הייתי בהרצאה של "שמוליק"..
..

ובכן.... אין לי אלא להגיב...

מיסקוטלנד וגם אחרים - תראו, נורא קל לעמוד מהצד ולנקוט בגישה צדקנית ומיופייפת. אבל - אני באמת חושבת, שאילו את או כל אחד אחר כאן ובכלל היה ניצב באותה הסיטואציה - היה מגיב בצורה מאוד מאוד קיצונית, ביחס למה שאני הגבתי. ואני חותמת על זה. זה קצת יומרני לשפוט אותי, כשאת לא מכירה אותי, ולא את אופיי, ולא את טיבי... להחליט שאני מודאגת, ששמוליק לא מודאג, ושכל מה שאני עושה הוא לחפש איך להתעסק בדברים לא רלוונטיים- זה אומר לא לדעת מי אני! וגם לשפוט ממקום של חוסר במידע. אמנם ה"סאגה" הזו עולה כאן כבר כמה חודשים, ובכל פעם אני מביאה לעיניכם את ההתפחויות שלה, אבל - זה רק ממקום של לשתף ברגע שדברים מתרחשים. לא כי אני הוגה בזה יומם ולילה. ותאמיני לי - שאילו היית יודעת איפה הייתי בארבעת השבועות האחרונים היית מבינה, שגם אילו רציתי להגות בזה יומם וליל ה- ל אממש היתי יכולה... אני לא שמחה לאיד. אף פעם. אבל לא יכולה להכחיש, שהיה לי נחמד לראות שמה שאני חושבת בליבי כבר זמן רב על יכולותיו והצלחותיו (לכאורה) של שמוליק - הן באמת כמו שאני חשבתי אותן, ולא כמו הוא ואחרים מנסים לצייר כל הזמן. אני בטוחה שאת מכירה מצב כזה - שאת צריכה שמישהו חיצוני ייתן לך איזשהו פידבק שיחזק את מה שאת חושבת בלב. (ואם תגידי שלא - אז או שאת לא אומרת לעצמך את האמת, או שאת באמת באמת בנאדם מאושר ואיתן בכל אבריו ונשמותיו, ועל זה כל הכבוד לך). ולעניין - כן, אני עדין חושבת שאין כל סיבה שמישהו ישתמש במשהו שאת עובדת עליו כל כך הרבה זמן, ובמקרה שלי - גם בתנאים לא ממש רגילים ופשוטים.... ויזקוף אותו לזכותו. מצטערת - הגינות ויושר הם ערכים מובילים בסולם הערכים שלי, לא מוכנה להתפשר עליהם, אפילו לא באקדמיה!
 
זה הקסם של האינטרנט

בעצם זה שאת מפרסמת פה הודעות, את "מרשה" לי להגיב בהתבסס על מה שכתבת בלבד ולא על סמך היכרות אישית איתך כמובן. וזכותך כמובן לא לקבל את זה. הסיפור צרם לי מההתחלה ולדעתי חסרים בו הרבה פרטים שדוקא יראו ששמוליק הוא לא ממש המפלצת שצוירה כאן. עדיין אני עומדת על מה שכתבתי ואין טעם לחפור את זה שוב. מדובר הרי בסיפור יחסית ארוך ונראה לי שמיצינו. אני שוב מאחלת לך להתעסק עם זה כמה שפחות ולנסות להפיק תועלת ממישהו שעובד על משהו דומה.
 

