עמית ידידי.
לקחת חלק ממה שכתבתי ולעשות מזה פוסט זה פשוט ליצנות לישמה. מכיוון שאני מכבד את כבודו, אני מתאר לעצמך שבטח תשמח אם אציג את כל הפוסט על מנת שהציבור יבין את ההקשר ! הנדון: תוספת לסדר היום א.נ, הריני מתכבד לפנות אליך ולבקשך להוסיף את הנושא הבא לסדר היום בישיבת המועצה מן המניין הבאה: הנדון: חוק עזר לתיעול 2009 או 2010. א. הרקע: 1. מליאת המועצה המקומית קדימה-צורן אישרה בישיבתה מיום 13.10.2009 את התיקון לחוק העזר לתיעול. סעיף מס' 2 - אישור חוק עזר לקדימה – צורן תיעול התש"ע - 2009 . חברי המועצה בקשו וקיבלו מעו"ד ולדמן ומרו"ח בוכניק הסברים לגבי סעיפים 6 – 9 ו – 12 (ב) לחוק העזר . יצחק גולברי : באשר לאכיפה – אנו נפעל על פי הסמכויות המוקנות למועצה. אנו גם נבחן לטפל במפירי החוק באמצעות ברירות קנס. אני מבקש להצביע על חוק העזר. פה אחד הוחלט לאשר את חוק עזר לקדימה – צורן (תיעול) התש"ע- 2009, רצ"ב . 2. ביום 31 באוגוסט 2011 , עיינתי בחוק העזר לתיעול כפי שפורסם ברשומות באתר משרד המשפטים ונוכחתי לדעת כי ישנם לכאורה שינוים שהוכנסו לחוק העזר לאחר אישור החוק במליאה. השינוים שהוכנסו בחוק העזר (במידה וממצאי הבדיקה שלי ימצאו כנכונים) לא הובאו לידיעת המליאה ולא אושרו על ידינו (עד כמה שידוע לי). לכאורה עולה כי מצבה של המועצה לפי חוק העזר שפורסם ברשומות הורע בלפחות סעיף אחד. 3. בתאריך 1 בספטמבר 2011, ערכתי שיחה טלפונית עם מנכ"ל המועצה וראש המועצה ושיחה עם מבקר המועצה . הודעתי להם על השינוים שמצאתי וביקשתי מהם לבחון לאלתר את הממצאים. כמו כן העברתי למבקר המועצה ולמנכ"ל המועצה את העתק החוק כפי שנמסר לחברי המליאה לפני הדיון במליאה הכולל את הערותי לקראת הדיון והערות שנכתבו תוך כדי דיון. 4. בשנת 2005 במסגרת דו"ח מבקר המועצה על אגף הכספים במועצה העיר מבקר המועצה (עמוד 35 סעיף 15.16) " לא ברור מה הטעם בביצוע עבודות תיעול בלי לחייב את הבעלים. יש לבחון מדיניות זו בשנית ולשקול להטיל חיובים, לפני שהדבר לא יתאפשר ( ראה סעיף 9.9 לעיל)". מאז שנת 2005 ועד לשנת 2011 המועצה המקומית לא גבתה היטל תיעול וכשהחלה לגבות את ההיטל הסתבר ( בהתאם לפס"ד של בית המשפט המחוזי שהוצע כנגד המועצה ועליו המועצה מערערת) כי בעקבות השיהוי הרב יש התישנות על חובות חלק מהתושבים! בעקבות פס"ד זה , של בית המשפט המחוזי 5.6.2011 נאסר על המועצה לגבות את ההיטל מהעותרים. 5. בחודשים האחרונים החלה המועצה להנפיק (גם לאחר פס"ד של בית המשפט המחוזי – פס"ד ימין ואח' נ' מועצה מקומית קדימה, מתאריך 5.6.2011) בקשות לתשלום היטל תיעול מתושבים בישוב. 6. מסתבר כי חלק מהתושבים מחזיקים באישורים שמאשרים כי אין להם חובות על חלקותיהם ( ולו יתגלו חובות, המועצה תוכל לגבותם עד לתאריך XXXX תאריך שעבר ממזמן) לכן יש לבחון האם על ידי הודעה זו ויתרה למעשה המועצה על חובות (למרות חוק העזר שהיה בתוקף ולמרות שבוצעו כל אותה העת עבודות תיעול בישוב וחוק העזר מאפשר גביה של היטל התיעול גם כאשר העבודות אינן צמודות לנכס ממנו נגבה ההיטל) – מתוך פס"ד: בית המשפט דחה עוד את עמדת המועצה וקבע כי: "כאשר המועצה אינה גובה היטל תיעול במשך כ- 12 שנה לאחר התקנת חוק העזר, ואף נותנת בידי בעליה זכויות אישורים שאינם חייבים כל חוב לעירייה – יסתמך תושב בעל נכס באזור הרלבנטי על כך שלא יידרש עוד לשלם עבור עבודות שבוצעו בעבר הרחוק" 7. מהרקע לדיון כפי שציינתי עולה חשד לכאורה, שמעבר להתנהלות לקויה של המועצה במשך שנים בהם לא גבתה (למרות שיכלה חוקית) היטל תיעול , המועצה לכאורה הגישה למשרד הפנים/ המשפטים, חוק עזר ששונה מחוק העזר שאושר בדיון במליאה! אי היכולת לגבות את היטל התיעול החדש מחלק מהתושבים (בעקבות פסיקת בית המשפט המחוזי ובמידה ותתברר טענתי כנכונה לגבי השינוים המאוחרים בחוק העזר) תמצא המועצה חו"ח, בפני מצב שאנו ללא חוק עזר לתיעול וגם לאחר שהנ"ל יאושרר במידת הצורך , חלק מחובות התושבים יהפכו לחסרי משמעות עקב התישנות. מצב זה יחייב תיקון הן של חוק העזר ( המילולי) והן ביצוע מחדש של החישובים על מנת שהחוק יאפשר לכסות את עלויות התיעול בישוב. 8. לצורך השקיפות, אני תומך בהטלת חובת תשלום עבור התיעול בישוב (בהתאם לחוק העזר שאושר ותמכתי בו במליאה בשנת 2009) ,בהתאם לחובתה של המועצה בביצוע תשתיות וכנאמנה על רכושה ובטחון התושבים וכל זאת בכפוף לחובתנו במנהל תקין ושקיפות כלפי התושבים. ב. הצעת החלטה נדרשת: 1. מליאת המועצה מנחה את ראש המועצה והיועמ"ש למועצה להסביר לא יאוחר מ- 30 יום את הסיבות לשינוים בחוק העזר לתיעול . 2. במידה ואכן יעלה מהבדיקה כי חוק העזר שפורסם אינו זהה לחוק העזר שאושר במליאה, ידאג ראש המועצה לזמן לאלתר ישיבה שלא מן המניין בה יוצג לדיון ואישור, חוק העזר לתיעול מתוקן. 3. עד למיצוי תהליך הבדיקה תופסק לאלתר גבית היטל התיעול מהתושבים ( מכיוון שחוק העזר הישן בוטל וזה שפורסם שונה מהותית מהחוק שאושר במליאה). 4. כספי היטל התיעול שנגבו מהתושבים יוחזקו בחשבון נפרד ולא יעשה בהם כל שימוש עד לסיום הבחינה של הנושא על ידי היועמ"ש למועצה ובמידת הצורך פרסום חוק עזר מתוקן לתיעול ואו יוחזרו למשלמים בהתאם להחלטת היועמ"ש למועצה. בכבוד רב, שביט מס - חבר מליאת המועצה סיעת אופק