתוך המין שלו, שמהווים למעשה גם כן חלק מהסביבה הגנטית שלו בצורה עקיפה יותר, וגם מול טרפו וטורפיו שגם בהם יש גנים שמגיבים אליו (כמובן שלא כל גן חייב להיות מסובך ישירות עם כל הגורמים בסביבה הגנטית של האורגניזם). אורגניזמים לא משכפלים את עצמם. גור של ארנב הוא לא שיבוט של הוריו, יש לו תכונות גנטיות בדידות אותן הוא ירש מהוריו, ובסופו של דבר הגנים האחראים להם הם אלה הנבררים שוב ושוב, אצל ארנבים שונים ומשונים, בלי קשר למידת הצלחתו של הגור הספציפי (והחמוד) שלנו. גם אצל חידק שמתרבה רק במיטוזה יש בעיה. פה אומנם כן מדובר ביצור שיבוטים, אבל המוטציה טורפת לנו את הקלפים. פתאום באמת יש מין חדש של חיידק ואפשר כביכול לדבר אפילו על ברירת מינים ולא רק על ברירת פרטים, אבל מה שבעצם קרה, ההסבר ה-"רדוקציה" למה שקרה, זה שגן אחד התחלף והוא מתחרה עם קודמו בסביבה הגנטית והחיצונית של החידק (וכאן נקודה חשובה. גן הוא לא "טוב" או "רע", וזו לא שאלה פילוסופית כבדה. גן הוא "יותר כשיר" או "פחות כשיר" בסביבתו, כפי שהגדרנו סביבה למעלה). וכך אפשר ללכת הלאה לצורות שיכפול פשוטות יותר (למרות שאולי לא קל למצוא כאלה) עד ש-"גן" ו-"אורגניזם" זה פשוט אותו הדבר (כמו ב-"משכפלות" של דוקינס). ברירה גנטית היא פשוט ההסבר שניתן לתהליך. אפשר להסביר אבולוציה ברמת האורגניזם או ברמת הגן (ושני ההסברים יכולים להיות טובים), אפשר להסביר את האבולוציה ברמת האורגניזם ע"י רדוקציה לגנים (ולפעמים זה תורם, לפעמים חיוני, ולפעמים ממש מיותר), אבל אי-אפשר בשום אופן ללכת הפוך ולהסביר הסבר גנטי ברמת האורגניזם. אפשר לפשט ככה הסבר, זה כמו להגיד "לחצתי על כפתור 'שלח' כדי לשלוח הודעה" במקום לתת את ההסבר שהלחיצה היא למעשה תכונת onClick של האובייקט בדף ה-html (ואתם תסלחו לי אם אני טועה במושגים, אני קצת חלוד), ושזה מפעיל את הפונקציה של ה-asp שגורמת לזה שההודעה שלי תיכנס לפורום. שוב, התשובה הראשונה בהחלט יכולה להיות עדיפה פה, אם אני רוצה להסביר למישהו איך כותבים הודעות בפורום הזה הוא לא צריך לדעת את הפרטים, אבל אם האיש רוצה לדעת קצת על הקרביים של עמודי אינטרנט כי הוא חושב אולי ללמוד קצת, או להקים אתר, או סתם כי הוא סקרן, אז הוא ירצה פירוט של עוד רמה. וזה היחס הנכון, ההסבר הגנטי עומד מאחורי הכל, לפעמים מיותר להיכנס אליו, אבל הוא שם. דוגמא לשאלה, ותשובות שונות עליה: ש: איך הארנבים נהיו מהירים וזריזים? ת (ברירה ברמת המין): הם היו צריכים להימלט מטורפים שרדפו אותם, אז הם הסתגלו והשתפרו. ש: כן, אבל איך זה קרה? ת (ברירה ברמת האורגניזם): אתה צודק, זו תשובה לא טובה, ובכן במסגת תהליך של ברירה טבעית, הארנבים שהיו מצויידים טוב יותר להימלט מטורפים זכו להעדפת הברירה, והמוטציה האקראית סיפקה מדי פעם אפשרויות חדשות לברירה. ש: כן, אבל איך זה עובד? ת (ברירה ברמת הגן): ובכן תכונות האורגניזם נקבעות ע"י יחידות ברירה שנקראת גנים. הגנים עוברים בשלמותם בתורשה מדור לדור. המוטציה שהזכרנו קודם היא שינוי של גן הגורם לשינוי באורגניזם, אם השינוי מוצלח (כלומר במקרה שלנו הופך את הארנב לזריז יותר, בלי לפגוע יותר מדי בכשירותו הכללית כמובן) אזי הגן יצליח להגדיל את תפוצתו באוכלוסיה, מה שגורם לכך שהארנבים הם מהירים יותר. ש: גן? איך זה עובד? איך זה קובע משהו בכלל? ת (אחרונה ודי): הגנים נמצאים במולקולה שנקראת DNA, המולקולה הזו מסוגלת לשכפל את עצמה, וכך היא מעתיקה את עצמה לכל התאים בגוף, וגם מעבירה את מחצית הגנים לכל צאצא, בנוסף היא פועלת בתהליך שנקרא "סינטזת חלבונים" אשר משפיע בתורו על כל האורגניזם גם בזמן התפתחותו והתבגרותו וגם במהלך חייו הבוגרים. המבנה של הגנים בתוך ה-DNA משפיע על פעולתה הכימית, וזו משפיעה בתורה על האורגניזם ותכונותיו. אופן פעולת ה-DNA והחלבונים שייך לתחום הכימיה והוא חורג מנושאו של פורום זה.