Unicorn98

New member
ניצת, את יודעת שאני תומך בך,

לדעתי את מתנהגת מעל ומעבר ביחס לסיטואציה הבלתי אפשרית שהעמידו אותך בה. אני הייתי כנראה הרבה יותר מתחשב והרבה יותר ארסי. אני חושב שכל אחד פה, עם כל הכבוד לביטויים "המחוזיים" שחלק בוחרים להציג כאן בדיון הזה, אם היה מרגיש שמישהו עלול לבצע מהלכים שיפגעו בו, היה מגיב בצורה מתגוננת ולא מפרגנת, בלשון המעטה. אז אני בהחלט לא תומך בלעשות מהומות עולם, אבל המהלך של להעמיד למנחה שלך גבולות, ולבחור לא לסייע לאותו 'שמוליק' רק כי זו זכות המלאה לבחור למי לסייע ולמי לא - היו המינימום שיכולת לעשות כדי לא להרגיש אסקופה נרמסת בסיפור הזה. לשמור על הטריטוריה המינימלית היא זכות טבעית של כל אחד מאיתנו, גם אם חלק יחשבו שזה לא "נחמד", או לא "יפה", או לא "חברי". אם היתה חברות בסיפור הזה, אז המנחה שלך לא היה רומס את זכויותייך על עבודה קשה, ואותו שמוליק היה מתחשב יותר ובא איתך בדברים לגבי היכן הוא נוהג בחוסר לגיטימיות וקולגיאליות אקדמית בסיסית. אז קבלי
גדול ממני, ואל תתרגשי מביקורות לא ענייניות
.
 

Unicorn98

New member
הטקסט שלי יצא עילג מדי,

ככה זה כשקופצים לרגע החוצה מתוך סיר לחץ של כתיבת דו"ח מסכם מסוים, וקופצים לפורום. מתנצל על השגיאות השונות
.
 

tenshem

New member
../images/Emo45.gif

אני לגמרי מסכימה. יש משהו לגמרי לא הגון באופן ההתנהלות של ההמנחה של ניצת גפן ושל שמוליק. לא מדובר על כך ששמוליק חוקר כיוונים שניצת בחרה במקרה. כלומר, באופן בלתי תלוי במה שניצת עושה ובמקרה. אם זה היה המצב, זה היה מבאס אבל לחלוטין הוגן. אז באמת כדאי למצוא את הדרך לשיתוף פעולה. אבל.. וזה אבל גדול, הסיפור עם שמוליק הוא אחר. מדובר על מישהו שלחלוטין לא התנהג "יפה" או באופן "חברי", אלא מצא דרך להתקדם על חשבון עבודה קשה של ניצת גפן. אני חושבת שלשמוח לאיד זה אכן מנהג שאינו תורם לכלום, לא לעצמנו ולא לאחרים. אבל טוב שאת יודעת בדיוק מה יכולותיו של שמוליק, וגילית שהשד לא כל כך נורא. בהצלחה.
 
במחקר אקדמי

תמיד מתקדמים "על חשבון" (אם זה הביטוי שאת רוצה להשתמש בו) עבודה שאחרים כבר ביצעו, ולא ממציאים את הגלגל מחדש כל פעם.
 

tenshem

New member
אבל השונה בסיפור הזה

הוא ששמוליק לא היה מגיע לרעיון הזה בלי המנחה המשותף, שבעצם הציע לו רעיון של ניצת, בלי לשאול אותה קודם. וגם כשהו ידע שזה מה שקרה, זה לא היה נראה לא בעייתי. לפחות כך הבנתי את הסיפור. אם זה אכן כך, אז הוא לא "המציא" במקרה אותו כיוון והתקדם על סמך משהו שמישהו אחר עשה, הוא קיבל נושא של מישהי אחרת, בלי רשותה, וזה לא ממש הפריע לו. ואם אני לא טועה, הוא גם לא ממש ריפרר.
 
ולמיטב זכרוני

המנחה רתח כשהיא העלתה את העניין ונתן לה רשימת טיעונים ארוכה למה כל מה שקרא דוקה היה בסדר ושהיא עשתה פיל מזבוב. אם המנחה כזה בלטה, אני כבר מזמן לא הייתי נשארת אצלו. אבל אני התרשמתי (לא רק מקריאת הסיפור על השיחה על המנחה, אלא גם מדבריה של ניצת על התחושה שלה אחרי השיחה) שהוא דוקא די בסדר ושיש דברים בגו. ועוד משהו קטן, אם המנחה שלי תרצה לתת תת נושא או בעיה קטנה שאני מתוכננת לעבוד עליה למישהו אחר, אני לא אקח את זה ללב. רוב הזמן הם עושים את זה כדי להקל עליך (מעבירים תתי בעיות או פיתוח של פתרון קיים שלך) למאסטרנטים כדי לפנות לך את הדרך להמשיך קדימה ולהתרכז במשהו חדש. אני לא בטוחה שזה מה שהתכוון בדיוק המנחה של ניצת, אבל מה שאני מנסה להגיד זה שזה רחוק מלהיות טרגדיה.
 
אני מקווה שלא תעמדי במצב הזה

כי כנראה ידעו חז"לינו מה הם אומרים כשאמרו "אדם קרוב אצל עצמו"..... וגם "אל תדון אדם עד אשר תגיע למקומו".... וכנראה אכן - לא כל אחד יכול להבין ניואנסים, רגשות ומצבים של אחרים - אלא אם כן הוא חווה אותם באותו האופן בעצמו. אני מיציתי את מה שיש לי לומר כאן. וכל הפרשנויות של ך ושל נועה כאן - בהחלט לא רלוונטיות. אני לא ימתכוונת להסביר שוב למה, ולא מתכוונת להבהיר.. אם לא ברור עד עכשיו באופן חד משמעי ועובדתי מה הן העובדות אני פורשת מזה. אה, וכמובן - אל תתנו לעובדות לבלבל אתכן.
 
עובדות? אני אפילו לא מכירה אותך בשמך

איך אנחנו יכולות להכיר את ה"עובדות"? אנחנו יכולות רק להסתמך על מה שאת סיפרת כאן והרושם שאנחנו קיבלנו. איכשהו, במיוחד מהתגובה שלך, יש לי תחושה שאנחנו דווקא לא טועות כ"כ, אלא שפשוט לא נעים לך לשמוע פרשנות לדברים שהיא, מה לעשות, שונה משלך. כמובן שזה לגיטימי, אבל לשמוע דברים שלא מוצאים חן בעיניך ונראים לך "חוטאים לאמת" זה המחיר של שיתוף דברים בפורום ציבורי וירטואלי (ועבורי - כלי נהדר כאשר אני רוצה דווקא את דעתם של אלה שאין להם קשר לסביבתי הקרובה ולחוויה שלי).
 
מצטערת, לא רואה את השוני

אבל כנראה שיש כאן פערי מנטאליות פשוט בלתי ניתנים לגישור.
 

tenshem

New member
מה בדיוק פער המנטליות פה?

תוארו כאן שתי אופציות: 1. מישהו שאני לא מכירה, ובאופן בלתי תלוי במחקר שלי, הגיע לאותו הנושא אותו אני חוקרת. לא נעים בכלל, זה יכול אפילו לגרום לאחד הצדדים (זה שפחות מתקדם) להפסיד את הנושא אם הכיוונים הסופיים דומים, אבל אין מה לעשות. במצב כזה, אין מישהו שהתנהג בצורה לא אתית, פשוט מקריות לא נעימה. אפשרי ואולי אף רצוי לשתף פעולה. 2. המקרה כפי שסופר על ידי ניצת: יש לה כיוון מחקר שהיא עצמה הגתה. המנחה, ללא אישורה, נתן למסטרנט לעבוד על משהו ששיך לתחום המחקר שלה. במקרה הזה, אותו סטודנט, לא הגה את הרעיון באופן עצמאי ובלתי תלוי בניצת, הוא בעצם נדחף, ובמקרה הנוכחי אפילו המשיך ודחף, לנושא של מישהי אחרת. יש כאן משהו לא אתי מצד המנחה קודם כל (ואני זוכרת את הפוסט בו ניצת כתבה שדוקטורנטים אחרים במחלקה לא האמינו שזה הכיוון של שמוליק), וכמובן לא ממש נחמד מהצד של הסטודנט (הוא כמובן יכול לטעון שהוא עושה מה שהמנחה אמר לו, אבל בעיני יש כאן משהו מאוד לא הוגן). אלו שתי אופציות שונות בתכלית ביחס לסוגייה של "שני אנשים שעובדים על אותו נושא". הראשון הוא חוסר מזל, והשני נובע פשוט מהתנהגות לא מתחשבת עד ממש לא אתית.
 
זה קשור לפערי מנטליות, כי...

במדעי הטבע, עד כמה שידוע לי, מי שמקבל קרדיט הוא זה שטכנית ביצע את העבודה (מעבדה, מחשב, לא חשוב). קרדיט משמעו להיות ראשון על מאמר. במאמר יכולים להופיע עוד 4-5 אנשים, בצורה כזו שהם ביצעו חלקים מהעבודה. ניתן לחלק פרויקט גדול לפרקונים קטנים, המתבססים באופן מוחלט על העבודה המכינה שנעשתה עבור הפרויקט הגדול. בכל מקרה, אם מתפרסם מאמר הרי שמי שעשה את עבודת ההכנה יהיה רשום ככותב משני. זה נכנס לרשימת הפרסומים של הכותב המשני, ובעצם "מנפח" אותה. אצל רובנו, זה נחשב מצוין
גם לא עשיתי משהו במיוחד למישהו אחר, וגם קיבלתי קרדיט. נהפוך הוא, רוב הדוקטורנטים סביבי היו מתים לקבל מסטרנט שיעשה עבורם פרק בעבודה, אשר אחר כך היא משותפת ויכולה להופיע אף בשתי התזות (תוך מתן קרדיטים הולמים למי שעשה את העבודה הטכנית). במידה ועבודת ההכנה לא פורסמה עדיין, ניתן לכתוב ברפרנסים "יפורסם במועד מאוחר יותר" או במקומות שאינם מקבלים זאת (Nature) דוחים את פרסום העבודה המשנית עד לאחר קבלתה של העבודה הראשית לפרסום. אם מנחה נותן למישהו אחר פרויקט שסטודנט עובד עליו, לרוב זה נעשה באופן בו חלוקת הסמכויות ברורה ("אתה תבדוק את השפעת הטמפרטורה בלבד. היא, לעומת זאת, ממשיכה בנושא הרחב"). כמעט תמיד ידרש שיתוף פעולה של הסטודנט עצמו, על מנת ללמד תהליכים. לא ניתן לקבל את הידע מטקסט בלבד, בטח לא סטודנט מתחיל. לכן, "אצלנו" זה מאד שונה. אני תמיד שמחתי מאד לפגוש אנשים שעובדים איתי על נושאים דומים או כמעט זהים, ולרוב עבדתי בשיתוף פעולה כזה או אחר שאפילו סיפק לי "רשת בטחון" מקצועית.
 

tenshem

New member
אוקי, עכשיו הבנתי

אכן הבדל מהותי. במדעי הרוח (משם אני באה) וגם ברוב מדעי החברה זה לא ממש כך. אם מישהו כותב משהו מהנושא שלי, אז יש סיכוי גדול שאני לא אוכל לכתוב עליו, אלא אם כן זה הלך לכיוון אחר לגמרי. בכל מקרה, תודה על ההבהרה.
 
רק אנקדוטה קטנה

אני יודעת על סיטואציה שבה הואשם סטודנט שהתזה שלו "נכתבה על ידי אחר". מי שטיפל בענין הבין באופן אוטומטי שמדובר בשטות גמורה של אדם שאינו מעורה בענין, שכן תזה במדעי הטבע מתבססת בעיקר על מה שהסטודנט עשה במעבדה. זה הדוקטורט, ופחות ממנו המסמך הכתוב (הטקסט). זה יכול לפעמים להיות שני עולמות שונים לגמרי
 
אוקי, אז לשיטתך...

בכל מקרה יש כאן בעיה. כי זה לא שאני המסטרנטית והוא עושה עבורי פרק, אלא להפך אני הדוקטורנטית.ה וא המסטרנט. הוא לא רוצה לעשות"לי" פרק בעבודה, אלא מתכוון לקבל מני את העבודה שלי , ומודיע לי שהוא רוצה לדעת כל מה שכבר עשיתי וכתבתי, כדי שיוכל להשתמש בזה לעבודהשלו. ואין כאן ענייןש ל מאמר ופרסומים משותפים, אלא עבודת מחקר שלו, ועבודת מחקרשלי. שלי - עוד ייקח לה זמן רב. הוא את שלו רוצה לסיים מהר, וזה אור - שבכל מקר ה- כל פרט שיופיע אצלו - יהיה בבחינת אין חידוש ואין עניין - אצלי. אז אני לא בטוחה שאפילו אצלכם לפי מה שתיארת כאן זה היה נחשב "עובר" ואתי.. אשמח לתגובתך.
 
למעלה